Вивчення теми “Правильні многокутники”

Про матеріал
Мета: розширити та систематизувати відомості про многокутники і коло, розвивати вміння і навички обчислювати значення геометричних величин: елементів многокутника, довжини кола, площі круга. дані рекомендації щодо проведення 6-ти уроків і історична справка з теми.
Перегляд файлу

Вивчення теми  “Правильні многокутники”

 

На вивчення теми “Правильні многокутники” в 9 класі відводиться 6 годин.

 

Мета: розширити та систематизувати відомості про многокутники і коло, розвивати вміння і навички обчислювати значення геометричних величин: елементів многокутника, довжини кола, площі круга.

Повторення матеріалу попередніх класів: сума кутів трикутника, квадрат, шестикутник, бісектриса, довжина кола, площа круга, число .

 

Тип уроку

Домашнє завдання

(А.Г.Мерзляк  Геометрія 9)

Урок  1

Лекція “Многокутники” з коментованим розв’язуванням базових задач.

 п.6 читати, вивчити формули і теореми

№180,182,187,189(рА), 198, 200, 213(рБ)

218, 221 (рВ)

 

Урок  2

Лекція “Площа круга і довжина кола” з коментованим розв’язуванням базових задач.

п. 7 читати і вивчити формули № 229, 231, 233(рА), 243, 257(рБ), 275,278(рВ)

Урок  3

Формування практичних знань з теми.

п.6,7 повт.№ 191, 193, 236(рА), 252,274(рБ)

Урок  4

Практикум з розв’язування прикладних  задач, теоретичний залік.

202,203,241,253,261(рА)

271, 277,214 (рБ)

Урок  5

Поглиблення знань і формування навичок розв’язування завдань підвищеної складності. Урок залік-практикум.

Тестові завдання “Перевір себе”реферати

“Дослідження Гаусса”

“Число

Урок  6

Контрольна робота

Повт.Декартові координати

 

1 урок.  Лекція “Многокутники” з коментованим розв’язуванням базових задач.

Вимоги до рівня підготовки учнів: формують означення правильного многокутника, уміють знаходити кількість сторін, суму кутів, внутрішні і зовнішні кути, радіуси вписаного і описаного кіл, будувати правильні многокутники за допомогою циркуля і лінійки.

  1. Означення многокутників.
  2. Означення правильних многокутників.Правильні шестикутники. Де зустрічаються в житті?

       Бджолині стільники мають форму правильних шестикутників. Отже, бджоли знають математику?  Учені, які досліджували бджолині стільники, переконалися: всі кути, що утворює шестикутник бджолиної чарунки такі, для яких чарунка найбільше містка і при цьому на неї йде найменше воску. Побудовані бджолами без всяких креслень стільники з найбільшою точністю відтворили ідеальні споруди, розраховані за всіма правилами науки.

        Існує версія, що відстань між кутами шестикутника визначається розміром бджоли. Як було виявлено в результаті спостережень, бджола після польоту приземляється на 6 точок, що можуть бути вершинами фігури. Бджоли, не будучи математиками, визначили, що правильний 6-кутник має найменший периметр порівняно з периметрами трикутника і квадрата. Бджоли менше втрачають воску на побудову стільників й ощадливо використовують площу всередині невеликого вулика.

      Виконувати складні споруди можуть і другі істоти. Учені дійшли висновку, що це вироблений в процесі еволюції інстинкт. (Бобр- будує дамби, голуб-знаходить дорогу додому).

  1.   Творча робота. Побудувати правильні многокутники і відповісти на такі запитання та записати висновки:

 

  1. Скільки діагоналей можна провести з однієї вершини?  (висновок: n-3, де n- число сторін)

 

 

 

 

 

 

  1. На скільки трикутників розбивають n-кутники усі діагоналі, проведені з однієї вершини? (висновок:  n-2).
  2. Скільки  всього діагоналей в опуклому n-кутнику? ( n (n-3)2)
  3. Чому  дорівнює сума кутів трикутника?

      чотирикутника?

      пятикутника?  (S3+S4=180+360)

      стокутника?

  1. Як знайти суму кутів n-кутника? Виведемо формулу. Sn=180(n-2).

   Якщо кількість сторін многокутника парна, то розбиваємо його на 4-кутники. Чотирикутників всього:  (n/2 –1), тоді

            Sn=360(n/2-1)=180n-360=180(n-2).

   Якщо кількість сторін многокутника непарна, тоді

            Sn=360((n-3)/2+180=180(n-2).

Висновок: сума кутів n-кутника дорівнює 180(n-2)

Цієї теореми в геометрії Евкліда немає. Евклід ухилявся від будь-яких обчислюваних формул. Згадка пронеї зявилась у працях грецького філософа Прокла Діадоха (410-485). З європейських математиків першим подав її доведення німецький астроном Регімонтан.

      Отже, ми довели теорему для опуклого многокутника. Многокутники різних форм зустрічаються в природі (форми озер, ярів, лісів, боліт) та в техніці (обриси споруд, деталей, карєрів).

4. Базові задачі.

  1. Знайти суму кутів 10-кутника; 15-кутника?
  2. Скільки сторін має многокутник, якщо сума його кутів  1620?
  3. Чи існує опуклий многокутник, кожний із кутів якого 165?
  4. Скільки сторін має опуклий многокутник, сума кутів якого 1980?
  5. Скільки сторін має n-кутник, сума якого в 2 раза більше від суми кутів 9-кутника?
  6. Знайти суму кутів зірки?                                                                    (Відповідь: 180)

 

 

 

5. Доведення теореми  “Будь-який  правильний многокутник є одночасно вписаним і описаним, причому центри вписаних і описаних кіл збігаються” (самостійно)

6. Побудова многокутників. Стародавні вчені легко побудували многокутники з числом сторін 3,4,5,6,8,10,12,15,16,17,20. А з числом сторін 7,9,11,13,14,18,19 тілки через 2000 років 17-річний К.Гаусс довів, що їх побудувати неможливо. Можна побудувати многокутник за умови: n=22+1-це числа Ферма. К.Гаусс побудував 17-кутник. Його памятник стоїть на 17-кутному постаменті.

 

2 урок-лекція “Довжина кола. Площа круга”

Девіз уроку: “Найкрасивішим тілом є куля, а найкрасивішою плоскою фігурою є круг” (Піфагор).

      З довжиною кола і площею круга учні знайомі з 6 класу. Тому основною метою при вивчені цієї теми в 9 класі є закріплення знань змісту понять та формування вміння застосовувати формули для обчислення довжини кола, площі круга, площ секторів і сегментів.  

План лекції

  1. Історична справка з теми.
  2. Практична робота “Визначення довжини кола, числа та площі круга”.
  3. Круговий сектор і круговий сегмент.
  4. Базові задачі.

       В Давній Греції круг і коло вважали вершинами довершеності. Круглий-означає високий ступінь чогось. Дві властивості кола виділяють серед замкнених ліній:

  1. коло обмежує найбільшу площу.
  2. коло може рухатись само по собі.

Щоб крива шабля легко входила в піхви, вона повинна бути вигнутою по колу. Ця властивість зробила можливим і виникнення колеса.

  1. Число   -назва пішла від першої букви грецького слова “перифирія”, що означає коло. =3,1415926...

Палкі любителі теорії чисел вирішили святкувати щорічно Всесвітній день числа (третій місяць, 14 числа) 14 березня. Найцікавіші події, зв’язані з числом , відбуваються в цей день у світовій мережі інтернету. Нещодавно на ринку Європи презентовано чоловічий парфум для тих, хто “мріє в 3,14 разів більше від інших”. Ці парфуми в пірамідальному флаконі з ефектом скловідбиття дістали назву “”. В 1992 році обчислили з точністю до 1 млрд.11млн.691 знака після коми. Цей факт занесено до книги Рекордів Гіннеса. Саме число туди не занесли. Зрозуміло, чому?

    Щоб запамятати число , існує багато висловів:

  • Это я знаю и помню прекрасно лишние знаки мне чужды, напрасны;
  • Что я знаю о кругах;
  • Кто и умен, и думаю сметливый, «пи» быстро съест, как сливу;
  • Нужно только постараться и запомнить все, как есть

3, 14,15, 92 и 6.

А щоб запамятати формулу площі круга, рекомендуємо такі строки:

   А ми знаєм площу круга

   І тому ми дуже раді,

   Научу свого я друга:

   Площа ця-R2.

Базові задачі.

  1. Знайти довжину кола, якщо R=5? D=5?
  2. Знайти радіус і діаметр кола, якщо с=2R.
  3. Знайти довжину дуги, якщо а) R=1  n=300

б) R=3 n=450, 1200, 1500.

  1. Знайти n, якщо L=1/3? L=0,5?
  2. Знайти площу круга, якщо R=10? 22?
  3. Знайти радіус кола, якщо S=100.
  4. Знайти площу кругового сектору, якщо R=10, n=300.
  5. Знайти площу кругового сегменту, якщо R=5, =900?
  6.  

Теоретичний залік з теми “Многокутники.  Довжина кола і площа круга”

1. Дано правильний n-кутник

    n=4                               n=6

                            Знайти:

  1. суму кутів
  2. внутрішній кут
  3. зовнішній кут
  4. центральний кут
  5. сторону, якщо периметр 24см
  6. апофему многокутника, якщо його сторона 20см.

2. Дано коло, радіус якого

              R=6                                 R=8

                           Знайти:

  1. сторону правильного трикутника, вписаного в коло;
  2. сторону правильного трикутника, описаного навколо кола;
  3. сторону правильного чотирикутника, описаного навколо кола;
  4. сторону правильного чотирикутника, вписаного в  коло;
  5. довжину кола;
  6. довжину дуги кола, що відповідає центральному куту 900;
  7. площу круга.

Висновки. Підсумок уроку.

1

 

doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку