Вказівка повторення. Цикл з лічильником

Про матеріал

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з лічильником.

МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з лічильником; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв'язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з лічильником.

МЕТА. Сформувати знання учнів про складання  та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з лічильником; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

І. Поняття циклу. Цикл з передумовою. Цикл з післяумовою.

ІІ. Обговорення складених в дома програм

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)

Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

  • Структура програми
  • Величини, типи величин
  • Оператори введення та виведення
  • У чому полягає відмінність між циклами while та repeat?

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.

На попередніх уроках ми з вами розглянули два типи циклів – цикл while та цикл repeat.

З'ясували, що цикл з передумовою виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови, якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу, виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу, якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою. В циклі з післяумовою

спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу, аж потім обчислюється значення умови-виразу, якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.

Сьогодні на уроці розглянемо третій різновид циклу – цикл з лічильником.

Отже, тема уроку: “Цикл з лічильником”.

Вивчення нового матеріалу. 

Цикл з лічильником призначений для організації багатократного виконання тіла циклу для значень параметра циклу з деякої впорядкованої дискретної множини.

Даний тип циклу використовують у тих випадках, коли наперед можна визначити кількість повторень виконання операторів циклу.

Цикл з лічильником записується у вигляді:

for i:=початкове значення to кінцеве значення do оператор;

При виконанні оператора for спочатку знаходиться значення виразу – початкового, потім значення виразу – кінцевого, далі керуюча змінна циклу i послідовно пробігає всі значення від початкового до кінцевого. В тому випадку, коли початкове значення виявляється більше кінцевого значення, тіло циклу не буде виконуватися взагалі. Початкове і кінцеве значення залишаються незмінними в ході виконання всього циклу.

Параметр циклу i, якщо він цілого типу, пробігає всі значення з приростом 1.

Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки beginend.

Тоді цикл буде мати такий вигляд:

for i:=початкове значення to кінцеве значення

do

begin

    оператор1;

    оператор2;

    ...

    операторN;

end;

Спробуємо скласти програму на знаходження суми використовуючи цикл з лічильником for – to do

program summa_3;

const n=100;

var

     i: integer;

     sum: real;

begin

     sum:=0;

     for i:=1 to n do

     sum:=sum+1/i;

     writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);

end.

 

Існує другий різновид циклу з лічильником

for i:=початкове значення downto кінцеве значення do оператор1;

Параметр циклу змінюється від початкового значення до кінцевого з кроком  –1.

Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки beginend.

Тоді цикл буде мати такий вигляд:

for i:=початкове значення downto кінцеве значення

do

begin

    оператор1;

    оператор2;

    ...

    операторN;

end;

Спробуємо скласти програму на знаходження суми використовуючи цикл з лічильником for – downto do

program summa_4;

const n=100;

var

     i: integer;

     sum: real;

begin

     sum:=0;

     for i:=n downto 1 do

     sum:=sum+1/i;

     writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);

end.

 

Ми з вами розглянули 3 різновиди циклу - while, repeat та for.

Який цикл краще брати в кожному конкретному випадку?

  1. Використовуйте цикл for в тому випадку, коли точно знаєте, скільки разів повинно бути виконано тіло циклу. В противному випадку використовуйте цикл repeat або while.
  2. Використовуйте цикл repeat, якщо необхідно щоб тіло циклу виконувалося б хоча б один раз.
  3. Використовуйте цикл while, якщо бажаєте, щоб перевірка відбулася раніше, чим буде виконуватися тіло циклу.

Знаючи ці три правила можна приступати до складання будь-яких циклічних програм.

Закріплення нового матеріалу.

Для кожного завдання скласти дві програми цикл fortodo та цикл fordowntodo.

Скласти програму для знаходження суми:

Підсумок уроку.

Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.

Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.

Домашнє завдання.

Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.

Прочитати §98 (стор. 485-486)

Повторити §98 (стор. 486-488)

Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.

Прочитати §7 (стор. 75-77)

Повторити §7 (стор. 72-74)

1 рівень. Скласти дві програми (fortodo та fordowntodo) для знаходження суми:

2 рівень. Скласти програму множення числа 9 на числа натурального ряду від 1 до 10 та виведення кожного значення на екран.

3 рівень. Нещасний Петрик їсть несмачну макаронину довжиною n кілометрів. В перший день він з’їв половину всієї довжини, на другий день – третину від того, що залишилося, на третій день – четверту частину від того, що залишилося у другий день і т.д. Скільки макаронини ще залишилося йому домучувати на m-ий день?

Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
1518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку