Військовий ліцей Державної прикордонної служби України в умовах війни

Про матеріал
Сьогодні освітній процес у нашій країні відбувається під звуки сирен, часто під звуки обстрілів. Повномасштабна військова агресія рф проти України принесла масштабні руйнування, вимушене внутрішнє переміщення учасників освітнього процесу. Вплив війни на освіту в Україні – це питання, яке потребує аналізу та обговорення, адже від нього залежить культурне майбутнє як країни загалом, так і наступних поколінь. Враховуючи сьогоднішні умовах Всеукраїнської загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву російській агресії, в Ліцеї обумовлено ряд особливостей в організації освітнього процесу. Так, освітній процес у Військовому ліцеї Державної прикордонної служби України як закладі загальної середньої спеціалізованої освіти військового спрямування в умовах Всеукраїнської загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву організовується відповідно до його Освітньої програми, Державних стандартів повної загальної середньої освіти, Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування, Типової освітньої програми Військового ліцею, «Порядку організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву» затвердженої Постановою Кабінету міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1443.
Перегляд файлу

УДК

ЛИТВИН Олександр, методист Військового ліцею Державної прикордонної служби України.

 

Військовий ліцей Державної прикордонної служби України

в умовах війни

Війна в Україні призвела до дестабілізації в багатьох сферах життя. Особливо найвразливішою галузею стала освіта, яка в умовах пандемії ще не встигла стабілізуватись. Сьогодні освітній процес у нашій країні відбувається під звуки сирен, часто під звуки обстрілів. Дехто взагалі втратив можливість навчатися, дехто змушений був виїхати за кордон. Повномасштабна військова агресія рф проти України принесла масштабні руйнування, вимушене внутрішнє переміщення учасників освітнього процесу, знищення українських освітян на тимчасово окупованих територіях, незаконне вивезення українських дітей на територію росії, навчання в умовах блекауту та колосальний психологічний тиск.

Вплив війни на освіту в Україні – це питання, яке потребує аналізу та обговорення, адже від нього залежить культурне майбутнє як країни загалом, так і наступних поколінь. [1]

Військова агресія рф проти України спрямована на геноцид українського народу, цілеспрямовано знищуючи нашу освітню інфраструктуру. Відповідно до статистичних даних на сьогодні 3428 закладів освіти пошкоджено, 3798 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів, 365 зруйновано повністю. Ворог робить усе для знищення української освіти, бо чудово розуміє її силу.

За даними Держстату, в Україні в 2021/2022 н.р. здійснювали освітню діяльність 4 230 358 здобувачів освіти у 13 991 закладі загальної середньої освіти. У 2022/2023 н. р. станом на 01 вересня функціонувало 12 976 закладів загальної середньої освіти, в яких розпочали навчання становила 4 041 976 осіб. Освітній процес здійснювався у звичному режимі (очно), дистанційному (з використанням технологій дистанційного навчання) і змішаному (поєднання очного й дистанційного режимів навчання).

За підрахунками Інституту аналітики й адвокації станом на серпень 2023 року прямі втрати в освітній галузі оцінюють в 9,7 млрд. [3]

З початку війни рф проти України ЗЗСО зазнавали руйнувань і пошкоджень, частина з них опинилися на територіях, тимчасово окупованих ворогом. За оперативними даними МОН, станом на 20 липня 2023 р. зруйновано 190 ЗЗСО (включаючи спеціальні й спеціалізовані заклади), пошкоджено 1 619 ЗЗСО. Станом на 21 травня 2023 р. на тимчасово окупованій території разом із філіями опинилося 894 ЗЗСО.

За даними місцевих органів управління у сфері освіти, у 2021/2022 н. р. за кордон з усіх регіонів України виїхало майже 649 тис. учнів, на сьогодні ця цифра зменшилася до близько 506 тис. учнів.

ЄС надано грант 100 млн євро на відбудову 74 українських шкіл до початку 2023/2024 н. р. у рамках Fast Recovery Plan, яким опікується Директорат Єврокомісії з цивільного захисту і гуманітарної допомоги (DG ECHO).

Зокрема, на відбудову шкіл у Миколаївській, Київській, Харківській, Чернігівській, Сумській областях спрямовується 34 млн євро через Програму розвитку Об’єднаних Націй (UNDP) та 66 млн євро через використання інструменту Сусідства, розвитку та міжнародного співробітництва (NDICI).

Ще один грант від DG ECHO в сумі 14 млн євро надається через Програму розвитку ООН (UNDP) на проведення ремонтних робіт у 50 школах, що зазнали пошкоджень унаслідок повномасштабного російського вторгнення. Координатором із боку України є Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури.

В умовах воєнного стану важливо забезпечити права дітей на безперервне здобуття освіти, а питання забезпечення безпекової складової в закладах освіти було й залишається пріоритетним.

У зв’язку з початком збройної агресії з боку рф вимушений був змінити місце дислокації Сумський Державний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» імені І.Г. Харитоненка Державної прикордонної служби України, який зазнав авіаційного удару по будівлі у квітні 2022 року. Ліцей здійснював якісну підготовку юнаків для вступу до вищих військових навчальних закладів військових формувань та силових структур України, надавав державну допомогу у вихованні дітей-сиріт, дітей з багатодітних сімей та учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Адміністрацією Державної прикордонної служби України було прийнято рішення щодо передислокації навчального закладу до міста Хмельницький.

До повномасштабного вторгнення рф в Ліцеї на кінець 2020/2021 навчального року у 16 взводах навчалося 403 ліцеїсти, освітній процес забезпечували 90 педагогічних працівників, з яких - 41 вчитель.

У короткі терміни було проведено комплекс організаційних та практичних заходів з переміщення навчально-матеріальної бази, її розгортання, планування та організації навчально-методичної роботи, в тому числі пошук і вивчення кандидатів на посади педагогічних працівників (6 вчителів приїхали із м. Суми). 

У вересні 2022 року 57 педагогічних працівників, з яких 25 вчителів, забезпечили освітній процес у 10 взводах, в яких навчалося більше 200 ліцеїстів в очному форматі.

У січні 2024 року Державний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус» імені І.Г. Харитоненка Державної прикордонної служби України перейменовано на Військовий ліцей Державної прикордонної служби України.

На сьогоднішній день у Ліцеї навчається 257 ліцеїстів з різних областей України в 11 навчальних взводах.

Більш ніж 15 річний досвід роботи Ліцею свідчить, що професійне спрямування в сучасній системі військово-патріотичного виховання учнів у дусі постійної готовності до захисту своєї Вітчизни необхідно проводити систематично, цілеспрямовано і наполегливо.

Умови сьогодення як ніколи підтверджують прийнятий курс нашої держави на створення професійної армії (перехід Збройних Сил України на контрактну основу їх комплектування) який передбачає зменшення кількості юнаків, які будуть призвані до війська для проходження строкової військової служби, і одночасно збільшення числа випускників навчальних закладів, яких після досягнення 25-річного віку без проходження військової служби братимуть на військовий облік військовозобов’язаних і призначатимуть для комплектування військових частин на воєнний час лише з допризовною підготовкою.

Набуті в Ліцеї військові звання та навички визначатимуть рівень спроможності вихованцем виконання конституційного обов’язку громадянина України щодо її захисту. На сьогодні Ліцей є одним із центрів з належної підготовки до захисту нашої Держави.

З метою проведення постійної роботи військово-професійного спрямування у Ліцеї планово проводяться постійні заходи щодо військово-професійної орієнтації вихованців. Для цього у приміщеннях закладу обладнуються та поновлюються інформаційні стенди про керівництво держави, Адміністрації Державної прикордонної служби, Збройних Сил України, види  Збройних Сил України, вищі  військові навчальні заклади. Створюється банк даних про вищі військові навчальні заклади України для використання в інформаційно-пропагандистській роботі. Оформляються та оновлюються тематичні рубрики військової освіти „Куди піти навчатися” у приміщеннях рот. Висвітлюється у засобах масової інформації матеріали щодо військово-професійної орієнтації вихованців (підготовка та підсумки вступу до військових навчальних закладів). Проводяться у навчальних взводах конкурси, вікторини, олімпіади з історії українського війська. Планується та проводиться відвідування вихованцями Академії ДПСУ, інших військових навчальних закладів, кафедр і факультетів військової підготовки, прикордонних застав та військових частин, знайомство з життям і побутом курсантів, огляд бойової техніки та озброєння. Відбуваються зустрічі з ветеранами війни та військової служби, учасниками війни рф проти України. Проводяться тижні Захисту України. Організовуються та виконуються вихованцями вправи навчальних стрільб зі стрілецької зброї. Проводяться навчальні польові табірні збори. Здійснюється попередній  професійно-психологічний відбір ліцеїстів випускного курсу, які виявили бажання вступати до військово-навчальних закладів.  Команда ліцеїстів приймає участь у Всеукраїнській військово-спортивній спартакіаді. З ліцеїстами проводяться цикли лекцій і бесід з питань проходження військової служби на офіцерських посадах.  Проводиться роз’яснювальна робота щодо привабливості отримання військової освіти з батьками ліцеїстів під час проведення батьківських зборів та індивідуальних зустрічей. Проводяться кінолекторії про Прикордонну службу, Збройні Сили України, діяльність вищих військових закладів України. Організуються зустрічі ліцеїстів з офіцерами та курсантами – випускниками Ліцею різних років, які служать або навчаються у вищих військових  навчальних закладах. Проводяться першості Ліцею з військово - прикладних видів спорту. Здійснюється попередня професійно-психологічна діагностика щодо вибору військової спеціальності.

Враховуючи сьогоднішні умовах Всеукраїнської загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву російській агресії, в Ліцеї обумовлено ряд особливостей в організації освітнього процесу. Так, освітній процес у Військовому ліцеї Державної прикордонної служби  України як закладі загальної середньої спеціалізованої освіти військового спрямування в умовах Всеукраїнської загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву організовується відповідно до його Освітньої програми, Державних стандартів повної загальної середньої освіти, Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування, Типової освітньої програми Військового ліцею, «Порядку організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву» затвердженої Постановою Кабінету міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1443.

Як зазначено «Порядком організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву» початкова підготовка організовується МОН разом з Міноборони та включається до Державного стандарту профільної середньої освіти, що реалізується на третьому рівні повної загальної середньої освіти в закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та інших закладах освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.

В Ліцеї допрофільна підготовка ліцеїстів на рівні базової середньої освіти (8-9 класи) забезпечується шляхом введення курсу за вибором «Початкова військова підготовка» та факультативу «Юний захисник», а освіта військового спрямування на рівні профільної середньої освіти забезпечується шляхом вивчення профільного предмету «Захист України» та започатковано спеціальний курс «Основи прикордонної служби», крім цього в Ліцеї предмет «Фізична культура» доповнюється ранковими фізичними зарядками та спортивно-масовою роботою які організовуються відповідно до розпорядку дня та гуртками військово-спортивного спрямування.

Враховуючи досвід попередніх років з питань підготовки ліцеїстів до складання зовнішнього незалежного оцінювання та подальшого вступу на навчання до вищих навчальних закладів силових структур, у відповідності до вимог п. 2 розділу ІІІ стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування в Ліцеї визначено наступний перелік навчальних предметів, які спрямовані на здобуття ліцеїстами знань і умінь військового спрямування це: Захист України, Фізична культура, Українська мова, Математика, Англійська мова, Історія України. Тому, для більш доцільного використання навчального навантаження, враховуючи наявну навчально-матеріальну базу та укомплектованість педагогічним складом проведено перерозподіл годин між освітніми галузями і навчальними предметами у межах 25 % від загального обсягу навчального навантаження для базової середньої освіти та 50 % для профільної освіти на користь вивчення навчальних предметів військового спрямування.

Крім того на виконання п.п.6 та 7 розділу ІІ  Стандарту спеціалізованої освіти військового спрямування за рахунок додаткових годин в 10 та 11 класах введено спеціальний курс «Основи прикордонної служби» - 1 година на тиждень, а в 8 та 9 класах введено курс за вибором «Початкова військова підготовка» - 1 година на тиждень та факультативний курс «Юний захисник» – 1 година на тиждень. Також за рахунок додаткових годин організовано факультативи в 10 класах з математики – 0,5 годин, з англійської мови – 0,5 годин на тиждень, в 11 класах з математики – 1 година, з англійської мови – 1 годин на тиждень, в 8 та 9 класах з  математики – 1 година та з англійської мови – 1 годин на тиждень.

Враховуючи особливості освітнього процесу в умовах воєнного стану  при організації освітнього процесу  за дистанційною формою проведено орієнтовний розподіл проведення дистанційних занять відповідно до навчальних планів в співвідношенні синхронних та асинхронних занять.

Проведення початкової підготовки забезпечується керівником закладу освіти та педагогічними працівниками закладу освіти. Для допомоги вчителям у проведенні занять з початкової військової підготовки залучаються ветерани війни, представники військових частин Державної прикордонної служби, Збройних Сил України, установ Міноборони та інших складових сил безпеки та сил оборони за погодженням з їх керівниками,  а також використовується навчально-матеріальна база Національної академії Державної прикордонної служби України.

Як один із якісних показників дієвості створеної системи підготовки юнаків до подальшої служби Батьківщині, за час існування Ліцею було проведено 14 випусків ліцеїстів - 1763 випускників, 1584 з яких вступили до вищих навчальних закладів, з них 1134 – до вищих військових навчальних закладів та закладів силових структур. Більше 200 випускників навчалися або навчаються в Національній академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького.

На даний час значна частина наших випускників захищають мир та єдність нашої Держави в секторі безпеки та оборони України, дев’ять з яких віддали найцінніше «Своє Життя», два випускника отримали найвищу нагороду ГЕРОЙ УКРАЇНИ: капітан Владислав ГОРБАНЬ та старший лейтенант Максим БІЛОКОНЬ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел і літератури

 

1. Інформаційно-аналітичний збірник «Освіта і наука України в умовах воєнного стану: виклики, розвиток, повоєнні перспективи».

2.https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf

3.https://pon.org.ua/novyny/10684-v-ukraini-vzhe-365-povnistu-zruinovanykh-zakladiv-osvity.html

4. Порядок організації та здійснення загальновійськової підготовки громадян України до національного спротиву. – К. 2021.

5. Положення про військовий (військово-морський, військово-спортивний) ліцей, ліцей із посиленою військово-фізичною підготовкою”. – К. 2021.

6. Стандарт спеціалізованої освіти військового спрямування для військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою. – К. 2021.

7. Внутрішня система забезпечення якості освіти: Абетка для директора Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. – К. 2019.

8. Вимірювання рівня розвитку складових національної самосвідомості особистості / Борисов В. В., Тхоржевський Д. О. // Педагогіка. Психологія. - 1999. - № 3. - С. 51-58.

9. Патріотизм як консолідуючий чинник українського суспільства/ Боришевський М. Й. // Духовність та злагода в українському  суспільстві на перехресті тисячоліть : зб. наук. пр. – К., 1999. – № 5. – С. 208– 214.

10. Типова освітня програма Військового ліцею Державної прикордонної служби України. – К. 2024.

11. Посібник Захист Вітчизни. Свідлов Ю. І., Литвин О.І. – Суми. «Сум.ДПУ». 2018. – 593 с.

12. Сайт для викладачів та здобувачів освіти з предмету "Захист України". https://sites.google.com/site/zahist56/.

Додаток

docx
Додано
4 березня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку