Виступ
Вчителя 1 класу
На тему: «Навчання через гру, діяльнісний підхід.
“ Наша мета полягає не в тому ,
щоб зробити себе необхідними
нашим дітям, а навпаки , у тому,
щоб допомогти їм скоріше
навчитись обходитись без нас”.
К. Конраді
Найважливіша задача учителя – розвиток і виховання інтересу учнів. Спілкуватися з учнем, як із партнером, не опускатися, а піднятися на рівень дитини — мета багатьох освітніх технологій. Цьому у сучасній початковій школі сприяє діяльнісний підхід. Його застосування допомагає виробити в учнів необхідні пізнавальні вміння, компетенції саморозвитку та самовиховання. Це метод навчання, при якому дитина не отримує знання у готовому вигляді, а здобуває їх сама у процесі власної навчально-пізнавальної діяльності. Діяльнісний підхід дозволяє дітям глибоко сприймати тонкощі навчального предмету, оволодіти методами його пізнання та різними способами розв’язування завдань.
Він будується на такому розумінні відносин між вихователем і вихованцем, коли вчитель і учень є рівноправними учасниками навчально-виховного процесу, а не начальником і безсловесним підлеглим.
В.О. Сухомлинський вбачав у діяльнісному підході ще й інше - поважне ставлення до людської гідності, людської особистості учня. Діяльнісний підхід у сучасному навчанні передбачає самостійний пошук, інтерпретацію, моделювання, прогнозування, аналіз, узагальнення і оцінку різних джерел інформації, графічних даних; роботу з таблицями і діаграмами; розв’язування проблемних ситуацій та інших навчальних ресурсів тощо. Діяльнісний метод навчання сприяє особистісно-зорієнтованому навчанню, що дозволяє школярам розкрити свої здібності, таланти, показати високий рівень знань.
В процесі навчання учитель має дати дітям зрозуміти : мало про щось знати, потрібно ще вміло цим користуватися. Крім цього на уроках потрібно вчити школярів умінню створювати освітній продукт як результат спільної діяльності.
Змінюється наше життя – сучаснішою стає школа, і вже стало очевидним, що саме діяльнісне навчання робить не тільки уроки цікавими, а засвоєння знань успішним, але й допомагає дітям набути досвіду діяльності й спілкування, завдяки якому їм легше своєчасно знайти своє покликання і успішно реалізувати себе в житті.
Які ж ФОРМИ ТА МЕТОДИ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ застосовую
В РОБОТІ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ,а саме 1 класу.(слайди)
Активне навчання
Технологія розвивального навчання – це активно-діяльнісний спосіб навчання, під час якого враховуються та використовуються природні закономірності індивідуального розвитку дитини.
Кооперативне навчання
Значущі і важливі завдання, необхідність підтримки. Групова робота, парна робота ,що спирається на кооперативне навчання, сприяння позитивній взаємодії з однолітками.
Емпіричне навчання
Метод спостереження дозволяє вивчати досліджувані явища і процеси в природних умовах, в чому їх цінність.
Проблемне навчання
Значущі проблеми, які перегукуються з досвідом учнів і сприяють вмінню знаходити аргументи.
Навчання через гру
Чому саме про гру я хочу обговорити сьогодні? Сучасний світ – це величезна можливість, але і величезний виклик. Саме у грі діти здобувають готовність до викликів сучасного світу!
Розвивати дитину сьогодні – не «фаршируванням» інформацією, не академічним і формальним способом, а тим , який зрозумілий і природній для дитини – грою.
Нам потрібен не комплекс комплексів, а комплекс умінь і навичок необхідних суспільству ХХІ столітті. Гра- це найкращий інструмент підготовки дітей сьогодні до світу завтра.
Всім відомо, що практичне навчання - один з найкращих способів навчити дитину. Воно розвиває уяву, логічне мислення, тому LEGO – ідеальний варіант для навчання.
Наприклад, на уроках математики можна використовувати LEGO при вивченні прямого і оберненого рахунку натуральних чисел, ознайомленні з числами, вивченні складу числа, демонстрації відповідей при усному рахунку, розв’язуванні задач, вивченні логічного матеріалу. Цеглинки LEGO перетворюють сухі математичні числа, поняття в реальні моделі, які можна брати в руки, обговорювати дії з ними, вносити зміни. Пропоную розглянути вправи та ігри з використанням конструкторів LEGO на уроках математики в 1 класі.
Вправа «Запам’ятайлик» (вивчення чисел першого десятка). Вчитель демонструє таблицю із записаною цифрою, наприклад, 1. Дітям пропонується викласти цю цифру за допомогою цеглинок LEGO. Запитання до дітей -Розкажіть послідовність викладання. -Скільки цеглинок використали для викладання одиниці? -Якого кольору цеглинки використовували?
Гра «Рахуємо залюбки» (засвоєння прямого і оберненого рахунку). Робота в парі. Побудуйте башточку із 10 цеглинок , виставляючи їх по черзі одна на одну і чітко промовляючи число. Потім розберіть башточку , забираючи по одній цеглинці і чітко промовляючи число.
Завдання на закріплення понять зліва, справа. Покладіть перед собою цеглинку червоного кольору, зліва від неї 2 цеглинки довільного кольору, справа – 3 цеглинки довільного кольору. Запитання до дітей Скільки цеглинок виклали? Назвіть кольори в ланцюжку зліва направо і навпаки.
Кількість ігор на уроці повинна відповідати принципу доцільності. Доречно продумати і поетапний їх розподіл : на початку уроку гра має допомогти зацікавити , організувати дитину; в середині гра повинна націлити на засвоєння теми ;наприкінці уроку вона може мати пошуковий характер . Але на кожному етапі уроку гра повинна бути цікавою, доступною, включаючи різні види діяльності учнів. При організації гри на уроці важливо продумати й те, в якому темпі вона буде проведена. Гра дає змогу дитині опанувати також основи грамоти. Враховуючи складність ігрових звукових спостережень, навчання у добукварний період слід організувати так, щоб шестирічки сприймали його в ігровій формі, щоб воно не викликало негативних емоцій.
«Скільки слів у реченні»
Учитель читає речення. Учні за допомогою ЛЕГО показують, скільки речень у даному тексті. Виграє той , хто менше припуститься помилок.
. Уважні долоньки
Мета. Узагальнити знання дітей про слова - назви істот та неістот.
Ігрова дія. Зараз ми потренуємо ваші долоньки.
Правила гри: вчитель називає слова - назви істот та неістот, учні мають показати зелену долоньку ті слова, які відповідають на питання хто?червону що?
Ігри з іграшками на уроках англійської мови.(фото)
З великої теми ОРГАНИ ЧУТТЯ уроку «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» (відео)
Дуже сподобалось дітям досліджувати шкіру орган чуття за допомогою сенсорних мячів і з завязаними очима.
Висновок:
Гра — це не лише розвага. Для сучасних дітей XXI сторіччя — це ефективний метод навчання, здатний заохотити до пізнання світу та сформувати ключові компетентності, що допоможуть у подальшому легко і швидко адаптуватися до змін у майбутньому
Список використаних джерел:
3. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/LEGO/po-novomu-navchannya-po-inshomu.pdf