Вітаміни, їх будова, поширення та значення

Про матеріал
У розробці уроку висвітлено різні види вітамінів,історії їх відкриття, їх значення для організму, добова потреба, продукти , у яких вони містяться. Міститься презентація, графічний диктант, вірш. Досліджено способи найкращого збереження вітамінів.
Перегляд файлу

                                    Тема уроку: Вітаміни

Мета уроку:  продовжити формувати поняття про органічні речовини;                                       ознайомити учнів з основними групами вітамінів, історією їх відкриття;                                                                                                          значенням в організмі людини; способами збереження вітамінів у продуктах харчування;                                                                                                                         продовжити розвивати вміння працювати з текстом підручника,                                                        інтернетом, додатковою літературою, робити висновки, узагальнення,                                                     сприяти розвитку уваги, пам’яті, мислення, творчість,вміння працювати у групах;        виховувати бажання бути здоровими і вести здоровий спосіб життя.                                     Тип уроку: комбінований.                                                                                                       Обладнання: ІКТ, роздатковий матеріал, портрети вчених М.Луніна, К.Функа,        К.Ейкмана, презентація «Вітаміни», міні – презентації на папері.

                                                           Хід уроку

І. Організаційна частина.                                                                                                        Добрий день! Хто сьогодні відсутній?                                                                                                                                        Психологічне налаштування. Давня китайська мудрість говорить: « Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте усміхнемось один  одному й разом вирушимо до країни знань.

ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                                Вчитель. На минулому уроці ми ознайомилися з енергетичними потребами організму, обміном речовин, типами поживних речовин. Для перевірки засвоєного матеріалу ми проведемо графічний диктант.

Графічний диктант. Робота у парах (взаємоперевірка відповідей).                                                        

1.Асиміляція – це процес розщеплення органічних речовин.                                         2.Дисиміляція супроводжується виділенням енергії.                                                            3.Білки – це основний будівельний матеріал для клітин.                                                                4.Вода становить 65% маси тіла людини і є основним енергетичним матеріалом. 5.Білки складаються з гліцерину та жирних кислот.                                                              6.Щоденно потрібно вживати 2 літри води.                                                                                  7.У чоловіків енергетичні потреби менші, а у дітей більші.                                                                           8.Обмін речовин складається з двох взаємозв’язаних процесів – розщеплення та синтезу.                                                                                                                                         9.Глікоген – вуглевод, який відкладається про запас у печінці.                                                 10.Мінеральні солі потрібні  для підтримання гомеостазу.

Відповіді:  1. -   2. +   3. +  4. -  5 -   6. +   7. -   8. +  9. +  10.  +

 ІІІ. Засвоєння нового навчального матеріалу.

   Відважні мандрівники й мореплавці минулих століть під час подорожей страждали від важких захворювань, коли тривалий час перебували без свіжих продуктів, овочів. Ясна розпухали кровоточили, нестерпний біль у суглобах, крововиливи. Цинга… Так почали називати цю хворобу. Від неї загинуло більше моряків, ніж від морських боїв. Люди помітили, якщо пити лимонний сік, їсти квашену капусту, чорну смородину, то захворювання не з’являється. Тривалий час залишалася невідомою причина хвороби. Що це за речовини і яка історія їх відкриття ознайомить нас учень, який підготував  презентацію.

Презентація учня «Вітаміни»

Слайд 1. М.І.Лунін – основоположник вчення про вітаміни. Російський лікар, педіатр. У 1880 році проводив експерименти з мишами. Годував їх сумішшю штучного молока (білок, вуглеводи,жир, солі, вода). Тварини через декілька днів гинули. Прийшов до висновку, що у природному молоці містяться у малій кількості якісь невідомі, але необхідні для життя речовини.                                                                                                  Слайд 2. К.Функ – ввів термін «вітаміни» у 1912р.                                                                                У 1911році виділив із рису кристалічну речовину, яка лікує людей хворих бері-бері («кайдани ніг»). Ця речовина належить до класу амінів.                                                    Слайд 3. К. Ейкман. Нідерландський лікар. Отримав Нобелівську премію у 1929 році за відкриття вітаміну росту. Своє життя присвятив вивченню причин захворювання бері-бері.                                                                                                                               Слайд 4. Вітаміни – це біологічно активні органічні речовини, які необхідні живим організмам в незначній кількості. Відомо близько 30 вітамінів.

                                                       Вітаміни

                                        /                                               \

                       Водорозчинні                                        Жиророзчинні

                   (С, РР, Н, групи В)                                       (А, Д, Е, К)

Слайд 5. Деякі вітаміни утворюються в організмі людини (Д, К, В6). Основне джерело надходження вітамінів – їжа. Фото.

Слайд 6.              Порушення процесів в організмі

                         /                                  I                            \

              Гіповітаміноз                Авітаміноз             Гіпервітаміноз

Слайд 7. Гіпервітаміноз – захворювання, яке виникає за надлишку того чи іншого вітаміну в організмі. Фото.

Слайд 8. Гіповітаміноз – захворювання, яке виникає при нестачі вітаміну. Фото.

Слайд 9. Авітаміноз – захворювання, яке виникає за відсутності вітаміну. Фото.

Слайд 10. Біодобавки, вітамінні комплекси.                                                                            Слайд 11. Щоб здоров’я добре мати, потрібно вітаміни вживати.

Вчитель. Учні класу підготували міні – презентації на листках паперу про деякі вітаміни. Ви дізнаєтеся про добову потребу у вітамінах, у яких продуктах вони містяться, які порушення виникають при нестачі чи відсутності вітамінів у організмі.

                                          Жиророзчинні вітаміни

     Вітамін А (ретинол) – добова потреба 1-2 мг. При недостачі спостерігаються зміни у шкірі, запалення слизової і рогівки ока,порушується мінеральний обмін. Внаслідок авітамінозу розвивається куряча сліпота (порушення зору у сутінках). При гіпервітамінозі випадає волосся, утворюються камені у нирках. Міститься у моркві, шпинаті,кропиві, томатах, болгарському перці, молоці, печінці, риб’ячому жирі, маслі. Частково накопичується у печінці.

     Вітамін Д (кальциферол) – 0,04 мг. За нестачі порушуються обмін солей фосфору і кальцію, процеси окиснення. При авітамінозі виникає рахіт (порушується відкладання солей кальцію і фосфору у кістках,м’язова слабкість). Утворюється під дією УФ проміння у шкірі. Є у печінці, молоці, яєчному жовтку, риб’ячому жирі.

      Вітамін Е (токоферол) – 10-15 мг. Бере участь в утворенні гормонів, поліпшує жировий, білковий і мінеральний обмін. При авітамінозі безпліддя, м’язова дистрофія. Відкладається про запас у м’язах, підшлунковій залозі, жировій тканині. Міститься у рослинних оліях, м’ясі, печінці, молоці, зелені рослин.

      Вітамін К (філохінон) – 0.2-0.3 мг. Бере участь у згортанні крові. Авітаміноз спостерігається дуже рідко. Міститься у капусті, шпинаті, гарбузі, зелені помідорів, горобині, печінка свині.

                                           Водорозчинні вітаміни

       Вітамін С (аскорбінова кислота) – 70-80 мг добова потреба. Впливає на стан кровоносної, нервової, імунної систем, необхідний для синтезу органічних речовин. При авітамінозі цинга – кровоточать ясна, набряки, зниження імунітету. Міститься у цитрусових,чорній смородині, квашеній капусті, шипшині, суниці.

      Вітамін В1 (тіамін) – 3 мг добова потреба. Бере участь в обміні білків, жирів, вуглеводів. При авітамінозі захворювання бері-бері («кайдани ніг») – розлади НС, травної, розлади діяльності серця, враження кінцівок, хитка хода. Є у неочищеному рисі, вівсяній крупі, печінці, яєчному жовтку, борошні грубого помолу.

      Вітамін В2 (рибофлавін) – 2-4 мг. Необхідний для синтезу ферментів, для роботи НС. При авітамінозі вражається рогівка і слизова оболонка ока. Міститься у молоці, гречаній крупі, печінці.

      Вітамін В6 (піридоксин) – 2-4 мг. Бере участь в обміні білків шкіри, НС,кровотворення. При авітамінозі спостерігаються дерматити, враження НС. Є у рисових висівках, хлібі, квасолі, горосі,картоплі, мясі.

      Вітамін В9 (фолієва кислота) –200 мкг. Необхідний для утворення гормону серотоніну (гормон радості і задоволення). При нестачі людина стає агресивною, невдоволеною життям, впадає у депресію. Міститься у листках чорної смородини, пареному молоці, зелені овочів, кропиві, кульбабі.

      Вітамін В12 (ціанкобаламін) – 200-300мкг. Антианемічний, входить у склад ферментів. При авітамінозі - важка форма анемії, порушення діяльності НС. Синтезується у кишечнику людини. Міститься у печінці, мясі, рибі, молоці, яйцях. У рослинних продуктах не міститься.

       Вітамін Н (біотин) – 50 мкг. При авітамінозі спостерігаються дерматити, біль у мязах, сонливість, депресія. Міститься майже у всіх продуктах тваринного і рослинного походження, печінці, нирках, молоці, цибулі, шпинаті, томатах.

       Вітамін РР (нікотинова кислота) – 15-25 мг. Бере участь в окисно-відновних реакціях, в утворенні ферментів. При авітамінозі – симетричні дерматити відкритих ділянок тіла, порушення НС, шлунково-кишкові розлади. Міститься у рисі, хлібі, моркві, мясі, печінці. Розвивається пелагра.

 Фізкультхвилинка «Руки-ноги»

«Мозкова атака». Вміст вітамінів у продуктах може змінюватися. Які причини зменшення кількості вітамінів у продуктах? Які б ви запропонували заходи по збереженню вітамінів?

- вживати свіжі овочі і фрукти;                                                                                                        - правильно зберігати продукти (сушити, морозити, квасити);                                                               - уникати переварювання і пересмажування їжі;                                                                            - їсти їжу після приготування;                                                                                                               - варити у емальованому посуді (при дотику з металом вітаміни руйнуються);                                                   - чистити перед варінням і вживанням (швидко руйнуються на повітрі).

ІV. Закріплення знань.

Слайд1.  Виберіть правильну відповідь

1.Термін «Вітамін» запропонував :                                                                                       а) С.Навашин;  б) К.Функ; в) І.Мечніков

2. Водорозчинний вітамін:                                                                                                                  а) вітамін К;    б) вітамін С;  в) вітамін Д 

3. Основоположник вчення про вітаміни:                                                                                           а) М.Лунін;      б) Л.Пастер;     в) І.Павлов

Слайд 2.       Встановіть відповідність

А. Гіповітаміноз                   1. Надлишок вітаміну в організмі                                                                    Б. Авітаміноз                        2. Нестача вітаміну в організмі                                                    В. Гіпервітаміноз                  3. Відсутність вітаміну в організмі

 Слайд 3.                              

А. Вітамін С                           1. Рахіт                                                                                                            Б. Вітамін  Д                           2. Куряча сліпота                                                                                       В. Вітамін А                            3. Бері – бері                                                                                                                                                                                                                                 

                                                 4.Цинга

Слайд 4.

А. Утворюється у шкірі                                        1. Вітамін А                                                                 Б. Синтезується бактеріями кишечника            2. Вітамін Д                                                             В. Міститься у цитрусових                                  3. Вітамін К, В6                                                       Г. Міститься у моркві, томатах                            4. Вітамін С             

V. Робота з підручником. Скласти у зошиті таблицю «Вітаміни».

Назва вітаміну

Добова потреба

     Авітаміноз

Продукти, багаті на вітамін

 

 

 

 

 

Робота з підручником ст.107.

Досліджуємо свій організм. Наприкінці зими й навесні більшості людей дошкуляє так званий «весняний авітаміноз». Чи відчували ви цей стан? У чому він проявлявся? Як йому можна запобігти?

VI. Підведення підсумків уроку.

1.Вітаміни – це біологічно активні речовини, що входять до складу ферментів.                                                                                                                         2.Пришвидшують процеси обміну.                                                                        3.Підвищують фізичну та розумову працездатність.                                                           4.Підвищують імунітет до захворювань.                                                                                  5.Впливають на ріст та розвиток організму.                                                                     6.Основне джерело вітамінів – це їжа, рослинна і тваринна.                                       7.Щоб здоров’я добре мати, потрібно вітаміни вживати.                    

    ВІТАМІНИ

Довга черга до аптеки -
За здоров’ям всі прийшли!
Написали список ліків,
Купу грошей принесли.
Ну а ми спустились в погріб -
Нащо нам та хімія?!
Тут у погребі у нас
Від аптеки - філія.
Тут і кальцій, тут і магній,
Вітаміни В (бе) й РР (пе пе).

 Овочі помиєм добре,
Дрібно-дрібно посічем:
Вітамінів – повна миска!
Часничок з’їмо з борщем;
А цибулька – що за диво!
Майже всі дола хвороби:
Горло, вухо, гланди, ніс…
Начувайтеся, мікроби!
Із смородини компот -
На десерт цілющий,
А ще є в нас друг заморський -
Пан-лимон кислючий!
І його ми поважаєм!
Про запас завжди тримаєм,
З ним чайочок попиваєм!
Ну а вам усім бажаєм:
Свій імунітет узимку
У нормі тримайте!
Щедро овочами з грядки
Себе пригощайте,
А ще хочете - купіть
Чорну шоколадку.
До аптеки лиш ходіть
В крайньому випадку!

 

VII. Оцінювання знань учнів.

VIII. Домашнє завдання. Параграф №35.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
13 грудня 2020
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку