ТРЕНІНГ «РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК ПЕДАГОГІВ»

Про матеріал

ТРЕНІНГ «РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК ПЕДАГОГІВ»

Мета : саморозвиток, спроба оволодіти своїми прихованими можливостями. Це визволення від ланцюгів авторитарності, емоційного холоду, блокуючи стереотипи у спілкуванні з іншими.

Перегляд файлу

Практичний психолог КПТМЛ Бєкєтова З.О.

ТРЕНІНГ «РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК ПЕДАГОГІВ»

 

Мета : саморозвиток, спроба оволодіти своїми прихованими можливостями. Це визволення від ланцюгів авторитарності, емоційного холоду, блокуючи стереотипи у спілкуванні з іншими.

 

Вправа  «Знайомство»

За сигналом ведучого учасники мають вишикуватися відповідно до своїх імен у алфавітному порядку.

За сигналом ведучого учасники мають вишикуватися відповідно до зросту, тощо.

Інформаційне повідомлення « Що таке спілкування?»

Спілкуючись один з одним, ми навіть не замислюємось над тим, скільки факторів та нюансів впливають на процес спілкування. Що ж відбувається? Ми зустрічаємо людину, сприймаємо її, спілкуємось та взаємодіємо з нею за допомогою мови, жестів. Від того, наприклад, яке перше враження справить на нас людина, як ми побудуємо сам обмін інформацією, залежатиме успіх спілкування. Спілкування допомагає взаємодіяти.

УСЕ СПІЛКУВАННЯ МОЖНА УМОВНО ПОДІЛИТИ НА ТРИ СКЛАДОВІ:

«що говоримо» (інформаційний блок – обмін комунікацією)

«як говоримо» (інтерактивний – організація взаємодії між людьми, вміння впливати)

та «як тримаємось» (перцептивний – сприйняття партнерами один одного, знаходження порозуміння)

Вважається, що невербальне спілкування дає 93% інформації про співрозмовника (55% мова рухів тіла, 38% тон голосу), та лише 7% дає вербальна комунікація.

Здається майже неймовірним, що невербальну комунікацію почали вивчати тільки на початку 60-х років минулого століття.

Її вивчанням  займалися психологи – біхевіористи, а суспільство дізналося про невербальну комунікацію з книги Юлія Фаста, яку він опублікував у 1970 році, але навіть у наш час не всі  ще знають про існування мови тіла.

Поштовхом до вивчення невербальної комунікації стала книга Чарльза Дарвіна «Вираження емоцій у людей та тварин», яку він опублікував у 1872 році. І на сьогоднішній день вченими  виявлено більше 1000 невербальних знаків та сигналів.

Оскільки все наше життя пов’язане з постійною комунікацією, досить важливо вміти зчитувати всю інформацію, яка нам надається, а не лише ті 7%, які припадають на значення слів, що ми чуємо. Професійна діяльність педагогів - суцільна  комунікація, тому володіння такими знаннями стає не просто важливим, а необхідним.

 

Основна частина

  1. ВСТУП У КОНТАКТ З СПІВБЕСІДНИКОМ

Вправа «Карусель»

Мета: формування навичок швидкого реагування під час вступу в контакти з іншими людьми; розвиток емпатії та рефлексії в процесі навчання.

Під час виконання вправи здійснюється низка зустрічей між учасниками тренінгу, причому щоразу з новою людиною. Завдання: легко розпочати контакт, підтримати розмову та розпрощатися.

Учасники тренінгу утворюють два кола — внутрішнє (нерухоме) та зовнішнє (рухоме) — за принципом каруселі обличчям одне до одного.

Орієнтовні ситуації:

  •                   «Перед Вами — людина, яку Ви добре знаєте, але тривалий час не бачили. Ви радієте цій зустрічі…»
  •                   «Перед Вами — незнайома людина. Познайомтесь із нею…»
  •                   «Перед Вами — маленька дитина, яку щось злякало. Піді­йдіть до неї та заспокойте…»
  •                   «Після тривалої розлуки Ви зустрічаєте коханого (кохану). Ви дуже раді зустрічі…»

На встановлення контакту й проведення розмови відводиться 3–4 хвилини. Потім ведучий дає сигнал і учасники тренінгу пересуваються до іншого учасника.

 

 

  1. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК – обмін комунікаціями між людьми

А зараз послухайте « Історію про рай та пекло»

Якось один іудейський мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай та пекло. Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати, посеред якої стояв величезний казан з їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Вони страждали, бо не могли поїти, хоча в руках у них були ложки. Але ручки цих ложок були дуже довгі – довші за руки.

«Так, це справді пекло», сказав мудрець. Тоді Господь відвів мудреця до іншої кімнати, що була точнісінько така, як перша. Посеред цієї кімнати стояв такий самий казан з їжею, а люди, що були в кімнаті, тримали точнісінько такі самі ложки. Але люди ці були ситі, щасливі й веселі.

«Так, це ж рай!»  - вигукнув мудрець.

- Що допомогло людям у раю бути щасливими?

Але часто буває так, що люди не розуміють одне одного. Дивляться на одну і ту ж річ, але бачать зовсім різне. Недаремно, є таке поговір’я:

«Дві людини дивляться у калюжу. Але одна в калюжі бачить зірки, які відбилися в воді, а інша – бачить лише болото».

 

І це не дивно. У кожного з нас своє  сприймання, різний розвиток психічних процесів. Одні люди правші, інші – лівші. В одних розвинена краще ліва півкуля головного мозку, в інших – права. Візуали, аудити, кінестетики

Іноді  люди випадково або і навмисне спотворюють інформацію у процесі спілкування. (у своїх корисливих цілях, або щоб нашкодити іншому)

 

Дуже часто спілкування між людьми не відбувається через амбіції, зверхність поглядів. Ви зараз переконаєтесь в цьому.

 

Вправа «Гусеничка»

Сьогодні ми з вами вирушимо на луг. На лузі стільки квітів! А як вони пахнуть! З квітки на квітку перелітають бджілки, метелики. У траві червоніють ягоди . І яскраво-яскраво світить сонечко. У траві сидить гусінь. Давайте перетворимося на маленьких гусениць. У мене є повітряні кульки. Візьміть собі будь-яку, яка вам подобається. Я буду головою, а решта – тілом,  кульки – зчепленнями, а хтось – шкідливим хвостиком, який постійно заважає голові робити свої справи. Розташуйте кульки на рівні пояса . Станьте дуже щільно одне до одного. Готові? Пішли! Молодці! Ви – дружня команда!  Покажіть. Як гусінь спить, прокидається, потягується, вмивається, робить зарядку, знаходить їжу, їсть, танцює. При цьому постійно заважає «голові».

 

Вправа: «Вище – нижче»

Встаньте, будь-ласка, по колу. Зараз я пропоную трохи порухатись. Спочатку уявіть собі, що Ви пануєте над усіма людьми, що ви набагато розумніший, привабливіший за інших, інші навіть не варті  Вашої уваги.

Відчуйте, що відбувається з Вашим тілом, обличчям, настроєм, коли Ви це уявляєте? Походіть у цьому стані.

А тепер уявіть собі, що Ви найгірша людина в цій кімнаті, найнеуспішніша, найбідніша, найнепривабливіша. Як тепер змінюється Ваш настрій? Положення тіла, ставлення до інших? Походіть у цьому стані.

А тепер уявіть себе рівним серед рівних, кожен і Ви також – унікальна особистість, варта поваги та уваги.

Як ви почуваєтесь тепер?

  •                   Що ви відчували під час виконання цієї вправи?
  •                   В якому стані було найнеприємніше перебувати?
  •                   В якому саме найкомфортніше? Чому?

Лише рівність у спілкуванні «Я-Ти» - проявляє унікальність особистості, що варто поваги та довіри.

 

  1. ІНТЕРАКТИВНИЙ БЛОК – ЯК ГОВОРИМО, ЯК ВЗАЄМОДІЄМО, ВПЛИВАЄМО НА НАСТРІЙ, ПОВЕДІНКУ.

 

Вимовте слова відомої пісні «Я – Лисичка, я – сестричка, не сиджу без діла…» як:

- учитель, що пояснює новий матеріал;

- людина, яка повідомляє таємний план;

- людина, головуюча на важливому зібранні;

- бабуся, яка розповідає маляті казку;

Ви переконалися, що елементи акторської техніки посідають важливе місце в моделі сучасного вчителя.

 

Ви всі мабуть чули, що слово «так» можна промовити 25 відтінками.

А зараз вимовте слово «ні»

- кепкуючи

- запитуючи

- з недовірою

- здивовано

- з радістю

 

  1. ПЕРЦЕПТИВНИЙ БЛОК - ЯК ТРИМАЄМОСЯ, СПРИЙМАЄМО ПАРТЕРІВ, НАХОДИМО ПОРОЗУМІННЯ)

 

Вправа: «Повідомлення»

Група ділиться на 2 підгрупи: «клас, йде урок», «6 чол. - учень викликає вчителя з уроку»: кожен учасник з першої п/групи повинен викликати вчителя з 2-ї п/групи різними способами:

«Виклич вчителя з уроку до директора в різному стилі, з поєднанням вербальних і невербальних каналів»

  • стиль «латинос»: темпераментно, швидко, гучно, енергійно і з розмахом рук. Гупотіти у двері.
  • «По-естонськи»: повільно, стримано, мінімальні жести і міміка.
  • Використовуючи жести і міміку.
  • Нерозбірливо (дефект мови).
  • З боязкістю і невпевненістю.
  • Впевнено, конкретно, послідовно.

 

Обговорення:

Які відчуття у вас були?

Чи кожного ви зрозуміли?Що від вас вимагають?

Хто з учасників найбільш спонукав вас до виконання дії і ви захотіли з ним взаємодіяти?

Що заважало вам сприйняти інформацію?Які бар’єри в спілкуванні ви відчули?

 

  1. ВЗАЄМОДІЯ

Вправа « Ми будуємо дім»

Мета: розвивати вміння працювати в групі, відстоювати власну точку зору, навички співпраці .

Учасників тренінгу об’єднано у три групи ( « троянда», « мімоза», « мак»). Їм пропонують на аркушах паперу обвести  свою руку  й написати  власне ім’я. Це буде їхня уявна квартира. На своїй території учасники можуть щось намалювати, якось прикрасити її. Потім тренер пропонує об’єднати всі квартири в один будинок. Між квартирами мають бути різні комунікації ( соціальні зв’язки).

Учасникам треба подумати й написати , з ким , які зв’язки у них склалися. «Квартири» варто розташовувати так, щоб залишилося місце для « стежин». Пропонується назвати ці «стежини» . Усі « квартири» мають бути пов’язані між собою. Таким чином створюється будинок, де всі люди живуть і взаємодіють.

Обговорення:

 Як ви гадаєте, з якою метою ми виконували цю вправу?

 Що допомогло в процесі будівництва?

 Що заважало?

Вправа « Релаксація» Відео

 

А зараз пропоную вам розслабитися і послухати під ніжну мелодію  «Притчу про каву»

Приходить учень до вчителя й каже: «Учителю, я втомився. У мене таке складне життя, такі труднощі й проблеми ! Я увесь час пливу проти течії. У мене немає більше сил. Що мені робити?»

Учитель замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою. В одну ємність кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води  моркву та яйце й налив каву в чашку з третьої ємності.

« Що змінилося?», - запитав він учня.

« Яйце й морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді», - відповів учень.

« Ні!», - сказав Учитель. « Це лише поверховий погляд на речі. Подивися – тверда морква , побувавши в окропі , стала м’якою й податливою. Крихке й рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин – окропу. Так і ті люди , які сильні зовні , можуть розклеїтися й стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише самоствердяться і зміцніють»

« А кава?», - запитав учень

« О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому несприятливому середовищі й змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є люди , які не змінюються в силу обставин, - вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи від ситуації користь і знання.»

Я бажаю вам не витрачати свою енергію на суперечки і конфлікти, а спрямовувати її на взаємодію в колективі.

 

Заключний етап. Визначаємо правила ефективної комунікації

Поводьтеся відповідно до «Золотого правила» в будь-яких ситуаціях – це запорука успіху ваших взаємин. Для успішного здійснення управління спілкуванням потрібно дотримуватись правил, які дозволяють оптимізувати взаємодію «педагог – учень»:

 

  1. формуйте почуття «МИ», демонструйте спільність поглядів;
  2. Сприймайте людину позитивно, з любов’ю.
  3.  Поважайте права інших людей.
  4. Будуйте ваші стосунки на взаємодовірі.
  5. Виявляйте терпеливість, стриманість.
  6. Показуйте яскраві цілі спільної діяльності;
  7. Вмійте прощати.
  8. Пристосовуйте свою  поведінку до потреб оточуючих.
  9. Говори так, щоб тебе почули.
  10. Слухай так, щоб зрозуміти, про що йдеться.
  11. Створюйте ситуацію успіху.

 

Слово психолога: процес комунікації – складний процес потоку інформації, яка проходить через сенсорні канали, аналізується, формується реакція організму. А на це потрібні енергетичний потенціал організму. Тому давайте відновляти сили та благотворно впливати на організм.

Вправа “Звукова гімнастика ”

Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.

          А  - впливає благотворно на весь організм

          Є  - впливає на щитовидну залозу

          І  -  впливає на мозок, очі, ніс, вуха

          О - впливає на серце, легені;

          В - впливає на органи, розташовані в області живота;

          Я - впливає на роботу всього організму;

          М - впливає на роботу всього організму;

          X - допомагає очищенню організму;

          ХА - допомагає підвищити настрій.

 

Завершення роботи

Притча про людину

Одна людина вирішила змінити світ. Але світ такий великий, а вона така маленька! Тоді вона вирішила змінити своє місто. Але місто таке велике, а вона така маленька! Тоді вона вирішила змінити свою родину. Але родина у неї така велика, самих дітей з десяток. Тоді ця людина  вирішила змінити те єдине, що їй до снаги – саму себе.

Тож, коли у вас щось не виходить у спілкуванні з колегами, можливо, потрібно спочатку змінити себе, і лише потім намагатися змінити інших.

 

 


 

ТЕСТ «ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ КОМУНІКАТИВНОСТІ»

Дайте відповіді на запитання: «Так» (2 бали), «Ні» (0 балів), «Іноді» (1 бал) та підрахуйте суму набраних балів.

1.

На Вас чекає ділова зустріч. Чи дуже це Вас бентежить?

2.

Чи відкладаєте Ви відвідування лікаря, доки Вам не стане зовсім зле?

3.

Чи викликає у Вас незадоволення доручення виступити з докладом, повідомленням на зборах?

4.

Вам пропонують відрядження до міста, в якому Ви ніколи не були. Чи докладете Ви максимум зусиль, щоб уникнути цього відрядження?

5.

Чи любите Ви ділитися своїми переживаннями з ким-небудь?

6.

Чи дратуєтесь Ви, якщо незнайома людина звертається до Вас на вулиці з проханням?

7.

Чи вірите Ви, що існує проблема «батьків» і «дітей» та що людям різних поколінь важко порозумітися?

8.

Чи соромитеся Ви нагадати знайомому, що він забув повернути вам 100 гривень, які позичив минулого місяця?

9.

Якщо Вам у ресторані чи кафе подали неякісну страву, Ви промовчите, лише розсерджено відставивши тарілку?

10.

Опинившись на одинці з незнайомою людиною, Ви не почнете з нею говорити та будете невдоволені, якщо першою заговорить вона. Чи так це?

11.

Вас жахає довга черга – у магазині, кінотеатрі… Чи відмовитесь Ви від свого наміру замість того, щоб вставити в кінці довгої черги та очікувати?

12.

Чи боїтеся Ви брати участь у комісії з яких-небудь конфліктних ситуацій?

13.

Ви маєте власні, суто індивідуальні критерії оцінювання творів літератури, мистецтва, і жодних інших думок Ви не сприймаєте. Чи так це?

14.

Почувши в «кулуарах» помилкове судження стосовно добре відомого Вам питання, чи вважаєте за краще промовчати й не розпочинати суперечки?

15.

Чи викликає у Вас приємні почуття прохання допомогти комусь розібратися у службовому питанні, навчальній темі?

16.

Чи охочіше Ви подаєте свої погляди в письмовій формі, ніж в усній?

 

Опрацювання й інтерпретація результатів

30-32 бали. Ви дуже некомунікабельні, і від цього страждаєте насамперед Ви самі.

25-29 балів. Ви відлюдькуваті, мовчазні, віддаєте перевагу самотності, тому у Вас мало друзів.

19-24 бали. Ви достатньо товариська людина, у незнайомій ситуації почуваєтеся досить впевнено. У Ваших висловлюваннях інколи забагато сарказму без вагомих причин. Але ці недоліки можна виправити.

15-18 балів. Ви маєте нормальну комунікабельність. Ви розпочинаєте нові справи, йдете на зустріч із новими людьми без неприємних почуттів. Хоча, ймовірно, не полюбляєте галасливих компаній, багатослів’я Вас дратує.

6-14 балів. Ви завжди почуваєтеся впевнено, з радістю висловлюєтеся із будь-якого приводу, навіть якщо маєте лише поверхове уявлення. Беретеся за будь-яку справу, хоча не завжди можете успішно довести її до кінця. Поміркуйте над цим.

5 та менше балів. Ваша товариськість занадто велика. Ви забагато розмовляєте, цікавитеся справами, які Вас не стосуються. Ви маєте вибухову вдачу, часто необ’єктивні. Людям важко перебувати поруч із Вами.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
16 березня 2018
Переглядів
1897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку