Вивчення рівня адаптації дітей до середньої школи.

Про матеріал
Адаптація дитини до школи не закінчується в першому класі, вона триває фактично до закінчення школи, тому що освітній процес, по своїй суті, припускає безперервні зміни обстановки й здійснюється в умовах безперервного розвитку дитини.
Перегляд файлу

Адаптація дитини до школи не закінчується в першому класі, вона триває фактично до закінчення школи, тому що освітній процес, по своїй суті, припускає безперервні зміни обстановки й здійснюється в умовах безперервного розвитку дитини. Проте, у процесі навчання виділяють періоди, найбільш складні з погляду адаптації дітей. Таким періодом є й перехід учнів з початкової школи в середню ланку. Педагогічна практика показує, що для багатьох школярів у цей час типове зниження успішності, порушення поведінки, емоційна нестабільність, підвищена стомлюваність. Таким  чином виявлення причин цих труднощів і пошук шляхів організації ефективного психолого-педагогічного супроводу учнів у процесі переходу в середню школу є актуальними завданнями педагогічної психології.

Мета діагностичної роботи:  Вивчення сформованості класного колективу. Дослідження рівня шкільної тривожності. Вивчення рівня адаптації дітей до середньої школи.

Завдання діагностичної роботи:

  • дослідити комунікативну сферу між учнями класу та емоційну сферу у дітей;
  • визначити рівень пізнавальної активності;
  • визначити рівень тривожності;
  • дати загальну оцінку адаптованості.

 

Вікова категорія дітей: 10 -11  років.

Форма роботи – групова.

Методи дослідження: Для дослідження адаптації  учнів 5-х класів до навчання в середній школі проводиться діагностичне робота  за допомогою таких методик.

 Діагностичні методики:

 

  1.       Назва методики: «Методика «Вивчення ставлення до навчання»

             Автор: (Г.М.Казанцева) 

     Досліджує: Причини надання переваги тим чи іншим навчальним предметам та провідні мотиви навчання учня.

 

  1. Назва методики: Методика діагностики міжособистісних і міжгрупових стосунків («Соціометрія»).

 Автор: Дж. Морено.

Досліджує: міжособистісні стосунки у групі, симпатії та антипатії.

 

  1. Назва методики: «Опитувальник для вивчення пізнавальної активності учнів»

Автор: Б.К. Пашнєв.

Досліджує: рівень пізнавальної активності

 

Додаткові  діагностичні  методики:

  1. Назва методики: «Визначення особистісної адаптованості школярів»

Автор: А. Фурман

Досліджує: особистісну адаптованість учнів.

  1. Назва методики:  «Вивчення мотивації молодшого школяра до навчання в школі.»

Автор: (О.Ануфрієва та С.Костроміної)

Досліджує: ступінь комфортності учнів.

 

  1. Назва методики «Тест шкільної тривожності»

Автор: Філіпс.

Досліджує: рівень шкільної тривожності

 

  1. 4. Назва методики «Почуття в школі»

Автор: (за методикою С.Левченко)

Досліджує: Учні які почуття переважають у класі.

 

ІІ. частина

Діагностичні методики

  1. Методика «Вивчення ставлення до навчання»

Автор : Г.М.Казанцева.

Джерело: http://azps.ru/tests/tests2_kazanceva.html

Досліджує: Причини надання переваги тим чи іншим навчальним предметам та провідні мотиви навчання учня.

Інструкція: Дай відповіді на запитання «Чому ти вчишся?», підкресливши ті варіанти, які найбільше відповідають тобі, та запропонуй свої варіанти.

1.​ Це мій обов’язок.

2.​ Хочу бути грамотним.

3.​ Хочу бути корисним громадянином.

4.​ Не хочу підводити свій клас.

5.​ Хочу бути розумним і обізнаним.

6.​ Хочу отримати міцні й глибокі знання.

7.​ Хочу навчитися працювати сомастійно.

8.​ Усі вчаться, і я – також.

9.​ Батьки примушують.

10.​  Подобається отримувати гарні оцінки.

11.​  Щоб похвалив учитель.

12.​  Щоб зі мною дружили однокласники.

13.​  Примушує класний керівник.

14.​  Хочу вчитися.

15.​  Мені цікаво, я отримую задоволення.

Аналіз результатів: Аналізуючи обрані варіанти відповідей, можна зробити висновок про мотиви  навчання.

 

 

  1.     Методика дослідження міжособистісних відносин в групі дітей «Соціометрія»

Автор: Дж. Морено .

Літературне джерело: Практическая психодіагностика / Под. ред. Д. Я. Райгородского. – Самара: БАХРАХ – М, 2001.- с.476-486.

Досліджує: міжособистісні стосунки у групі, симпатії та антипатії.

Інструкція: «Підпишіть свої листочки. Відсутніх учнів пишемо на дошці. Я пропоную вам дати відповідь на 2 питання. Під час відповідей не спілкуйтесь між собою.

  1. Кого із свого класу ти запросив би до себе на день народження в першу чергу, в другу, в третю?
  2. Кого із свого класу ти не запросив би до себе на день народження в першу чергу, в другу, в третю?»

 Для психолога:

Учні повинні написати по 3 прізвища своїх однокласників

Обробка результатів Соціометрія.

 Потім в соціометричній таблиці підбивається зальний бал позитивних та негативних виборів, який набрав кожний учень. Далі вибудовується таблиця позитивних та негативних виборів від максимального значення до мінімального. З цих таблиць ми бачимо лідерів та ізольованих – це учні, які за кількістю балів сильно «відриваються» від інших. Також можемо вирахувати соціально бажаних та знехтуваних, як середнє арифметичне між зальною кількістю балів, які набрали учні, не враховуючи лідерів та знехтуваних. Учні, які набрали більше середнього арифметичного - і є соціально бажаними в позитивних виборах, і знехтуваними - в негативних виборах.

 

 

 Наприклад:

 

Прізвища

1

2

3

4

5

6

7

1

А

 

 

 

 

 

 

 

2

Б

 

 

 

 

 

 

 

3

В

 

 

 

 

 

 

 

4

Г

 

 

 

 

 

 

 

5

Д

 

 

 

 

 

 

 

6

Е

 

 

 

 

 

 

 

7

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

Позитивні вибори

 

 

 

 

 

 

 

 

Негативні вибори

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Позитивні вибори,

прізвище учня

Бал

 

Негативні вибори,

прізвище учня

Бал

А

 

 

Е

 

Б

 

 

В

 

Г

 

 

Н

 

Н

 

 

Г

 

В

 

 

Д

 

Д

 

 

А

 

Е

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Опитувальник для вивчення пізнавальної активності учнів.

Автор: Б.К. Пашнєв.

Досліджує: рівень пізнавальної активності

Літературне джерело: Б.К. Пашнєв. Психодіагностика обдарованості - Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007 - (Психологічна служба школи)

 Інструкція: Прочитайте наведені нижче запитання. На аркуші для відповідей запишіть номер запитання і літеру обраного варіанта відповіді. Будьте уважні, не пропустіть жодного запитання.

Текстовий матеріал:

  1. Тобі подобається виконувати:

 а) легкі навчальні завдання;

  б) складні

2.   Ти заперечуєш, коли хто-небудь підказує тобі хід виконання важкого завдання?

                       а) так;                 б) ні

3.   Як ти вважаєш, перерви в школі повинні бути довшими?

                       а) так;                 б) ні

4.   Ти коли-небудь спізнювався на заняття?

                        а) так;                 б) ні

5.   Тобі хотілося б, щоб після пояснення нового матеріалу вчитель відразу викликав тебе

           до дошки для виконання вправи?

                       а) так;                 б) ні

6.  Тобі більше подобається виконувати навчальне завдання:

                      а) одним способом

                      б) шукати різні способи розв'язання

7.  Тобі зазвичай хочеться вчитися після хвороби?

                      а) так;                 б) ні

8.  Тобі подобаються складні контрольні роботи?

                      а) так;                 б) ні

9. Ти завжди поводишся таким чином, що у вчителів не виникає підстав зробити тобі зауваження?

                      а) так;                 б) ні

10. Ти вважаєш за краще на уроці:

                     а) самостійно виконувати завдання?

                     б) слухати пояснення вчителя?

11. Ти вважав би за краще виконувати:

                     а) декілька невеликих завдань?

                     б) одне велике й важке і весь урок?

12. У тебе виникають запитання до вчителя під час пояснення навчального матеріалу?

                     а) так;                 б) ні

13. Якби взагалі не ставили оцінок, то, на твою думку, діти у вашому класі навчалися б гірше, ніж тепер?

                    а) так;                 б) ні

14. Чи бувало так, що ти прийшов до школи, не вивчивши всіх уроків?

                   а) так;                 б) ні

15. Чи хотів би ти, щоб було менше уроків у школі з основних предметів?

                   а) так;                 б) ні

16. Тобі подобається виконувати важке завдання:

                  а) разом зі всім класом?

                  б) самостійно?

 

17. Ти згадуєш удома під час заняття іншою справою про те нове, що дізнався на уроках?

                   а) так;                 б) ні

18. Ти вважаєш, що підручники дуже товсті і їх краще зробити тоншими?

                   а) так;                 б) ні

19. Ти завжди виконуєш те, про що просить тебе вчитель?

                   а) так;                 б) ні

20. Чи заглядаєш ти іноді до тлумачних словників (фразеологізмів, етимологічного або словника

      іншомовних слів), щоб уточнити якесь запитання?

                   а) так;                 б) ні

21. Ти часто розповідаєш батькам або знайомим про те нове та цікаве, про що дізнаєшся на

      уроках?

                   а) так;                 б) ні

22. Деякі учні вважають, що у школі дітям потрібно ставити тільки най кращі оцінки, а інших

      оцінок не ставити. Ти теж так вважаєш?

                  а) так;                 б) ні

23. Ти часто доповнюєш відповіді інших учнів на уроці?

                  а) так;                 б) ні

24.  Якщо ти розпочав читати яку-небудь книгу, то обов'язково дочитаєш її до кінця?

                  а) так;                 б) ні

25. Чи хотів би ти, щоб не задавали домашніх завдань?

                  а) так;                 б) ні

26. Чи здається тобі іноді, що набридає постійно дізнаватися про щось нове і нове на уроках?

                  а) так;                 б) ні

27. Тобі важко було б висидіти підряд декілька уроків з одного й того ж основного предмета

      (наприклад, мови, математики)?

                  а) так;                 б) ні

28. Ти вважав би за краще грати:

                  а) у нескладні розважальні ігри?

                  б) у складні ігри, де потрібно багато думати?

29. Ти коли-небудь користувався підказкою?

                   а) так;                 б) ні

30 Якщо ти не відразу знаходиш відповідь, розв'язуючи задачу, то:

                   а) постійно думаєш про неї у пошуках відповіді?

                   б) не витрачаєш багато зусиль на її розв'язання і починаєш займатися чимось іншим?

31. Ти вважаєш, що потрібно задавати:

                   а) прості домашні завдання?

                   б) складні домашні завдання?

32. Тобі набридло б виконувати одне велике важке завдання два уроки підряд?

                   а) так;                 б) ні

33. Чи хотів би ти відвідувати який-небудь предметний урок?

                   а) так;                 б) ні

34. Ти заздриш іноді тим дітям, які навчаються краще за тебе?

                    а) так;                 б) ні

35. Чи здається тобі, що вчителі іноді помиляються, пояснюючи матеріал на уроці?

                    а) так;                 б) ні

36. Чи хотів би ти замість навчання займатися одним видом спорту або якимись іграми?

                     а) так;                 б) ні

 

37. Чи здається тобі іноді, що ти міг би щось винайти?

                       а) так;                 б) ні

38. Ти проглядаєш у шкільних підручниках матеріал, який у школі ще не проходили?

                       а) так;                 б) ні

39. Чи радієш ти своїм успіхам у школі?

                       а) так;                 б) ні

40. Ти шукаєш відповіді на запитання, що виникають на уроках, не тільки в підручниках, але й в

      інших книжках (наприклад, науково-популярних)?

                       а) так;                 б) ні

41. Чи подобається тобі під час літніх канікул читати або проглядати підручники для наступного

      класу?

                       а) так;                 б) ні

42. Якби ти сам ставив собі оцінки за свої відповіді, у тебе оцінки були б:

                       а) кращими;                б) гіршими?

43. Тобі приносить більше задоволення:

                       а) коли ти одержуєш правильну відповідь під час розв'язання задачі?

                       б) сам процес розв'язання задачі?

44. Ти завжди уважно слухаєш усі пояснення вчителя на уроці?

                       а) так;                 б) ні

45. Як ти вважаєш, чи потрібно сперечатися з учителем, якщо ти маєш власну точку зору з того

      або іншого питання?

                        а) так;                 б) ні

46. Чи хотів би ти іноді, щоб матеріал з мови або математики, який учитель не завершив

      пояснювати, він продовжував пояснювати на наступному уроці замість фізкультури або якої-

      небудь розваги?

                          а) так;                 б) ні

47. Ти хотів би:

                           а) добре виконати легку контрольну роботу і одержати хорошу оцінку;

                           б) послухати пояснення нового матеріалу?

48. Тобі подобається, якщо тебе рідко викликають на уроках?

                            а) так;                 б) ні

49. Ти завжди підготовлений до початку занять?

                            а) так;                 б) ні

50. Чи хотів би ти, щоб подовжилися канікули?

                            а) так;                 б) ні

51. Коли ти займаєшся на уроці цікавим навчальним завданням, чи важко відвернути твою увагу

      якою-небудь іншою цікавою, але сторонньою справою?

                            а) так;                 б) ні

52. Чи думаєш ти іноді на перерві про те нове, про що ти дізнався на уроці?

                            а) так;                 б) ні

 

Опрацювання результатів тестування.

Опитувальник складається з двох груп запитань:

  1. 42 запитання, спрямовані на вивчення пізнавальної активності;
  2. 10 запитань, з допомогою яких досліджується показник нещирості або соціально бажаної відповіді.

Варіанти індивідуальних відповідей порівнюються з ключем. За кожен збіг нараховується 1 бал. Загальна сума набраних балів порівнюється з наявними нормами для відповідних вікових груп.

Віковий діапазон для використання опитувальника розпочинається з 9 років.

 

Ключ

Пізнавальна активність: 1б, 2а, 3б, 5а, 6б, 7а, 8а, 10а, 11б, 12а, 13б, 15б, 16б, 17а, 18б, 20а, 21а, 22б, 23а, 25б, 26б, 27б, 28б, 30а, 31б, 32б, 33а, 35а, 36б, 37а, 38а, 40а, 41а, 42б, 43б, 45а, 46а, 47б, 48б, 50б, 51а, 52а.

Шкала нещирості: 4б, 9а, 14б, 19а, 24а, 29б, 34б, 39б, 44а, 49а.

За умові збігу семи і більше відповідей за «шкалою нещирості» результати дослідження вважаються недійсними для дітей вікового діапазону 11 - 12 років.

За умові збігу восьми і більше відповідей за «шкалою нещирості» результати дослідження вважаються недійсними для дітей вікового діапазону 9 - 10 років.

 

Низький рівень пізнавальної активності :   0 - 12 балів;

Середній рівень пізнавальної активності:  13 - 25 балів;

Високий рівень пізнавальної активності:    26 - 42 бали.

Примітка. Перед опитуванням я повідомляю про «шкалу нещирості», що така є в опитувальнику, але не розкриваю які саме запитання, наголошую, що тут немає неправильних чи поганих відповідей, що просто треба бути щирим, ніхто, крім мене цей тест не бачить, а вчителям і батькам я повідомляю лише цифровий результат.

При потребі під час опитування необхідно пояснювати не зрозумілі для дітей слова.

14 запитання - пояснити, якщо не вивчений хоча б 1 урок, бо 5-й клас розуміє буквально «всі уроки».

 

 

         ІІІ.Результати дослідження подаються у вигляді таблиць

Таблиця 1. Результати вивчення ставлення до навчання.

Загальна кількість учнів на досліджуваній паралелі: ____________________

 

Рівень мотивації

Кількість учнів

% від загальної кількості учнів

Низький рівень  

 

 

Середній рівень

 

 

Високий рівень  

 

 

 

Таблиця 2. Результати соціометричного дослідження.

Загальна кількість учнів на досліджуваній паралелі: ____________________

 

Статус в колективі

Кількість учнів

% від загальної кількості учнів

Лідери

 

 

Ізольовані

 

 

Знехтувані

 

 

 

Таблиця 3. Результати діагностики пізнавальної активності учня.

Загальна кількість учнів, які приймали участь у дослідженні : ___________________

 

Рівень пізнавальної активності

Кількість учнів даного рівня

% від загальної кількості учнів

Низький рівень   0 - 12 балів;

 

 

 

 

Середній рівень 13 - 25 балів;

 

 

Високий рівень  26 - 42 бали.

 

 

 

Таблиця 4. Результати визначення особистісної адаптованості школярів.

Загальна кількість учнів на досліджуваній паралелі: ____________________

 

Рівень пізнавальної активності

Кількість учнів даного рівня

% від загальної кількості учнів

Адаптований

 

 

 

 

Не адаптований 

 

 

Дезадаптований   

 

 

 

 

Таблиця 5. Вивчення мотивації молодшого школяра до навчання в школі.

Загальна кількість учнів, які приймали участь у дослідженні : ___________________

 

Рівень пізнавальної активності

Кількість учнів даного рівня

% від загальної кількості учнів

 Навчальна мотивація  25-30 балів;

 

 

 

 

Соціальна мотивація 20-24 балів;

 

 

Ігрова мотивація 15-19 балів.

 

 

Менше 10 балів ставлення до школи неготивне

 

 

 

Таблиця 6. Результати діагностики філліпс тривожність учня.

Загальна кількість учнів, які приймали участь у дослідженні : ___________________

 

Шкали

Кількість учнів даного рівня

% від загальної кількості учнів

1 . Загальна тривожність у школі.

 

 

2. Переживання соціального стресу.

 

 

3. Фрустрація потреби в досягненні успіху

 

 

4. Страх самовираження.

 

 

5. Страх ситуації перевірки знань.

 

 

6. Страх невідповідності очікуванням оточення.

 

 

7. Низька фізіологічна опірність стресові.

 

 

8. Проблеми і страхи у стосунках з учителями.

 

 

 

Таблиця 7. Результати діагностики почуття в школі.

Загальна кількість учнів, які приймали участь у дослідженні : ___________________

 

Я переживаю в школі

Кількість учнів даного рівня

% від загальної кількості учнів

Спокій

 

 

Втому

 

 

Нудьгу

 

 

Радість

 

 

Впевненість у собі

 

 

Занепокоєння

 

 

Незадоволення собою

 

 

Роздратування

 

 

Сумніви

 

 

Образу

 

 

Почуття приниження

 

 

Страх

 

 

Тривогу за майбутнє

 

 

Вдячність

 

 

Симпатію до вчителя

 

 

Бажання повертатися

 

 


ІV діагностичні методики

 

  1. Методика «Визначення особистісної адаптованості школярів» .

Автор: А. Фурман

Літературне джерело: Адаптація дітей у 1, 5, 10 класах/ упоряд. Т. Червона.- К.: А28 Шк. Світ, 2008. – 128с. – (Бібліотека «Шкільного світу»). с.47-48.

Досліджує: особистісну адаптованість учнів.

Інструкція: Шановні учні, реально погляньте на свої стосунки з ото­ченням і у відповідному стовпчику поставте оцінки, залежно від того, яке місце в житті кожного з вас займають названі люди, події, заняття.

(Дуже позитивно +5, позитивно +4, нейтрально — 0, негативно -4, дуже негативно -5)

Бланк методики (додаток 1)

Класифікація показників адаптованості учнів

 

Вид соціально-психологічної адаптованості учнів

Рівні функціонування особистісної адаптації

Показники адаптова­ності

І. Адаптованість

1 . а) Максимальний

75

 

б) Дуже високий

від 73 до 74

 

2. Високий

від 69 до 72

 

3. Середній

від 64 до 68

 

4. Низький

від 57 до 63

II. Неадаптованість

5. Неочевидний

від 50 до 56

 

6. Очевидний

від 40 до 49

III. Дезадаптованість

7. Ситуативний

від 30 до 39

 

8. Стійкий, очевидний

від 21 до 29

 

9. Критичний

від 0 до 20

 

Інформація для психолога: Якщо хтось із родичів - відсутній, прошу поставити «Н» та враховую це при якісному аналізі результатів.

 

 

 

  1. «Вивчення мотивації молодшого школяра до навчання в школі

Автор: О.Ануфрієва та С.Костроміної.

Літературне джерело: М. Умань, 2013 Укладач: Солохова Світлана Анатоліївна

 

Досліджує: вивчення мотивації школяра.

Інструкція Прочитайте наведені нижче запитання. На аркуші для відповідей пропонується  відповісти на питання анкети в бланку відповідей, обводячи букву вибраної відповіді.

                                                             Текст анкети

1.​ Тобі подобається в школі?

2.​ Уранці ти завжди охоче йдеш до школи? Чи все ж часто волієш залишитися вдома?

3.​ Якби вчитель сказав , що завтра йти до школи не обов’язково, ти б пішов чи залишився вдома?

4.​ Тобі подобається, коли скасовують якісь уроки?

5.​ Ти б хотів, щоб не задавали ніяких домашніх завдань?

6.​ Ти хотів би, щоб у школі залишилися одні перерви?

7.​ Ти часто розповідаєш про школу своїм родичам і друзям?

8.​ Бажав би ти мати іншого, не такого суворого вчителя?

9.​ У тебе в класі багато друзів?

10.​ Тобі подобаються твої однокласники?

Методика проведення: учням пропонується відповісти на питання анкети в бланку відповідей, обводячи букву вибраної відповіді.

Бланки для відповідей

Прізвище, ім’я_________________________________ Клас____________ Дата___________

Варіанти відповідей

1

а

Так

б

Не дуже

в

Ні

2

а

Іду з радістю

б

Буває по-різному

в

Бажаю лишитись

3

а

Пішов би до школи

б

Не знаю

в

Залишився б

4

а

Не подобається

б

Буває по-різному

в

Подобається

5

а

Не хотів би

б

Не знаю

в

Хотів би

6

а

Ні

б

Не знаю

в

Хотів би

7

а

Часто

б

Інколи

в

Не розповідаю

8

а

Мені подобається наш учитель

б

Точно не знаю

в

Бажав би

9

а

Багато

б

Мало

в

Немає друзів

10

а

Подобаються

б

Не дуже

в

Не подобаються

За кожну відповідь: а – 3 бали, б – 1 бал, в – 0 балів.

Інтерпретація результатів

Зі зростанням кількості балів підвищується рівень мотивації.

25 – 30 балів

Сформоване ставлення до себе як до школяра

Навчальна мотивація

20 – 24 бали

Ставлення до себе як до школяра практично сформоване

Соціальна мотивація

15 – 19 балів

Позитивне ставлення до школи, але школа більше приваблює позашкільними справами

Ігрова мотивація

10 – 14 балів

ставлення до себе як до школяра не сформоване

 

Менше 10 балів

Ставлення до школи негативне

 

Критерії вивчення соціально-психологічної адаптації школярів до школи (для вчителів)

Засвоєння шкільних норм поведінки

Ефективність навчальної діяльності

Поведінка на перерві

Поведінка на уроці

Засвоєння знань

Навчальна діяльність

Висока ігрова активність, охоче бере участь у рухливих іграх

Сидить спокійно, сумлінно виконує всі вимоги вчителя

Правильне, безпомилкове виконання шкільних завдань

Активно працює на уроці, часто підносить руку і відповідає правильно

5 балів

Активність виражена мало: полюбляє заняття в класі з кимось із дітей, читання книг, спокійні ігри

Виконує вимоги вчителя, іноді на короткий час відволікається

Невеликі поодинокі помилки

На уроці працює, правильні й неправильні відповіді чергуються

4 бали

Активність дитини обмежується заняттями, пов’язаними з підготовкою до наступного уроку

Зрідка повертається, обмінюється короткими репліками з товаришами

Поодинокі помилки, пов’язані з пропуском букв і їхньою заміною

Рідко підносить руку, відповідає правильно

3 бали

Не може знайти собі заняття, переходить від однієї групи дітей до іншої

Часто простежується скутість у рухах, позі, напруженість у відповідях

Погане засвоєння матеріалу з одного з основних предметів, помилки

Навчальна активність нетривала, часто відволікається, не чує запитання

2 бали

Пасивна, рухи скуті, уникає інших

Виконує вимоги вчителя частково, часто відволікається, постійно розмовляє

Часті помилки, неохайне виконання завдань: багато виправлень, закреслень

Дитина не включається в навчальний процес

1 бал

 

Успішність соціальних контактів

Емоційне благополуччя

Ставлення до вчителя

Взаємини з однокласниками

 

Гарний настрій, часто усміхається, сміється

Виявляє товариськість до вчителя, після уроку підходить, спілкується

Товариська, легко контактує з дітьми

5 балів

Спокійний емоційний стан

Цінує гарну думку вчителя про себе, прагне виконувати всі його вимоги; звертається за допомогою

Малоініціативна, але легко вступає в контакт, коли до неї звертаються діти

4 бали

Епізодично виявляється знижений настрій

Старанно виконує вимоги вчителя, але за допомогою звертається до однокласників

Сфера спілкування обмежена: контактує тільки з деякими дітьми

3 бали

Негативні емоції (тривожність, смуток, іноді страх, уразливість, запальність, дратівливість)

Виконує вимоги вчителя формально, не зацікавлена в спілкуванні. Хоче бути непомітною.

Прагне бути поруч з дітьми, але не вступає з ними в контакт.

2 бали

Плач без усяких на те причин, часто свариться з дітьми, підвищує голос

Уникає контакту з учителем, у спілкуванні з ним легко бентежиться, губиться, говорить тихо, затинається

Замкнена, ізольована від інших дітей, воліє бути на самоті (інші діти байдужі до неї)

  1. бал

 

 

3.Тест шкільної тривожності.

Автор: Філіпс

Літературне джерело: Практическая психодіагностика / Под. ред. Д. Я. Райгородского. – Самара: БАХРАХ – М, 2001.

Досліджує: рівень шкільної тривожності.

Інструкція.  «Діти, зараз вам будуть запропоновані запитання про те, як ви себе почу­ваєте у школі. Старайтеся відповісти щиро і правдиво, тут немає правильних або неправильних, хороших або поганих відповідей. Над запитаннями довго не замислюйтесь.

На аркуші для відповідей угорі напишіть своє ім 'я, прізвище й клас. Відпо­відаючи на запитання, записуйте його номер і відповідь "+ ", якщо погоджуєте­ся, й "-", якщо ні».

Текст опитувальника

  1. Чи важко тобі встигати разом із класом?
  2. Чи хвилюєшся ти, коли вчитель каже, що збирається перевірити, наскільки ти знаєш матеріал?
  3. Чи важко тобі працювати в класі так, як цього хоче вчитель?
  4. Чи сниться тобі інколи, що вчитель розлютився від того, що ти не знаєш уроку?
  5. Чи траплялося, що хтось із твого класу бив або вдарив тебе?
  6. Чи часто ти хочеш, щоб учитель не поспішав, пояснюючи новий матеріал, щоб ти зрозумів, про що він каже?
  7. Чи сильно ти хвилюєшся при відповіді або виконанні завдання?
  8. Чи буває так, що ти боїшся відповідати, оскільки остерігаєшся зробити помилку?
  9. Чи тремтять у тебе коліна, коли тебе викликають відповідати?
  10. Чи часто твої однокласники сміються з тебе, коли ви граєте у різні ігри?
  11. Чи трапляється, що тобі ставлять нижчу оцінку, ніж ти очікував?
  12. Чи хвилює тебе питання про те, чи не залишать тебе на другий рік?
  13. Чи намагаєшся ти уникнути ігор, у яких робиться вибір, тому що тебе зазвичай не обирають?
  14. Чи буває часом, що ти весь тремтиш, коли тебе викликають відповідати?
  15. Чи часто у тебе виникає відчуття, що ніхто з твоїх однокласників не хоче робити того, що хочеш ти?
  16. Чи сильно ти хвилюєшся перед тим, як почати виконувати завдання?
  17. Чи важко тобі отримувати такі оцінки, яких очікують батьки?
  18. Чи боїшся часом, що тобі стане зле у класі?
  19. Чи будуть твої однокласники сміятися з тебе в разі, якщо ти зробиш помилку під час відповіді?
  20. Чи схожий ти на однокласників?
  21. Чи тривожишся ти після виконання завдання про те, наскільки добре ти з ним упорався?
  22. Коли ти працюєш у класі, чи впевнений у тому, що все добре запам'ятаєш?
  23. Чи сниться тобі іноді, що ти у школі й не можеш відповісти на запитання учителя?
  24. Чи правда, що більшість дітей ставляться до тебе доброзичливо?
  25. Чи працюєш ти старанніше, якщо знаєш, що результати твоєї роботи будуть порівнюватися у класі з результатами твоїх однокласників?
  26. Чи часто ти мрієш про те, щоб менше хвилюватися, коли тебе викликають відповідати?
  27. Чи боїшся ти іноді вступати у суперечку?
  28. Чи не трапляється, що твоє серце починає сильно битися, коли учитель каже, що збирається перевірити твою готовність до уроку?
  29. Коли ти отримуєш хороші оцінки, чи думає хтось із твоїх друзів, що ти хочеш вислужитися?
  30. Чи добре ти себе почуваєш із тими однокласниками, до яких інші діти ставляться з особливою повагою?
  31. Чи буває, що деякі діти в класі говорять те, що тебе заторкує?
  32. Як ти гадаєш, чи втрачають прихильність класу ті учні, які не можуть упо­ратися з навчанням?
  33. Чи схоже на те, що більшість твоїх однокласників не звертають на тебе уваги?
  34. Чи часто ти боїшся виглядати безглуздо?
  35. Чи задоволений ти тим, як до тебе ставляться вчителі?
  36. Чи допомагає твоя мама в організації шкільних вечірок, як інші мами твоїх однокласників?
  37. Чи хвилювало тебе колись те, що думають про тебе навколишні?
  38. Чи сподіваєшся ти вчитися у майбутньому краще, ніж зараз?
  39. Чи вважаєш ти, що одягаєшся до школи так само добре, як і твої одно­класники?
  40. Чи часто ти замислюєшся, відповідаючи на уроці, що про тебе в цей час думають інші?
  41. Чи мають здібні учні якісь виняткові права, яких не мають інші учні в класі?
  42. Чи дратує деяких твоїх однокласників, коли тобі вдається бути кращим за них?
  43. Чи задоволений ти тим, як до тебе ставляться твої однокласники?
  44. Чи добре ти почуваєшся, коли залишаєшся наодинці з учителем?
  45. Чи висміюють однокласники часом твою зовнішність та поведінку?
  46. Чи гадаєш ти, що переймаєшся своїми шкільними справами більше, ніж твої однокласники?
  47. Якщо ти не можеш відповісти, коли тебе запитують, чи відчуваєш ти, що от-от розплачешся?
  48. Коли ввечері ти лежиш у ліжку, чи думаєш ти часом із тривогою про те, що буде завтра в школі?
  49. Працюючи над складним завданням, чи відчуваєш ти інколи, що абсолютно забув речі, які добре знав раніше?
  50. Чи тремтить трохи твоя рука, коли ти працюєш над завданням?
  51. Чи відчуваєш ти, що починаєш нервувати, коли учитель каже, що збирається дати класу завдання?
  52. Чи лякає тебе перевірка твоїх завдань у класі?
  53. Коли вчитель говорить, що збирається дати класу завдання, чи боїшся ти, що не впораєшся з ним?
  54. Чи снилося тобі часом, що твої однокласники можуть зробити те, чого не можеш ти?
  55. Коли учитель пояснює матеріал, чи здається тобі, що твої однокласники розуміють його краще за тебе?
  56. Чи тривожишся ти по дорозі до школи, що вчитель може дати класу пере­вірочну роботу?
  57. Виконуючи завдання, чи відчуваєш ти, що робиш це погано?
  58. Чи тремтить злегка твоя рука, коли вчитель просить виконати завдання на дошці перед усім класом?

 

Ключ до запитань: «+» - Так, «-» - Ні

 

1-

11 +

21-

31-

41 +

51-

2 -

12-

22 +

32-

42-

52-

3-

13-

23-

33-

43 +

53-

4-

14-

24 +

34-

44 +

54-

5-

15-

25 +

35 +

45-

55-

6-

16-

26-

36 +

46-

56-

7-

17-

27-

37-

47-

57-

8-

18-

28-

38 +

48-

58-

9-

19-

29-

39 +

49-

 

10-

20+

30 +

40-

50-

 

Опрацювання та інтерпретування результатів

Виокремлюють запитання, відповіді на які не збігаються із ключем тесту. Наприклад, на 58-ме запитання дитина відповіла «Так», тоді як у ключі цьому запитанню відповідає «-», тобто відповідь «Ні». Відповіді, що не збігаються з ключем, - це прояви тривожності. Під час обробки підраховується:

 загальна кількість розбіжностей по всьому тесту:

понад 50 % - підвищена тривожність;

понад 75 % - висока тривожність;

 кількість збігів за кожним із 8 чинників тривожності, що виділені у тесті. Рівень тривожності визначається так само, як і в першому випадку. Аналізу­ється загальний внутрішній емоційний стан учня, який багато в чому визна­чається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) та їх кіль­кістю.

Шкали

Номер запитання

1 . Загальна тривожність у школі.

2,4,7,12,16,21,23,28,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57, 58

S = 22

2. Переживання соціального стресу.

5, 10, 15, 20, 24, 30, 33, 36, 39, 42, 44

S=11

3. Фрустрація потреби в досягненні успіху.

1, 3, 6, 1 1,17, 19, 25, 29, 32, 35, 38, 41,43

S=13

4. Страх самовираження.

27,31,34,37,40,45

S = 6

5. Страх ситуації перевірки знань.

2,7, 12, 16,21,26

S = 5

6. Страх невідповідності очікуванням оточення.

3,8,13, 17,22

S = 5

7. Низька фізіологічна опірність стресові.

9,14,18,23,28

S = 5

8. Проблеми і страхи у стосунках з учителями.

2,6,11,32,35,41, 44,47

S = 8

 

Опрацювання результатів

  1.         Число розбіжностей знаків («+» - Так, «-» - Ні) за кожним із чинників (абсо­лютна розбіжність у відсотках: < 50 %; > 50 %; > 75 %).
  2.         Подання цих даних у вигляді індивідуальних діаграм.
  1. Кількість розбіжностей за кожним виміром для всього класу; абсолютне значення - < 50 %; > 50 %; > 75 %.
  2. Подання цих даних у вигляді діаграми.
  3. Кількість учнів, які мають розбіжності за певним чинником > 50% і > 75 % (для всіх чинників).
  4. Подання порівняльних результатів при повторних замірах.
  5. Повна інформація про кожного з учнів (за результатами тесту).

Характеристика кожної шкали тесту

  1. Загальна тривожність у школі - загальний емоційний стан дитини, пов'я­заний з різними формами її включення в життя школи.
  2. Переживання соціального стресу - емоційний стан дитини, на тлі якого розвиваються її соціальні контакти (передусім з однолітками).
  3. Фрустрація потреби в досягненні успіху - несприятливий психічний фон, такий, що не дає змоги дитині розвинути власну потребу в успіху, досягненні високого результату тощо.
  4. Страх самовираження - негативні емоційні переживання ситуацій, пов'я­заних із потребою саморозкриття, подання себе іншим, демонстрації своїх мож­ливостей.
  5. Страх ситуації перевірки знань - негативне ставлення й переживання три­воги у ситуаціях перевірки (особливо публічної) знань, досягнень та можли­востей.
  6. Страх невідповідності очікуванням оточення - орієнтація на значущість
    інших в оцінюванні своїх результатів, учинків, думок, тривога з приводу оцінок,
    які дають навколишні, очікування негативного оцінювання.
  7. Низька фізіологічна опірність стресові - особливості психофізіологічної
    організації, які знижують здатність дитини пристосовуватись до ситуацій стре­сового характеру, що підвищує ймовірність неадекватного, деструктивного реагу­вання на тривожний чинник середовища.
  8. Проблеми і страхи у стосунках з учителями - загальний негативний емо­ційний фон стосунків із дорослими у школі, що знижує успішність навчання дитини в школі.

 

4.«Почуття в школі»  

Автор: С. Левченко

Літературне джерело: Левченко С. В. Как исследовать причины дезадаптации пятиклассников? / С. В. Левченко // Практика административной работы в школе. — 2005. — N 5. — С.65–66.

Досліджує:. Учні які почуття переважають у класі.

Інструкція.  Опитувальник має 16 почуттів, із яких пропонується вибрати тільки 8 і позначити ті, які найчастіше переживаєш у школі. Відповіді анонімні.

Клас __________ Дата_________________ Стать________________ Вік _________________

Я переживаю в школі

Так

Спокій

 

Втому

 

Нудьгу

 

Радість

 

Впевненість у собі

 

Занепокоєння

 

Незадоволення собою

 

Роздратування

 

Сумніви

 

Образу

 

Почуття приниження

 

Страх

 

Тривогу за майбутнє

 

Вдячність

 

Симпатію до вчителя

 

Бажання повертатися

 

Після обробки анкет отримуємо суму балів (у %), на основі яких можна говорити про те, які почуття переважають у класі. Є сенс брати до уваги результати від 45 – 50 %. Якщо почуття набирає менш голосів, можна говорити про індивідуальний характер цих переживань. Якщо на фоні одного-двох негативних почуттів діти вибирають в основному позитивне, то це є нормою для перехідного періоду; якщо ж їх більше, то можна зробити висновок про дезадаптацію і почати глибше вивчати її причини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Voitiuk Mila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ткаченко Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Моргунова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Дмитренко Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
16436
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку