ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з лічильником.
МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з лічильником; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв'язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з лічильником.
МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з лічильником; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання.
І. Поняття циклу. Цикл з передумовою. Цикл з післяумовою.
ІІ. Обговорення складених в дома програм
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)
Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
На попередніх уроках ми з вами розглянули два типи циклів – цикл while та цикл repeat.
З'ясували, що цикл з передумовою виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови, якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу, виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу, якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою. В циклі з післяумовою
спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу, аж потім обчислюється значення умови-виразу, якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.
Сьогодні на уроці розглянемо третій різновид циклу – цикл з лічильником.
Отже, тема уроку: “Цикл з лічильником”.
Вивчення нового матеріалу.
Цикл з лічильником призначений для організації багатократного виконання тіла циклу для значень параметра циклу з деякої впорядкованої дискретної множини.
Даний тип циклу використовують у тих випадках, коли наперед можна визначити кількість повторень виконання операторів циклу.
Цикл з лічильником записується у вигляді:
for i:=початкове значення to кінцеве значення do оператор;
При виконанні оператора for спочатку знаходиться значення виразу – початкового, потім значення виразу – кінцевого, далі керуюча змінна циклу i послідовно пробігає всі значення від початкового до кінцевого. В тому випадку, коли початкове значення виявляється більше кінцевого значення, тіло циклу не буде виконуватися взагалі. Початкове і кінцеве значення залишаються незмінними в ході виконання всього циклу.
Параметр циклу i, якщо він цілого типу, пробігає всі значення з приростом 1.
Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки begin … end.
Тоді цикл буде мати такий вигляд:
for i:=початкове значення to кінцеве значення
do
begin
оператор1;
оператор2;
...
операторN;
end;
program summa_3;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
for i:=1 to n do
sum:=sum+1/i;
writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);
end.
Існує другий різновид циклу з лічильником
for i:=початкове значення downto кінцеве значення do оператор1;
Параметр циклу змінюється від початкового значення до кінцевого з кроком –1.
Якщо в тілі оператора повторення необхідно виконати не одну команду, а декілька, то треба використовувати операторні дужки begin … end.
Тоді цикл буде мати такий вигляд:
for i:=початкове значення downto кінцеве значення
do
begin
оператор1;
оператор2;
...
операторN;
end;
program summa_4;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
for i:=n downto 1 do
sum:=sum+1/i;
writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);
end.
Ми з вами розглянули 3 різновиди циклу - while, repeat та for.
Який цикл краще брати в кожному конкретному випадку?
Знаючи ці три правила можна приступати до складання будь-яких циклічних програм.
Закріплення нового матеріалу.
Для кожного завдання скласти дві програми цикл for – to – do та цикл for – downto – do.
Скласти програму для знаходження суми:
Підсумок уроку.
Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.
Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.
Домашнє завдання.
Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.
Прочитати §98 (стор. 485-486)
Повторити §98 (стор. 486-488)
Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.
Прочитати §7 (стор. 75-77)
Повторити §7 (стор. 72-74)
1 рівень. Скласти дві програми (for – to – do та for – downto – do) для знаходження суми:
2 рівень. Скласти програму множення числа 9 на числа натурального ряду від 1 до 10 та виведення кожного значення на екран.
3 рівень. Нещасний Петрик їсть несмачну макаронину довжиною n кілометрів. В перший день він з’їв половину всієї довжини, на другий день – третину від того, що залишилося, на третій день – четверту частину від того, що залишилося у другий день і т.д. Скільки макаронини ще залишилося йому домучувати на m-ий день?
Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 3)