Виступ на семінарі вчителів про досвід роботи за методом британського психолога, доктора медичних наук Едварда де Боно. Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб паралельного мислення (різні точки зору співіснують одночасно). Принцип організації в режимі цієї технології полягає в тому, що кожен учень, або група учнів мислить так, як вимагає колір одягнутого капелюшка.
Технологія Шість капелюхів мислення
(виступ на семінарі вчителів початкових класів)
Шановні колеги, ми раді вітати Вас на майстер – класі, тема якого «Технологія Шість капелюхів мислення» Для успіху нашої роботи потрібна психологічна налаштованість. Усміхніться, зніміть з вуст свою посмішку, передайте її сусідові. Отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя.
Перед вами сніжинки, адже сьогодні перший день зими. Прошу вас написати на них свої очікування від майстер класу, а в кінці ми прикрасимо цей зимовий пейзаж, якщо, звичайно, очікування справдяться. Наше ж очікування це ваша гідна оцінка цього майстер-класу. Тож починаємо.
Сьогодні ми хочемо поділитися з вами досвідом роботи за методом британського психолога, доктора медичних наук Едварда де Боно.
Охарактеризувати ідею методу шести капелюхів мені допоможе легенда уривки з легенди є і у вас.
Колись давно жив на світі старий мудрий майстер. Він мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Майстер дарував людям щось більше, ніж головні убори. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника, рішучими і натхненними.
Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині. Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.
Якщо ніхто за ними не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?
Спадщину батька сини розділили. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.
Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.
Яким став син, що узяв собі Білий капелюх…
Що сталося з володарем Чорного капелюха…
Яким зробив Жовтий капелюх третього сина…
А яким виявився четвертий син Капелюшника…
Що розповів п'ятий син Старого Майстра…
Ким став останній син Капелюшника, той що взяв синій капелюх…
Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, та приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.
З тих пір минуло багато, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...
Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб паралельного мислення (різні точки зору співіснують одночасно).
Принцип організації в режимі цієї технології полягає в тому, що кожен учень, або група учнів мислить так, як вимагає колір одягнутого капелюшка.
Білий капелюх зв'язаний із інформацією. Він використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію. На цьому етапі доречно виконувати такі вправи: мозкова атака, асоціативний кущ, кубування.
Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти переваги пропозиції. Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони.
Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Він вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти.
Жовтий та чорний капелюхи беруть слово одночасно. Учні вчаться переконувати, доводити свою думку. Тут доречні такі вправи: дискусія, гра «Добре - погано»
Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Тут можна виконувати такі вправи: інтерв’ю, група слів, скажи по іншому.
Зелений капелюх – капелюх енергії, творчості. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. На цьому етапі роботи доречно використовувати такі вправи: логічний ланцюжок, передбачення.
Синій капелюх він потрібен для того, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте. Тут можна використовувати такі вправи: ситуація, взаємне навчання, інтрига, сенкан.
Послідовність приміряння капелюшків є такою: перше слово надається білому капелюшку (щоб ознайомитись з інформацією), останнім слід вислухати синій капелюшок та підсумувати роботу. Які капелюшки одягати далі нам підкаже тема уроку. Але невеличке застереження: у початкових класах після чорного капелюшка треба вислухати жовтий – це урівноважить думки і не дозволить сконцентруватись на негативі.
Багато успішних міжнародних корпорацій, такі як BritishAirways, IBM, Pepsico, DuPont, давно взяли на озброєння напрацювання Едварда Де Боно, бо саме цей метод дозволяє
Отже уявіть, що ви учні початкових класів. Сьогодні ми поговоримо на тему «Зима», використовуючи метод шести мислячих капелюхів.
А зараз давайте налаштуємося на роботу (відео, на його фоні музика та вірш)
На віях тиші мерехтять сніжинки.
Зима крізь вії дивиться на світ.
Шляхи і діти їх — стежинки —
Шукають вранці згадку до воріт.
Село в снігах, як чаша кришталева,
у срібних жилках скованих джерел.
Ідуть у білих каптурах дерева,
понамерзали брови у дерев.
Їм білий вітер розвіває поли,
вони бредуть, похилені, на шлях,
де гайвороння, чорне як ніколи,
шматочок сонця ділить у полях.
Щоб нашу роботу розпочати, треба колір капелюшка обрати.
Відповідно до кольору капелюшка ви отримаєте завдання:
Білий капелюшок складає асоціативний кущ до слова зима.
Червоний виконує вправу, яка називається «Група слів».
Жовтий і чорний працюють в парі жовтий капелюшок пригадує позитивні сторони зими, а чорний – негативні. Та на аркушах записують свої твердження.
Зелений капелюх - вправа «Передбачення»
Синій – складає сенкан
Заслуховування творчих груп.
Підсумок майстер класу. Релаксація.
Гарним підсумком нашої роботи є складений сенкан (читаю, звучить музика)
А зараз, скажіть чи справдилися ваші очікування від майстер – класу ? Висловіть свої думки та почуття.
Дуже приємно, що ви оцінили наш майстер – клас. Якщо метод сподобався, використовуйте його, направляйте дітей, вчіть їх мислити, любити природу, бачити у звичайних речах незвичайне і вони обов’язково знайдуть себе та свої власні ідеї.
Дякуємо за увагу!