Вивчаємо біологію разом з Геліантус

Про матеріал
Посібник містить завдання Міжнародної природознавчої гри «Геліантус» біологічної тематики. Даний матеріал буде корисним при підготовці до уроків біології, для актуалізації знань учнів, організації цікавих хвилинок, перевірці домашніх завдань, проведенні підсумкового тестування. У позакласній роботі з учнями ці завдання можна використати під час проведення конкурсів, вікторин, брейн-рингів, біологічних турнірів та розважальних вечорів. Даний посібник адресований учителям біології, учням та їх батькам, усім хто цікавиться секретами природи та полюбляє інтелектуальні задачі.
Перегляд файлу

Відділ освіти та гуманітарної роботи

Демидівської селищної ради

Рудківська гімназія

 

 

 

 

Вивчаємо  біологію разом із

Нelianthus

 

 

Рудка, 2022

Упорядник: Прендецька В.І., вчитель біології Рудківської гімназії.

Рецензенти: Н.М. Катерняк, директор гімназії; Т.В. Міцюк, керівник шкільного методичного об’єднання вчителів природничо-математичних дисциплін

 

        

 

 

 

 

Вивчаємо біологію разом із Нelianthus

 

 

 

Посібник містить завдання Міжнародної природознавчої гри «Геліантус» біологічної тематики. Даний матеріал буде корисним при підготовці до уроків біології, для актуалізації знань учнів, організації цікавих хвилинок, перевірці домашніх завдань, проведенні підсумкового тестування. У позакласній роботі з учнями ці завдання можна  використати під час проведення конкурсів, вікторин, брейн-рингів, біологічних турнірів та розважальних вечорів.

Даний посібник адресований учителям біології, учням та їх батькам, усім хто цікавиться секретами природи та полюбляє інтелектуальні задачі.

 

 

Схвалено до друку на засіданні методичної ради Рудківської гімназії Демидівської селищної ради.

Протокол №4 від 31.01.2022р.

 

ЗМІСТ

  1. Вступ………………………………………………………………………..….4
  2. Компетентнісні завдання   Міжнародної природознавчої гри «Геліантус»5
  3. Джерела інформації…………………………………………………………51

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

    Метою Міжнародної природознавчої гри «Геліантус» є  формування в учнів цілісного уявлення про природу і наукового світогляду на основі знань з фізики, хімії, біології, географії, зацікавленості природними явищами; підвищення кваліфікації вчителів фізики, хімії, біології та географії; активізації позакласної та позашкільної роботи із зазначених вище дисциплін; розвиток дослідницьких здібностей учнів.

    Нормативною базою конкурсу є Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.10.2012 року № 1101 «Про затвердження положень про Всеукраїнську українознавчу гру «Соняшник», Всеукраїнський конкурс фахової майстерності для вчителів – україністів «Соняшник – учитель» та Міжнародну природознавчу гру «Геліантус», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.10.2012 року за № 1811/22123.

    Особливості сьогодення вимагають від сучасної школи формування особистості, високоосвіченої, суспільно активної, творчої, конкурентоспроможної, яка  використовує знання як життєвий інструмент, генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення, вміє критично мислити, володіє комунікативними здібностями, впевнено відповідає на виклик нового тисячоліття. Одним із шляхів оновлення змісту освіти й узгодження його із сучасними потребами є орієнтація на розвиток компетентностей.  

      Біологія, як одна з фундаментальних природничих наук, має всі можливості формувати в учнів основні компетентності. Ще із шкільної парти учень повинен усвідомлювати, де і як він зможе застосувати набуті знання, уміння та досвід.  Система навчання направлена на те, що учні повинні думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї і вже на основі цього вміти шукати потрібну інформацію і застосовувати її в конкретних умовах.

Сформоване уміння вчитися передбачає, що учень сам визначає собі мету навчання, виявляє зацікавленість, докладає вольових зусиль для досягнення позитивного результату пізнавальної діяльності, раціонально організовує свою навчальну працю, знаходить джерела потрібної інформації, виконує практичні дії,  намагається вдосконалитись.  Вирішальну роль  тут відіграють різноманітні конкурси та ігри, що спонукають до пошуку нового, творчого розв’язання різноманітних завдань.

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ МІЖНАРОДНОЇ ПРИРОДОЗНАВЧОЇ ГРИ «ГЕЛІАНТУС»

 

1. Сенсорна депривація – це часткове або повне позбавлення органів чуття зовнішнього впливу. Щоб відчути на собі таке дивне явище, використовують спеціальні камери сенсорної депривації – баки з рідиною, усередині яких підтримують умови, аби максимально обмежити вплив на органи чуття людини, зокрема і на зовнішні терморецептори. Яка температура підтримується в цих камерах?

 А. 0 °С;              Б. 45,5 °С;

 В. 36,6 °С;         Г 66,3 °С.

 Д. 100 °С;

 

2. Відомо, що виміряти температуру жука чи іншої досить дрібної істоти неможливо ртутним медичним термометром, навіть якщо збільшити площу контакту жука з термометром і якщо його температура буде досить високою. Чому саме це неможливо?

А. панцир жука не проводить електричний струм, через що не відбувається теплообмін;

 Б. через невеликі розміри в жука немає сталого значення температури тіла В уміст теплоти в тілі жука замалий, щоб змінити показання термометра;

 Г. ртутні медичні термометри можуть вимірювати лише температуру теплокровних істот;

 Д. теплопровідність жука досить мала і не дозволяє йому обмінюватися теплотою.

 

3. Підтримувати постійну температуру тіла в холодній воді тюленю допомагає товстий шар підшкірного жиру, товщина якого сягає до 60 % діаметра поперечного перерізу тіла. Будучи теплоізолятором, жир запобігає втраті тепла тілом. Однак виникає питання: як тюленю вдається втрачати зайве тепло під час плавання, полювання й інших фізичних навантажень? Відповідь полягає в тому, що жир розташований не безпосередньо під шкірою, а дещо глибше. Між жиром і шкірою існує прошарок, густо пронизаний кровоносними судинами. Тюлень може змінювати діаметр судин і тим самим регулювати тепловитрати. Визначте єдине правильне твердження щодо роботи цього судинного прошарку.

 А. за підвищення температури навколишнього середовища судини під шкірою звужуються;

 Б. у разі підвищення температури тіла тюленя внаслідок фізичних навантажень судини під шкірою звужуються;

 В. за зниження температури навколишнього середовища судини під шкірою розширюються;

 Г. за збільшення теплопродукції судини під шкірою розширюються;

 Д. судини під шкірою звужуються задля збільшення тепловитрат організмом.

 

4.Чарльз Дарвін з’ясував провідну роль дощових черв’яків у ґрунтоутворенні. Із тих часів досконало вивчена їхня надзвичайна активність щодо перетворення опалого листя й інших решток на родючий ґрунт. Відомо, що чим більше черв’яків мешкає в середовищі, тим більша родючість ґрунту. А кількість черв’яків визначають за кількістю їхніх ходів у ґрунті. Дослідники вивчали кількість ходів дощових черв’яків у різних місцях. Результати дослідження наведені в таблиці.

Проаналізуйте результати дослідження й визначте всі правильні твердження.

 І. У будь-якому середовищі що глибше, то ходів черв’яків менше.

 ІІ. Найменшою родючістю характеризуються ґрунти ялинового лісу.

 ІІІ. Графік, який відображає табличні дані, виглядає так:

А. усі твердження є правильними;

 Б. правильні лише І і ІІ твердження;

 В. правильні лише І і ІІІ твердження;

 Г. правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

 Д. правильне лише ІІ твердження.

5. Деякі тварини виробляють рідку їжу для споживання своїми дитинчатами. Наприклад, усі ссавці вигодовують малечу рідким молоком. Проте не всі знають, що певні види птахів також вигодовують пташенят «молоком». Таким є імператорський пінгвін, чиє «молоко» виділяється стравоходом батька і є їжею для малого, доки мати не повернеться з полювання з рибою. За складом пташине «молоко» подібне до молока ссавців. Дослідіть дані таблиці й визначте правильні твердження.

І. Кроляче молоко має більшу жирність порівняно з «молоком» пінгвіна.

ІІ. «Молоко» пінгвіна багатше на білки порівняно з кролячим молоком.

ІІІ. Кроляче молоко містить менше цукрів, ніж «молоко» пінгвіна.

А. усі твердження є правильними;

Б. правильні лише І і ІІ твердження;

В. правильні лише І і ІІІ твердження;

Г. правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

Д. правильне лише ІІ твердження.

6. На світлині зображений трикомпонентний лишайник Пельтигера пухирчаста, що є симбіозом трьох організмів: гриба, зеленої водорості й ціанобактерії. Фотосинтез здійснює переважно зелена водорість, ціанобактерія фіксує азот з атмосфери, а гриб забезпечує прикріплення і всмоктування води й мінеральних речовин.

Визначте всі правильні твердження щодо життєдіяльності цього лишайника.

І. Виробництво поживних речовин забезпечує грибний компонент лишайника.

ІІ. У клітинах прокаріотичного симбіонта відбувається реакція згідно

з рівнянням: N2 + 8H+ + 8e− + 16ATФ → 2NH3 + H2+ 16AДФ + 16Ф.

ІІІ. Реакція, що відповідає наведеному вище рівнянню, відбувається заради виробництва H2.

А. усі твердження правильні;

Б. правильні лише І і ІІ твердження;

В. правильні лише І і ІІІ твердження;

Г. правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

Д. правильне лише ІІ твердження.

7. Клітина, заражена вірусом, перетворюється на фабрику з його виробництва. Відомо, що вірусу SARS-CoV-2 для проникнення до людської клітини потрібно зв’язатися з білком ACE2 на її поверхні. Це означає, що SARS-CoV-2 може заражати лише клітини, що мають такий білок. А такі клітини є в легенях, кровоносних судинах, серці, нирках і в невеликій кількості, як було нещодавно з’ясовано, епітелії верхніх дихальних шляхів. Причому SARS-CoV-2 зв’язується з ACE2 у 10–20 разів міцніше за його родича – збудника атипової пневмонії SARS-CoV. Які висновки, зроблені на підставі наведеної інформації,

є правильними?

І. Вірус SARS-CoV-2 проникає до людської клітини внаслідок специфічної

взаємодії з її поверхнею.

ІІ. SARS-CoV-2 є заразнішим порівняно із SARS-CoV, оскільки може вироблятися клітинами верхніх дихальних шляхів.

ІІІ. Потрапляючи до організму людини, SARS-CoV-2 першочергово атакує

клітини кровоносних судин.

А. усі твердження правильні;

Б. правильні лише І і ІІ твердження;

В. правильні лише І і ІІІ твердження;

Г. правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

Д. правильне лише ІІ твердження.

8. У мешканців високогірних регіонів нашої планети виникає компенсаторна поліцитемія як адаптація до умов існування. Поліцитемія (грець. πολυ- – багато + κύτος – клітина + αἷμα – кров) означає збільшення кількості еритроцитів у крові, і, як результат, збільшення концентрації гемоглобіну. Механізм формування адаптації полягає в підвищеному виробленні нирками гормону еритропоетину. Це стимулює поділ клітин червоного кісткового мозку, що призводить до збільшення кількості еритроцитів у крові. Еритропоетин унесений Всесвітнім антидопінговим агентством до «Списку заборонених речовин і методів» і його не можна використовувати спортсменам. Можливо через це перед важливими змаганнями вони прагнуть тренуватися в умовах високогір’я. Визначте найбільш правильне біологічне підґрунтя таких тренувань.

А. підвищена кількість еритроцитів підвищує в’язкість крові, що збільшує

силу м’язів, крізь які вона тече;

Б. підвищений уміст гемоглобіну забезпечує перенесення більшої кількості кисню, що знижує втомлюваність м’язів;

В. збільшена кількість еритроцитів спрощує перекачування крові серцем,

чим сприяє збереженню енергії для роботи інших м’язів;

Г. підвищення кількості клітин у крові спрощує транспортування поживних речовин кров’ю до м’язів;

Д. високий рівень гемоглобіну є додатковим запасом білка для екстреного

використання під час роботи м’язів.

9. Чому в сутінках «усі кішки сірі»?

А. до очей спостерігача потрапляють тільки сірі промені;

 Б. колбочки в сітківці однаково реагують на світло всіх кольорів;

 В. за слабкого освітлення «працюють» тільки палички в сітківці ока;

 Г. сіре світло найкраще поширюється в повітрі;

 Д. за слабкого освітлення «працюють» тільки колбочки у сітківці ока.

10. Після закінчення кіносеансу світло в залі вмикають не миттєво, а потроху збільшують яскравість ламп. Для чого потрібна така затримка?

 А. глядач у залі має спокійно прокинутися;

 Б. різка зміна освітленості нервує людину;

 В. у глядача має встигнути зменшитися діаметр зіниці ока;

 Г. у глядача має встигнути змінитися форма кришталика ока;

 Д. у глядача має встигнути змінитися кут між оптичними осями очей.

11. Учитель продемонстрував на уроці слайд із зображенням світлішої і темнішої крові. Діти обмінялися міркуваннями про ці два різновиди крові. Олександр сказав, що світла кров збагачена вуглекислим газом, а темна — киснем. Костянтин зауважив, що світла кров тече легеневими венами до серця людини. Дмитро підсумував, що темна кров тече венами великого кола кровообігу. Визначте правильність міркувань учнів.

 

 А. усі троє мають рацію ;

 Б. лише Олександр і Костянтин мають рацію;

 В. лише Олександр і Дмитро мають рацію;

 Г. лише Костянтин і Дмитро мають рацію;

 Д. лише Олександр має рацію.

 

12. Ферменти — це білкові речовини, що прискорюють хімічні реакції в живих організмах. Відомо, що реагент має відповідати ферментові за просторовою формою, як ключ відповідає замку. Проаналізуйте форму продуктів реакції і ферменту й визначте, яка з наведених речовин була реагентом.

 13. У 14 років Єлизавета Валуа (донька Катерини Медичі) стала третьою дружиною короля Іспанії Філіпа ІІ. Уже через рік вона народила сина, який помер через кілька годин після народження. У віці 23 роки після четвертих пологів і смерті чотирьох дітей, Єлизавета померла. За статистикою організації «Eurostat» зараз середній вік вагітної жінки в Іспанії становить 30,9 років. З чим НЕ пов’язане збільшення середнього віку матері під час народження першої дитини?

 А. із можливістю кар’єрного розвитку жінки;

 Б. із розвитком медицини;

 В. із появою засобів контрацепції;

 Г. із конвенцією ООН про права дитини;

 Д. зі збільшенням тривалості життя.

14. На рисунку зображені жирафа, людина й найбільша відома істота, здатна до польоту, — кетцалькоатль. Поряд також порівняно розміри людини й кетцалькоатля в польоті. Маса цього птерозавра оцінюється у 200 кг, а маса жирафи, схожої з ним за зростом, — у 1000 кг. Зменшення маси є пристосуванням до польоту й досягається у птерозаврів численними адаптаціями, схожими з наявними в сучасних птахів. Укажіть правильні твердження щодо цих адаптацій.

І. Скелет кетцалькоатля полегшений завдяки порожнинам у кістках.

ІІ. Масивна шия кетцалькоатля переносить центр маси його тіла в голову.

 ІІІ. Кетцалькоатль позбавлений зубів і має роговий дзьоб.

 А. усі твердження правильні;

 Б. правильні лише І і ІІ твердження;

 В. правильні лише І і ІІІ твердження;

 Г. правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

 Д. правильне лише ІІ твердження.

15. Рафлезія Арнольді — рослина з найбільшою квіткою у світі. Їй властиві такі ознаки:

 І. Відсутність листя.

 ІІ. Запах гнилого м’яса.

ІІІ. Червоний колір квітки.

 ІV. Кілька мільйонів насінин в одному плоді.

 

Виберіть правильне пояснення цих особливостей.

А. ІІ і ІІІ — запилювачами є земляні черв’яки;

 Б. І і IV — рослина є паразитом;

 В. І і ІІ — рослина утворює велику кількість білків;

 Г. ІІІ і IV — запилення й поширення насінин здійснюють метелики;

 Д. І і ІІІ — квітка маскується під колір опалого листя дерев.

16. Співвідношення мас головного мозку й тіла інколи використовують як один із критеріїв для оцінювання розумності тварини: чим більше це співвідношення, тим розумніша тварина. Проаналізуйте наведений графік, на якому пунктирна лінія позначає середнє значення. Визначте найрозумнішу, без урахування людини, тварину за цим параметром.

А. кажан;

 Б. кашалот;

 В. дельфін;

 Г. африканський слон;

 Д. синій кит .

 

17. На світлинах показано різних чотириногих тварин. Зверніть увагу, що вони мають різні пропорції тіла. Наприклад, зі збільшенням розмірів товщина ніг зростає помітніше, ніж зріст.

А чим це зумовлено?

 А. великим тваринам немає кого боятися, тому їм не потрібно швидко бігати;

 Б. слон вживає їжі набагато більше за решту зображених тварин;

 В. ноги слона містять запаси жиру;

 Г. у всіх цих тварин приблизно однакова міцність кісток;

 Д. маса тварин збільшується швидше за їх розміри.

18. У країнах азійсько-тихоокеанського басейну поширена рослина джамболан. М’якуш її плодів містить багато вуглеводів. А ось насіння використовують для профілактики й лікування хвороби, за якої м’якуш уживати не бажано.

Про яку хворобу йдеться?

А. гіпертонія;

 Б. цукровий діабет;

 В. дальтонізм;

 Г. дистрофія.

 

19. Рослини відкладають у запас в основному вуглеводи, білки — «не їхня тема». Утім є група рослин, що активно культивується людьми саме через насіння, багате на білок. Це насіння утворюється в характерних плодах через те, що всередині специфічних видозмін коренів цих рослин живуть симбіотичні організми, здатні до вкрай важливого процесу для всієї біосфери. Унаслідок цього процесу можливий колообіг одного з макроелементів.

 Виберіть із таблиці номери, що відповідають описаним у завданні насінню, плоду, видозміні коренів і символу елемента.

20. У мавп верветок є різні вороги: леопарди, орли, змії. І на кожного з ворогів верветки реагують різними сигналами оповіщення. Схильність до видавання таких сигналів є природженою, але батьки позитивно стимулюють їх правильне вживання.

На різні крики верветки:

1) вилазять на найтонші гілки дерев;

2) ховаються в чагарниках;

3) стають на задні лапки й орієнтуються певним чином.

Визначте реакцію верветок на різні сигнали про небезпеку.

А. 1 — орел, 2 — леопард, 3 — змія Б 1 — леопард, 2 — орел, 3 — змія;

В. 1 — змія, 2 — леопард, 3 — орел Г 1 — орел, 2 — змія, 3 — леопард;

Д. 1 — леопард, 2 — змія, 3 — орел.

21. Американські медики вирішили залучити голубів до діагностики захворювань людини. Вони поміщали птахів у коробку, де для отримання їжі потрібно було дзьобнути сенсорний екран, на якому демонструвалися фото гістологічних препаратів. Якщо голуб правильно «ставив діагноз», тобто дзьобав ту частину екрану, де розміщувалось фото патологічного зразка, годівничка відчинялася, а якщо помилявся, то лишався голодним. Умотивовані в такий спосіб птахи навчилися відрізняти норму від патології у 80 % випадків, а якщо 16 голубів «працювали» одночасно, то коли об’єднували всі «діагнози» й використовували найчастішу відповідь, тоді достовірність діагнозу становила 99 %.

Для діагностики якого захворювання найліпше використовувати цей спосіб?

А. енцефаліту;

 Б. запалення сечового міхура;

 В. гастриту;

 Г. раку молочної залози;

Д. туберкульозу.

22. Міністерство сільського господарства США 1992 року розробило й оприлюднило харчову піраміду, яка графічно ілюструє певні правила раціонального харчування для збереження здоров’я. З того часу версій харчових пірамід. Одну з таких версій (див. рис.) обговорювали на уроці біології. Оксана сказала, що основу піраміди складають продукти, яких у раціоні має бути найбільше, а чим вище зображений продукт, тим рідше він має вживатися в їжу. Дмитро зауважив, що в цій версії піраміди не вистачає олій, які обов’язково мають входити до раціону людини. Руслана зазначила, що піраміду складають продукти добового раціону харчування однієї людини.

Серед міркувань щодо зображеної харчової піраміди визначте усі правильні.

А. правильними є усі висловлені міркування;

Б. правильними є міркування Оксани й Дмитра;

В. правильними є міркування Оксани й Руслани;

 Г. лише Дмитро висловив правильну думку;

Д. усі міркування є неправильними.

23. Приблизно вісім тисяч років тому в Африці почало інтенсивно розвиватися землеробство у регіонах поблизу численних водойм. Це призвело до значного зростання щільності населення і збільшення кількості найрізноманітніших кровосисних паразитів людини. Натомість на континентах, де розвивалося тваринництво, кровосисні паразити кусали в основному свійських тварин, а не людей. Наведені факти пояснюють, що основна кількість епідемій захворювання Х пов’язана саме з Африкою.

 Як називають захворювання Х?

А. аскаридоз;

Б. грип;

В. СНІД;

Г. малярія;

Д. туберкульоз.

24. Який із сучасних методів медичної діагностики стану внутрішніх органів «запозичений» у дельфінів і кажанів, які застосовують його для орієнтації у просторі?

25. Діти часто ковтають маленькі предмети. Для полегшення пошуку елементів конструктору, що випадково могла проковтнути дитина, компанія Lego додає у пластмасу спеціальну речовину, завдяки якій елементи конструктору видно під час рентгеноскопії. Ця речовина має відповідати наступним вимогам:

– має містити важкий металічний елемент;

– не має реагувати із кислотами у шлунковому соку;

– не має розчинятися у воді.

Позначте, яка речовина відповідає наступним вимогам та додається у елементи конструкторів Lego.

А. KCl;

Б. Na2PbO2;

В. PbCO3;

Г. BaSO4; 

Д. BaCl2.

26. Останнім часом набуває популярності молекулярна кухня — доволі незвичний спосіб приготування страв. Один зі способів приготування полягає у желюванні рідкої їжі. Для цього у відвари або інші рідини додають спеціальні речовини, які сприяють утворенню гелю. Найвідоміша з таких страв, яку господині готують уже понад сто років, — холодець, або заливне, в який для желювання часто додають желатин. Але на професійній кухні для цього використовують вуглевод із морських водоростей. Визначте його.

А. агар-агар;   

Б. целюлоза; 

В. хітин;       

Г. лактоза;      

Д. крохмаль.

27. Фермер Василь вирощує в своїх теплицях помідори за всіма сучасними нормами агротехніки. Дачниця Лариса на своїй ділянці також вирощує помідори, але без застосування сучасних засобів хімічного захисту рослин, як зараз прийнято казати "За технологією organic". Між собою вони сперечаються про те, який із методів дає кращий результат. Визначте правильність їхніх аргументів.

I. Хоча продукти organic зовні не такі гарні, але з органічних добрив (гною, торфу тощо) до них не можуть потрапити небезпечні для людини речовини.

 II. При стандартному вирощуванні овочів дуже важливо використовувати отрутохімікати і добрива в суворо рекомендованих дозах, і перед споживанням мити овочі.

 III. При вирощуванні за технологією organic урожайність суттєво нижча, тому такі продукти суттєво дорожчі.

А. усі три аргументи справедливі;

Б. справедливі лише I і II аргументи;

В. справедливі лише II і III аргументи;

Г. справедливі лише I і III аргументи;

Д. усі аргументи не справедливі.

28. Під час смаження або тушкування продуктів харчування на сковорідку додають різні рідини—воду, рослинні або тваринні жири. Ці рідини мають неоднакову температуру кипіння/димлення. Від цієї температури частково залежить вибір оптимальної температури нагріву сковорідки під час приготування їжі на цих рідинах: що нижча температура кипіння/димлення, то нижча рекомендована або використана температура сковорідки. При перевищенні цієї температури їжа може швидко підгоріти і стати непридатною до вживання.

Розташуйте запропоновані рідини – воду, очищену (рафіновану) олію і вершкове масло—у порядку зростання температури кипіння/димлення.

А. вершкове масло, рафінована олія, вода;

Б. рафінована олія, вершкове масло, вода;

В. вода, вершкове масло, рафінована олія;

Г. вода, рафінована олія, вершкове масло;

Д. вершкове масло, вода, рафінована олія.

29. Цю страву ще тисячоліття тому готували давні індіанці Південної Америки. Наприкінці ХІХ століття в Чикаго було сконструйовано машину для приготування цієї їжі. А наприкінці ХХ століття стали готувати її в мікрохвильовій пічці. Вислів «запасатися цією їжею» означає «готуватися до цікавого видовища». А ще цю їжу використовують як компонент пакувального матеріалу або замість пінопластових кульок як наповнювач у пакетах з крихкими товарами при перевезенні. Вкажіть рослину, з якої готують цю їжу.

 А. картопля;      Б. кукурудза;        В. морква;         Г. гарбуз;       Д. соняшник.

30. Бешбармак–традиційна м’ясна страва тюркомовних кочових народів. Одна частина її назви— «беш»—перекладається як «п’ять».  Що означає у перекладі друга частина? Яку специфічну особливість страви передає назва «бешбармак»?

 А. «гість», адже за столом під час подачі страви завжди має бути п’ять осіб;

 Б. «м’ясо», адже страва готується одночасно з п’яти видів м’яса – конини, баранини, свинини, яловичини і верблюжатини;

 В. «палець», адже під час частування не використовувалося столове приладдя і м’ясо брали пальцями;

 Г. «годинник», адже традиційно страву подавали саме о п’ятій годині вечора;

 Д. «дитина», оскільки страву могли частувати лише чоловіки, у яких було не менше п’ятьох дітей свійські.

31. Зображення свійських тварин часто використовують у  геральдиці. Серед представлених гербів укажіть той, на якому зображено тварину, що втілює хоробрість лева, зір орла, силу бика, швидкість оленя і спритність лисиці (принаймні саме так його трактують геральдичні записи).

32. У Карнакському храмі — найбільшому храмовому комплексі Давнього Єгипту —  утримували цих свійських тварин. Їх оголошували священними, а після смерті бальзамували та ховали. Арабів також не бентежила асоціація з цими тваринами. Навпаки, таким словом називали вожака — гордого і войовничого. Давні греки «побачили» цю тварину на небі й назвали на честь неї ціле сузір’я. А одна із назв християнських священнослужителів пов’язана з назвою пастуха, який випасав цих тварин. Однак зараз ця тварина—символ тупості або впертості, а частіше —  і того, й іншого. Назвіть цю цікаву тварину. А. кінь;       Б. кіт;              В. баран;             Г. козел;             Д. бик.

33. Для того, щоб тварина могла бути одомашнена, вона має відповідати певним критеріям:

1. невимогливість у харчуванні;

2. швидкий розвиток і розмноження;

3. здатність розмножуватись у неволі;

4. приязне ставлення до людини;

5. відсутність схильності до паніки;

6. життя в групах із соціальною структурою.

Укажіть, за якими з перелічених критеріїв не були одомашнені:

  I — гепард;                    II — слон*                                III — газель

А. I — 4 II — 5 III — 3;      

Б. I —  6 II — 3 III — 5;

В. I — 2 II — 4 III — 6;                                                            

Г. I — 3 II — 2 III — 5;

Д. I — 5 II — 3 III—1.

* слони на службі у людини не одомашнені, а приручені

34. На фотографії зображений бик бельгійської синьої породи, у представників якої не функціонує білок міостатин. Яку роль виконує цей білок в організмі?

А. збільшує розмір кісток;

 Б. робить шкіру світлішою;

 В. гальмує ріст м’язів;

 Г. змінює стать тварини;

 Д. стимулює апетит тварини.

35. Як це не парадоксально, але свійські тварини також можуть допомагати у наукових відкриттях. У хіміка Бернара Куртуа був улюблений кіт, який часто сидів на плечі у господаря. Одного дня кіт чогось злякався, зістрибнув з плеча і у стрибку перекинув декілька склянок на столі. Внаслідок на підлозі змішалися концентрована сульфатна кислота і попіл водоростей. Від підлоги почав здійматися синьо-фіолетовий дим, що осідав на предметах чорно-фіолетовими кристалами із металічним блиском і їдким запахом. Результатом такого стрибка став новий хімічний елемент, який Куртуа назвав:

 А. Сульфур;  

 Б. Карбон;  

 В. Гідроген;

 Г. Бром;  

 Д. Йод.

36. Школярі обговорювали рисунок «Транспортна система людини» й висловлювали судження. Костянтин сказав, що кров від шлунково-кишкового тракту проходить крізь печінку перед тим, як повернутися до серця. Олексій відмітив, що газообмін відбувається як у великому, так і в малому колах кровообігу. Олександр сказав, що у людини венозна й артеріальна кров не змішуються. Хто з хлопців міркує правильно?

А. Костянтин і Олексій;

 Б. Костянтин і Олександр;

 В. Олексій і Олександр;

 Г. усі троє школярів;

 Д. усі троє помиляються.

37. Людина використовує у їжу найрізноманітніших риб. Укажіть, яким рядам риб ми зобов’язані кожним із наведених продуктів.

 

А. 1 — Лососеподібні, 2 — Оселедцеподібні, 3 — Окунеподібні, 4 — Осетроподібні;

Б. 1 — Осетроподібні, 2 — Оселедцеподібні, 3 — Лососеподібні, 4 — Окунеподібні;

 В. 1 — Окунеподібні, 2 — Осетроподібні, 3 — Оселедцеподібні, 4 — Лососеподібні;

 Г. 1 — Лососеподібні, 2 — Осетроподібні, 3 — Оселедцеподібні, 4 — Окунеподібні;

Д. 1 — Осетроподібні, 2 — Окунеподібні, 3 — Оселедцеподібні, 4 — Лососеподібні.

38. Риба-папуга названа так за свої незвичайні зуби, що розташовані щільною мозаїкою на зовнішніх боках щелеп і нагадують дзьоб папуги.    

Можна припустити, що основна їжа риб-папуг:

 А. плаває на поверхні води;

 Б. ховається під донним мулом;

 В. мешкає серед підводних заростей;

 Г. це великі риби, від яких вони відрізають шматки;

 Д. це водорості, що приросли до підводних каменів і коралів.

 39. Cymothoa exigua — паразит риб, що належить до типу Членистоногі. Він проникає в організм риби через зяброві щілини, а потім потрапляє до ротової порожнини. Там він закріплюється й поступово, спричинюючи атрофію тканин, заміщує собою один з органів риби. Проте хазяїн не потерпає від значних незручностей, оскільки користується непроханим гостем так само, як і втраченим органом. Це єдиний відомий випадок, коли паразит функціонально заміщує собою орган хазяїна.

Про який орган риби йдеться?

 А. зябра;

 Б. язик;

 В. глотку ;

Г. зуби;

 Д. очі.

40. Відомо, що зграї риб під час руху можуть практично синхронно змінювати напрямок руху. Укажіть один з основних механізмів, що з його допомогою риби можуть стрімко сповіщати одна одну про необхідність пливти в інший бік.

А. риби з допомогою очей помічають зміни відблисків на лусках інших риб;

 Б. риби з допомогою спеціальних органів сприймають вібрації води, що спричинені рухами інших риб;

 В. риби з допомогою нюху сприймають молекули пахучої речовини, що виділяється іншими рибами;

 Г. риби з допомогою смакових рецепторів сприймають смак дрібних частинок мулу, що піднімаються з дна іншими рибами;

 Д. риби підпорядковуються загальній програмі руху, яка встановлена вожаками перед початком їхнього спільного плавання.

 41. Близько 0 °С густина води сильно залежить від температури. Яка відносна густина шару води (1) й де розташований цей шар (2) у річці, що замерзає, в якому мають перебувати риби, аби опинитися якнайдалі від холодного атмосферного повітря?

 А. (1) найнижча, (2) поблизу дна;

 Б. (1) найвища, (2) поблизу дна;

 В. (1) найнижча, (2) біля поверхні;

 Г. (1) найвища, (2) біля поверхні;

 Д. (1) середня, (2) посередині між дном і поверхнею.

   42. Сухопутні тварини здатні вловлювати запахи, носіями яких є порівняно невеликі молекули. На відміну від них, риби здатні вловлювати також запахи речовин із молекулярною масою, вищою за 10 000 г/моль. Визначте правильність тверджень щодо відмінностей нюхової системи риб.

 I. Сухопутні тварини здатні вловлювати запах лише летких речовин.

 II. Для реалізації нюху у риб леткість речовин не важлива, головне – розчинність у воді.

 III. Окрім запахів високомолекулярних речовин, риби здатні вловлювати запахи також і низькомо-лекулярних.

А. усі твердження правильні;

 Б. правильні лише I і II твердження;

 В. правильні лише I і III твердження;

 Г. правильне лише III твердження;

 Д. усі твердження неправильні.

 43. Відомо, що акваріум, не обладнаний компресором, не можна заповнювати нещодавно кип’яченою, хоча і холодною водою. Визначте правильність тверджень, що пояснюють цей факт.

 I. У щойно прокип’яченій воді відсутній кисень, тому рибам нема чим дихати. II. Розчинність кисню при підвищенні температури зменшується, тому він видаляється з води під час кип’ятіння.

 III. Під час кип’ятіння вода стає отруйною для риб.

А. усі твердження правильні;

 Б. правильні лише I і II;

 В. правильні лише I і III;

 Г. правильне лише III;

 Д. усі твердження неправильні.

44. Що означає знак, який виставляє поблизу гідроелектростанцій Федеральна комісія з управління енергетикою США (FERC)?

А. місце для організованого рибальства;

 Б. рибопропускна споруда для забезпечення природної міграції риби річкою;

 В. Обережно! Вистрибують риби!

 Г. місце для нересту риби;

 Д. Обережно, не посковзніться на рибі!

 45. Кожний штат США має кілька офіційних символів. Окрім загальноприйнятих — герб, прапор, гімн – законодавчо за штатом закріплюються гасло, офіційне прізвисько й символи з числа поширених на даній території представників флори й фауни. Зокрема, кожний штат має свою рибу-символ (state fish). За назвою й зовнішнім виглядом визначте, яка риба відповідає якому штату. Виберіть варіант із правильно укладеними парами.

А. 1 і 2 ;

 Б. 2 і 3;

 В. 3 і 4;

 Г. 1 і 4;

 Д. 2 і 4.

   46. Евкаліпти — рослини, дивовижною швидкістю росту. Вони є джерелом ефірних олій, за що їм здавна приписували лікувальні властивості. До минулого століття евкаліпти вважали чи не єдиним засобом боротьби з малярією, переносником якої є певний вид комарів. У найбільш уражених місцевостях дерева висаджували мільйонами. Як, на думку тогочасних вчених, евкаліптові ліси могли допомогти у боротьбі з малярією?

А. дерева активно споживають вологу з ґрунту, через що середовище існування стає несприятливим для розмноження комарів;

 Б. ефірні олії надають повітрю більшу в’язкість, що утруднює польоти комарів і можливість швидкого нападу на жертву;

 В. запах ефірних олій попереджає людину про небезпеку того, що місцевість населена шкідливими комахами;

 Г. ефірні олії дозволяють швидко спалювати швидкорослі ліси разом із комахами, що у них мешкають;

 Д. стовбури густопосаджених дерев, що сильно розрослися, є нездоланними перешкодами під час перельотів комарів.

47. Із якою метою величезну кількість свіжозрубаної деревини іноді по       міщають у річки так, як зображено на фото?

А. для підвищення міцності деревини;

Б. для транспортування деревини до місць накопичення й переробки;

В. для очищення деревини від шкідників;

Г. для очищення річок від шкідників;

Д. для визначення якості деревини.

48. Прочитайте опис: «Для добування цього цінного продукту спочатку деревину сильно подрібнюють і змішують із великою кількістю води. Послідовно обробляють рядом реактивів для відмивання й відбілювання. Пізніше вологу масу розливають у вигляді тонких пластів і висушують». Який продукт можна отримати у такий спосіб?

А. папір;

Б. бавовняну тканину;

В. захисну плівку для мобільних телефонів;

Г. шовк;

Д. скло.

 49. Цю речовину добувають із живиці – смолистої речовини, що виділяється смоляними ходами хвойних дерев. Для її добування живицю нагрівають до високої температури. При цьому леткі речовини збирають і при охолодженні вони утворюють скипидар, а після перегонки ця речовина залишається у вигляді золотавої крихкої маси. Її широко використовують для добування мила, спаювання металів, приготування лаків, сургучу й лінолеуму. Без нього не змогли б грати скрипка й інші смичкові інструменти. Про яку речовину йдеться?

А. дьоготь;

Б. каніфоль;

В. креозот;

Г. мастильні олії ;

Д. патоку.

 50. Ранньою весною у березових лісах збирають березовий сік.

Технологія збору є такою, що залишає рани на стовбурах й за надмірного використання шкодить рослині. Як?

А. навесні соки рослин рухаються униз, тому над зоною надрізу гинуть корені через нестачу поживних речовин;

Б. застаріла рана заохочує бобрів, які з легкістю підрізають усе дерево;

В. багаторічну рану завзято продовблюють дятли, внаслідок чого утворюються великі дупла й дерево гине;

Г. навесні соки рослини рухаються вгору, тому над зоною надрізу гинуть гілки з нерозкритими листовими бруньками;

Д. сік витікає з деревини, внаслідок чого вона пересихає й не може більше виконувати свої функції.

51. Школярі обговорювали відмінності ялинового (рис. 1) й соснового (рис. 2) лісів і висловлювали думки.

Костянтин сказав, що, судячи із зображень, ялини більш світлолюбні рослини, ніж сосни. Олексій припустив, що молода ялина у сосновому лісі почуватиметься гірше, ніж молода сосна в ялиновому. Олександр зауважив, що відсутність гілок у нижніх частинах соснових дерев пояснюється більшою кількістю звірів у сосновому лісі порівняно з ялиновим. Хто зі школярів міркував правильно?

 А. Костянтин і Олексій;

 Б. Костянтин і Олександр;

 В.  Олексій і Олександр;

 Г. усі троє школярів;

 Д. усі троє школярів помиляються.

52. Які окуляри призначені для далекозорих?

 

53. Як і чому змінилася видимість дороги для водія, який рухається в автомобілі вночі з увімкнутими фарами, після утворення на ній калюж?

 А. погіршилася, оскільки більша частина світла фар автомобіля стала відбиватися від калюж у напрямку від водія;

 Б. погіршилася, оскільки водієві стало заважати осліплююче світло, відбите від придорожніх об’єктів;

 В. не змінилася, оскільки наявність води на поверхні дороги не змінює її оптичні властивості;

 Г. покращилася, оскільки до водія стало потрапляти більше відбитого від мокрої дороги світла фар;

 Д. покращилася, оскільки до водія стало потрапляти світло, відбите від придорожніх об’єктів.

54. Ще у недавньому минулому для перегляду відеозображень навіть у домашніх умовах необхідно було мати справу з кіноплівкою. Тримаючи в руках вузькі восьмиміліметрові плівки, можна було помітити, що іноді кадри здаються об’ємними, а зображення ніби виходить за межі плівки. Що створює такий ефект?

А. поєднання в очах зображень з різних кадрів;

Б. більша товщина плівки;

В. рух зображення у кожному кадрі;

Г. нерівності на поверхні плівки;

Д. контраст зображення на плівці з навколишніми предметами.

55. Молекули індикатора метилового оранжевого можуть існувати в двох модифікаціях — жовтій у лужному середовищі й червоний в кислому. Коли обидві ці модифікації перебувають водночас у розчині (у нейтральному середовищі), ми бачимо жовто-гаряче забарвлення — результат змішування жовтого й червоного кольорів. Визначте, яке забарвлення мають різні модифікації бромкрезолового зеленого.

56. Людина сприймає колір тієї чи іншої прозорої речовини лише у тому випадку, якщо речовина здатна поглинати світло у видимому діапазоні, що крізь неї проходить. Те світло, яке не поглинається речовиною, ми бачимо, й саме воно визначає колір речовини. Нижче наведено спектр поглинання популярного органічного барвника. Піки на цьому графіку показують, світло якого кольору поглинається, а мінімум відповідає світлу, що пропускається барвником. Якого кольору ми побачимо цю речовину при освітленні білим світлом?

57. На рисунку показано спрощену схему послідовності подій при сенсорному сприйнятті. Установіть правильну відповідність між загальними елементами системи та їх конкретними прикладами при зоровому сприйнятті.

А. 1 — заломлювальні структури ока; 2 — клітини сітківки; 3 — зоровий нерв; 4 — зорова кора; 5 — світло;

 Б. 1 — світло; 2 — клітини сітківки; 3 — заломлювальні структури ока; 4 — зорова кора; 5 — зоровий нерв;

 В. 1 — зорова кора; 2 — заломлювальні структури ока; 3 — клітини сітківки; 4 — зоровий нерв; 5 — світло;

 Г. 1 — світло; 2 — заломлювальні структури ока; 3 — клітини сітківки; 4 — зоровий нерв; 5 — зорова кора;

Д. 1 — зоровий нерв; 2 — зорова кора; 3 — світло; 4 — заломлювальні структури ока; 5- клітини сітківки.

58. До складу ряду рослин, таких як червонокачанна капуста та пуансетія, входять цікаві речовини, що здатні змінювати колір у залежності від складу клітинного соку. Причому ці зміни можна легко побачити.

Що впливає на стан цих речовин (1) і як їх можна використовувати у хімічній лабораторії (2)?

 А. 1 — температура; 2 — наповнювачі для термометрів;

 Б. 1 — тиск; 2 — калібрування манометрів;

 В. 1 — кислотно-лужний баланс; 2 — кислотно-лужні індикатори;

 Г. 1 — погода; 2 — барометр-анероїд;

 Д. 1 — склад ґрунтів; 2 — маркери покладів корисних копалин.

59. Відомо, що кішки мають чудовий нюх, що дозволяє розпізнавати запахи у десятки разів краще, ніж люди. Ледь потрапивши до кімнати, що у ній нещодавно була миша, мисливиця з допомогою свого нюху фактично «бачить» її слід.

Любителі цих тварин іноді спостерігають, що перед тим як приступити до поїдання щойно приготовленої їжі, кішки можуть довго до неї принюхуватися, а до трапези приступити через деякий час. У чому, окрім бажання розібратися у складі їжі, криється сенс довгого обнюхування?

А. кішка носом визначає температуру їжі;

Б. кішка, обнюхуючи їжу, рухає вусами, намагаючись почути від неї звук;

В. знаходячись близько до джерела запаху, у кішки знижується чутливість рецепторів;

Г. вдихуючи запах їжі, кішка може наїстися;

Д. обнюхуючи гарячу їжу, кішка дмухає на неї повітря й охолоджує.

60. Уважно вивчіть плакат і укажіть усі правильні твердження.

І. Молекули пахучих речовин нашого тіла часто містять атоми Сульфуру.

 ІІ. Схожі запахи трапляються і в рослинному світі.

ІІІ. Наявність цих запахів свідчить про складні патологічні процеси в організмі. А. правильні тільки І і ІІІ твердження;

Б. правильне лише ІІ твердження;

В. правильні тільки І і ІІ твердження;

Г. правильні тільки ІІ І ІІІ твердження;

Д. усі твердження правильні.

61. Рудничний газ — в основному метан (СН4) — горючий безбарвний газ, що виділяється з кам’яновугільних рудників, і в суміші з повітрям утворює гримучу суміш. Один з найдавніших способів виявити в шахтах рудничний газ полягає у використанні як газоаналізаторів співочих птахів, дуже чутливих до нього. Якщо птах раптово замовкав і падав, люди поспіхом лишали шахту. Протягом кількох століть, аж до 1986 року, британське гірниче законодавство обов’язково приписувало утримувати в шахтах цих птахів для виявлення газу. Укажіть цього птаха.

62. У парфумерних магазинах завжди можна знайти баночку з кавовими зернами, що її періодично нюхають відвідувачки. Це робиться з метою

 А. попередити запаморочення від суміші різних ароматів.

 Б. «забути» запах спробуваних парфумів.

 В. посилити ароматичні відчуття від парфумів.

 Г. підбадьоритися від сонливості.

 Д. запам’ятати усі аромати спробуваних парфумів.

63. Багато груп людей в той чи інший спосіб «пов’язані» з сіллю. Так, мормони обрали своїм основним центром американське місто Солт-Лейк-Сіті (місто солоного озера). Слово солдат походить від soldier — у латинській мові sal dare, де sal — сіль, а dare — давати, той, кому дають сіль. Укажіть атрибути ще одної групи людей, чия професійна діяльність пов’язана з сіллю.

 А. упряжка волів;

 Б. токарний верстат;

 В. дресировані слони;

 Г. музичні інструменти;

 Д. плуг для обробки ґрунту.

 64. Склад усім відомого напою без кофеїну описують у наступний спосіб: вода газована, Е952, Е150d, Е950, Е951, Е338, Е330, ароматизатори, Е211.

Харчові добавки Е класифікують так:

 Е100-199 Барвники.

 Е200-299 Консерванти.

Напитки Кока-кола | заказать доставку напитков в ресторане il Molino ⁕ Иль  Молино ⁕ Е300-399 Регулятори кислотності

 Е400-499 Загусники.

 Е500-599 Емульгатори.

 Е600-699 Підсилювачі смаку й аромату.

 Е700-799 Антибіотики.

 Е900-999 Різне (воски, глазурі, підсолоджувачі, піногасники).

Які харчові добавки надають цьому напою коричневого кольору (1), солодкого смаку (2) й довгого терміну при датності (3)?

 А. 1 — Е330,   2 — Е950, 3 — Е338;

 Б. 1 — Е338,   2 — Е211, 3 — Е150d;

 В. 1 — Е150d, 2 — Е952, 3 — Е211;

 Г. 1 — Е211,  2 — Е330, 3 — Е150d;

 Д. 1 — Е951, 2 — Е950, 3 — Е338.

65. Які зони язика більш за інші задіяні у сприйнятті смаку зображеного продукту?

А. 1 і 2;

Б. 2 і 3;

В. 1 і 4;

Г. 2 і 4;

Д. 1 і 3.

66. Для навігації птахів важливими є три типи орієнтації:

 1) пілотування — прокладка маршруту за знайомими орієнтирами;

 2) компасна орієнтація — здатність рухатися за азимутом, не використовуючи орієнтири;

 3) істинна навігація — рух додому чи до місця виведення потомства без використання орієнтирів чи компасу.

 У своїх дальніх міграціях птахи використовують усі три види орієнтації. При цьому молоді птахи мігруючих видів вперше знаходять місця своїх зимівель на основі природженої інформації про напрямок і відстань до цілі. Вони не здатні внести поправку на переміщення, оскільки не мають карти, необхідної для істинної навігації. У Нідерландах виловлювали молодих і дорослих шпаків під час осінньої міграції від їхніх гніздівель на Балтиці на зимівлю до Бельгії, південної Англії та північної Франції. Птахів кільцювали й вивозили літаком до Швейцарії, тобто на 750 км південно-східніше їхнього звичайного міграційного шляху (див. рис.). Там їх знову випускали.

Укажіть, де можна було побачити окільцьованих молодих (1) і дорослих (2) птахів після завершення міграції.

А. 1 — південь Франції, Іспанія; 2 — північ Франції, південь Англії;

 Б. 1 і 2 — північ Франції, південь Англії;

 В. 1 — північ Франції, південь Англії; 2 — південь Франції, Іспанія;

 Г. 1 і 2 — південь Франції, Іспанія;

Д.  1 і 2 — Швейцарія, Австрія.

67. Існує багато способів обробки ягід і фруктів для їх тривалого зберігання. Відмітьте спосіб, що в його результаті смак принципово НЕ змінюється.


А. зброджування;

Б. сушіння;

В. покриття воском;

Г. соління;

 Д. тривале нагрівання.


68. Виникнення запаху — одна з ознак перебігу хімічної реакції. Цікаво, що при взаємодії деяких речовин з різними реагентами можуть з’являтися принципово різні запахи. Деяку речовину Х обробили спочатку розчином кислоти, при цьому з’явився запах тухлих яєць. При окисненні на повітрі цієї ж речовини Х виникає різкіший запах. Відмітьте цю речовину.

А. амоній нітрит;   Б. цинк сульфід;   В. натрій ортофосфат;

Г. калій карбонат;   Д. гіпохлоритна кислота.

69. У передмісті Ліону (Франція) є центр кримінологічної одорології — науки про запахи. Тут зберігаються запахи, узяті з місць злочинів по усій Франції. На місці злочину детективи беруть проби запахів зі всіх предметів і відправляють до одоротеки — сховища запахів. Зразки запахів знімають з предметів, протираючи їх ганчіркою, просоченою спеціальним розчином (склад розчину — комерційна таємниця). Якщо підозрюваний з’явиться навіть через кілька років, йому дають пом’яти в руках таку ж ганчірку, й потім… Що ж роблять потім для ідентифікації запаху?

А. дають нюхати спеціально навченим собакам, які й визначають схожість зразку зі щойно отриманим запахом;

Б. з допомогою термодатчика вводять запахи у пам’ять комп’ютера й порівнюють між собою;

В. фотографують у рентгенівських променях й аналізують фотографії;

Г. перуть її у спеціальному розчині й зливну воду аналізують;

Д. висушують на сонці й аналізують структуру й склад волокон тканини.

Кит – описание, виды, где обитает, чем питается, названия, фото70. Найбільшими живими істотами на Землі є кити. Чим же харчуються ці велетні?

А. акулами та дельфінами;

Б. оселедцем і камбалою;

В. водоростями та крабами;

Г. планктоном, тобто крихітними;

мешканцями океану;

Д. восьминогами та кальмарами.

 

71. Розвиток багатьох тварин відбувається з перетворенням: яйце →личинка → доросла тварина. При цьому личинки живуть поруч із дорослими або окремо від них; бувають схожими або не схожими на дорослих; можуть живитися тим самим, що і дорослі, або чимось іншим. На рисунку зображені життєві цикли кількох відомих тварин: жаби, бабки й коника. Вивчіть рисунок і визначте усі правильні твердження.

І. Личинки бабок і дорослі комахи конкурують між собою за їжу й місце існування.

ІІ. Життєвий цикл жаби серед наведених найбільше подібний до життєвого циклу бабки.

ІІІ. Найменше конкурують між собою личинки коників і дорослі комахи.

А.  усі твердження є правильні;

Б.  правильні лише І і ІІ твердження;

В.  правильні лише І і ІІІ твердження;

Г.  правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

Д.  правильне лише ІІ твердження.

72. Дослідники вивчали споживання кисню колорадським жуком за

різних температур. Результати дослідження наведено в таблиці.

Вивчіть результати дослідження й визначте всі правильні твердження.

І. Чим вища температура, тим більше кисню споживає колорадський жук.

ІІ. Оскільки найбільше споживання кисню в дослідженому діапазоні простежується за температури +30 °С, колорадський жук – теплокровна тварина.

ІІІ. Графік, який відображає

табличні дані, виглядає приблизно так:

А.  усі твердження правильні;

Б.  правильні лише І і ІІ твердження;

В.  правильні лише І і ІІІ твердження;

Г.  правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

Д.  правильне лише ІІ твердження.

73. Хижа рослина непентес виробляє смачний і ароматний «нектар» для приваблення жертв, якими стають комахи, охочі ним поласувати. Рослина перетравлює їх у своєму листку-глечику й отримує компоненти, яких їй не стає для росту через бідність ґрунту. Однак на острові Борнео ця рослина вступила в дивні стосунки з невеличким ссавцем тупайєю. Непентес виділяє нектар внутрішнім боком кришечки, що вкриває  глечик із травними соками. Тупайя сідає на край глечика і, злизуючи солодкий секрет, одночасно… випорожнюється в глечик. На чому ж ґрунтуються такі дивні стосунки виробника нектару і його споживача?

А.  тупайя прикриває глечик із травними соками від занадто частих на Борнео дощів;

Б.  тупайя перекриває вихід комахам, які потрапили до глечика, поки їх не перетравить непентес;

В.  непентес отримує необхідні йому мінеральні речовини, перетравлюючи випорожнення тупайї;

Г.  тупайя розширює вагою тіла діаметр глечика

і збільшує ймовірність потрапляння туди комах;

Д.  екскременти тупайї заманюють комах до глечика непентеса.

74. Зазвичай різні види організмів не можуть схрещуватися мі жсобою, проте трапляються винятки. Так, мул є гібридом кобили і віслюка. Ця тварина має розмір і силу коня й витривалість віслюка. Окрім цього, важливою є «правильна» хода мула – він ставить ноги в ширину, як віслюк, а в довжину – як кінь, тобто може швидко нести великий вантаж вузькими стежками. Проте розведення мулів не можливе через їхню безплідність. Кожного нового мула можна отримати лише схрещуванням кобили з віслюком. Чому ж тоді в горах як в’ючних тварин використовують здебільшого не коней чи віслюків, а саме мулів?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А.  головна причина полягає в силі мулів – вони можуть переносити великі вантажі;

Б.  насамперед, це роблять через великий розмір мулів;

В.  головним фактором є «правильна» хода мула;

Г.  найбільш цінною є безплідність мулів – немає клопоту з дитинчатами;

Д.  витривалість мула – головний чинник використання його в горах.

75. Троє учнів вивчали, у який спосіб виробники обробляють молочні продукти та фруктові соки перед постачанням у торговельну мережу. Вони дізналися про такі методи:

За результатами своєї роботи учні дійшли таких висновків.

І. Пастеризацію можна здійснювати за нормального тиску, а ультрапастеризацію – лише за підвищеного, оскільки за температури проведення цього процесу молоко або сік можуть википіти.

ІІ. Під час ультрапастеризації гине значно більше бактерій, ніж за

пастеризації.

ІІІ. Короткочасне обробляння продукту за високої температури подовжує термін його зберігання в кілька разів.

Визначте правильність цих тверджень.

А.  усі твердження правильні;

Б.  правильні лише І і ІІ твердження;

В.  правильні лише І і ІІІ твердження;

Г.  правильні лише ІІ і ІІІ твердження;

Д.  усі твердження неправильні.

76. Існують світлі й темні його сорти. У міфах різних народів у нього є бог-покровитель: у грецькій — Діоніс, у римській — Бахус. У біблійних міфах він постає уособленням земних плодів і символом Землі Обітованої. П’ятірка найбільших його країн-виробників: Італія, Китай, США, Франція, Іспанія. В Україні його переважно вирощують у південних областях, у Криму й на Закарпатті. Плоди використовують у їжу в сирому й сушеному вигляді. А як називають його сушені плоди?

А. урюк;   Б. фіга;   В. курага;   Г. родзинки;   Д. чорнослив.

77. На уроках природознавства діти виконували експеримент із визначення умов проростання насіння. Результати досліду вони фотографували й описували.

Потім деякі з проростків вони висадили на шкільному подвір’ї. Які ж квітки побачать діти, коли рослини зацвітуть?

78. Сьогодні дослідники вважають, що запаси вугілля утворилися із залишків стародавньої рослинності. За яких умов можливе таке утворення?

А. за низької температури, атмосферного тиску й за наявності повітря;

Б. за високої температури, високого тиску й за відсутності повітря;

В. за високої температури, атмосферного тиску й за відсутності повітря;

Г. за низької температури, високого тиску й за відсутності повітря;

Д. за високої температури, високого тиску й за наявності повітря.

 

 

 

 

79. Найменша рослина у світі — вольфія. Учителька продемонструвала на уроці її зображення:

Діти висловили судження щодо рослини:

Андрея, проаналізувавши схему будови вольфії, сказала, що це квіткова рослина. Емма зауважила, що, зважаючи на розміри рослини, вона не може

утворювати насіння й плоди. Тадеуш підсумував, що рослини такого розміру ростуть у посушливих умовах. Визначте правильність висловлених тверджень.

А. усі троє мають рацію;

Б. лише Андрея й Емма мають рацію;

В. лише Андрея й Тадеуш мають рацію;

Г. лише Емма й Тадеуш мають рацію;

Д. лише Андрея має рацію.

80. За графіком залежності питомого тиску на кістку від маси тіла ссавців визначте, яка з тварин здатна впасти з більшої висоти й не отримати переломів.

А. кіт;

Б. щур;

В. слон;

Г. кінь;

Д. бегемот.

 

 

81. Одним з архітекторів «Кришталевого палацу» в Лондоні був садівник Джозеф Пакстон, який використав схему жилкування найбільших у світі листків для проєктування балок, що підтримували скляні елементи даху. Який із наведених на світлинах листків був зразком для цього?

82. В альтернативній медицині є напрям лікування із недоведеною ефективністю — гомеопатія. Свій підхід до лікування гомеопати обґрунтовують висловом відомого лікаря й алхіміка Середньовіччя — Парацельса: «Усе — отрута й усе — ліки. І те, і друге визначає доза». Узявши за гасло цей вислів, гомеопати виготовляють ліки з різних отрут, дуже сильно розбавляючи їх водою. Так, один із поширених ступенів розбавлення позначають 12С, який означає, що 12 разів поспіль необхідно розбавити розчин у 100 разів. За такого розбавлення 1 л гомеопатичного розчину може містити одну-дві молекули лікарської речовини (отрути). Однак навіть за більшого розбавлення, за якого в певному флаконі молекули лікарської речовини відсутні, гомеопати знаходять переконливі докази користі гомеопатичних препаратів. Позначте твердження щодо гомеопатії, які суперечать сучасним науковим уявленням.

І. Препарати зі ступенем розбавлення 12С не виявляють отруйної дії, тому не наносять шкоди пацієнтам.

ІІ. Розбавлення лікарської речовини активує її «вітальну енергію», що посилює лікувальну дію.

ІІІ. Навіть якщо в разі сильного розбавлення у флаконі відсутні молекули лікарської речовини, то її лікувальна дія проявляється внаслідок специфічної пам’яті води, яка здійснює передачу інформації.

А. усі твердження суперечать;

Б. суперечать тільки твердження І і ІІ;

В. суперечать тільки твердження І і ІІІ;

Г. суперечать тільки твердження ІІ і ІІІ;

Д. жодне із тверджень не суперечить сучасним науковим уявленням.

83. У романі Жюля Верна «Двадцять тисяч льє під водою» моряки «Наутилусу» спіймали велику морську черепаху довжиною в метр і масою майже 200 кг біля східних берегів, використавши деяких морських мешканців. Яких саме?

А. акул;

Б. восьминогів;

В. дельфінів;

Г. риб-причеп;

Д. піраній.

84. Ця фотографія кочового буревісника була зроблена у вересні 2009 року на атолі Мідвей, що в Тихому океані, в одному з найвіддаленіших морських заповідників у світі, у понад 2000 миль від найближчого континенту. Для правдивості жоден пластиковий виріб усередині птаха не був замінений, переміщений чи доданий. Цих птахів екологи використовують як індикатори забруднення океану пластиком, подібно до використання

А. півнів у курниках;

Б. канарок у вугільних шахтах;

В. соколів на полюванні;

Г. хвилястих папужок у генетиці;

Д. голубів на весіллях.

 

85. Птахи для комунікації між собою в зграї використовують певні звуки, які мають різне значення. Люди також використовують записи звуків птахів, зокрема на аеродромах. Яке значення мають саме ці звуки птахів?

А. наближається дощ;

Б. небезпека!

В. тут будуємо гнізда;

Г. увага, пташенята;

Д. тут багато їжі.

86. Арабські рукописи двохтисячорічної давнини наводять такий спосіб діагностики: сечу людини виливали біля мурашника. І якщо мурахи наближалися до неї й затримувалися надовго, то встановлювався діагноз

А. запалення кишечника;

Б. запалення сечового міхура;

В. цукровий діабет;

Г. гельмінтоз (наявність глистів);

Д. дизентерія.

87. Проаналізуйте наступні ПРАВИЛЬНІ твердження (І-ІІІ).

І. Найпоширенішою патологією у світі є карієс.

ІІ. Слина змиває з поверхні зубів шкідливі бактерії й певною мірою захищає нас від карієсу.

ІІІ. В умовах невагомості карієс розвивається швидше, аніж на Землі.

Який висновок можна зробити з наведених тверджень?

А. усі люди не дотримуються правил гігієни зубів;

Б. стан невагомості впливає на правильний розподіл слини в роті;

В. у всіх людей є зуби, тому карієс найбільш поширена хвороба;

Г. стоматологів більше за будь-яких інших лікарів;

Д. усі люди похилого віку мають зубні протези.

88. У китайських школах використовують особливі парти (див. фото).

Укажіть, для чого потрібні такі парти в школі: для

1) збереження постави;

2) профілактики захворювань горла;

3) профілактики зору;

4) концентрації уваги;

5) вироблення красивого почерку.

А. 1, 2, 3, 4, 5;     Б. 1, 2, 3, 4;    В. 1, 2, 3;    Г. 1, 3;    Д. 2

89. Сучасним медичним приладом виявили внутрішній запальний процес (див. рис.), про який свідчить ділянка з червоним забарвленням. На чому заснований цей метод діагностики?

А. внутрішнє запалення змінює колір шкіри;

Б. запалення спричиняє світіння тіла в темряві;

В. у місці запалення виникає рентгенівське випромінювання;

Г. у місці запалення трохи підвищується температура та посилюється  теплове (інфрачервоне) випромінювання;

Д. у місці запалення виникає ультрафіолетове випромінювання.

90. Троє учнів обговорювали особливості перебігу хімічних процесів в організмі хворої людини та висловили такі твердження.

Перше: для підвищення температури тіла у хворої людини мають інтенсивніше відбуватися хімічні процеси з виділенням енергії.

Друге: хвору людину можна годувати тільки гарячою їжею, оскільки лише за такої умови організм людини отримує необхідну енергію для боротьби з хворобою.

Третє: хімічні процеси в організмі хворої та здорової людини протікають абсолютно однаково.

Визначте з-поміж них правильні.

А. правильних тверджень немає;

Б. правильне тільки перше;

В. правильне тільки друге;

Г. правильне тільки третє;

Д. усі твердження правильні.

91. Морські черепахи еволюціонували в океанах усього світу протягом більше 100 млн років, що дозволило їм дивовижним чином пристосуватися до кліматичних змін минулого. Утім теперішнє потепління настільки швидке, що може завдати черепахам непоправної шкоди. Дорослі зелені черепахи є єдиними справді травоїдними морськими черепахами. Вони їдять переважно морську траву та водорості. Самиці повертаються до пляжу, де вони народилися, та відкладають там яйця. Стать черепашок визначається температурою гнізда. Чим вища температура, тим більше особин жіночої статі. Які з перелічених нижче наслідків зміни клімату матимуть негативний вплив на популяцію зелених черепах?

1. Невелике збільшення температури може спричинити відхилення у співвідношенні статей у бік жіночих особин.

 2. Прісна вода від талих льодовиків та зміни в солоності матимуть значний вплив на зміщення ареалів та чисельність водоростей.

 3. Зміни в основних океанських течіях, поширеності та кількості їжі вплинуть на поширення, харчування та здатність до розмноження черепах.

 4. Більш сильні шторми неминуче призведуть до руйнування пляжів.

 5. Зростання загрози затоплень призведе до зміни площі пасовищ морської трави та місць гніздування.

 А.   1, 2, 3, 4, 5;    Б.   1, 2, 3, 4;   В.   1, 2, 3;   Г.   1, 2;   Д   1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

  1. https://imzo.gov.ua/zahodi/konkursi-dlya-uchniv-pto/mizhnarodna-prirodoznavcha-gra-geliantus/
  2. wikipedia.org
  3. helianthus.com.ua

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Потапова Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 червня 2023
Переглядів
1006
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку