ВИВЧАТИ ЛІТЕРАТУРУ ЦІКАВО Збірник творчих завдань з української літератури для 6 класів

Про матеріал

Збірник містить запитання і завдання творчого характеру для підготовки і проведення уроків української літератури у 6 класі. Запропоновані види робіт мають на меті активізувати творчі можливості школярів, покращити асоціативне мислення, сприяти створенню атмосфери зацікавленості, ситуації успіху, творчої співпраці вчителя та учня. Окремі завдання можуть бути елементами тематичного оцінювання.

Перегляд файлу

Людмила Доскуч

 

ВИВЧАТИ ЛІТЕРАТУРУ ЦІКАВО

                                               6 клас

                                           Усна народна творчість

           Завдання

  • Створи асоціативний портрет слова фольклор.

Наприклад:

Ф    фантастика

О    обжинкові пісні

Л    легенди

Ь

К   казки, колядки, колискові

Л  лірика

О   опис

Р  – русальні пісні

 

  • «Сплутай» різні види календарно-обрядових пісень і запропонуй однокласникам розпізнати і назвати їх.

                                   Орієнтовне виконання завдання

«Ой кувала зозуленька, сівши на лелії,

Співай, співай, товаришко, минає неділя.

Заплету віночок, заплету шовковий

На щастя, на долю, на чорнії брови.

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому:

  • Вийди, вийди, господарю,

Подивися на кошару!»

            Відповідь: веснянка + купальська + жниварська + щедрівка.

  • Напиши за 1 хвилину якнайбільше слів і словосполучень, що відповідають темі «Зимові свята».

Наприклад: колядка, щедрівка, вертеп, Святвечір, колядники, зірка, різдвяна ніч, господарі, благословляти …

  • Склади з ними зв’язне висловлювання на тему: «Зимові свята у моїй родині».
  • Склади і запиши  речення, де б усі слова починалися б на однакову літеру (тема: «Жнива», «Русальні пісні» тощо).

Наприклад:

  •  Русалка розігнала рибалок..
  • Косарі косять косаркою.

 

«У ржі на межі на кривавій березі

Там сиділа русалочка».

«Ой біжить, біжить мала дівчина,

А за нею да русалочка…»

  • Як виглядає, на твою думку, русалка?  Намалюй  її словесний  портрет.
  • Склади і запропонуй однокласникам  гру «Третє зайве» по темі «Календарно – обрядові пісні».

Наприклад:

  •  Календарно-обрядовими піснями є:  русальні, колискові, веснянки.
  • Пісні весняного циклу: гаївки, маївки, дібровки.
  •  У жниварських піснях згадуються: косар, дідух, копа.
  • Знайди і зєднай стрілами логічні пари – предмет і ознаку.

                          Барвінок               хрещатий

                          Вода                     запашний

                           Вітер                    бистрая

                           Серпи                  дрібне

                           Сонечко               яра

                           Пшениця             буйний

                           Свічечка              золоті

                           Зіллячко              ясне

                           Краса                   дівоча

                           Василечко           багряна

 

 

«Ой щоб спало, щастя знало,

Ой щоб росло, не боліло,

На серденько не кволіло…»

 

  • Доповни перелік материнських побажань, які зустрічаються в колискових  піснях.
  • Розкажи, які спогади виникають у тебе, коли  чуєш колискову?
  • Склади свою колискову.
  • Гра «Політ фантазії». На промінчиках «сонечка» напиши слова чи словосполучення, які спадають на думку, коли чуєш слово «колискова».

 

 

 

 

 

 

       

Орієнтовні відповіді: зорі, мамина пісня, котик-мурчик,  дитятко,

заглядає вечір, лагідне слово, ніжна мелодія, 

 

                     Народна легенда про дівчину – українку

«Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

         – Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня».

  • Від імені дівчини розкажи українцям про її зустріч з Богом. 
  • «Народна платформа».
  • «Я хочу бачити український народ …»
  • «Я хочу жити в Україні так …»
  • «Нас знає цілий світ, бо …»
  • «Україна буде щасливою, адже …»
  • «Ми прославилися не тільки піснями, а й …»
  • Зміни кінцівку легенди. Чим ще Бог міг нагородити українку?

 

Ліричні пісні літературного походження

«Мамина вишня»

    «Знову наснилось дитинство

Тепле, як гарна весна.

Вишня вдягнулась в намисто,

Мама щаслива й сумна».

 

Завдання

  • Чому саме вишня ( не слива, яблуня …)? Вислови свої припущення.
  • З якою квіткою, рослиною ти можеш порівняти свою маму? Чому? Поділися своїми дитячими спогадами (за бажанням).
  • Знайди  слова і вирази, які відбивають основну думку твору.
  • Назви кольори,  запахи і звуки, які ти уявляєш, читаючи поезію.

Наприклад:

Кольори: зелений, вишневий, голубий, білий …

Звуки : гудуть хрущі, порив вітру, сміх, шелест листя у саду …

Запахи: запах пирогів, які щойно вийняли з печі; аромат  цвіту вишень; свіже повітря у полі…

                                                          «Червона рута»

«Може, десь у лісах

Ти  чар-зілля шукала,

Сонце – руту знайшла

І мене  зчарувала?»

Завдання

  • Порівняй пісню з легендою про червону руту. Що в них спільного? 
  • Творчий диктант. Додай до запропонованого слова  епітет  (лісах –  густих; зілля – чарівне; вечорами – темними і т.д.).    
  • Яких кольорів найбільше у пісні? А в кожній окремій строфі?

 

Життя і творчість Лесі Українки

           Завдання 

  • Від імені Лесі Українки розкажи, у якому родинному середовищі вона зростала, яка атмосфера панувала в сімї Косачів.
  • На основі почутого на уроці створи словесний портрет Лесі Українки або розкажи,  якою вона постала у твоїй уяві.
  • Склади «психологічний портрет» Лесі Українки.

Наприклад:  Леся Українка –  наполеглива –  талановита –  

цілеспрямована    сильна духом –  високоосвічена – поліглот;   

працьовита –  терпляча  – добра –  смілива   – скромна    оптиміст.

  • Напиши листа  Лесі Українці і вислови своє захоплення її мужністю у боротьбі з хворобою.
  • Підготуй для однокласників експрес-опитування. Відповідаючи на питання,  уникай слів «так» і «ні».

Наприклад:

              Леся виховувалася у великій дружній родині? –  В сім’ї Косачів панувала   атмосфера любові і довіри один до одного. 

            – Хвороба дівчинки була серйозною? – На жаль, Лесина  недуга виявилась невиліковною.                                     

  • Леся мала хист до  музики?   – Вона дуже добре опанувала гру   

     на фортепіано.                             

  •  Їй удалося стати відомою піаністкою? – Хвороба не дала Лесі такої можливості.                                
  • Продовж  речення:   « Я не знав, а тепер знатиму, що …»

 

«Тиша морська»

          Завдання

  • Уважно розглянь репродукції картин І. К. Айвазовського на морську тематику. Який настрій переважає на них? Порівняй враження від картин і поезії Лесі Українки.

    I:\Айвазовський І. К. - Захід на морі 1856.jpg

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\нгггг.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\шггг.jpg

«Мрії»

«У дитячі любі роки,

  Коли так душа бажала

  Надзвичайного, дивного,

   Я любила вік лицарства».

           Завдання

  • Про що мріяла Леся «у дитячі любі роки»? Чи здійснилися її мрії?
  • Подумай, чому Леся Українка любила «вік лицарства»?

 

Т.Г.Шевченко

«Іван Підкова»

          Завдання

  • Склади цитатний план твору.
  • Підготуй повідомлення про Івана Підкову як історичну особу.
  • Доведи, що отаман користується великою повагою у запорожців.
  • Від імені Івана Підкови підготуй промову-звернення до козаків і озвуч план походу.

 

«Тарасова ніч»

  • «Народна платформа».  «Тої слави козацької повік не забудем!»
  • Конкурс ораторів. Переконай слухачів, що «козаки вміли обороняти рідний край».
  • Підготуй повідомлення про Тараса Трясила як історичну особу.
  • Розіграйте діалог між Тарасом і двома козаками й обговоріть дії щодо нападу на ворогів.
  • Уяви, що ти екскурсовод у музеї Т. Г. Шевченка. Прокоментуй експозицію  ілюстрацій до поем «Тарасова ніч» та «Іван Підкова».

 

 J:\ \папар.jpg J:\ \гшлго.jpg  J:\ \imagesаипо.jpg   J:\ \гешгшз.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Шевченко\аааааааааа.jpg     J:\ \ваапроро.jpg  J:\ \іван підкова.jpg J:\ \лрдщл.jpgJ:\ \кпеи.jpgJ:\ \івапапр.jpg

 

«Думка»

«Пішов козак світ за очі;

Грає синє море,

Грає серце козацькеє,

А думка говорить…»

         Завдання 

  • Перекажи поезію своїми словами. Домисли, що ще могла поету «говорити» думка?
  • Доведи, що в рядках поезії простежується   життєва доля Тараса Шевченка.
  • Склади цитатний план поезії.
  • Склади  сенкан  зі словом козак.

Наприклад: 

Козак.

Самотній, згорьований.

Шукає, страждає, плаче.

На чужині важко знайти щастя.

Сирота.

 

         Микола Вороний

«Євшан – зілля»

           Завдання

  • Зміни сюжет твору і зроби головним героєм козака, який потрапив у турецький полон. Що, на твою думку, могло б нагадати йому про Україну і  змусило б повернутися на Батьківщину?
  • Підготуй промову, з якою  співець звернувся б до козака та запропонуй  будь-яку річ, яка нагадала б козаку про Вітчизну.

Орієнтовний перелік українських святинь: любисток, грудочка землі, кетяг калини, гілочка верби,  дівочий віночок, вишитий рушник, сопілка, барвінок  тощо.

  • Склади невелике повідомлення на тему: «Що б я взяв у далеку дорогу  як родинний оберіг?»
  • Яке зілля рідного краю може слугувати приворотом? Підготуй  повідомлення про барвінок, чебрець, материнку, звіробій, любисток (на вибір).
  • Конкурс ораторів. Переконай слухачів, що «краще в ріднім краю милім полягти кістьми, сконати, ніж в землі чужій, ворожій в славі й шані пробувати».

 

В.Винниченко

«Федько-халамидник»

           Завдання

  «А коли Федько вийшов на берег, коли його отовпили хлопці і з радістю та захватом дивились на нього, як на героя, Толя почув, що він теж може перейти. І не тільки може, а от візьме й перейде!»

 

  • Запропонуй з цього місця свою версію оповідання.

 

    «Федько був увесь синій від холоду й того, що держався зубами за пояс. Але, як тільки витягнули його на тверде, він став на ноги й почав швидко-швидко топати й махати руками. Вода лилася з нього, зуби йому цокали, але він на те не вважав:

  • Нічого, не перший раз, я цієї зими три рази на льоду провалювався.

Треба тільки бігати.

 Але йому не дали побігати. Десь узялися папа і мама Толині …»

  • Запропонуй з цього місця свою версію оповідання.
  • Уяви себе на місці Федька. Розкажи про свої думки і почуття під час переходу річки.
  • Проведіть рольове обговорення того, що сталося на річці.  Ролі: «Кореспондент на місці події», «Очевидець», «Учасник подій».
  • Склади гроно-характеристику Федька. Що приваблює в духовних орієнтирах героя?
  • За якими вчинками людини можна зробити висновок про її духовне багатство, порядність і чесність? Обгрунтуй свою думку.
  • Порівняй ставлення автора до Федька і Толі. Вислови своє ставлення до цих героїв. Чи збігається воно з авторським?
  • Словесний малюнок. Не називаючи імені героя, опиши його так, щоб однокласники не відразу здогадалися, про кого мова.
  • Заповни таблицю, скориставшись словами із довідки.

                      Федько                                             Толя

 

Удаване                 Справжнє              Удаване                 Справжнє

………                    ………….              ……….                  ………….

Довідка: жорстокість,   сильна воля, смирність, егоїзм,  схильність до розбою, делікатність, ніжність, великодушність, підлість, доброта, порядність, гідність, слухняність, брехня, бездушність, чесність. 

  • Словесна гра «Історія предметів». Перекажи події твору, пов’язані з предметами, згаданими у творі. (Наприклад: повітряний змій, палиця, три копійки, чижик …)

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\єєє.jpg

  • Розглянь обкладинку книги В.Винниченка «Федько-халамидник». Який епізод твору зобразив  би ти на обкладинці? Чому?
  • Порівняй картини, які виникли в твої уві, коли ти читав оповідання, з ілюстраціями до твору. Наскільки вони близькі? Перекажи епізоди, зображені на малюнках.

 

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\indexжжжжж.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\еоолол.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\см.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\дддд.jpg

 

Спиридон Черкасенко

«Маленький горбань»

           Завдання

     «Павлик зблід, побачивши, що Захарко чимдуж наближається до нього, махаючи кулаками. Він скрикнув з жаху і заплакав.

     Хижим звірям наскочив на нього Захарко, огрів кулаком по горбу, а коли Павлик упав, то він придавив його коліном і садив кулаками під ребра, під груди. Позбігались діти…»

 

  • Спрогнозуй, як могли скластися стосунки між хлопцями в майбутньому.
  • Складіть і розіграйте діалог між Павликом і Захарком дорослими людьми, де  вони згадали б про цю бійку.
  • Доповни речення. Прочитавши оповідання, я …
  • був вражений …
  • дізнався …
  • був здивований …
  • навчився …
  • отримав задоволення …
  • зрозумів …

           «  – А ми давайте от що зробимо: застромимо коло гнізда паличку, щоб знати, де воно, й приходитимемо дивитись щодня; як вилупляться гайвороненята, то й позабираємо…

    Не треба забирати, – промовив Павлик.

    Чом  не треба? Шкода тобі?

   Авжеж, шкода: пташка плакатиме».

 

  • Гра «Перевтілення». Від імені Павлика розкажи про почуття, які переживає він, коли дізнається про злий намір хлопців (душевний біль, відчай, бажання допомогти, туга).
  • Уяви, що Павлик живе десь і зараз, у вас є його адреса. Напиши йому листа.
  • «Народна платформа». Прокоментуй слова І. В. Омулевського: «Справа не в тому, в чому людина ходить , а в тому,  що вона в собі носить».
  • «Вільне письмо». «Яку людину можна назвати красивою?»

 

«Ясно-червоне полум’я виблискувало, … ніби намагаючись  … розвіяти його (дідові) чорні думи».

 

  • Які це «чорні» думи?
  • Підбери із тексту речення, які найкраще проілюстрували б психологічний портрет головного героя.

Наприклад:

Доброта: «…за великим Павликовим горбом діти ще не вміють побачити чудового серця його…»

Самотність:  «Через його страшний горб товариші цурались його, й він звик бути здебільшого самотнім, на самоті зі своїми думками, жив ними, тішився, розважався ними….

Вміння спілкуватися з дітьми: «…слухали його поважну ,навчаючу мову,коли він що розповідав їм або роз’яснюючи,як треба гратись,або розказуючи якусь казочку…»

     Любов до природи:  «… любив звірят, любив пташок, навіть    

     зомлівав, коли  при нім хто з хлопців розбивав пташині яєчка…».

     Хороша пам’ять:  «…він  завжди пригадує  свої сни до найменших 

     подробиць».

          Вміння прощати образи: «–Дідусю, – весело гукнув Павлик, 

          побачивши   старого, – він… Захарко зовсім не сердитий … він гарний 

         … Ми тепер  часто гратимемося з ним».

  • Міні-диспут за питаннями:
  • «Чи «модними» сьогодні є співчуття і милосердя?».
  • «Чи потрібно пробачати зло?».
  • Гра «Не кажи «так» і «ні». Відповідаючи на питання, уникай слів «так» і «ні», не повторюй слів, що були в запитанні.

          Наприклад:

  • Чи любив Павлик слухати мамині пісні, які та співала йому на  ніч? –  Хлопчик надавав перевагу казкам, бо, співаючи пісень, ненька плакала.
  • Чи пробачив Павлик Захарка? – Це дуже чуйна і незлобна дитина, яка не вміє носити гнів у серці.

 

Станіслав Чернілевський

«Тепло родинного інтиму»

        Завдання

  • Намалюй  предмет, який символізував би твір в цілому  і (або)  кожну строфу окремо.
  • Визнач колір  настрою  кожної строфи  поезії.
  • Підбери синоніми до слова інтимний (близький, дружній, внутрішній, задушевний, вузькоособистий, глибший).
  • Розкажи (хто бажає) про «теплоту … інтиму» твоєї родини.
  • Підбери якомога більше тлумачень змісту авторської фрази, опиши одним реченням ситуацію, що могла спричинити до такого стану душі ліричного героя.

                          Орієнтовне виконання завдання.

 «Теплота родинного інтиму»  спокійно і затишно в материнському домі;  ніжний голос матері; сімейна вечеря;  побажання доброї ночі; поцілунки.

«Світанковий мамин вогонь»      дим із комина піднімається високо вгору;  надворі ще темно, а в печі горить уже вогонь; мама виймає пироги із печі.

«Душа світліє перед днем»  ліричному героєві сняться казкові сни;   він знову відчуває себе дитиною; новий день принесе радість спілкування з матір’ю.

 

                                         «Забула внучка в баби черевички»

           Завдання

  • Опиши картини, які ти бачиш під час читання вірша.
  • Поділися сокровенним. Розкажи  про яскравий спогад  свого дитинства.
  • Запитай  батьків про яскраві спогади, пов’язані з їхнім дитинством і батьківським домом.
  • Склади  асоціативні  ряди  до слів: внучка, черевички, хата, осінь.

Наприклад:

 осінь – опале листя, голі дерева, копають картоплю, бабине літо, старість, краплі дощу на вікні;

хата – соняхи, лелека на стовпі, світло у вікні, мальви, кіт на порозі, тин, дим з комина.

  • Напиши твір - асоціацію за  першим рядком поезії  «Забула внучка в баби черевички…»

                                Орієнтовне виконання завдання

     Забула внучка в баби черевички… Дивиться на них старенька і ніжно усміхається. І здається їй, що внучка десь тут, недалеко, бігає боса по траві, грається в пісочку чи шукає в траві коника-стрибунця. По всьому подвірю котиться її  дзвінкий сміх. А ось уже лопотять босі ноженята по хаті. Вже простягає дівчинка  свої пухкі рученята до любої бабусі…

   І прокинулась старенька. Самотня хата. Вечір. І маленькі черевички на лаві. (Богдана, 6-ий клас).

 

Олександр Довженко

                                               «Зачарована Десна»

      Завдання

       «  – І чого він такий лихий, ти не знаєш?

– Не знаю. Я ледве стою на ногах, так натягався.

– А я що знаю? Теж нічого. Знаю хомут, голоблі і пугу. І ще хіба його лайку.

– Знаю і я його лайку. Наслухавсь доволі. Так чомусь сумно і недобре мені.

– Сумно й мені. Колись я бігав понад хмарами … Тисячі літ, ще до возів і оранок, на моїй спині їздили пророки. Були в мене тоді ще крила …

  – Були і в мене крила, та нема …»

 

  • Перетвори цей діалог-розмову коней в казку.

 

                                      Орієнтовне виконання завдання

              Високо в небі на розкішних кудлатих хмарах жили крилаті коні –          

         Вітер   і Сокіл. Блискавкою перескакували  з хмари на хмару, летіли 

         швидше вітру. Тисячі літ возили вони на своїх спинах пророків.

             Якось послав їх кінський бог  на землю. Сподобалось коням на землі, і 

         стали вони просити, аби дозволили  ім  лишитися тут назавжди.

  • Добре, - сказав кінський бог, –  але пам’ятайте: як тільки ступите на землю, крила ваші зникнуть.

              Не знали коні, як це жити без крил. А може, не вірили, що крила    

          отак  візьмуть і зникнуть.

              З тої пори коні живуть на землі і кличуть їх Мурай і Тягнибіда. 

         Важко працюють, знають тільки хомут, голоблі і лайку. І щоночі, після 

         важкого трудового дня, розмовляють вони про ті часи, коли обоє були

         крилатими і возили на своїх спинах пророків. (Ілля, 6-ий клас).

 

      «Забув, котрого року, навесні, напередодні паски,  повідь була  така, якої ніхто, ані наш дід, ні дідова баба  не знали. Вода  прибувала з дивовижною швидкістю.  один  день  затопило  ліси, сінокоси, городи…»

 

  • Проведіть рольове обговорення того, що сталося на Загребеллі.  Ролі: «Кореспондент на місці події» ,  «Учасник подій»    Сашко.
  • Склади усну розповідь про повінь за поданими фото і картинами.

 

1J:\ \повінь 1930 р.jpg

2J:\ \врпро.jpg

       3 J:\ \і левітан  повінь.jpg

  • Напиши твір-мініатюру «Моє особисте бачення краси».
  • «Вільне письмо». Напиши твір-асоціацію за словами О. Довженка. «Бачити зорі в буденних калюжах життя – це …».

 

Ліна Костенко

«Дощ полив…»

           Завдання

«Дощ полив, і день такий полив’яний.

Все блищить, і люди, як нові.

Лиш дідок старесенький, кропивяний

Блискавки визбирує в траві».

 

  • Уяви, що ти художник. Намалюй словесну картину, яка відповідатиме змісту цих рядків.
  • Назви  кольори  і звуки, які ти уявляєш, читаючи  вірш.

          Орієнтовні відповіді:

     Кольори – ніжно-голубий, зелений, сірий.

    Звуки    шум вітру, стукіт великих крапель дощу, гримить.

  • Створи інтерпретації авторських фраз.

           Наприклад:

«День такий поливяний»  дощ  ллє як з відра; от-от відкриється небо; похмурий день.  

«Струшується сад, як парасолька»  дерева опустили віти під вагою густого дощу; вітер нахилив  мокрі дерева до землі.

 

                         «Пісенька про космічного гостя»

Завдання

  • Склади  уявний діалог з марсіанином. Що  ти у нього запитав  би?
  • Напиши від імені марсіанина листа землянам (або від свого імені марсіанам).

 

«Перевірю техніку в ракеті,

розкажу, як звуться журавлі.

Хай посіє в себе на планеті

Жменьку слів із нашої землі».

 

  • Запиши слова, які  ти хотів  би «посіяти» на інших планетах. Обгрунтуй.
  • Доведи, що автор поезії – патріот, який уболіває за рідну мову.
  • Доопрацюй тестові завдання: придумай варіанти відповідей, яких не вистачає. Готові тести запропонуй  однокласникам.

Наприклад:

Космічного гостя у вірші названо:

а) дивним, нетутешнім;

б) ………………………… (здивованим, настороженим);

в) ………………………….. (гостинним, привітним).

Цією поезією Л.Костенко стверджує::

а) ………………………………..( дружба не знає кордонів);

б)  треба бути допитливим;

в ) …………………………….. (українці – гостинні люди).

 

  • Передай  авторську  фразу, замінивши всі слова. Не спотворюй змісту, не повторюй однокореневих слів!

                Орієнтовне виконання завдання

«Я спитаю: – Є у вас поети?»      Хто у вас вірші пише?

«Апарат космічний загуркоче»     Ракета підніметься в небо;

«Розкажу, як звуться журавлі»     Назву цих птахів веселиками.

 

                                                     «Кольорові миші»

           Завдання

  • Що постає у твоїй уяві, коли чуєш  слово кольоровий?(Квіти, картина, музика, сни, небо, садок …)
  • Які асоціації викликає у тебе слово миша? Підбери  кілька епітетів до нього (маленька, сіра, швидка, гидка) .
  • Пофантазуй. «Кольорові миші – це …»
  • Доведи або спростуй думку: «Подія, зображена у творі – реальна, вона могла статися насправді».
  • Перетвори вірш у драматичний епізод. Дійові особи: Анна, сусід, суддя, писар, діти сусіда, кольоровий кіт.
  • Уяви себе захисником дівчинки. У чому звинуватили її? Підготуй промову на захист Анни.
  • Намалюй словесний портрет Анни. На кого із дівчаток твого класу вона схожа?
  • Що спільного в Анни і Павлика (С. Черкасенко «Маленький горбань»), Анни і Олеся (Гр. Тютюнник «Дивак»)?
  • «Народна платформа». «Ти за певні рамки і стандарти чи за неординарних особистостей, творців, мрійників?»  Аргументуй.

 

Євген Гуцало

«Олень Август»

          Завдання

  • Уяви, що ти є режисером майбутнього фільму про Оленя Августа. Як саме розвиватимуться в ньому події? Чим закінчиться фільм? Пофантазуй.

«І йому привиділось багато-багато оленів, яких він, безумовно, любив. Вони йшли між високих похмурих дерев, поколихуючи гіллястими рогами. Олені ступали повільно, і очі в них були замріяні, як у людей.

 – Куди ти дивишся? – запитав Альтов, піймавши його погляд, що був прикутий до точки на пустирі.

  • Олені,    прошепотів Женя».

 

  • Чи вмієш ти уявляти? Чи зміг би, як і Женя, побачити оленів у вітах осінніх дерев? У груді каміння? У хмарах на небі?
  • Розкажи про роль фантазії у своєму житті.
  • «Народна платформа». Доведи або спростуй думку: «Коли людина хоче чогось досягти усім своїм єством, то обовязково цього досягає».
  • Добери 2-3 аргументи, щоб довести або спростувати  думку: «Краще прочитати книгу, ніж переглянути фільм».

 

Ірина Жиленко

«Підкова»

           Завдання

  • Назви чарівні властивості незвичайної підкови.
  • Уяви, що ти знайшов  підкову. Чого чекатимеш від цієї знахідки?

 

                            «Що ж , покладу підкову в чемодан,

                                    Куплю я шубу. А тоді поїду

                            В Лапландію. Хоч трішки і шкода,

Вже так і буть –

Віддам підкову діду».

 

  • Опиши свою подорож до Лапландії.  Як  поясниш Діду Морозу те, що віддаєш підкову?
  • Опиши кольори, запахи, звуки, які ти уявляєш, читаючи  вірш «Підкова».

 

                                          «Гном у буфеті»

«Століття, і друге, і третє, -

Прислухайся! – чуєш? – завжди

Клопочеться гном у буфеті,

Бурмоче, зітха, шарудить?»

          Завдання

  • Поясни  поведінку  гнома у буфеті. Чи не нудно йому століттями робити одне і те ж?
  • Подумай, чому гном бурмоче? Чим він може бути незадоволений?
  • Склади розповідь про гнома, який живе у шафі.
  • Перетвори вірш  у казку.

 

                                           «Жар – птиця»

           Завдання

  • Проведіть рольове обговорення того, що сталося в місті. (Ролі: «Жар - птиця», «Пава-гава», «Чарівниця»).
  • Уяви, що в нашому селі (місті, країні) з’явилася чарівна Жар-птиця.  Яких  перемін ти хотів  би?
  • Перетвори вірш у казку.

 

 Ігор Калинець

Вірші циклу «Дивосвіт»

          Завдання

  • Кого нагадує тобі  героїня  поезії «Стежечка»?  (Пустотливе, цікаве, залюблене у світ дівчатко, яке виросло у селі. Воно прагне пізнати світ навколо себе).
  • Чим  поезія «Блискавка» нагадує  казку ? Поміркуй,  як саме?

 

  • Склади асоціативний кущ до слова блискавка.

Наприклад:

Королева темряви, писана красуня, грізна цариця, провісниця бурі, пані темність, богиня ночі …

  • Склади і розіграй діалог між  криничкою та її матір’ю-землею (за змістом поезії «Криничка»).
  • Від імені героя поезії «Дим» розкажи про його мандри.
  • На кого схожа веселка із однойменного верлібру? ( Молода дівчина , а соняшник – то хлопець).
  • Як ти уявляєш подальше життя веселки з соняшником?  
  • Випиши  художні засоби, використані поетом у вірші «Веселка».

                             Орієнтовне виконання завдання

Метафори    веселка надягла стрічок, взяла коромисло, пішла до річки, поміряла черевичок, соняшник перестрів веселку.

Епітет  – золотий черевичок. '

Порівняння  – стрічок, як у свято. 

  • Склади свій вірш-верлібр на тему «Дивосвіт» за поданим початком (на вибір):
  1. Вітер сказав до калини:

……………………...........

  1. Осінь пахне яблуками і сливами

……………………… …………..           

  1. Летів метелик і думав:

……………………….

 

                                «Писанки»

          Завдання

  • Склади  асоціативний кущ «Писанка»

Наприклад:

Великдень, сонце, весна, крашанка, паска, радість, воскресіння Ісуса Хреста, «Христос воскрес! – Воістину воскрес!».

 

«І стилізовані сплітаються сади

У маєві густих обрамлень,

Мереживом найтоншим мерехтить

Геометричний космацький орнамент»

 

  • Які орнаменти малювала мама на писанках?  Спробуй намалювати їх і  «розшифрувати».
  • Підбери синоніми до слова космацький.
  • Які звичаї, пов’язані із писанками, ти знаєш?

 

   «Хлопчик – Фігурка, який задоволений собою»

           Завдання

«Я походжу з далекої планети Хвігурія, де всі мешканці такі, як я – хвігурки.  Наша планета … нагадує скляний лабіринт. До стін легко причіплятися».

  • З цього місця подай свою версію розвитку подій у першому життєписі.
  • «Увійди» в роль Ха-еФа. Розкажи про перший життєпис від його імені.
  • Як діти, герої твору, сприймають казкового хлопчика? А як сприйняв би  його ти?
  • Усно склади розповідь про нову пригоду Хлопчика-фігурки.

 

Емма Андієвська

«Казка про яян»

           Завдання

  • Напиши твір-есе відразу після прочитання твору (4-5 речень, не думаючи, одразу записуємо речення, які виникають підсвідомо).
  • Уяви, що ти разом зі своїм кращим другом потрапив  у країну яян.

           Вигадай  та розкажи  історію, яка могла б статися з вами у цій країні.

  • Запропонуй рецепт страви чи напою для яян, який допоміг би їм змінитися.
  • Вислови свої думки про зв'язок людини із зовнішнім світом ( Я і зовнішній світ. Який він? Що мене оточує? У яких я з ним взаємозв'язках?)
  • Вислови свої думки про зв'язок людини з іншими людьми (Я та інші люди. Хто мене оточує? ) Зроби висновок: чи може кожен із нас жити поза зовнішнім світом, без інших людей?

 

  «Перед брамою він низько вклонився і промовив:

    – Вельмишановна брамо, чи була б ти така ласкава й випустила   нас на волю, бо тільки ти можеш нас випустити.

 І брама вперше за все своє існування навстіж відчинилася, адже ніхто до неї так не промовляв, хоч цього вона чекала відтоді, як її вставили в мури цього міста».

 

  • Пофантазуй: що робив би пастушок, якби заіржавіла від часу брама не відчинилась? Придумай свій варіант фіналу казки.
  • Що  ти вчинив  би з мішком самоцвітів?
  • Створи  рекламу казці.
  • На основі змісту казки, а також на основі своїх міркувань, висновків склади і запиши повчання у вигляді правил, які допоможуть нам жити в суспільстві.

Наприклад:

  • Будь наполегливим, шукай виходу зі скрутного становища.
  • Поважай людей, прислухайся до думки інших.
  • Не вважай себе і свою роботу найкращими.
  • Не соромся, вчитися хорошому в інших людей.
  • Будь вдячним, чемним, добрим, шануй старших, допомагай їм, не думаючи про винагороду.
  • Цінуй волю, незалежність.
  • Вмій бачити красу світу.
  • Намагайся жити щасливо та гармонійно.

 

«Мистецтво дарувати»

           Завдання

                                           «Дарувати – велике мистецтво,

Якого ледве чи можна

Навчитися».

  • «Вільне письмо». Напиши твір-асоціацію за висловом Емми Андієвської.

                               Орієнтовне виконання завдання

      Не треба чекати подарунків. Дарувати – набагато приємніша справа. Щира усмішка, непідробна радість, вдячний погляд, легке здивування, приємна несподіванка – ось скільки подарунків натомість отримаєш ти. Правда, дарувати – це мистецтво, його треба осягнути. А осягнувши – дарувати, не чекаючи подарунків. (Ілля, 6-ий клас).

 

  • Чи згоден ти з думкою, що мистецтву дарувати «ледве чи можна навчитися»? Чи оволодів ти цим мистецтвом?
  • Що приємніше – робити подарунки чи отримувати їх від когось? Відповідаючи на питання, скористайся методом «Прес»:
  • Я вважаю …
  • Тому що …
  • Наприклад …
  • Отже …
  • Прочитай у підручнику лист Емми Андієвської, написаний до вас. Напиши лист-відповідь.

 

Всеволод Нестайко

«Тореадори з Васюківки»

           Завдання

  • Обґрунтуй думку.
  1. Я вважаю, що Ява і Павлуша були...
  • бешкетниками,
  • фантазерами,
  • романтиками,
  • винахідниками,
  • дотепниками,

                  друзями.

2. Тому що...

3. Наприклад, ...

4. Отже, ...

  • Перший  розділ II частини перекажи від імені вчительки.
  • Склади цитатний план 9 розділу І частини, придумай власний заголовок.
  • Створи афішу художнього фільму «Тореадори з Васюківки».
  • Напиши лист Яві і Павлуші, вислови своє ставлення до їхньої дружби.
  • Склади літературні диктанти:

Наприклад:

«Пізнай героя»

«Мій найкращий друзяка і напарник» - Ява; «Мисливець завзятий, на полюванні, коли стріляє, ліве око онучею зав’язує» - дід Варава;

«Хто це сказав?»

 «Ондо Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці!»  дід Салимон;

«Хто так  зробив 

Провалилася в метро – льоха Манюня, «По самісінький пуп стояли в бридкій, слизькій багнюці» Ява і Павлуша;

«Чий це портрет?»

Беззубий рот, ніс торкається підборіддя, сплюснуте обличчя – баба Триндичка;

 «Лінійний»

Кожне наступне слово починається на останню літеру попереднього. Умова: використовувати тільки ключові, тематичні слова.

Наприклад: Тореадор – Рень – Напарник – Контрибуція – Ява – Антончик 

Акродиктант  з ключових слів або улюблених фраз.

Наприклад:

Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку.

Опозогив! Маму-депутата на все село опозогив.

Родичі – безплатно!

Е, хлопці! Це вже свинство!

А взагалі характер у Яви ого-го!

Другою кандидатурою був цап Жора.

Очі – наче тракторні фари.

Репаються смугасті бомби.

  • Склади вікторину за змістом повісті.

               Наприклад:

  • Що будували Ява і Павлуша під свинарником?
  • Які назви мали носити станції лінії метро у Васюківці?
  • Скільки коштував би проїзд у метро?
  • Хто мав би право їздити безкоштовно?
  • Скільки платила б учителька математики?
  • Як звали Явину корову?
  • Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні?
  • Розглянь портрети головних героїв. Чи збігається твоє бачення з образами, створеними художником?

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\щшшшг.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\енннн.jpg

  • Розглянь обкладинки книг. Яка, на твою думку, вдаліша? Створи власну обкладинку  до книги.

 

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\ычв.jpg    C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\яяяяя.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\ссссссссс.jpg C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\ббббббббб.jpg C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\ммммммммм.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Порівняй картини, які виникли в твоїй уві, коли ти читав повість, з ілюстраціями до твору. Наскільки вони близькі? Перекажи епізоди, зображені на малюнках.
  • Віднови послідовність подій за ілюстраціями твору.

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\ууу.jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\урттт.jpg C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\загруженное (1).jpgC:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\вапп.jpg

 

 C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\апп.png C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\жэхъ.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Віктор Близнець

«Звук павутинки»

           Завдання

  • Склади асоціативний ряд до слова творчість.

Наприклад:

Т – талант

В – віра

О – оригінальність

Р – радість

Ч – чарівність

І  – індивідуальність

С – смак

Т – таємничість

Ь

  • Чи властиві ці риси  Льоньці? А письменникові? Доведи свою думку.
  • «Вільне письмо». Заверши речення: «Творчою особистістю можна вважати людину, яка …»

 

      «Тут я задумався. Ящірка, жабеня, мурашки – де вони всі ховаються? Мабуть, у стінах, у долівці, у вікнах. Вони з нами, наші сусіди, живуть у нашій хаті; там їхні гнізда, білі подушечки, мала дітлашня й вусаті комахи – няньки.

  • Скажи, який світ! – застиг я здивований. – Скільки кругом живого народу!»

 

  • Прокоментуй слова головного героя.  Пригадай, що тебе найбільше здивувало у період активного світопізнання?

 

       «Диви, –  думав я, – а таки догадався, що це флотилія. Бо в  старших так: бачить листок    і каже      листок. І не знає, що той  листок може бути  чим завгодно: на воді – човном, у повітрі –  птахом, а на грудях – орденом…»

 

  • Долучися до метафоротворення. Знайди якомога більше ознак подібності між предметами.

Наприклад:

Листочок – човен, птах…

Зорі – очі неба …

Гілка дерева – рука велетня …

Дощ – сльози неба …

 

      «А в нього… Не те що біле, а блідо-прозоре лице, гострий   ніж,   гостре підборіддя, де-не-де синюваті щетинки».

  • Намалюй словесний портрет Адама. Як у цьому образі поєднуються зовнішня непривабливість і духовна краса?  Обгрунтуй.

 

     «Я так і сказав їй: не вірю, щоб люди вмирали зовсім. Ніна замислилась і сказала повагом:

     – Так, люди не вмирають зовсім. Коли вони лягають у  землю і самі стають землею, то з них виростає трава чи   дерева.  З добрих людей виростає щось добре – яблуні, бузок, маргаритки.  А хто злий, завидющий, виростає реп’яхом, кропивою,  залишається повзучим…

«Гм,  – спало чомусь на   думку. – А що   виросте на місці Глипи?»

 

  • Які асоціації з рослинами викликають у тебе герої цього твору? Що виросте на місці Глипи? Адама? Ніни? Баби Сірохи? Льоньки?  Коня  Бакуна?  Олса?  Мами?
  • Напиши  листа другові з аргументованою порадою прочитати цей твір.

 

 

                                               Ярослав Стельмах 

                       «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки»

           Завдання

  • Які асоціації викликає у тебе слово  химера? Створи  асоціативний кущ.
  • Чим захопила тебе  повість найбільше? Обміняйтеся враженнями.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
  • Чи можна назвати твір Я. Стельмаха пригодницьким? Думку обґрунтуй.
  • Дай відповідь на проблемне питання: «Що означає реалізувати себе?»
  • Передай зміст будь-якого розділу від імені різних персонажів.
  • Робота в парах. Склади паспорт твору (назва, автор, жанр, тема, основна думка, головні герої, художні прийоми).
  • «Вільне письмо».  «Сучасній людині необхідні такі риси, як … , бо …».

Наприклад: романтичність, оптимізм, винахідливість, почуття гумору.

      «Ти знаєш, що я придумав? Назвати оцього-от,    показав на озеро,   котрий отут живе, Митькозавром. На твою честь».

  • Добери  синоніми до слова «митькозавр».
  • Як  ти назвав  би чудовисько? Запропонуй свій варіант.

      «  – Так от, Васю, ми тобі вдячні за те, Васю,  що ти влаштував нам такі чудові канікули. Ти, Васю, не шкодував часу на оті свої вигадки, а ми цілий місяць відчували себе… дослідниками, слідопитами, шукачами … Ми відкрили для себе такий світ, який тобі, Васю, і не снився».

 

  • Підбери якнайбільше аргументів до тези: «Василь влаштував  хлопцям чудові канікули».

Наприклад:

  • Василева вигадка розворушила уяву хлопців.
  • Василь мимохіть змусив хлопців зацікавитись археологією і зоологією.
  • Василеву вигадку хлопці перетворили для себе в цікаву гру.
  • Саме через Василя канікули хлопців виявилися неповторними.
  • Цікаві і «небезпечні» пригоди укріпили дружбу між Сергієм і Митьком.
  • Хлопці зрозуміли, який чарівний світ відкриває книга.

 

                                 Народні байки

       Завдання

  • Розкажи  про значення гумору у твоєму житті.
  • Перетвори будь-яку байку в казку.
  • Висловлюючись по черзі, закінчіть речення: «Гумор допомагає людині…»
  • Підбери народні прислів’я,  що перегукуються з байками.
  • Конкурс ораторів. Переконай опонента, що …
  • «де не візьмеш силою, там візьмеш розумом»;
  •  «нічого не вартий чоловік, котрий чужою працею хвалиться».

 

Леонід Глібов

«Щука»,  «Муха і бджола»,  «Жаба і віл»

           Завдання

  • Гра «Перифраза». Передай фразу, замінивши всі слова. Не спотворюй змісту висловлювання, не повторюй однокореневих слів.

Наприклад:

  • «На Щуку хтось бумагу в суд подав»  – На зубасту написали анонімку.
  • «Та ніколи мені сидіти, пора до пасіки летіти»  – Не час відпочивати, робота не жде.
  • Наведи приклади реальних життєвих ситуацій, які перегукуються з байками.
  • Поясни повчальний зміст  творів Л.Глібова.
  • Перетвори байку у драматичний епізод. Розпиши експозицію, дійових осіб, діалоги.

Наприклад, за  байкою Леоніда Глібова «Щука» .

Дійові особи: Щука, два Осли, Шкапа, два стареньких Цапа, Лисиця, свідки.

     Кімната суду. Великий деревяний стіл у суді. Важкі старі двері, невелике вікно, через яке ледь пробивається сонячне світло.

     У центрі сцени  за столом сидять судді, праворуч на лаві – Щука, зліва на стільцях – глядачі. Перед глядачами – Лисиця. За столом біля вікна – писар  з гусячим  пером.

Свідок перший. Панове судді! Свідчу про те, що Щука веде у ставку паразитичний спосіб життя: того заїла в смерть, другого обідрала. 

Осел. Ви бачили це на власні очі?

Свідок. Не  бачив. Може, й брешуть.

Осел. Сідайте! Ви не можете бути свідком у цій справі!

Шкапа. Чи є в кого докази, що через Щуку у ставку ніхто життя не мав?

Свідок другий. Я свідчу проти Щуки.

Цап. Є у вас докази?

Свідок другий. Так! Я був свідком того, як Щука зїла сто карасиків.

Осел. Якщо так, то покарати треба по закону! Негідницю потрібно повісити на вербі.

Лисиця. Дозвольте і мені, панове, річ держать!

Осел. Що ви маєте сказати суду?

Лисиця. Це надто легке покарання – повісити на вербі.

Цап. Що ви пропонуєте?

Лисиця. Пропоную вражу Щуку утопити в річці!

Осел. Розумна річ!

Шкапа. Яка мудра пропозиція!

Осел. Іменем закону втопити Щуку в річці!

Писар пише вирок. Щука сидить задоволена. Лисиця хитро усміхається.

Глядачі невдоволено переглядаються.  (Ілона, 6-ий клас).

 

Степан Руданський

Співомовки

           Завдання

  • Добери аргументи до висловлювання Джека Лондона: «Гумор твориться найважче…»
  • Вислови власну думку про важливість почуття гумору для духовного здоровя людини.
  • Перетвори будь-яку співомовку в оповідання: «розгорни» сюжет, назви героїв, додай констектуальні деталі.
  • Розкажи  історію від імені Івана, пана, козака, запорожця.

 

Степан Васильченко

«Свекор»

           Завдання

  • Вислови припущення щодо можливого змісту оповідання  за ключовими словами і фразами.  (Василько, «як почне старувати», батько, мати, брати, піч, свекор, «женити пора», Ганна, «будеш заробляти», жарт, сором’язливість.)
  • Детально і стисло перекажи зміст оповідання. Дай відповіді на питання однокласників.
  • Склади цитатний план твору.
  • Гра «Я – співавтор». Доповни оповідання сценою стрічі з Ганною.
  • Запропонуй свою версію кінцівки оповідання.
  • Розкажи цю історію від імені малого Василька і дорослого Василя. Чи однаковою буде розповідь?

 

                                                  «Басурмен»

           Завдання

      «Он глянь, що будуть робити на тім світі грішникам! – мати показала рукою на стіну.  Семен спідлоба зиркнув у той бік, де висіла на стіні велика картина страшного суду».

  • Від першої особи вислови думки Семена про враження від картини, що висіла в хаті на стіні.

 

C:\Documents and Settings\роман\Рабочий стол\Новая папка\роллбб.jpg

  • Які емоції викликає в тебе картина Мікеланджело?
  • Склади  сенкан зі словом басурмен.
  • Створи психологічний портрет героя. Добери слова, які характеризують Семена і починаються з кожної літери слова.

Наприклад:

Б – бадьорий,

А – активний,

С – сміливий,

У – усміхнений,

Р – розумний.

М – мрійник,

Е – емоційний,

Н – непосида.

  • Дай відповіді на питання вчителя за змістом оповідання, уникаючи слів «так» і «ні».

Наприклад:

  • Чи був Семен фантазером? –  Хлопчик уявляв картину свого похорону; квіти і трави видаються йому високим, густим лісом.
  • Чи дружили б ви з Семеном? – Семен –  цікава, особлива дитина, фантазер і мрійник; у нього свій погляд на світ і людей у ньому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Авраменко О. Українська література: підручник для 5 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. –  К.: Грамота, 2013. – 287 с.
  2. Дудіна Т., Панченков А. Українська література: підручник для 6 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. –  К.: А.С.К., 2006.  287 с.
  3. Єфіменко Л. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури // Вивчаємо українську мову та літературу. 2009.  № 19-21. с. 18-29.
  4. Ігрові технології навчання на уроках української мови та літератури. 5-11 кл. / Упорядник Л.В. Бутрин. – Тернопіль-Харків: Ранок, 2010. – 176 с.
  5. Крамаренко С. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок. – 2002.  № 5-6. – с. 7-10.
  6. Савчук Н. Навчальна гра на уроці літератури. – К.: Шкільний світ, 2007. – 126 с.

 

 

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
10467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку