Виступ для медико-педагогічної ради призначений для розкриття питання «Упровадження екологічних здоров`язбережувальних технологій через призму діяльністі дитячої організації «ЕКО» у рамках експериментальної діяльності освітнього закладу.
Упровадження екологічних здоров`язбережувальних технологій
у виховний процес через діяльність дитячої організації «ЕКО»
(виступ на медико-педагогічній раді школи-інтернату)
Сікора З.І., педагог-організатор
КЗ «Рубіжанська обласна загальноосвітня
санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів»
У системі виховної роботи з метою впровадження екологічних здоров`язбережувальних технологій важливе місце посідає діяльність дитячої організації «ЕКО», робота якої спрямована на формування в учнів екологічної свідомості, підвищення рівня духовно-етичного та фізичного здоров’я, прагнення до збереження навколишнього середовища.
Дитяча організація має свою символіку: прапор, емблему, галстук. Усі компоненти символіки науково обґрунтовані, семантично вивірені і становлять нерозривну єдність. Діяльність дитячої організації характеризує девіз: «Від екології природи до екології душі!» і вона спрямовує свою діяльність за такими напрямками:
Під час участі у різноманітних екологічних заходах у рамках діяльності дитячої організації «ЕКО» члени організації набувають умінь і навичок щодо осмислення екологічних явищ, формування почуття обов’язку і відповідальності за збереження свого здоров’я та навколишнього середовища. На основі екологічного мислення формуються: екологічна культура, направлена на економне, раціональне використання ресурсів, захист середовища від забруднення відходами, збереження фізичного і духовного здоров’я; навички здорового харчування тощо.
Практична реалізація екологічної освіти і виховання будується на засадах комплексного розкриття проблем охорони природи через систему виховних заходів. Через впровадження активних, нестандартних та інтерактивних методів відбувається заохочення учнів до самостійного дослідження, критичного мислення, формування особистісної екологічної культури за такими напрямками:
Учні нашого освітнього закладу щорічно беруть участь у 30-ти різноманітних екологічних трудових акціях, конкурсах, операціях, походах, рейдах. Під час виконання завдань конкурсів та акцій формується система знань про екологічні проблеми сучасності, розвиваються інтелектуальні та практичні уміння щодо поліпшення стану навколишнього середовища своєї місцевості; розвиваються прагнення до активної діяльності у сфері охорони навколишнього довкілля.
Для формування в учнів екологічної свідомості та її корекції використовують такі принципи здоров`язбережувальних технологій: формування мислеобразів, суб`єктифікації природних об’єктів, екологічної коативності.
Принцип формування мислеобразів є основою використання у виховному процесі таких методів, які формують ставлення особистості до природи як за допомогою наукової інформації, так і творів мистецтва. Цей принцип є основою для конструювання методів екологічних асоціацій, художньої репрезентації природних об’єктів, екологічної лабіалізації.
Сутність методу екологічних асоціацій полягає в педагогічній актуалізації асоціативних зв’язків між різними образами в контексті порушеної проблеми. Прикладами реалізації цього методу є використання таких асоціативних образів, як «танці комах», «я – Весна», «я – маленьке козенятко», «ми – гарбузова родина», екологічні ігри «Річка, шум води», «Всихання малих річок, струмків».
Метод художньої репрезентації природних об’єктів полягає в актуалізації художніх компонентів мислеобразів світу природи засобами мистецтва. Ставлення учнів до об’єктів природи формується значно ефективніше, коли поряд з науковою інформацією використовуються поезія, класичні літературні та музичні твори, твори образотворчого мистецтва.
Однією з форм виховної роботи, що сприяє формуванню екологічної культури школярів, є публіцистична вистава, яка дає змогу вести агітаційну роботу за допомогою сценічних прийомів. Віршовані тексти, відомі пісні, які набули нового змісту, використання прийому «апорт» (яскраві словесні заклики, звернення до глядача), театралізовані мініатюри – це ознаки цього жанру. Прикладом публіцистичної вистави, яку ми застосовуємо у виховній роботі, є театралізовані свята для учнів 1-4 класів «Зелений гомін», «Хай вогонь в душі палає, а пожежі не буває», «У пошуках ключа здоров’я» та фестиваль агітбригад «Зелена Весна» для учнів 5-9 класів. Цей метод також використовуємо під час проведення конкурсу екологічних казок та конкурсу на кращий міні-опис природи рідного краю. Побувавши на екскурсіях у лісі, парках та скверах міста, діти, зворушені красою природи рідного краю у різні пори року, пишуть оповідання, вірші, казки. Наприклад, після проведення екологічного мітингу «Совість май – ялинку не рубай!», учні початкових класів були вражені проблемою збереження ялинок у передноворічні дні, і це надихнуло їх до написання казок та віршів на захист ялинок. Твір – переможець «Пригоди ялинки» учениці 3-го класу Сідельник Аліни був надрукований у №17 інформаційного додатку «Веселий смайлик» шкільної газети «РУРЦ-мозаїка».
Метод екологічної лабіалізації полягає в цілеспрямованій корекційній дії, у результаті чого виникає психологічний дискомфорт, обумовлений розумінням неефективності стратегій індивідуальної екологічної діяльності. Використовуємо цей метод у ході екологічних трудових акцій «Ліс – наш друг», «Парад квітів біля школи», «Збираємо насіння квітів», «У кожного своє дерево», «Посади ялинку» тощо.
Принцип суб`єктифікації природних об’єктів передбачає використання у виховному процесі методів екологічної рефлексії, екологічної ідентифікації, екологічної емпатії.
Метод екологічної рефлексії полягає в педагогічній актуалізації аналізу особистості своїх дій і вчинків, спрямованих на світ природи з огляду їх екологічної доцільності. Скажімо, якщо школяр забув своєчасно полити кімнатні квіти, його можна запитати: «Що вони про тебе могли подумати?». Безумовно, з погляду рослин він виглядає безвідповідальною людиною. Прикладом у дії може служити конкурс серед учнів 1-9 класів «Галерея кімнатних рослин». Протягом місяця учні готувалися до конкурсу: оформлювали куточки кімнатних рослин, вивчали їх назви, правила догляду за рослинами та інше. Тепер діти знають, що декоративні кімнатні рослини не тільки прикрашають інтер’єр, а й позитивно впливають на мікроклімат, очищують повітря від пилу та токсинів, знищують хвороботворні бактерії і віруси, заспокоюють нерви, покращують настрій і навіть зміцнюють імунітет. Та головне, що учні навчилися розуміти «бажання» квітів, навчилися прислухатися до їх прохань. Перемогу ж у конкурсі здобули учні п’ятого класу, бо їх виступ був яскравий, дотепний, учні декламували вірші про кімнатні рослини, а ще склали пам’ятку-побажання з догляду за квітами:
Пам’ятка:
Говорили учні й про те, що є отруйні кімнатні рослини, рослини-алергени і вони не можуть знаходитися у приміщеннях, де є діти. Детально зупинилися на вивченні цих рослин та склали пам’ятки для батьків та педагогічних працівників, щоб унеможливити появу таких квітів у освітньому закладі.
Метод екологічної ідентифікації, або зіставлення полягає в педагогічній актуалізації постановки особистістю себе на місце природного об’єкта, занурення в простір, ситуацію чи обставини, у яких він перебуває. Використовуємо в організації екологічних свят «Зелена Весна», «День Землі», виставах лялькового театру, в ігровій діяльності тощо.
Метод екологічної емпатії полягає у співпереживанні особистістю стану природного об’єкта, а також співчутті йому. Для емоційного насичення екологічних заходів у рамках діяльності дитячої організації «ЕКО» використовуємо методи екологічної ідентифікації та емпатію під час проведення екологічних акцій. Діти, співпереживаючи зірваним першим весняним квітам, випускають та розповсюджують у мікрорайонах міста екологічні листівки на захист першоцвітів. Співчуваючи зимуючим птахам, члени дитячої організації стали ініціаторами акцій «Годівничка», «Прикрась ялинку їжею для птахів» та інші. Використання методу емпатії стимулює проекцію особистих станів дитини на природні об’єкти через ототожнення з ними (співпереживання), а також переживання особистих емоцій та почуттів з приводу їх стану, тобто співчуття.
Принцип екологічної коативності передбачає стимулювання стратегії допомоги світу природи й оволодіння відповідними технологіями.
Метод екологічної турботи стимулює співучасть, підтримку, опіку. Турбота про світ природи, мотивує членів дитячої організації «ЕКО» до підвищення своєї екологічної компетентності – оволодіння необхідними знаннями, уміннями і навичками. Адже для того, щоб надати кваліфіковану допомогу будь-якому природному об’єкту, слід знати і вміти, що і як треба зробити.
Формування у членів дитячої організації умінь і навичок духовно-етичного здоров’я сприяє їхній участі в проектній оздоровчій діяльності. Така діяльність здійснюється за методом проектів, який успішно впроваджується у систему виховної роботи закладу. Робота над проектом, рефлексивна оцінка результатів, які планувалися і які досягнуто, допомагають учням усвідомити, що знання – це не стільки самоціль, скільки необхідний засіб, який забезпечує здатність людини грамотно будувати свої життєві стратегії, приймати рішення, адаптуватися в соціумі й самореалізовуватися. Учнівська рада дитячої організації «ЕКО» у 2017 році брала участь у Всеукраїнському конкурсі проектів дитячих громадських організацій «Дитячі ініціативи – Україні!», у 2018 році цікавим став трудовий проект «Моя праця – моїй школі», а також три проекти «Новорічна ялинка», «Молодь обирає здоров’я» та «Збережемо планету разом» стали учасниками Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок». Члени дитячої організації «ЕКО» – учні 6 класу ініціювали проведення акції «Подаруй бібліотеці книжку», яка переросла у проект ощадливих «Щоб книжки довше жили» із залученням учнів 5-9 класів. На І етапі під час екскурсії до бібліотеки учні побачили в якому стані знаходяться книжки, скільки років вони служать своїм читачам, які книжки списуються з фонду. На ІІ етапі учні допомагали бібліотекарю Центра в ремонті книжок. Під час упровадження проекту діти чітко усвідомили та запам’ятали, що зберігаючи книжки, ми зберігаємо ліси – легені нашої планети, а значить, і своє здоров’я!
Василь Сухомлинський вважав, що найефективнішим засобом збереження і зміцнення здоров’я дітей є творча діяльність (творча «терапія»), яка є відображенням людиною довкілля та почуттів і виявляється під час використання засобів образотворчого мистецтва, моделювання природними матеріалами, ліплення, музики. Тому впроваджуючи екологічні здоров`язбережувальні технології, надихаємо учнів до участі у різноманітних конкурсах малюнків «Немає кращої землі ніж та, що зветься рідним краєм», «Моя добра справа», виставці плакатів «Екологія – це ми», виставці-ярмарку «Наші золоті долоньки», організовуємо персональні виставки малюнків «І малює пензлик чарівний…», «Прекрасний світ мистецтва», відбувся також і фестиваль фотознімків «Моя школа моїми очима» тощо.
Наші діти повинні вирости з переконанням, що людина й природа – єдиний живий організм, і якщо знищити хоч одну його частину, то загине все інше. Лише тоді діти стануть здоровими людьми із добрим серцем і пам’ятатимуть, що екологією їхньої душі та тіла – є екологія усієї природи в цілому.