Тренінгове заняття психологічної підтримки для учнів «Методи саморегуляції в умовах стресу»

Про матеріал

Заняття для учнів 11 класу, що проводиться незадовго до ЗНО. Дає можливість ознайомити старшокласників з поняттям «стресова ситуація» та психологічними прийомами щодо її подолання; формувати уміння знімати нервове напруження, почуття тривоги; сприяти розвитку впевненості, подоланню психологічних бар'єрів та розвивати навички стресостійкості.

Перегляд файлу

 

 

Тренінгове заняття психологічної підтримки для учнів

«Методи саморегуляції в умовах стресу»

 

Мета: ознайомити старшокласників з поняттям «стресова ситуація» та психологічними прийомами щодо її подолання; формувати уміння знімати нервове напруження, почуття тривоги; сприяти розвитку впевненості, подоланню психологічних бар’єрів  та розвивати навички стресостійкості.

 

Обладнання: листівки з правилами, паперові квітки з пелюстками двох кольорів, бланки для відповідей «Стрес - це…», картки для проходження експрес-тесту «Стан нервової системи», аудіо запис «Літні звуки природи, гітара, флейта», кольорові олівці, папір А2, клей-олівець, ножиці, поради для випускників у конвертах, малюнки на тему школа та іспити, мультимедійна презентація( слайди:1- привітаня учасників, 2 - тема заняття, 3 - мета заняття, 4 - вислів Г.Сельє, 5 - питання до експрес-тесту «Стан нервової системи», 6- інтерпретація результатів тесту, 6 - завдання для груп, 7 - заключний слайд).

 

План проведення:

  1.                     Привітання учасників заняття
  2.                     Вступне слово психолога
  3.                     Експрес-тест «Стан нервової системи»
  4.                     Вправа «Квітка»
  5.                     Вправа «Асоціації»
  6.                     Вправа «7 правил»
  7.                     Вправа «Дитячі розваги»
  8.                     Опрацювання вправ на саморегуляцію в умовах стресу
  9.                     Вправа «Найважливіше»
  10.                Вправа «Прощання»
  11.                Заключне слово психолога

 

Хід проведення:

  1.                     Привітання учасників заняття

Доброго дня, дорогі діти. Я рада нашій зустрічі. Наскільки цікавою та корисною вона буде залежить лише від нас! Ми повинні бути:

  • активні та позитивні,
  • толерантні та взаємоввічливі,
  • відверті та зацікавлені.

Наше сьогоднішнє заняття має назву  «Методи саморегуляції в умовах стресу».  Ми ще раз пригадаємо  поняття «стресова ситуація» та  спробуємо оволодіти психологічними прийомами щодо її подолання. Будемо вчитися  знімати нервове напруження, почуття тривоги, розвити впевненість, долати психологічні бар’єрів  та ін.

  1.                     Вступне слово психолога

«Всупереч пересічній думці, ми не повинні – та й не в змозі – уникати стресу. Але ми можемо використати його й насолоджуватися ним, якщо краще пізнаємо механізм його впливу і виробимо відповідну філософію життя».

 Г.Сельє

Чи згодні ви, що все наше життя – це періодичне стресові напруження? Стресові ситуації виникають щодня, всі вони різні, а застрахуватися від них неможливо. Тому, слід знати та вміти застосовувати різні способи виходу з них. Стрес – це не те, що з нами трапляється, а те, як ми на нього реагуємо.

Стрес буває не лише небезпечний, а й корисним. В деяких ситуаціях він нас захищає. Уявіть, що Ви переходите вулицю, з-за повороту, на високій швидкості, вилітає автомобіль. Ви пішли вперед і раптом заціпеніли. Це відбулося завдяки стресу. Авто проїхало повз. Як би Вас не зупинив стрес, Ви б опинилися під колесами.

Незначний рівень стресу робить нас зібранішими під час іспитів, дозволяє краще виступити на змаганнях, ніж на тренуваннях. Коли ж напруження стає надмірним, воно ускладнює виконання діяльності. У людини виникає загальмованість реакцій або надмірна метушня. Все це призводить дотримання негативних результатів і викликає незадоволення, гнів, злість, роздратування.

Чи згодні ви з твердженням «Всі хвороби від нервів?» (діти по-черзі висловлюють свою думку).

Дійсно, з ним важко не погодитися. Щоб перевірити в якому стані Ваша нервова система пропоную пройти експрес-тест «Стан нервової системи».

  1.                     Експрес-тест «Стан нервової системи»

Зверніть увагу на екран. Ці 9 запитань допоможуть швидко оцінити стан вашої нервової системи. Зараз ви отримаєте  картки з номерами цих питань та вільними клітинками під ними.  Зафарбуйте клітинки у два кольори: якщо хочете відповісти «так», то фарбуйте червоним, а якщо «ні» –  синім. Вважаю, вам має вистачити 2 хвилини! Можете починати.

Питання тесту:

  1.                Чи гримаєте ви дверима, коли незадоволені або розсерджені виходите з кімнати?
  2.                Чи дратують вас речі, що розставлені по кімнаті, і які ви постійно зачіпляєте, проходячи повз них?
  3.                Чи втрачаєте ви контроль над собою в диспуті з іншими?
  4.                Чи перериваєте співрозмовника під час розмови?
  5.                Чи розмахуєте руками під час розмови?
  6.                Ви не можете втримати кінчиками пальців аркуш паперу так, щоб він не тремтів?
  7.                Чи говорите іноді ви самі з собою?
  8.                Чи можуть вас образити незначні дрібниці?
  9.                Чи довго ви не можете заснути ввечері?

Бланк для відповідей:

так – червоний колір, ні - синій

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Зафарбуй клітинку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерпретація:

  • Якщо на всі запитання ви відповіли «так», про що сигналізує червоний колір, знайте, ваше нервове напруження переходить за межі.
  • Якщо ви відповіли «так» 7 разів – помітна тенденція «жити на нервах», що до гарних наслідків не приведе.
  • Якщо серед ваших відповідей переважає синій колір і тільки три «так», то можете вважати свою нервову систему в порядку.
  1.                     Вправа «Квітка»

 На ваших столах ви бачите квітки, візьміть їх . Нехай кожен відірве собі одну пелюстку.  Учнів, що відірвали червоні пелюстки прошу пересісти за стіл з червоною  квіткою в центрі, а учнів, що відірвали білі пелюстки, - за стіл з білою квіткою.

  1.                     Вправа «Асоціації»

Про що ви думаєте, коли чуєте  «стрес», «стресова ситуація»? Попрацюйте в групах, запишіть асоціації, що у вас виникли на бланках. На виконання завдання у вас 4 хвилини.

Отже, судячи з ваших відповідей, стрес - це реакція організму на різні ситуації та невдачі, що трапляються в житті. Неспівпадіння між  бажаннями та можливостями, довготривалі нервові навантаження, незадоволення власним життям руйнують наш організм. Але жити без стресів не зможе ніхто, а ось навчитися  правильно себе поводити в стресовій ситуації зможе кожен.

  1.                     Вправа «7 правил»

Незабаром у вашому житті відбудеться значна подія, від якої в значній мірі буде залежати майбутнє. Що це за подія? Звичайно це складання ЗНО. Давайте попрацюємо й спробуємо разом скласти пам’ятки, які будуть вам корисні :

  • І група – напередодні ЗНО;
  • ІІ група –  під час ЗНО.

У пригоді стануть підказки, які ви можете знайти у конвертах на спинках власних стільців.  Підказки містять слова-поради, які ви маєте впорядкувати  й наклеїти на великий  лист паперу так, щоб в результаті вийшла корисна довідка для випускників. На виконання завдання 7 хвилин( по завершенню вправи діти презентують результат своєї роботи та отримують вже готові порадники у вигляді брошур).

  1.                     Вправа «Маяк»

Ви гарно попрацювали, були активні. А зараз час відпочити!

 Станьте, будь ласка! Уявіть маленький скелястий острів удалині від континенту. На вершині острова - високий, міцно поставлений маяк. Уявіть себе цим маяком. Він стоїть так міцно, що навіть сильні вітри, що постійно дмуть на острові, не можуть похитнути його. Удень і вночі, в ясну погоду і у негоду ви посилаєте потужний промінь світла, що служить орієнтиром для кораблів. У вас багато енергії, ви можете підтримувати сталість вашого світлового променя. Цей промінь ковзає по поверхні океану, попереджаючи мореплавців про мілини. Ви - символ безпеки для людей у морі й на березі. Відчуйте внутрішнє джерело світла в собі - світла, що ніколи не може згаснути.

Які відчуття виникли під час виконання вправи?

Чи вдалося вам розслабитися?

Чи можуть, на вашу думку, схожі вправи стати корисними під час ЗНО?

  1.                     Опрацювання вправ на саморегуляцію в умовах стресу

Щойно ви відчули дію релаксаційної вправи на собі. Дані вправи стають у нагоді для того, щоб у кризовій ситуації не втра­чати голови та контролю над власними емоціями. Релаксація – це метод, з допомогою якого можна частково або повніс­тю позбутися фізичного або психічного напруження. Зрозуміло, вона не розв’яже всіх проблем, але значною мірою посла­бить їхній вплив на організм, що є дуже важливим.

 Не варто че­кати, доки ситуація стане катастрофічною. Щодня  тренуйтеся виконувати вправи на зняття на­пруження, втоми, на розслаблення. Опановувати методи релаксації потрібно не тоді, коли, як кажуть, «смажений півень клюне», а завчасно. Якщо ви навчитесь правильно й за заздалегіть їх виконувати вони стануть вам у пригоді під-час проходження ЗНО.

Уявіть таку ситуацію, починається ЗНО, вже слід давати відповіді, а ви розхвилювалися й не можете себе опанувати. Виконайте 5 простих релаксаційних вправ  вже знайомих  для вашого організму вправи.

Тож давайте ознайомимося з цими простими вправами.

 Вправи:

  • Сидіть спокійно близько двох хвилин, очі заплющені. Уявіть при­міщення, в якому знаходитесь. Спочатку спробуйте обійти подумки всю кімнату (уздовж стін), а потім пересувайтесь по всьому периметру тіла — від голови до п’ят і назад.
  • Уважно стежте за диханням, дихайте носом. Зосередьтеся на своєму спокійному подиху упродовж 1-2 хвилин (немовби уп’явшись в одну точку). Спробуйте не думати ні про що інше.
  • Зробіть повільний вдих і на мить затримайте подих. Одночасно різко напружте всі м’язи на кілька секунд, намагаючись відчути напруження в усьому тілі. На видиху розслабтеся. Повторіть тричі.
  • Зробіть глибокий вдих і затримайте подих — грудні м’язи напружені. Відчуйте це напруження, а потім зробіть різкий видих, розслабте груд­ну клітку, повторіть тричі.
  • Трішки підніміть обидві руки, розчепіривши пальці якомога ширше начебто граєте на піаніно, намагайтеся охопити якомога більшу кіль­кість клавіш. Фіксуйте це положення пальців упродовж декількох секунд, намагаючись відчути напруження. Потім розслабтеся, руки вільно опустіть на коліна. Повторіть тричі.

Давайте ще раз повторимо, у якій послідовності слід виконувати дії (діти не виконують, а кажуть, що і як слід робити).

Чи є ці вправи дієвими? Чому?

Як ви вважаєте, чи зміниться інтенсивність відгуку вашої нервової системи на дію вправ з часом? Чому?

Час, який ви можете затратити на виконання вправ, 8 – 10 хвилин, але заспокоївшись, ви швидко його наздоженете й встигнете виконати всі завдання.

  1.                     Вправа «Найважливіше»

Прошу всіх стати в коло. Спробуйте висловити свою думку про те, що сьогодні на занятті було найважливішим. Що, на вашу думку ви зможете використати, що не сподобалося та з чим ви не згодні.

  1.                Вправа «Прощання»

Кожен з нас має певну мету, якої нам дуже хочеться досягти. Спробуйте зараз подумки чіткої сформулювати.  Давайте, візьмемося за руки, піднімемо їх вгору, промовляючи слова «Ми будемо успішними! Ми досягнемо мети!»

  1.                Заключне слово психолога

На цьому наше заняття закінчено. Бажаю вам завжди сприймати себе такими, якими ви є, мати успіх у всіх ваших починаннях. До наступної зустрічі!

 

Список використаних джерел:

  1. Гарбузов В.И. Практическая психотерапія или как вернуть ребенку и подростку уверенность в себе, истинное достоїнство и здоровье. – Санкт-Петербург: АО «Сфера», 1994.
  2. Гончаренко Т. Робота психолога з батьками. – К.: Вид. дім «Шкіл.світ»:Вид. Л.Галіцина, 2006.
  3. Петрусинский В.В. Игры – обучение, тренінг, досуг. – М: Новая школа, 1998.
  4. Римский С, Римская Р. Практическая психология в тестах, или Как научиться понищать себя и других. – М.: АСТ-ПРЕСС КНИГА, 2001.
  5. Рогов Е.И. Настольная книга школьного психолога в образовании. – М.: Владос, 1995.
  6. Скворчевська О.В. Ігрові методики роботи з учнями 5-9 класів. – Х.: Вид.група «Основа»: «Тріада+», 2007.
  7. Фалькович Т.А., Толстоухова Н.С., Высоцкая Н.В. Подростки ХХIвека. Психолого-педагогическая работа в крихисных ситуаціях: 8-11 классы. – М.:ВАКО, 2006.
  8. http://dpal.esy.es/соціально-психологічна-служба

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк для відповідей:

так – червоний колір, ні - синій

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Зафарбуй клітинку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк для відповідей:

так – червоний колір, ні - синій

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Зафарбуй клітинку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк для відповідей:

так – червоний колір, ні - синій

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Зафарбуй клітинку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк для відповідей:

так – червоний колір, ні - синій

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Зафарбуй клітинку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк для відповідей:

так – червоний колір, ні - синій

№ запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Зафарбуй клітинку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стрес - це…

  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           ___________________
  •           _________________

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
16 березня 2018
Переглядів
4941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку