Визначення числа сотень і десятків у трицифрових числах. Віднімання від трицифрового числа одиниць певного розряду. Розв’язування задач, що містять Збільшення (зменшення) числа у к

Про матеріал
навчати учнів визначати загальну кількість одиниць, десятків і сотень у трицифровому числі; формувати вміння розв’язувати складені задачі, що містять збільшення (зменшення) числа у кілька разів; розвивати логічне мислення; вдосконалювати обчислювальні навички.
Перегляд файлу

Математика 3 клас

Визначення числа сотень і десятків у трицифрових числах. Віднімання від трицифрового числа одиниць певного розряду. Розв’язування задач, що містять Збільшення (зменшення) числа у кілька разів

Мета: навчати учнів визначати загальну кількість одиниць, десятків і сотень у трицифровому числі; формувати вміння розв’язувати складені задачі, що містять збільшення (зменшення) числа у кілька разів; розвивати логічне мислення; вдосконалювати обчислювальні навички.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань (див. додаток на с. 106)

III. Повідомлення теми уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися визначати загальну кількість одиниць, десятків і сотень у трицифровому числі; вправлятися у розв’язуванні складених задач.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Підготовча робота

Вступна бесіда

— Назвіть число, записане на дошці. (387)

— Які розряди має це число? (Сотні, десятки, одиниці)

— На якому місці, якщо лічити справа наліво, записують одиниці? десятки? сотні?

— Як інакше можна назвати одиниці? (Одиниці I розряду) Десятки? (Одиниці II розряду) Сотні? (Одиниці III розряду)

— Що означає в даному числі цифра 3? (Що число містить 3 сотні, або 3 одиниці III розряду.)

— Що означає цифра 8? цифра 7?

2. Тренувальна вправа (с. 65, завдання 436)

— Прочитайте числа.

— Що означає в записах цих чисел цифра 7; 0?

— Скільки в числах одиниць кожного розряду? (Міркуйте так: у числі 627 — 6 одиниць ІІІ розряду, або 6 сотень; 2 одиниці ІІ розряду, або 2 десятки; 7 одиниць І розряду.)

3. Пояснення вчителя

— Поглянемо ще раз на число 387. Ми з’ясували, що у ньому є 3 сотні, 8 десятків, 7 одиниць. Це — правильна відповідь, якщо говорити про число одиниць кожного розряду зокрема. Але ми не можемо стверджувати, що

у числі 387 усього 7 одиниць. Адже і сотні, і десятки теж складаються з одиниць.Давайте підрахуємо, скільки всього одиниць у числі 387 : 387 = 300 + 80 + 7. Отже, 3 сотні — це 300 одиниць, 8 десятків — це 80 одиниць, та ще 7 одиниць в І розряді, а разом — 387 одиниць. Отже, про кількість одиниць числа 387 можна сказати так: воно містить усього 387 одиниць, а в І розряді —7 одиниць.

— Визначимо тепер, скільки всього десятків у числі 387. 3 сотні — це 300 одиниць, або 30 десятків, та ще 8 десятків у II розряді, а разом — 30 + 8 = 38 десятків. Тож як можна сказати про кількість десятків цього числа?

(У числі 387 є 8 десятків у II розряді, а всього — 38 десятків.)

— Перейдемо до визначення загальної кількості сотень числа 387. У ньому є 3 сотні... у розряді сотень, і всього. Найскладніше — визначити кількість десятків.

4. Первинне закріплення (с. 65, завдання 437)

— Розгляньте записи і визначте, скільки всього десятків у числах: 400; 480; 720.

Підказочка. Щоб визначити, скільки в числі всього десятків, треба закрити в числі цифру одиниць і прочитати утворене число.

5. Фронтальна робота за таблицею (с. 65, завдання 438)

6. Віднімання від трицифрових чисел одиниць якого-небудь розряду (с. 65, завдання 439)

Коментар учителя

— Розглянемо перший приклад: 345 – 300. Зменшуване 345 складається із

3 сот. 4 дес. 5 од., а від’ємник 300 із 3 сот.

3 сот. 4 дес. 5 од. – 3 сот. = 4 дес. 5 од. = 45

За аналогією проводиться пояснення другого і третього прикладів.

345 – 40 = 3 сот. 4 дес. 5 од. – 4 дес. = 3 сот. 5 од. = 305

345 – 5 = 3 сот. 4 дес. 5 од. – 5 од. = 3 сот. 4 дес. = 340

Фізкультхвилинка

V. Розвиток математичних знань

1. Робота над задачею (с. 66, завдання 440)

Аналіз умови задачі за питаннями вчителя. Складання короткої умови.

Малина — 3 ряди по 8 кущ. у кожному ?

Смородина — ?, у 4 рази <

Розв’язування задачі за планом.

1) Скільки кущів малини обкопали діти? (8 • 3 = 24)

2) Скільки кущів смородини обкопали діти? (24 : 4= 6)

3) Скільки всього кущів обкопали діти? (24 + 6 = 30)

Складання виразу до задачі.

8 • 3 + 24 : 4 = 30 (кущ.)

Творча робота над задачею

— Замініть слова «у 4 рази менше» словами «на 4 кущі менше». Що змінилося у розв’язанні?

2. Завдання з логічним навантаженням (с. 66, завдання 441)

Розв’язання

1) 2 + 6 = 8 (д.) — усього дітей

2) 8 : 2 = 4 (д.) — усього дорослих

3) 8 + 4 = 12 (осіб) — усього осіб лагодили шпаківні

VI. Підсумок уроку

— Чого вчилися на уроці?

Гра «Знайди “зайве” число»

111; 121; 222; 333; 444; 555.

217; 317; 497; 417; 517; 617.

103; 123; 207; 309; 405; 506.

VII. Домашнє завдання

С. 66, завдання 442; 443.

 

docx
Додав(-ла)
Бондар Ольга
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
7 квітня 2022
Переглядів
3971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку