Урок "Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення. Лабораторний дослід № 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металам

Про матеріал

Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення. Лабораторний дослід № 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами

Перегляд файлу

Урок № 43          23.02

Тема: Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення. Лабораторний дослід № 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами

 

Мета: продовжити формувати уявлення про хімічні властивості кислот, сформувати уявлення про особливості та умови взаємодії кислот з металами, дію їх на індикатори, сформувати уявлення про ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу хімічної реакції; розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій; продовжити формування вмінь експериментувати, спостерігати та робити висновки;  виховувати бережливе ставлення до хімічних реактивів, інтерес до хімії.

 

Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва, ряд активності металів, лабораторний посуд, хлорид на кислота, реактиви.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.               Робота в команді

Дано  ряд  кислот.  Потрібно визначити зайву, та вказати за яким принципом ви її виключили.

І команда .  H2S;  H2CO3;  H3PO4;  H2SO4;  H2SO3.

ІІ команда . HNO3;  HCI;  HBr;  HI;  HF.

ІІІ команда .  H2CO3;  H2SO4;  HNO3;H2SO3;  H2SiO3.

2. «Детективна історія» Справа № 3. У хімічній лабораторії нова лаборантка переплутала етикетки й на склянки з кислотами наклеїла формули відповідних оксидів. Наведіть порядок в лабораторії: напишіть формули й назви кислот, які відповідають вказаним оксидам.

SO2, N2O5, CO2, SO3.

3. Зафарбувати формули речовин відповідним кольором: солі – зеленим, основи – жовтим,  кислоти – червоним, оксиди – помаранчевим

Screenshot_7

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

З кислотами людині приходиться стикатися все життя. Багато кислот містить наша їжа. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки містять цілий букет кислот: яблучну, щавлеву, лимонну, молочну, оцтову та інші.  Але не тільки вдома ми стикаємось з кислотами. Якщо близько підійти до мурашника, то надовго запам’ятаєш  жагучі укуси мурашок, бо вони вприскують в ранку мурашину кислоту, її ж містить і кропива. Кислоти в природі –  руйнують  гірські породи. Важливу роль відіграють кислоти і в організмі людини.  Ортофосфатна у вигляді солей є основою кісток, зубів. Амінокислоти утворюють білок – основу життя. Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку і сприяє травленню їжі. А більше ми  дізнаємось сьогодні попрацювавши на уроці та підготувавши на наступний урок презентації.

IV. Повідомлення теми уроку

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з властивостями кислот, згадаємо дію кислот на індикатори; ознайомимося з рядом активності металів; розглянемо реакції заміщення.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Дія на індикатори

- Що таке індикатори?

- Які індикатори вам відомі?

- Як вони змінюють своє забарвлення у кислотах?

Давайте перевіримо ваші припущення

HCl+лакмус=червоне забарвлення

HCl+фенолфталеїн = не змінюється

HCl+метиловий оранжевий = червоне забарвлення

Отже, розчини кислот можна виявити за допомогою лакмусу і метилового оранжевого.

  1.               Взаємодія з металами
  •                   Чи замислювалися ви над тим, чому золоті прикраси «не бояться» води і кислот, а залізні вироби ржавіють у воді?

У багатьох хімічних реакціях  беруть участь метали. Метали можуть взаємодіяти з усіма класами неорганічних сполук. Однак різні метали проявляють різну активність в хімічних взаємодіях, і від цього залежить чи буде відбуватися реакція. Чим більш активний метал, тим енергійніше він реагує з іншими речовинами.

Російський вчений Микола Миколайович Бекетов дослідив цю властивість металів та у 1863 році склад «Ряд активності металів». До речі цей російський вчений тривалий час працював в Україні в Харківському університеті.

Точкою відліку є атом неметалу Гідрогену. Якщо метал знаходиться в ряду до Н, то він буде витискувати атом Н з розчинів кислот, а ті, що після – ні.

Mg + H2SO4 = MgSO4 + H2

Zn  + H2SO4 = ZnSO4 + H2

Cu  + H2SO4 = реакція не відбувається

  •                  Погляньте на схеми реакцій. Що у них спільного?

Реакції заміщення – реакція між простою і складною речовиною, в результаті якої утворюється нова проста і складна речовина.

  1.              Виберіть рядок, який складають метали, що не витісняють водень з кислот (робота учнів з рядом активності металів):
    Cu Hg Ag
    Zn Mg Al
    Fe Ba Ca
    2. Виберіть рядок, який складають метали, що витісняють водень з кислот (робота учнів з рядом активності металів):
    Zn Ba Pt
    Ca Na Cr
    Sr Hg Cd

3. В тваринному світі зустрічається цікавий приклад. Так, крокодил перетравлює за декілька місяців проковтнуті залізні наконечники списів і 15 см стальні гачки. Як це можна пояснити, використовуючи тему уроку?

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань

  • Лабораторний дослід № 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами

Мета: дослідити взаємодію хлоридної кислоти з металами

Хід роботи

  1.              Ознайомлення із правилами безпеки під  час роботи.
  2.              Виконайте дослід
  3.              Запишіть результати
  4.              Зробіть висновок щодо взаємодії хлоридної кислоти з металами різної активності.
  • Дайте відповіді на запитання:
  •                  Яким буде забарвлення лакмусу в кислоті?
  •                  Назвіть прізвище вченого, який вперше відкрив ряд активності металів?
  •                  Що таке реакції заміщення?

В рівняння можливих реакцій вставте пропущене:

Mg +... HCl = Mg…. + H2

Au + HCl =

Zn  + …HCl =…….    + H2

Cu  + HCl =

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 30, виконати домашній експеримент на стр. 168

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
25 березня 2018
Переглядів
3440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку