Вказівка повторення. Цикл з післяумовою

Про матеріал

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з післяумовою.

МЕТА. Сформувати знання учнів про складання та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з післяумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв'язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

ТЕМА. Вказівка повторення (цикли). Цикл з післяумовою.

МЕТА. Сформувати знання учнів про складання  та реалізацію циклічних програм, набути навичок складання циклічних програм з післяумовою; закріпити знання про оператори введення й виведення, величини, їх типи; розкрити потенціал інформаційних і комунікаційних технологій, навчити виконувати їх для розв’язання пізнавальних проблем і “життєвих” завдань.

Сприяти формуванню елементів абстрактного та словесно-логічного мислення, продовжувати розвивати практичні навички роботи на комп'ютері, підготувати свідомість школярів до системно-інформаційного сприйняття світу, закласти основи до продовження освіти й прагнення до самоосвіти, забезпечивши надалі соціальну адаптацію в інформаційному суспільстві й успішну професійну й особистісну самореалізацію.

Виховувати допитливість, інформаційну культуру учнів; сприяти формуванню особистості.

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

І. Поняття циклу. Цикл з передумовою.

ІІ. Обговорення складених в дома програм

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50.

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3.

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться?

Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

  • Структура програми
  • Величини, типи величин
  • Оператори введення та виведення

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учіння школярів.

На попередньому уроці ми з вами почали розглядати тему “Вказівка повторення” або просто “Цикли”. Познайомилися з першим типом циклів. З яким саме? Циклом з передумовою.

З’ясували, що цей цикл виконується таким чином: спочатку обчислюється значення виразу-умови. Якщо умова істинна, то виконується група операторів, тобто тіло циклу. Виконання програми знову повертається до перевірки умови циклу. Якщо умова хибна, то виконується оператор, який знаходиться після оператора повторення з передумовою.

Сьогодні на уроці розглянемо другий різновид циклу, який ніби дзеркально відображений від циклу while. Тому що в ньому, спочатку виконуються оператори, які входять в тіло циклу. Потім обчислюється значення умови-виразу. Якщо умова хибна, то знову виконуються вказівки тіла циклу. Якщо умова стає істинною, то виконання циклу припиняється і виконується наступна вказівка програми.

Отже, тема уроку “Цикл з післяумовою

Вивчення нового матеріалу.

Цикл з післяумовою:

repeat

група операторів

until умова;

Спочатку виконується група операторів, потім відбувається перевірка, чи варто знову повторити цю групу. Якщо умова хибна, виконання циклу повторюється, інакше - закінчується.

Спробуємо скласти програму на знаходження суми використовуючи цикл с після умовою.

program summa_2;

const n=100;

var

     i: integer;

     sum: real;

begin

     sum:=0;

     i:=1;

     repeat

          sum:=sum+1/i;

          i:=i+1;

     until i>n;

     writeln(‘сума’,n,’елементів=’,sum:10:5);

end.

 

В даній програмі виконання циклу відбувається таким чином:

  • Спочатку i=1 та sum=0+1
  • i збільшується на 1: i=2
  • Умова i>100 хибна, тому виконання циклу повторюється
  • Значення суми змінюється: sum=1+1/2
  • i збільшується на 1: i=2+1
  • Умова i>100 хибна, цикл повторюється
  • Цикл повторюється, поки не відбудеться i=100+1, а значення суми sum=1+1/2+...1/100
  • Умова i>100 істинна, цикл завершено.

 

На відміну від циклу while оператори всередині циклу repeat виконуються хоча б один раз, в той час як  у циклі while вони можуть не виконуватися взагалі.

 

Закріплення нового матеріалу.

А тепер, спочатку, спробуємо скласти програми на знаходження суми, які ми складали на попередньому уроці, за допомогою циклу repeat. А потім розглянемо і інші.

  1. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних чисел, кратних 4 і менших 50.
  2. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних парних чисел менших 50.
  3. Скласти програму для знаходження суми:
    а)
    б)
    в)
  4. Капітан Флінт зі своїми піратами на безлюдному острові викопав величезний скарб із стародавніх золотих монет. Спочатку Флінт взяв собі найбільшу кількість монет, яка не перевищувала половину скарбу, а решту віддав своїм розбійникам. Але тут на цю частину скарбу наклав лапу його заступник, який за прикладом свого начальника зробив те саме, а решту віддав підлеглим. Таким чином в кожній компанії, що залишалася, знаходився старший, який забирав свою частину скарбу, тобто найбільшу кількість монет, яка не перевищувала половини того, що ділили, залишаючи решту всім іншим. Скільки монет дісталося останньому розбійникові, якщо всього було К розбійників та М монет? Чи залишилися ображені розбійники?

 

Підсумок уроку.

Аналіз, що нового довідалися учні на уроці, якими знаннями й уміннями опанували, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета.

Обговорення позитивних і негативних аспектів діяльності класу й окремих учнів, оцінка їхньої роботи.

Домашнє завдання.

Гаєвський О.Ю. Інформатика: 7-11 кл. Навч. посіб. – К.: А.С.К., 2003.- 512с.

Прочитати §98 (стор. 487-488)

Повторити §98 (стор. 486-487)

Шост Д.М. Основи інформатики та обчислювальної техніки. Turbo Pascal. 10-11 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 160 с.

Прочитати §7 (стор. 73-74)

Повторити §7 (стор. 72-73)

1 рівень. Скласти програму для знаходження суми цілих додатних непарних чисел менших 50 (використовувати цикл з післяумовою)

2 рівень. Скласти програму знаходження суми цілих додатних чисел, більших 20, менших 100 і кратних 3 (використовувати цикл з післяумовою)

3 рівень. Маленька Моська хоче помірятися зростом із Слоном і біжить за ним із швидкістю v1 м/хв, а Слон тікає від неї зі швидкістю v2 м/хв. У змореної Моськи швидкість через кожні 10 хвилин падає на h м/хв. Чи здійсниться Моськіна мрія, враховуючи, що початкова відстань між нею і слоном була S і, якщо так, то через скільки хвилин це станеться? (використовувати цикл з післяумовою)

Кожен учень отримує домашнє завдання на картці. (Додаток 2)

docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку