Визовний захід "Безпечна робота в Інтернеті".
Розробка містить план заходу, анкету та перелік небезпек.
План уроку
Безпечна робота в Інтернеті (Захід з інформатики)
МЕТА: дати поняття про небезпечні явища в інтернеті: хакерство, віруси, спам та інше;
розвивати вміння використовувати набуті знання та вміння на практиці;
виховувати інформаційну культуру учнів
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: конференція
ОБЛАДНАННЯ: Шкільний проектор, комп’ютер, електронна дошка.
НАОЧНІСТЬ: Підготовлені учнівські доповіді, учительська презентація, тести, сайт «Онляндія»
План уроку
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина.
1. Оголошення теми та мети уроку, його ролі в даній темі та курсі інформатики в цілому.
2. Постановка перед дітьми цілі та розкриття методів її досягнення на уроці.
Слово вчителя:
В Мережі дуже легко знайти будь-яку потрібну інформацію для реферату. Але ж Інтернет, при всіх своїх безперечних перевагах, може приховувати небезпеку для незміцненого дитячого розуму і навіть підірвати здоров’я дитини. Так, окрім фізичної шкоди, в останні роки все більше батьків, педагогів та психологів говорять про негативний вплив Інтернету на психологічне та емоційне здоров’я школярів та сходяться на думці, що Інтернет частіше відволікає дітей від занять, ніж виконує навчальну функцію.
Методами захисту дітей є знання ситуації та залучення дорослих.
Треба сприяти вибудовуванню відкритого, доброзичливого діалогу з дітьми щодо безпечного користування Інтернетом.
«Майкрософт Україна» у 2008 році ініціювала створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті
9 лютого — День безпечного Інтернету
9 лютого в Україні буде проходити День безпечного Інтернету. Кампанія проходить в підтримку Європейського Дня безпечного Інтернету та покликана привернути увагу суспільства до цієї проблеми, розсказати батькам про ті ризики, на які можуть натрапити діти та підлітки в Інтернеті, та як захистити себе від цих ризиків.
«Сьогодні дуже часто діти краще за дорослих знаються на комп’ютерах та Інтернеті, але їм все ж таки бракує життєвого досвіду їхніх батьків. Наша інформаційна кампанія допоможе батькам зрозуміти, що Інтернет містить не тільки корисні знання, а й потенційну загрозу для їхніх дітей, що вони повинні звертати більше уваги на те, чим займаються їхні діти в Інтернеті, які сайти відвідують, з ким спілкуються і яка небезпека їм загрожує. Тому мета акції — навчити українське суспільство в цілому, що система онлайн-безпеки стосується багатьох з нас — кожного, хто хоч раз сам або чиї близькі пізнали таїнство віртуального світу», — сказав Святослав Вакарчук, відомий музикант та громадський діяч, член Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Коротке опитування учнів за питаннями:
1)Що таке Інтернет?
2) Які служби вам відомі?
3) Що можна зробити за допомогою Інтернету?
ІІІ. Актуалізація та мотивація:
1) Яка небезпека можлива під час роботи в Інтернеті? Чому інформаційна безпека є важливою та чому ці питання потрібно обговорювати у школі?
2) Чи всі наражаються на небезпеку під час роботи в глобальній мережі?
3) Чи знаєте ви як захистити себе від небезпеки в Інтернеті? Що є особистою інформацією?
Це імена та адреси, а також інша інформація, що стосується вас, зокрема номер мобільного телефону, адреса школи, місце проживання та адреса електронної пошти.
До особистої інформації відносять також інформацію про роботу батьків, їх заробітки, наявність техніки, коштовностей та грошових заощаджень вдома або на рахунках.
СОЦІОЛОГІЧНІ ДАНІ
Інститут соціології НАН України провів дослідження з метою продемонструвати ризики Інтернет для українських дітей та їх батьків.
Дослідження проводилось із серпня по вересень 2009 року в 11 містах всіх регіонів України Опитано 1200 дітей, батьків та вчителів. Отримані дані змушують замислитись: більшість дітей, їх батьків не поінформовані щодо потенційних ризиків в Інтернет. Також не поінформовані і про те, як цих ризиків запобігти.
За оцінкою дітей, батьки лише у 24% випадків запитують, які саме сайти вони відвідують у мобільному Інтернет. Відвідуваннями стаціонарного Інтернету цікавляться в 57% випадків. Але лише 5% батьків також цікавляться більш детальною інформацією щодо змісту цих сайтів, які діти відвідують у мобільному та 30% — стаціонарному Інтернету.
Найбільш зацікавлені у цьому батьки із півдня України (54%), наймеш із сходу України (10%).
Дана статистика змушує замислитись. Батьки досить спокійно спостерігають неконтрольовані візити дітей в Інтернет. І наслідки такої поведінки вже є.
Так, 27% дітей підтвердили, що з ними вже контактували незнайомі люди в мережі Інтернет та 30% із числа цих дітей пішли на контакт. Більш того, діти не лише охоче йдуть на контакти із незнайомими людьми із мережі Інтернет, а й розкривають особисту інформацію про себе. 28% — пересилали свої фотографії, 17% — інформацію про родину. Слід відмітити, що 7% опитаних дітей пропонували наркотики та 11% із них прийняли таку пропозицію. Цікаво, що на запрошення заробити гроші відгукнулось лише 8%.
Слід також відмітити, що 79% дітей впевнені у тому, що вони достатньо інформовані про ризики в Інтернет та 67% навіть повідомили, що їм розповідали правила роботи в мережі. Основними інформаторами, за словами дітей, є батьки (59%), друзі (37%) та на останньому місці — вчителі (33%).
Враховуючи достовірність отриманої інформації про ризики Інтернет та вплив однолітків можна легко помітити розбіжність між впевненістю дітей у своїй поінформованості та реальним рівнем інформування. Також це підтверджується досить ризикованою поведінкою дітей в мережі Інтернет, про що і свідчать вище наведені дані.
Аналізуючи результати цього дослідження, можна сміливо констатувати недостатній рівень інформування населення України щодо правил безпечної роботи в Інтернет.
3. Основна частина
Питання тесту:
Чи безпечно ти використовуєш ресурси Інтернету?
Питання |
Так/ні |
бали |
1. Чи знаєте Ви що таке небезпечні сайти? |
|
|
2. Чи знаєте Ви назви безпечних сайтів? |
|
|
3. Чи можна заразитись комп’ютерним вірусом подорожуючи різними сайтами? |
|
|
4. Чи можна заразитись комп’ютерним вірусом коли комп’ютер підключений до Інтернету, не подорожуючи сайтами? |
|
|
5. Ви не завантажуєте файли з Інтернету, не перевіривши попередньо на наявність вірусів? |
|
|
6. Ви не відкриваєте листи невідомого характеру? |
|
|
7. Ви знаєте як діяти зі спам-листами? |
|
|
8. Ви використовуєте брандмауер? |
|
|
9.Ви вмієте настроїти брандмауер? |
|
|
10.Ви оновлюєте антивірусні бази не рідше ніж раз на тиждень? |
|
|
11. Ви знаєте як діяти при потраплянні віруса до комп’ютера? |
|
|
12. Хакери – це особи які створюють віруси? |
|
|
13. Чи поширюються закони на Інтернет? |
|
|
14.Інформація з Інтернет не завжди є правдивою? |
|
|
15.Чи знаєте ви що таке інтелектуальна власність? |
|
|
16. Чи завжди треба робити посилання на використані ресурси з Інтернету? |
|
|
17.Ви взагалі не поміщаєте інформацію про себе на веб-ресурсах(фото, телефон, інше) |
|
|
18. Ви не розміщаєте на веб-ресурсах інформацію, яка б могла образити або задати шкоди іншим? |
|
|
19. Ви ніколи не робите в Internet нічого, що коштує грошей, не спитавши перед тим дозволу своїх батьків? |
|
|
20. Ви не звертаєте увагу на інформацію з Інтернету, яка містить агресію, насилля, інше? |
|
|
Всього балів |
|
Підведення підсумків тестування
ІV. Виступи учнів з підготовленими доповідями.
Інші учні повинні в ході конференції, на основі доповідей заповнити таблицю(словничок).
Словничок «Інтернет» |
|
Антивірусна програма Брандмауер Вірус(Небезпечні програми: віруси, хробаки та троянці) Захист даних
Хакер, зломщик
Небажана пошта, або спам
Спливаюче вікно Форум для обговорення
Чат
Особиста інформація
Он-лайн Інтернетзалежність
Інформаційна безпека
|
|
Закони стосуються й ІнтернетуЩо дозволено і що не дозволено в Інтернеті Закони стосуються й Інтернету Надаючи безпрецедентні можливості для вільного спілкування, Інтернет водночас накладає й відповідальність. Зокрема, ви несете відповідальність за вміст і законність свого веб-сайту. Авторське правоАвторське право захищає спосіб, в який ви втілюєте ідею в життя, але не саму ідею. Копіювати матеріали з Інтернету для використання в особистих цілях дозволено, але передавати та подавати такий матеріал як власний не можна. Наприклад, якщо ви використовуєте матеріал для своєї презентації, то маєте посилатися на джерело. Передавання недозволеного матеріалу (зокрема, незаконних копій фільмів або музичних творів, доступних у однорангових (P2P) мережах) є незаконним. Копіювання програмного забезпечення та баз даних, для використання яких потрібні ліцензії, є незаконним, навіть якщо це робиться з метою застосування в особистих цілях. Незаконне використання матеріалів може призвести до позовів за спричинені збитки і мати інші наслідки, передбачені законодавством. Про інформаційну безпекуПам'ятайте Перевіряйте Думайте |
|
|
Для підлітків є розповсюдженим той факт, що інколи вони переживають періоди низької самооцінки, шукають підтримки від своїх друзів та менше бажають виправдовувати очікування своїх батьків. Старші підлітки мають потребу ототожнювати себе з якоюсь групою, та бажають незалежності, й вони схильні порівнювати цінності своєї сім'ї та своїх товаришів. У старшому підлітковому віці діти є більш зрілими та готові взаємодіяти зі світом на інтелектуальному рівні. Загалом підлітки відкриті новим ідеям, але їм бракує життєвого досвіду для того, щоб оцінювати себе. Важливо, щоб батьки продовжували відігравати активну роль у контролі використання дітьми Internet.
Підлітки завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями (EN), електронну пошту та грають в онлайнові ігри. Вони активно використовують пошукові сервери для знаходження інформації в Internet. Більшість підлітків відвідувала чат-кімнати (EN), і багато з них брали участь у дорослих або приватних чатах. Хлопці в цьому віці скоріше за все виходять за межі, шукаючи грубий гумор, насильство, азартні ігри та відверті сайти для дорослих. Дівчата, скоріш за все, схильні до розмов в онлайні й більш піддані сексуальним домаганням.
Ось кілька підказок з безпеки, які вам слід взяти до уваги, коли ви даєте рекомендації з використання онлайну підліткам:
V. ВИСНОВКИ.
Захистіть свій комп'ютер
Завжди оновлюйте операційну систему. |
|
Використовуйте антивірусну програму. |
|
Використовуйте брандмауер. |
|
Робіть резервні копії важливих файлів. |
|
Будьте обережними, завантажуючи вміст. |
Захистіть себе в онлайні
Будьте обережними, надаючи |
|
Думайте про те, з ким ви розмовляєте. |
|
Пам'ятайте, що в Інтернеті не все |
Дотримуйтесь правил
Ви маєте дотримуватися законів |
|
Пам'ятайте, що в Інтернеті ви повинні |
VІ. Аналіз та підсумки.
1. Чи знаєте ви як безпечно використовувати ресурси Інтернету?
2.Яка небезпека чатує під час роботи в Інтернеті?
-Підсумки уроку(перевірка роботи над словничком), аналіз діяльності учнів.
Антивірусна програма
Програма, розроблена для запобігання доступу зловмисних програм до системи. Виявляє заражені файли та видаляє або очищає їх від вірусів.
Блог
Публічний онлайновий щоденник. Веб-журнал (сторінка) у світовій мережі Інтернет, що містить суспільно доступну інформацію, що надається окремим особам.
Браузер
Програмне забезпечення, що використовується для знаходження і показу сторінок у Світовій мережі (веб-сторінок). Internet Explorer компанії Microsoft є основним браузером. До інших належать Netscape Navigator, Mozilla Firefox та Opera.
Чат
Форум для обговорень у реальному часі, де користувачі можуть писати повідомлення, що миттєво, одне за одним, відображаються на екрані. Нове повідомлення замінює попереднє, тобто видно лише останнє повідомлення.
Захист даних
Набір правил, які гарантують конфіденційність інформації. Безпека даних охоплює конфіденційну інформацію, зокрема особисту, та підтримується за допомогою політик інформаційної безпеки або заяви про конфіденційність.
Форум для обговорення
Сайт для обговорень в Інтернеті, який зазвичай сконцентрований навколо спеціальної теми. Відвідувачі можуть розміщувати свої повідомлення в онлайні, використовуючи формати, визначені постачальником такої послуги. На деяких форумах для надсилання повідомлень необхідно зареєструватися.
Деякі форуми містять архів, який можна використовувати для пошуку певної теми. Деякі форуми модеруються, тобто адміністратор форуму має право видаляти або редагувати повідомлення, що надходять на нього, та забороняти доступ до форуму користувачам, які їм зловживають.
Завантаження
Збереження файлів з Інтернету на комп'ютері.
Брандмауер
Програмне забезпечення або пристрій, призначений для контролю зв'язку між мережами або між мережею та окремою комп'ютерною системою. Наприклад, брандмауер може обмежити трафік на основі попередньо визначених правил, зазначаючи, що зв'язок буде дозволено лише між встановленими адресами.
Хакер, зломщик
Особа, яка зламує інформаційну мережу чи систему організації або використовує її, не маючи на це дозволу. Примітка: термін «хакер» має також інше значення — так називають досвідчених комп'ютерних користувачів.
Небезпечні програми: віруси, хробаки та троянці
Програма або частина програми, призначена для того, щоб спричинити небажані наслідки для комп'ютера або інформаційної системи. Приклад: віруси, хробаки, троянці.
Інформаційна безпека
Політика, впроваджена для того, щоб забезпечити гарантію того, що ризики для інформаційної безпеки знаходяться під контролем.
Небажана пошта, або спам
Небажані повідомлення електронної пошти, які зазвичай відправляються з метою безпосереднього маркетингу. Спам майже завжди розсилається великій кількості одержувачів одночасно.
Пошта, електронна пошта, повідомлення електронної пошти
Електронне передавання тексту та зображень між адресами прикладної програми.
Операційна система
Основна програма, яка працює на рівні між апаратними засобами комп'ютера і прикладним програмним забезпеченням. Завдяки операційній системі комп'ютер може виконувати встановлені на ньому програми та здійснювати керування ними. Найбільш поширеними операційними системами є Microsoft® Windows®, Apple® Mac-OS, Linux®.
Спливаюче вікно
Нове вікно, що відкривається поверх активної сторінки у вікні веб-браузера. Зазвичай таке вікно не має поля веб-адреси, однак у деяких випадках воно може в ньому бути. Спливаючі вікна, які відкриваються без запиту користувача, як правило, містять рекламу.
Сервер
Програмне забезпечення, що приймає запити від клієнтів та надає їм певні ресурси та інформацію. Наприклад, в Інтернеті користувачі отримують свою електронну пошту від сервера електронної пошти. Сервером також називають комп'ютер, на якому виконується серверне програмне забезпечення.
Вірус
Зловмисна програма, яка розповсюджується шляхом копіювання себе в інші програми. Вірус може поширюватися через файли, повідомлення електронної пошти або веб-сторінки. Комп'ютер може заразитися вірусом, коли користувач подорожує Інтернетом або відкриває файл, прикріплений до повідомлення електронної пошти. Віруси можуть знизити продуктивність роботи комп'ютера або системи.
Хробак
Зловмисна програма, яка може розповсюджуватися самостійно через інформаційні мережі. Хробаки поширюються через електронну пошту або проріхи в засобах безпеки веб-браузерів чи операційної системи. Навіть якщо користувач не працює в Інтернеті, але його комп’ютер підключено до цієї мережі, хробаки можуть здійснити доступ до комп'ютера, якщо він незахищений. Хробаки порушують роботу системи або комп'ютера і можуть розповсюджувати інші зловмисні програми.
Фільтр
Механізм для відсіювання і блокування доступу до певного матеріалу.
Контракт з кодексу поведінки в онлайні
Я зобов'язуюсь:
• |
Поговорити зі своїм батьками, щоб дізнатися про правила користування Internet, включаючи те, куди я можу заходити, що я можу робити, коли я можу виходити в онлайн і як довго я можу перебувати в онлайні ( ___ хвилин або ___ годин). |
• |
Ніколи не надавати персональну інформацію, таку як свою домашню адресу, телефонний номер, номери кредитних карток, назву та місцезнаходження моєї школи без дозволу своїх батьків. |
• |
Завжди негайно повідомляти своїх батьків, якщо я бачу або отримую щось по Internet, що примушує мене почувати себе некомфортно або занепокоєно, включаючи повідомлення електронної пошти, Web-сайти або навіть звичайну пошту від своїх Internet-друзів. |
• |
Ніколи не погоджуватися зустрітися особисто з кимось, з ким я познайомився в онлайні, без дозволу своїх батьків. |
• |
Ніколи не відправляти свої фотографії або фотографії членів своєї сім'ї іншим особам по Internet або поштою, не проконсультувавшись попередньо із своїми батьками. |
• |
Ніколи не давати нікому (навіть своїм друзям) свої паролі в Internet, окрім своїх батьків. |
• |
Добре поводитися в онлайні й не робити нічого, щоб могло образити або роздратувати інших людей або те, що є незаконним. |
• |
Ніколи не завантажувати, не встановлювати і не копіювати нічого з дисків або Internet без відповідного дозволу. |
• |
Ніколи не робити в Internet нічого, що коштує грошей, не спитавши перед тим дозволу своїх батьків. |
• |
Повідомити своїх батьків про своє реєстраційне ім'я в Internet та імена, використовувані в чатах, як зазначено нижче: _____________________ _____________________ _____________________ _____________________ |
Ім'я (дитини) _______________________ Дата ____________
Батько\мати _______________________ Дата ____________
Україна проходить етап швидкого технологічного розвитку, і глобальна комп’ютерна мережа Інтернет стає невід’ємною частиною життя сучасної людини. Інтернет несе в собі великий інформаційний та освітній потенціал, є засобом гармонійного розвитку, але робота у мережі водночас містить і ризики, які слід усвідомлювати кожному, хто працює в Інтернеті або використовує комп’ютер, що має вихід у мережу.
Окремо необхідно виділити проблему дитячої онлайн-безпеки, яка є пріоритетною для розвинених країн. Діти і молодь відвідують чати, використовують для спілкування веб-камери та мобільні телефони, грають у комп’ютерні ігри в школі, вдома, в Інтернет-клубах тощо. Кожен раз, коли підліток підключається до мережі Інтернет, він стикається з низкою небезпек та загроз різного характеру.
Небезпеки технологічного характеру пов’язані із зараженням комп’ютера вірусом через електронну пошту, наслідком чого може бути доступ сторонніх осіб до інформації, що міститься в комп’ютері.
Небезпеки правого характеру можуть виникнути через необачне розголошення власної інформації, через використання сайтів для безкоштовного скачування фільмів, аудіо файлів тощо і пов’язане с цим порушення прав інтелектуальної власності.
Небезпеки психологічного характеру зумовлені впливом на свідомість людини інформації, розміщеної на сайтах з неприйнятним або агресивним змістом, анонімних контактів через чати або електронну пошту.
Небезпеки фінансового характеру пов’язані з наявністю сайтів-клонів, що копіюють зовнішній вигляд справжніх сайтів для проведеннях комерційних операцій, а також з поширенням Інтернет-шахрайства.
1