Вивчення теми “Правильні многокутники”
На вивчення теми “Правильні многокутники” в 9 класі відводиться 6 годин.
Повторення матеріалу попередніх класів: сума кутів трикутника, квадрат, шестикутник, бісектриса, довжина кола, площа круга, число .
№ |
Тип уроку |
Домашнє завдання(А.Г.Мерзляк Геометрія 9) |
Урок 1 |
Лекція “Многокутники” з коментованим розв’язуванням базових задач. |
п.6 читати, вивчити формули і теореми №180,182,187,189(рА), 198, 200, 213(рБ) 218, 221 (рВ)
|
Урок 2 |
Лекція “Площа круга і довжина кола” з коментованим розв’язуванням базових задач. |
п. 7 читати і вивчити формули № 229, 231, 233(рА), 243, 257(рБ), 275,278(рВ) |
Урок 3 |
Формування практичних знань з теми. |
п.6,7 повт.№ 191, 193, 236(рА), 252,274(рБ) |
Урок 4 |
Практикум з розв’язування прикладних задач, теоретичний залік. |
202,203,241,253,261(рА) 271, 277,214 (рБ) |
Урок 5 |
Поглиблення знань і формування навичок розв’язування завдань підвищеної складності. Урок залік-практикум. |
Тестові завдання “Перевір себе”реферати “Дослідження Гаусса” “Число ” |
Урок 6 |
Контрольна робота |
Повт.Декартові координати |
1 урок. Лекція “Многокутники” з коментованим розв’язуванням базових задач.
Вимоги до рівня підготовки учнів: формують означення правильного многокутника, уміють знаходити кількість сторін, суму кутів, внутрішні і зовнішні кути, радіуси вписаного і описаного кіл, будувати правильні многокутники за допомогою циркуля і лінійки.
Бджолині стільники мають форму правильних шестикутників. Отже, бджоли знають математику? Учені, які досліджували бджолині стільники, переконалися: всі кути, що утворює шестикутник бджолиної чарунки такі, для яких чарунка найбільше містка і при цьому на неї йде найменше воску. Побудовані бджолами без всяких креслень стільники з найбільшою точністю відтворили ідеальні споруди, розраховані за всіма правилами науки.
Існує версія, що відстань між кутами шестикутника визначається розміром бджоли. Як було виявлено в результаті спостережень, бджола після польоту приземляється на 6 точок, що можуть бути вершинами фігури. Бджоли, не будучи математиками, визначили, що правильний 6-кутник має найменший периметр порівняно з периметрами трикутника і квадрата. Бджоли менше втрачають воску на побудову стільників й ощадливо використовують площу всередині невеликого вулика.
Виконувати складні споруди можуть і другі істоти. Учені дійшли висновку, що це вироблений в процесі еволюції інстинкт. (Бобр- будує дамби, голуб-знаходить дорогу додому).
чотирикутника?
п’ятикутника? (S3+S4=180+360)
стокутника?
Якщо кількість сторін многокутника парна, то розбиваємо його на 4-кутники. Чотирикутників всього: (n/2 –1), тоді
Sn=360(n/2-1)=180n-360=180(n-2).
Sn=360((n-3)/2+180=180(n-2).
Висновок: сума кутів n-кутника дорівнює 180(n-2)
Цієї теореми в геометрії Евкліда немає. Евклід ухилявся від будь-яких обчислюваних формул. Згадка пронеї з’явилась у працях грецького філософа Прокла Діадоха (410-485). З європейських математиків першим подав її доведення німецький астроном Регімонтан.
Отже, ми довели теорему для опуклого многокутника. Многокутники різних форм зустрічаються в природі (форми озер, ярів, лісів, боліт) та в техніці (обриси споруд, деталей, кар’єрів).
4. Базові задачі.
5. Доведення теореми “Будь-який правильний многокутник є одночасно вписаним і описаним, причому центри вписаних і описаних кіл збігаються” (самостійно)
6. Побудова многокутників. Стародавні вчені легко побудували многокутники з числом сторін 3,4,5,6,8,10,12,15,16,17,20. А з числом сторін 7,9,11,13,14,18,19 тілки через 2000 років 17-річний К.Гаусс довів, що їх побудувати неможливо. Можна побудувати многокутник за умови: n=22+1-це числа Ферма. К.Гаусс побудував 17-кутник. Його пам’ятник стоїть на 17-кутному постаменті.
2 урок-лекція “Довжина кола. Площа круга”
Девіз уроку: “Найкрасивішим тілом є куля, а найкрасивішою плоскою фігурою є круг” (Піфагор).
З довжиною кола і площею круга учні знайомі з 6 класу. Тому основною метою при вивчені цієї теми в 9 класі є закріплення знань змісту понять та формування вміння застосовувати формули для обчислення довжини кола, площі круга, площ секторів і сегментів.
План лекції
В Давній Греції круг і коло вважали вершинами довершеності. Круглий-означає високий ступінь чогось. Дві властивості кола виділяють серед замкнених ліній:
Щоб крива шабля легко входила в піхви, вона повинна бути вигнутою по колу. Ця властивість зробила можливим і виникнення колеса.
Палкі любителі теорії чисел вирішили святкувати щорічно Всесвітній день числа (третій місяць, 14 числа) 14 березня. Найцікавіші події, зв’язані з числом , відбуваються в цей день у світовій мережі інтернету. Нещодавно на ринку Європи презентовано чоловічий парфум для тих, хто “мріє в 3,14 разів більше від інших”. Ці парфуми в пірамідальному флаконі з ефектом скловідбиття дістали назву “”. В 1992 році обчислили з точністю до 1 млрд.11млн.691 знака після коми. Цей факт занесено до книги Рекордів Гіннеса. Саме число туди не занесли. Зрозуміло, чому?
Щоб запам’ятати число , існує багато висловів:
3, 14,15, 92 и 6.
А щоб запам’ятати формулу площі круга, рекомендуємо такі строки:
А ми знаєм площу круга
І тому ми дуже раді,
Научу свого я друга:
Площа ця-R2.
Базові задачі.
б) R=3 n=450, 1200, 1500.
n=4 n=6
Знайти:
2. Дано коло, радіус якого
R=6 R=8
Знайти:
Висновки. Підсумок уроку.
1