Визначаю корінь слова

Про матеріал
формування предметних і ключових компетентностей(спілкування рідною мовою,уміння вчитися впродовж життя ,природнича,громадянська);розвиток уваги,мислення і мовлення,навички письма і співпраці,творчої уяви;вміння визначати корінь слова,створення умов для формування знань про деякі властивості води ,значення води в природі і для людини,виховувати бажання досліджувати мову і мовлення,дбайливе ставлення до води
Перегляд файлу

                                                          Українська мова

Тема.Визначаю корінь слова

Мета: формування предметних і ключових компетентностей(спілкування рідною мовою,уміння вчитися впродовж життя ,природнича,громадянська);розвиток уваги,мислення і мовлення,навички письма і співпраці,творчої уяви;вміння визначати корінь слова,створення умов для формування знань про деякі властивості води ,значення води в природі і для людини,виховувати  бажання досліджувати мову і мовлення,дбайливе ставлення до води

 Хід уроку

І.Вступна частина

Я всміхаюсь сонечку:

- Здрастуй , золоте!

Я всміхаюсь квітоньці -

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

- Лийся , мов з відра!

Друзям усміхаюся -

Зичу їм добра.

  • Діти,яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Який день тижня?
  • Яка погода ?
  • З яким настроєм Ви сьогодні завітали на урок?

 

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні у нас незвичайний урок.На ньому ми дізнаємось багато нового,цікавого,будемо проводити досліди,робити висновки,розв’язувати вирази  та багато іншого.Що нам в цьому допоможе,Ви дізнаєтесь,відгадавши загадку.

Відома з віку рідина

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває,

Бува як скло,крихка,тверда- звичайно(підкажіть) це ?(вода)

Ми будемо працювати в групах .Нам допоможуть кольорові краплі води і хмаринки ,які завітали до нас на урок.Підійдіть до хмаринкии, яка відповідає кольору вашої краплинки.

-Для чого потрібна вода?

Без води немає життя на Землі.Без неї загине вся жива природа по всій планеті.Тому ми повинні берегти природу,тобто економно використовувати воду,вчасно закривати кран,не засмічувати водойм,розчищати джерела).

  • Які є водойми ?(Прісні і солоні)
  • Хто живе у водоймах ?
  • Яких ще морських мешканців Ви знаєте?

Сьогодні я хочу вас познайомити ще з одним мешканцем морським це краб.  В бійці з іншими особинами чи в результаті нападів хижаків краби можуть втратити клешню або ногу, але з часом втрачена кінцівка відростає. Краби досить тривалий час можуть перебувати на суші, головне щоб їх зябра залишались вологими, оскільки вони, як і риби отримують кисень з води..

- Їхало на крабі крабеня,а на крабеняті  - крабенятко,а на крабеняткові -  крабеняточко. Краб поволеньки повзе на собі сім'ю везе.

- Про кого говориться в реченні? (краб, крабеня, крабенятко, крабеняточко). Як їх можна назвати одним словом?(сім'я). Сім'я  – це родина,родичі,люди одного роду .У мові є також слова родичі. Називаються вони однорідні ,споріднені. Записані слова і є споріднені. Давайте визначимо частину, що повторюється у всіх споріднених словах.(краб) Це і є корінь слова. Позначається він так

Хвилинка ерудита (Крісло автора)

Корінь- орган рослин.У зуба також є корінь.Математики шукають корінь рівняння.Початок.,джерело чого-небудь має також свій корінь.

Не тільки корінь у рослин -   Через слова,через віки

У слові теж він є …. Несе він значення своє. Дмитро Білоус

  • Діти,тож яке завдання стоїть перед нами?(навчитися визначити корінь)
  • Так,мова піде про корінь слова і позначається він так. 

ІІІ.Основна частина.

1.Взаємодіємо письмово.

1)Каліграфічна хвилинка

В в во од да вода

Вода- багатство  Землі.

Як Ви розумієте цей вислів?

2)Розпізнаємо і визначаємо корінь у слові

  • Як розширити слово вода ?

Вода- водичка,водний,водиця,підводний

  • Розгляньте уважно,без якої частини ці слова не утворилися б?
  • Так.Це головні слова у слові.Ця частина є у всіх слів.Слово не може існувати без головної частини.Позначимо корінь слова.

3.Дослідницька хмаринка.

Діти,пригадаймо деякі  властивості води .Для цього проведемо досліди.

1)Опустіть у стаканчик з водою ложку.

- Чи добре її видно?

-Чому?(Вода прозора)

2) Перелийте воду зі стаканчик в тарілку.

- Що відбувається?(Вода тече)

3)Понюхайте воду.

- Чи має вона запах?

(Вода не має запаху)

Висновки (говорить кожен учень)

3.Хмаринка Лего.

Побудуємо  вежу з целинок,склавши  ассоціації

Червона -калина

Зелена- трава,

Голуба -вода,

Синя -небо,

Жовта- сонце

Оранжева -

Тепер до кожного слова доберемо – спільнокореневі слова,слова -родичі

5.Руханка

Австралійський дощ

В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).

– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

– Починається справжня злива (плескання по стегнах).

– А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).

– Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)

– Тихий шелест вітру (потирання долонь).

– Ура! Сонце! (руки догори).

6.Словниковий калейдоскоп.Виписуємо споріднені слова(мовна хмаринка)

- З групи слів ,записаних на дошці,випишіть:

1 група – слова з коренем «спів»

2 група – слова з коренем «вод »

3 група – слова з коренем «муз»

4 група – слова з коренем «мал»

Співати,малювати,підводний,музика,спів,малювання,вода,музикант,наспівувати,малюнок,співак,

мальовничий,музичний,водяний

Висновки

7.Гра «Знайди зайве слово» Хмаринка

Серед слів родичів- знайти шпигуна,тобто слово,яке не є спльнокореневим до поданих слів

1 група: хвиля,хвилястий,хвилюватися,хвилька

2 група:дощик,задощило,дощовий,дощатий

3 група:мило,мильниця,милитися,милуватися

4 група:малюнок.мальований,малятко,малювати

Висновок:Корені звучать однаково,але значення мають різне.Це не спільнокореневі слова

8.Математична хмаринка . Розташувати цифри в порядку зростання .

Знайти спільнокореневі слова до слів ,визначити корінь

9.Робота з підручником (с.34,впр.2)

- Прочитайте вірш.Випишіть споріднені слова.Познач у них дужкою корінь.

ІІІ.Заключна частина

1.Рефлексія

-Які цінні думки запам'ятали?

-Я дослідив…

-Я вмію…

-Я можу…

-Я знаю…

-Я дізнався…

2.Оцінювання

Оцініть себе за допомогою цеглинок

Мої успіхи.

Зелена цеглинка- Мені все вдалося.Можу допомогти іншим

Жовта- мені вдалося

Червона -потрібна допомога

 

 

 

 

docx
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку