Урок хімії у 8 класі на тему:
« Властивості середніх солей»
Мета уроку. Створити умови для вивчення фізичних та хімічних
властивостей середніх солей; сприяти формуванню критичного мислення через проблемний та диференційований підхід, інтерактивні форми та методи роботи; розвитку навичок та умінь складання рівнянь хімічних реакцій, розвитку комунікативної компетентності; сприяти вихованню толерантного ставлення до оточуючих та природи.
Тип уроку. Поглиблення і систематизації знань.
Форма уроку. Урок-дослідження
Форми роботи: розповідь вчителя, створення проблемних ситуацій, демонстраційний експеримент, робота з опорною схемою, лабораторні досліди.
Обладнання: періодична система, таблиця розчинності, ряд активності металів, розчини реактивів, метали, пробірки.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Етап мотивації та формулювання теми уроку
(На дошці записаний ряд формул.)
BaO, NaNO3, Ba3(PO4) 2 , H3PO4, CaCO3 , Fe (OH) 3 , MgCl2 ,KPO3, NaCl.
Учитель:
До яких класів сполук належать ці речовини?
Формул яких речовин найбільше?
Що таке солі?
Спробуємо їх назвати.
Формулу якої з цих солей пам’ятають переважно всі і навіть дорослі?
- Солі тісно пов’язані з потребами людей. Сіллю називав Ісус своїх учнів, сіллю землі називають кращих представників нації. Значення у повсякденному житті людини кухонної солі важко переоцінити, без неї вряд чи зможемо обійтися хоча б добу. Кожній людині на добу потрібно 3 грами солі, доза у 100 разів вища є смертельною. Якщо підрахувати, то за рік людина з»їдає 3 -5 кг солі. Недарма говорять, щоб пізнати людину , треба з нею пуд солі з»їсти, а в пуді 16 кг, отже щоб добре когось пізнати треба спілкуватися 3-4 роки. Вона згадується в казках, прислів’ях, легендах. Вивчаючи попередні класи речовин ми часто зустрічалися з солями, що були продуктами реакцій, тому без них не можна сформувати повне уявлення про класи неорганічних сполук
Алгоритм вивчення солей аналогічний алгоритму вивчення попередніх класів сполук.
Отже, тему сьогоднішнього уроку підказуйте ви. (Визначають і записують у зошит «Властивості середніх солей».)
ІІІ. Етап покладання мети
А зараз я хочу почути ваші очікування від сьогоднішнього уроку. Тому продовжіть речення. Я хочу на уроці………………..
Я хочу краще володіти …………
ІV. Етап проектування діяльності.
Учитель: Як ви вже здогадалися, наш клас перетворився в хімічну лабораторію, в якій будуть працювати: науковий керівник- очолює та оцінює роботу, технолог- слідкує за обладнанням, економіст- слідкує за економією реактивів, медичний працівник- стежить за дотриманням правил техніки безпеки. В кожній групі розподіліть ці обов»язки між собою.
- працювати ми будемо у групах (учні вже об’єднані в групи). Нагадаємо правила роботи в групах.
- буде експеримент (на столах приладдя та реактиви). Нагадаємо правила техніки безпеки.
- Бажаю вам досягти цілей, які ви щойно визначили для себе. Тому уміло використовуйте знання, мисліть, проявляйте наполегливість, силу волі. Отже , епіграфом до нашого уроку стануть слова: « Єдиний шлях, який веде до знань, - це діяльність»
Б.Шоу
V. Етап реалізації
Учитель: З яких властивостей почнемо? (фізичних)
Чому? (їх можна визначити органами чуття)
Учні записують у зошити
1.Фізичні властивості.
Використовуємо асоціативний кущ ( опорну схему )
T пл. висока Солона Nalco Кристалічні іонні
солодка....Pb, Be. (отруйні!). гірка більшість
кольору різного
H2O
н м р
PbS BaSO3 Na2CO3
2. Хімічні властивості:
Учитель: що означає установити хімічні властивості ? (встановити як реагують солі на інші речовини, на такі як оксиди, кислоти, основи, метали, на температуру). Допоможе нам таблиця взаємодії класів сполук, яку ми склали за результатами раніше проведених досліджень та експеримент.
Учні ставлять відмітки в таблиці 2, які вже знають на основі таблиці 1
Табл. №1
|
Осн. Окс. |
Кислота |
Основа |
Сіль |
|
Кислотний оксид |
+ |
|
+ |
|
|
Кислота |
+ |
|
+ |
+ |
|
Основа |
|
+ |
|
+ |
|
Табл..№2
|
Осн. Окс. |
Кислота |
Основа |
Метал |
Сіль |
Термічний розклад |
Сіль |
|
+ |
+ |
|
|
|
Учитель: Чи реагують солі з даними речовинами?
- У вас 2 хв. для обговорення і висунення гіпотез. (Учні висловлюють свої думки, аргументуючи їх).
- Підтвердити чи спростувати ваші припущення допоможуть лабораторні досліди . (Кожна група на листку отримує своє завдання)
Виконуючи завдання ,учні складають рівняння реакції та записують у зошит висновок.
(У 1-й і 2-й пробірці на залізі та цинку помітно червонуватий наліт міді, у 3-й змін немає. Аналізуючи ряд активності металів, можна сформулювати висновок: реакція можлива, якщо метал який додається, активніший за той, що входить до складу солі.)
CuSO4 + Zn → ZnSO4 + Cu↓
CuSO4+ Fe → FeSO4 + Cu↓
ZnSO4 + Cu → -------
Учитель: Чи реагують сіль з сіллю? Цю властивість пропоную дослідити самостійно (лабораторний дослід № 12).Властивість людина використовує у виробництві пральних порошків, додаючи Na3PO4, що усуває постійну твердість води.
1) Солі: натрій сульфату і барій хлорид.
BaCl2 +Na2SO4 = BaSO4↓ + 2NaCl
Висновок : випав осад, реакція відбулася.
2) Солі: натрій сульфату і калій карбонат
Na2SO4 + K2CO3 = K2SO4 + Na2CO3
Висновок: ознак не спостерігаємо, отже, взаємодії не відбулося.
Загальний висновок: Солі взаємодіють, якщо утворюється нерозчинна сіль
Учитель: Що відбувається при нагріванні солі ?
При нагріванні оксигеновмісні солі розкладаються з утворенням відповідних оксидів
CaCO3 → CaO + CO2↑
CaSO3 → CaO + SO2↑ Таким чином ,отримуємо негашене вапно, що широко використовується в побуті, на будівництві.
Але солі лужних металів, карбонати та сульфати, при нагріванні не розкладаються, а деякі мають свої особливості : 2KMnO4 → K2MnO4 + MnO2 + O2 ↑( Демонстрація досліду.)
KNO3 → KNO2 + 2O2
Ці реакції використовують для добування кисню в лабораторії.
Висновок: Термічний розклад можливий з утворенням відповідних оксидів.
Лабораторний дослід №11
Допоможе пригадати вже відому інформацію, як солі реагують з кислотами
Na2CO3+H2SO4= Na2SO4+ CO2+H2O Цю властивість люди використовують для приготування тіста, під час поповнення організму кальцієм, щоб останній краще засвоївся
Висновок: Розчинні і нерозчинні солі реагують з кислотами, якщо кислота, що утворилася слабша або утворюється осад чи вода.
Лабораторний дослід №10
Взаємодію солей з основами розглядали, вивчаючи властивості лугів. При умові, що сіль розчинна. До розчину алюміній сульфату додамо натрій гідроксид У промисловості цю речовину називають каустична сода використовують для зменшення солей у воді.
Al2 (SO4) 3 + 6 NaOH = 2Al(OH) 3 ↓ + 3Na2SO4
Висновок: розчинні солі взаємодіють з лугами, якщо один з продуктів нерозчинний.
VI. Контроль та корекція.
У нашій лабораторії залишилося ще декілька завдань. Щоб іх виконати пропоную вам вибрати відповідний колір
Витягуючи свій колір діти виконують диференційовані завдання.
І завдання. Пропонуємо пограти в хрестики – нулики. Виграшний шлях: нерозчинні солі (2б).
Na2SO4 |
K3PO4 |
PbSO4 |
HgCl |
BaSO4 |
LiNO3 |
Ag2CO3 |
Na2CO3 |
K2SO4 |
ІІ завдання. Барон Мюнхаузен отримав листа від свого товариша в якому знайшов багато помилок. Допоможіть барону виправити помилки.
Солі – це прості речовини, що складаються з аніону металічного елементу та катіону кислотного залишку. Всі солі розчинні у воді, солоні на смак. Якщо хочеш переконатися, спробуй їх на язик. Це активні речовини, тому взаємодіють з оксидами, основами, кислотами та з іншими солями. А з металами також, якщо метал стоїть в ряді активності до водню (3б).
ІІІ завдання. Після уроку хімії в 8-Б класі, я знайшла під партою шпаргалку, але збереглося не все. Ваше завдання дописати шпаргалку (4б).
CuSO4 + 2AgNO3 → Ag2SO4↓ + ……..
Al2 (SO4) 3 + Ba(NO3) 2 → ………
……. + Na3PO4 → AlPO4 + Na2SO4
……. + Al → A2 (SO4) 3 +Cu↓
ІV завдання. Допоможіть іонам цинку пройти цей складний шлях та запишіть відповідні рівняння реакції(5б):
ZnCl2 → ZnCO3 → ZnO → Zn (NO3)2
VІІ. Підсумковий етап
1.Рефлексія. Діти продовжують речення
Своєю роботою на уроці я …
Працювати на уроці мені було…
Я зрозумів, що…
Думаю, що д/з …
2. Взаємооцінка роботи в групі. (Керівники груп оцінюють роботу кожного члена групи) Результати записують в таблицю.
ПІП учня |
Знання теоретичного матеріалу (3 б) |
Проведення експерименту (2 б) |
Формулювання висновків (2 б) |
Виконання завдань (вказано в завданні) |
Всього балів |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
VIІІ. Інструктаж домашнього завдання
Опрацювати параграф 31 1гр.-2 гр №126 №127 3гр.№129 4гр.№133.
Творче завдання : 1) виготовити кристалічні гратки кухонної солі
2) Підготувати повідомлення про поширення солей у природі та їх практичне значення
Додаток 1
Проблемні питання |
Експериментальні дослідження |
висновок |
І група: Чи взаємодіють розчини солей з металами? |
У пробірку помістіть залізний цвях і налийте розчин купрум (ІІ) сульфату. Сполука феруму (ІІ). Що спостерігаєте? Складіть рівняння реакції |
|
ІІ група: Чи взаємодіють розчини солей з солями? |
Налийте в пробірку трохи розчину натрій карбонату і додайте до нього кальцій хлориду. Що спостерігаєте? Складіть рівняння реакції. |
|
ІІІ група: Чи взаємодіють розчини солей з лугами? |
Налийте в пробірку розчину купрум (ІІ) сульфату і добавте до нього натрій гідроксиду .Що спостерігаєте7 Складіть рівняння реакції. |
|
ІV група: Чи взаємодіють розчини солей з кислотами? |
Налийте в пробірку натрій карбонату та добавте розчин сульфатної кислоти. Що спостерігаєте? Складіть рівняння реакції |
|
Чи можуть солі розкладатися під час нагрівання? |
Пригадайте, що відбувається при нагріванні калій перманганату(марганцівки)?. Складіть рівняння реакції |
|
Додаток 2
І. завдання. Пропонуємо пограти в хрестики – нулики. Виграшний шлях: нерозчинні солі
(2 б).
Na2SO4 |
K3PO4 |
PbSO4 |
HgCl |
BaSO4 |
LiNO3 |
Ag2CO3 |
Na2CO3 |
K2SO4 |
ІІ завдання. Барон Мюнхаузен отримав листа від свого товариша в якому знайшов багато помилок. Допоможіть барону виправити помилки.
Солі – це прості речовини, що складаються з аніону металічного елементу та катіону кислотного залишку. Всі солі розчинні у воді, солоні на смак. Якщо хочеш переконатися, спробуй їх на язик. Це активні речовини, тому взаємодіють з оксидами, основами, кислотами та з іншими солями. А з металами також, якщо метал стоїть в ряді активності до водню (3б).
ІІІ завдання. Після уроку хімії в 8-Б класі, я знайшла під партою шпаргалку, але збереглося не все. Ваше завдання дописати шпаргалку (4 б).
CuSO4 + 2AgNO3 → Ag2SO4↓ + ……..
Al2(SO4)3 + Ba(NO3)2 → ………
……. + Na3PO4 → AlPO4 + Na2SO4
……. + Al → Al2(SO4)3 +Cu↓
ІV завдання. Допоможіть іонам цинку пройти цей складний шлях та запишіть відповідні рівняння реакції (5 б):
ZnCl2 → ZnCO3 → ZnO → Zn (NO3)2