Ніна НЕСТЕРУК,
викладачка історії
ДНЗ «Лісоводський ПАЛ»
ЗАСОБИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
Історія завжди була предметом, що вимагає від здобувачів освіти великої уваги та аналізу. Вивчення минулих подій, епох і постатей може стати завданням нудним і монотонним, але зараз, завдяки засобам візуалізації, є можливість перетворити історичний матеріал на захоплюючу подорож у часі.
На сьогоднішній день актуальність використання засобів візуалізації на уроках історії залишається вельми важливим. Завдяки швидкому розвитку технологій і доступності різноманітних мультимедійних засобів, використання візуальних елементів стає необхідним для підтримки учнівського розуміння та збереження інтересу до історії. Крім того, в сучасному світі велика увага приділяється розвитку компетенцій, які дозволяють здобувачам освіти ефективно працювати з інформацією, аналізувати та оцінювати її. Використання засобів візуалізації сприяє формуванню таких навичок, оскільки дозволяє бачити, чути, а іноді й відчувати історичні події.
У сфері вивчення питань засобів візуалізації на уроках історії українські вчені та педагоги внесли вагомий внесок. Деякі з них вивчали не лише загальні аспекти використання візуальних засобів, а й їх конкретне застосування в освітньому процесі. До них належать О. Коберник, Л. Макаренко, Н. Житєньова, В. Шаталов, І. Ліпчевська, Л. Білоусова та інші.
Згідно зі тлумачним словником української мови, візуалізація - одержання (подання) видимого зображення яких-небудь предметів, явищ, процесів, недоступних для безпосереднього спостереження; унаочнення,створення умов для візуального спостереження [1]. Це може включати в себе використання різноманітних візуальних засобів, таких як діаграми, схеми, малюнки, фотографії, відео, анімації та інші зображення, які допомагають уявити та зрозуміти концепції, дані або ідеї, які викладаються. У контексті освіти та навчання, візуалізація використовується для полегшення засвоєння матеріалу, зокрема в історичному навчанні, де допомагає створити більш чітке розуміння історичних подій, процесів та зв'язків.
Одним із методів використання візуалізації на уроках історії є інтелект-карти. Інтелект-карта (з англійської – Mind maps) – зручний інструмент для наочного структурування та яскравого відображення будь-якої інформації [3]. Сутність інтелектуальних карт полягає у встановленні зв'язків між окремими елементами, переважно за допомогою асоціативних зв'язків, які є найбільш зрозумілими для людського сприйняття та пам'яті. Інтелектуальна карта представляє собою складний метод навчання, що об'єднує різні підходи, включаючи когнітивний, творчий, мовленнєвий, а іноді навіть фізичний або драматичний аспекти. Було досліджено інтернет-ресурси, що допомагають в створенні інтелект-карти. Дані представлено у таблиці 1.
Таблиця 1 – Інтернет-ресурси для створення інтелект-карт
№ |
Інтернет-ресурс |
Опис |
1. |
Wise Mapping |
Цією програмою можна створювати інтелектуальні картки безпосередньо на веб-сайті. Також її можна завантажити та встановити на власний сервер для більш інтенсивної роботи. Повністю функціональна програма дозволяє створювати різноманітні ментальні карти, від простих до складних багаторівневих. |
2. |
Coggle |
Простий і зрозумілий інтерфейс не ускладнює роботу і має достатньо можливостей для створення всіх видів смарт-карт, від найпростіших до найскладніших. Можна додавати зображення до створених інтелект-карт, вибирати оригінальні комбінації кольорів і повертатися до попередніх версій мап, якщо поточні результати не відповідають очікуванням. Готову інтелект-карту можна конвертувати у формат PDF/PNG і експортувати на інші пристрої |
3. |
Mapul |
Оригінальна онлайн-програма, яка дозволяє створювати інтелект-карти різноманітного дизайну. Програма заснована на платному доступі. |
4. |
XMind |
Програма поширюється в умовно-безкоштовному і платному форматах. Віна кросплатформна — працює на Linux/Windows/Mac, сумісний із пакетами Microsoft Office і може працювати з діаграмами Ганта. |
5. |
MindMeister |
Онлайн-додаток із платним доступом (у безкоштовному тестовому режимі можна створити лише три карти). Доступний різними мовами. Файли можна експортувати. Програма зручна для щоденного використання і добре працює. |
Отже, існує багато сайтів та програм, що допоможуть створити інтелект-карти для уроків історії. Інтелект-карти мають значуще значення для уроків історії, оскільки допомагають здобувачам освіти краще розуміти та організовувати інформацію про складні історичні події, процеси та зв'язки. Вони сприяють візуалізації історичних даних, що допомагає здобувачам освіти створити чітке уявлення про послідовність подій та зв'язки між ними. Основні переваги використання інтелект-карт на уроках історії включають:
Загалом, інтелект-карти допомагають зробити навчання історії більш цікавим, зрозумілим та легким для запам'ятовування, сприяючи більш ефективному засвоєнню матеріалу та розвитку критичного мислення здобувачів освіти.
Ще одним з методів візуалізації на уроках історії є інтерактивна стрічка часу. «Стрічка часу» (англ. Timeline) – це універсальний освітній інструмент, що має вигляд шкали, на яку в хронологічній послідовності додаються події. Найчастіше вона виглядає як горизонтальна лінія з розміткою по роках (або періодах) із зазначенням, що відбувалося в той чи інший час [7]. Цей інструмент дозволяє здобувачам освіти створювати та редагувати послідовність подій, додаючи дати, описи та інші деталі, що допомагають зрозуміти та візуалізувати історію чи інші послідовні події. Інтерактивні стрічки часу можуть також містити зображення, відео та інші мультимедійні елементи, які допомагають покращити розуміння та зацікавленість у темі.
Інтерактивні стрічки часу допомагають створювати динамічні та захоплюючі наративи, що дозволяють учням краще розуміти послідовність подій і їх взаємозв'язки у часі. Нижче наведено приклади стрічок часу, що можуть бути використані на уроках історії.
Рисунок 1 – Приклад інтерактивної стрічки часу
Рисунок 2 – Приклад інтерактивної стрічки часу
Для створення інтерактивних стрічок часу можна використовувати сучасні програми та сайти, такі як StoryMap JS, Tiki-Toki, Sutori, Preceden, SmartDraw та інші.
Отже, інтерактивні стрічки часу виявляються вельми корисним та ефективним інструментом для візуалізації та розуміння хронології подій у різних контекстах. Використання інтерактивних стрічок часу сприяє не лише передачі фактів, але й залученню аудиторії до активного дослідження історії чи послідовностей подій. Вони надають можливість додавати текстові описи, зображення, відео та інші мультимедійні елементи, що робить процес вивчення цікавим та доступним.
Застосування інтерактивних стрічок часу в освіті дозволяє викладачам створювати динамічні уроки, підвищуючи інтерес здобувачів освіти.
Таким чином, інтерактивні стрічки часу стають не тільки засобом представлення історії чи даних, але і зручним інструментом, який покращує розуміння та сприяє активному залученню учнівської аудиторії до вивчення та аналізу подій у хронологічному контексті.
Найкраще сприймається та запам’ятовується інформація, що подана у яскравій та цікавій формі, яка допомагає перетворити суху інформацію у зрозумілий інтерактив. Одним з таких методів є історичні інтернет-меми. Мем (англ. meme від гр. μνημα — спогад) - одиниця культурної інформації, поширювана від однієї людини до іншої за допомогою імітації, навчання тощо [4]. Використання інтернет-мемів на уроках історії може бути цікавим та ефективним методом залучення здобувачів освіти та сприяти їхньому кращому засвоєнню історичних фактів та концепцій. Меми викликають інтерес та усмішки, привертаючи увагу. Це створює позитивний настрій та сприяє зосередженню на темі. Використання мемів сприяє розвитку креативного мислення здобувачів освіти, оскільки вони можуть створювати власні меми на основі історичних подій. Деякі меми можуть бути використані для порівняння історичних ситуацій, що стимулює аналітичне мислення. Допомагають встановлювати зв'язки між історією та сучасністю, роблячи матеріал більш актуальним для учнів. Однак важливо враховувати, що вибір мемів має бути обдуманим та відповідати віковим особливостям здобувачів освіти та конкретній темі уроку. Також важливо враховувати, що смішне для одних може бути несмішним або навіть образливим для інших, тому викладач повинен бути чутливим до різноманіття у групі. Нижче наведено приклади історичних інтернет-мемів.
Рисунок 3 – Приклади історичного інтернет-мему
Отже, використання інтернет-мемів на уроках історії виявляється плідним підходом для створення динамічного та захоплюючого навчального середовища. Засновані на популярних інтернет-культурних явищах, меми можуть викликати інтерес, залучити увагу та сприяти кращому засвоєнню історичних фактів здобувачами освіти.
Хмара тегів (слів) — це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо) [5]. Тобто це таке графічне зображення, що відображає теги чи ключові слова у вигляді хмари, де частота зустрічі слова в тексті відображується його розміром чи вагою. Використання хмари тегів на уроках історії може бути цікавим та ефективним методом для акцентування ключових понять та тем. До основних переваг використання хмари тегів на уроках історії можна віднести:
Далі наведено приклади історичних хмар тегів.
Рисунок 4 – Приклади історичних хмар тегів
Отже, хмари тегів, що застосовуються на уроках історії, представляють ефективний та візуально привабливий інструмент для підвищення розуміння та навчання здобувачів освіти. Застосування цього методу дозволяє використовувати важливі ключові терміни та поняття відповідно до їхньої вагомості та частоти повторюваності в контексті історичних подій. Однією з переваг використання хмар тегів є їхня здатність візуалізувати складні концепції та структуру історичних тем. Вони можуть викликати інтерес, акцентуючи увагу на ключових аспектах матеріалу та сприяючи засвоєнню знань.
Використання мультимедіа-наочності на уроках історії є сучасним та ефективним підходом до навчання, який дозволяє викладачам залучати здобувачів освіти та зробити процес вивчення історії більш цікавим і доступним. Використання зображень, арт-робіт, карт і анімацій дозволяє створити візуальний контекст для історичних подій. Мультимедійні елементи дають можливості для дискусій, групових проєктів та інтерактивних завдань. Викладачі можуть використовувати відео чи аудіо матеріали для стимулювання обговорень та критичного мислення. Завдяки інтернету та віртуальним ресурсам, викладачі використовують різноманітні матеріали для демонстрації реальних історичних джерел. Це може включати в себе віртуальні музеї, архіви, інтерактивні карти тощо.
Також до засобів візуалізації відноситься ряд інших методів, таких як інтерактивні книги та підручники, лепбуки, скрайбінг, кроссенс та інші.
Використання візуальних елементів значно полегшує процес засвоєння складного історичного матеріалу, підвищує рівень розуміння та зацікавлення здобувачів освіти. Важливо відзначити, що візуалізація стимулює інтерес, допомагає розвивати аналітичні навички та робить навчання більш доступним для усіх категорій здобувачів освіти. Все це сприяє створенню ефективних та захоплюючих уроків історії, де викладачі можуть використовувати різноманітні форми візуалізації для покращення навчання та розвитку освітніх навичок.
Список використаних джерел