ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з післяумовою.
МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з післяумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв'язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з післяумовою.
МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з післяумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.
Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.
Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.
Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання.
І. Поняття циклу. Цикл з передумовою.
ІІ. Обговорення складених в дома програм
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50.
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться?
Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.
На попередньому уроці ми з вами почали розглядати тему “Вказівка повторення” або просто “Цикли”. Познайомилися з першим типом циклів. З яким саме? Циклом з передумовою.
З’ясували, що цей цикл виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови. Якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу. Виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу. Якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою.
Сьогодні на уроці розглянемо другий різновид циклу, який ніби дзеркально відображений від циклу while. Тому що в ньому, спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу. Потім обчислюється значення умови-виразу. Якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. Якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.
Отже, тема уроку “Цикл з післяумовою”
Вивчення нового матеріалу.
Цикл з післяумовою:
repeat
група операторів
until умова;
Спочатку виконується група операторів, потім відбувається перевірка, чи варто знову повторити цю групу. Якщо умова хибна, виконання циклу повторюється, інакше - закінчується.
program summa_2;
const n=100;
var
i: integer;
sum: real;
begin
sum:=0;
i:=1;
repeat
sum:=sum+1/i;
i:=i+1;
until i>n;
writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);
end.
В даній програмі виконання циклу відбувається таким чином:
На відміну від циклу while оператори всередині циклу repeat виконуються хоча б один раз, в той час як у циклі while вони можуть не виконуватися взагалі.
Закріплення нового матеріалу.
А тепер, спочатку, спробуємо скласти програми на знаходження суми, які ми складали на попередньому уроці, за допомогою циклу repeat. А потім розглянемо і інші.
Підсумок уроку.
Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.
Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.
Домашнє завдання.
Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.
Прочитати §98 (стор. 487-488)
Повторити §98 (стор. 486-487)
Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.
Прочитати §7 (стор. 73-74)
Повторити §7 (стор. 72-73)
1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)
2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)
3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)
Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 2)