Мета уроку:
❖ навчальна: повторити і розширити знання учнів про поняття валентності
хімічних елементів; сформувати поняття «бінарних сполук», як основу
визначення валентності даних сполук; навчити учнів визначати
валентність бінарних сполук; продовжити формувати уміння
пояснювати і застосовувати ці знання.
❖ виховна: сформувати науковий світогляд учнів; позитивне ставлення до
навчання, етичних, естетичних, патріотичних та інших якостей
особистості; ключові компетентності (вміння вчитися, комунікативні) та
предметні.
❖ розвивальна: розвивати в учнів уміння спостерігати та аналізувати
явища і процеси, що відбуваються в хімії; робити логічно обумовлені
висновки; розвивати навчально-пізнавальний інтерес до вивчення хімії.
Тип уроку: комбінований.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ З ХІМІЇ 7 клас
Студент: Безсмертний Богдан Миколайович
Тема уроку: визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.
Мета уроку:
❖ навчальна: повторити і розширити знання учнів про поняття валентності хімічних елементів; сформувати поняття «бінарних сполук», як основу визначення валентності даних сполук; навчити учнів визначати валентність бінарних сполук; продовжити формувати уміння пояснювати і застосовувати ці знання.
❖ виховна: сформувати науковий світогляд учнів; позитивне ставлення до навчання, етичних, естетичних, патріотичних та інших якостей особистості; ключові компетентності (вміння вчитися, комунікативні) та предметні.
❖ розвивальна: розвивати в учнів уміння спостерігати та аналізувати явища і процеси, що відбуваються в хімії; робити логічно обумовлені висновки; розвивати навчально-пізнавальний інтерес до вивчення хімії.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: вербальні (пояснення, репродуктивна, евристична бесіда), наочні (ілюстрації), практичні (розв’язування доцільно підібраних завдань, тренувальні вправи).
Обладнання: дошка, мультимедія, підручники, роздатковий матеріал.
Література:
1. https://www.znu.edu.ua/praktyka/bio/mag/khimiya/virobnicha_ped_praktika .pdf
2. https://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/7-klas-himiia-popel-2020.pdf
3. https://narodna-osvita.com.ua/6656-pdruchnik-hmya-7-klas-grigorovichchitati-onlayn.html
4. https://naurok.com.ua/urok-viznachennya-valentnosti-elementiv-zaformulami-binarnih-spoluk-72904.html
5. https://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/Himija_7klas_Jaroshenko_201 5.pdf
Хід уроку:
Організаційний момент (2-3 хвилини).
Підготовка вчителем класу до уроку. Визначення відсутніх; перевірка готовності учнів до уроку; перевірка наявності наочних посібників. Оголошення теми уроку.
Учитель пропонує пройти коротке-тестування по вивченій темі «валентність».
На минулому уроці ми вивчали, що валентність є важливою властивістю атома, вона має кількісну характеристику. Також зазначили, що числові індекси в хімічних формулах указують на те, що атоми з’єдну" ються один з одним не довільно, а в певних співвідношеннях. Але тепер залишається лише навчитися легко визначити валентність у сполуках, чим власне ми сьогодні з вами і будемо займатися.
Мозковий штурм
1. Що таке хімічна формула?
2. Що називають індексом, коефіцієнтом?
3. Які речовини називають простими і складними?
4. Що таке валентність хімічного елемента? Назвіть мінімальне і максимальне значення валентності елементів. Чому дорівнює валентність Гідрогену та Оксигену?
5. Чи можуть елементи в різних сполуках проявляти різну валентність?
Формування мети і завдань уроку разом з учнями, розвиваючи мислення та вміння слухати. Навчитися визначити валентність бінарних сполук, розширити поняття «валентності».
У результаті вивчення даної теми ви навчитеся вільно визначати валентність хімічних в бінарних сполуках, що в подальшому стане в пригоді при визначення більш складних сполук, які складаються з 3-5 елементів. Налаштовуємося на роботу, хто плідно працює – той має успіх у всьому!
Визначення валентності елементів у бінарній сполуці за її хімічною формулою. Бінарною називають сполуку, утворену двома елементами. Значення валентності елемента в сполуці з’ясовують у тому разі, якщо він має змінну валентність. Розглянемо детальніше, як виконувати таке завдання:
Знайдемо значення валентності Йоду в сполуці з Оксигеном, формула якої — І2O5. Ви знаєте, що Оксиген — двовалентний елемент. Запишемо значення його валент" ності над символом елемента в хімічній формулі сполуки: I2O5. На 5 атомів Оксигену припадає 2·5=10 одиниць валентності. Їх «розподіляємо» між двома атомами Йоду (10:2=5). Отже, Йод у сполуці п’ятивалентний: I2O5.
Для визначення валентності в бінарних сполуках можна використати такий алгоритм:
Закріплення нового матеріалу (3-5 хвилин) Завдання для учнів:
1. Визначте валентності елементів у таких сполуках: а) P2O5; б) H2S; в) SnCl4; г) PH3; д) Mn2O7; е) Na2O
2. Визначте валентність елементів у сполуках, що мають формули SO2 і Cl2O7.
3. Укажіть у поданому переліку символи елементів зі сталою валентністю: K, Ca, Cu, Cl, Zn, F, H.
1. Хто був сьогодні найуважніший і скаже, як називалася тема нашого уроку?
2. Що запам’ яталося з уроку найбільше?
3. Чи виникли труднощі під час вивчення теми «визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук».
4. Які це бінарні сполуки? Який порядок дій для визначення валентності в цих сполуках?
Опрацювати 16 параграф підручника (Попель П. Хімія : підруч. для 7 кл. закл. заг. серед. освіти) + завдання в кінці параграфу, повторити поняття валентність, вивчити поняття бінарності.