Тема уроку «Властивості води. Вода-розчинник »
Мета: створення умов для формування знань про деякі властивості води, значення води в природі і для людини, дбайливе ставлення до води.
- сприяти позитивне відношеннядо навколишньої природи
- продовжувати розвивати мислення, комунікативні можливості учнів, уміння, порівнювати, аналізувати, оцінювати, вибирати головне
- виховувати моральні якості, почуття згуртованості і колективізму
- проявляти зацікавленість в придбанні і розширенні знань
- знати, чому вода необхідна для життя на землі
- вміти визначати ознаки води,
- вміти проводити дослідження і працювати за планом;
Тема уроку «Властивості води. Вода-розчинник »
Мета: створення умов для формування знань про деякі властивості води, значення води в природі і для людини, дбайливе ставлення до води.
- сприяти позитивне відношеннядо навколишньої природи
- продовжувати розвивати мислення, комунікативні можливості учнів, уміння, порівнювати, аналізувати, оцінювати, вибирати головне
- виховувати моральні якості, почуття згуртованості і колективізму
- проявляти зацікавленість в придбанні і розширенні знань
- знати, чому вода необхідна для життя на землі
- вміти визначати ознаки води,
- вміти проводити дослідження і працювати за планом;
Тип уроку: комбінований урок: урок-лабораторія
Устаткування: презентація, відеоматеріал, кольорові крапельки (5 кольорів, по 5 шт.), Підноси, цукор, сіль, пісок, 15 стаканчиків з водою, 15 порожніх, серветки для кожного, 15 воронок, ложечки, 5 аркушів А3, 5 комплектів картинок, фломастери, 13 аркушів А4, велика прозора посудина, 2 склянки олії, 1 склянка води, діамантова зеленка.
Хід урока
- Здрастуйте хлопці, Посміхніться мені і один одному.
Хто хоче прочитати вголос напуття на урок?
Ми сьогодні будемо досліджувати і спостерігати,
Висновки робити і міркувати,
А щоб урок пройшов не марно,
Активно в роботу включайся, дружок!
- На цьому уроці ми з вами повинні поповнити багаж знань і впевнено йти з ним далі.
А девіз нашого уроку: «Світ навколо нас! Ми за нього, а він за нас!»
- Як ви розумієте цей девіз?
Бліц опитування
-Чи має вода колір?
-Чи вірно , що у води є запах?
-Чи є у води смак?
-Чи можна перелити воду з однієї склянки в інший? Яка властивість води дозволяє це зробити?
-Назвіть три стани води.
-Що відбувається з водою при нагріванні?
- Чи правда, що при охолодженні вода стискається?
-Чому ж тоді вода, залишена на морозі, здатна розірвати банку або пляшку, в якій вона знаходиться?
Властивості води:
Чиста вода прозора, безбарвна, не має смаку і запаху
Вода текуча
Приймає форму судини, в якій знаходиться
Може мати три стани: рідке, тверде, газоподібне.
При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні - стискається
При замерзанні вода розширюється
- Як називається перехід води з рідкого стану в газоподібний? (Випаровуванням)
-Вірно чи, що лід теж випаровується? Доведіть.
(Під час висушування білизни на вулиці, випаровування льодовиків)
Молодці, ви добре вивчили властивості води в різних її станах.
Пропоную вам дізнатися, про що піде мова на нашому уроці.
Розгадавши кросворд, і склавши слово з виділених букв, ви дізнаєтеся, чому буде присвячена наша нова тема.
1) З чого складаються тіла? (Речовини)
2) В якому стані перебуває вода в чайнику? (Рідкому)
3) У якому стані перебуває вода взимку в річках? (Твердому)
4) Що складається з речовин? (Тіла)
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Вийшло слово: ВОДА.
-Ви здивовані? Адже про воду ви стільки сьогодні вже розповіли!
Невже ми знову будемо повторювати те, що вже знаємо? Звичайно, ні. Ми будемо рухатися далі по дорозі знань! А щоб дізнатися, про що саме йтиметься на нашому уроці, вам потрібно послухати одну історію і визначити, якою буде тема нашого уроку.
«Зустрілися два ослика»
Зустрілися два ослика.
-Привіт , Іа!
-Привіт, Роза!
-Що несеш? - запитав Іа.
-Багато-багато солі, відповіла Роза. - А ти?
-А ось я несу вату, - відповів Іа. -Підемо разом.
Перший осел ледь пересував ноги: так важка була його ноша, другий йшов весело і легко. Незабаром тваринам довелося переходити річку. Роза, нав'ючена сіллю, зупинилася біля води і стала купатися: вона то лягала в воду, то знову ставала на ноги. Коли Роза вийшла з води, ноша її стала набагато легша. Осел Іа, дивлячись на неї, теж став купатися, але чим довше він купався, тим важче ставала на ньому вата.
- Чому ноша першого ослика після купання стала легше?
- Чи можете ви визначити тему нашого уроку?
(Вода - розчинник)
- Що нового ми можемо дізнатися про воду?
На початку уроку ви говорили про три стани води. Як ви думаєте, в якому стані вода може бути розчинником? (В рідкому)
- Чи всі речовини може розчинити вода?
- Наша мета…
- Діти, як ви думаєте, як ми зможемо це перевірити? (Досвід, спостереження, експеримент і т.д.)
- Сьогодні наш клас перетвориться в наукову лабораторію, а ми будемо дослідниками.
- А ви знаєте хто такі дослідники?
- У нас на уроці я буду виконувати роль - фотокореспондента. Я буду фіксувати роботу нашої лабораторії.
-Діти, а чи знаєте ви що таке інфографіка?З яких двох слів складається слово інфографіка? (Інформація і графіка)
- Для чого вона потрібна?
- У чому користь інфографіки для людини?
(нформаційна графіка або інфографіка (англ. Information graphics; infographics) — це графічне візуальне подання інформації, даних або знань, призначених для швидкого та чіткого відображення комплексної інформації. Вона може покращити сприйняття інформації, використовуючи графічні матеріали для того, щоб підвищити можливості зорової системи людини бачити моделі і тенденції. У газетах інфографіку зазвичай використовують для відображення погоди, так само, як і карти, плани сайтів і діаграми для статистичних даних.)
- Сьогодні на уроці ви її будете створювати.
- А я вас буду фотографувати, а після для вас буде сюрприз.
- Шановні дослідники, у нашого лаборанта проблемна ситуація. Давайте йому допоможемо!
(Діти, я потрапила в скрутне становище! У мене закінчилася сіль, річковий пісок не завезли в лабораторію, а останню ложку цукру розсипали. Тому я не можу провести експерименти. Довіряю зробити це вам. Але перед тим як приступити до вирішення проблеми, з'ясуйте хід роботи. Я вірю в вас, ви моя надія)
- Яку властивість води ми сьогодні будемо досліджувати?
- Як ми можемо допомогти нашому лаборанту?
- Досліди ви будете проводити в групах.
- Які правила роботи в групі ви знаєте?
(Правила роботи в групі:
1. Будьте уважні один до одного.
2. Активно беріть участь в обговоренні питань.
3.Прислухайтеся до думки товаришів.
4.Не соромтесь висловлювати свою думку.
5. Контролюйте свої дії.
6. Зробив сам-допоможи іншому!)(слайд 12)
- Молодці, вони будуть правилами роботи нашої лабораторії.
- У вас на парті лежать кольорові краплі води, розподіляються ви за кольором краплі і підходите до того столу, колір краплі якої відповідає кольору вашої.
- Проводити досліди ми будемо за інструкцією, яку ви можете побачити на слайді.(слайд 13)
- Ви можете приступити до роботи, на виконання роботи вам дається 7 хвилин.
- Зверніть увагу на 6 пункт. Як ви думаєте, в якому з дослідів ви НЕ БУДЕТЕ пробувати воду на смак? Чому?
Хід роботи:
1. Беремо склянку з водою;
2. Пробуємо воду на смак;
3. Висипаємо (сіль, цукор або річковий пісок) в воду;
4. Розмішуємо;
5. Спостерігаємо;
6. Пробуємо знову воду на смак (якщо це можливо);
7. Записуємо результат допомогою інфографіки.
- Яка лабораторія закінчила свою роботу, представник може вийти, розмістити результати на дошці, і залишитися близько дошки.
- 1гр. Розкажіть з, як ви провели дослід з сіллю? (Розчинилася чи сіль у воді? Чи змінилася прозорість? А смак змінився?)
- 2 гр. Розкажіть, як ви провели дослід з цукром? (Розчинився чи цукор у воді? Чи змінилася прозорість?)
- 3гр. Розкажіть з, як ви провели дослід з річковим піском? (Розчинився чи пісок у воді? Чи змінився колір води?)
- Чи є якісь доповнення?
- Давайте підіб'ємо підсумки:
- Якими можуть бути речовини? (Речовини можуть бути розчинними і нерозчинними в воді.)
- Назвіть розчинні речовини.
(Розчинні речовини: кухонна сіль, цукор у воді стають невидимими)
- Назвіть нерозчинні речовини.
(Деякі речовини: річковий пісок, глина та інші в воді не розчиняються.)
- А як ви думаєте, чи можна очистити воду від розчинних і нерозчинних речовин?
Вирішити цю проблему нам знову допоможуть досліди.
- Хто з вас знає, за допомогою чого очищають рідини? (За допомогою фільтра)
- Де ми можемо взяти фільтр? (Зробити самі.)
- З чого можна зробити фільтр?
- Фільтром може бути паперова серветка.
- А тепер розпочнемо наступне дослідження.(слайд 14)
- Для того щоб виготовити фільтр нам знадобиться паперова серветка і воронка.
- Серветку складаємо два рази навпіл і скручуємо в конус. Вставляємо в воронку. Наш фільтр готовий. Але нам знадобиться їх 3 для кожної групи.
- А далі ви виконуєте досвід по інструкції, яка на слайді.(слайд 15)
Хід роботи:
1. Беремо воронку з фільтром;
2. Ставимо її в порожній стакан;
3. Виливаємо повільно розчин в воронку;
4.Спостерігаємо, що залишилося на фільтрі;
5. Робимо висновки.
-1 гр.Що ви помітили, проводячи досвід з розчином цукру?
- 3 гр. Що ви помітили, проводячи досвід з розчином солі?
- 2 гр. Який висновок ви зробили, після очищення води від піску?
- Чи є якісь доповнення?
- Пройдіть на свої місця, за парти.
- Підведемо підсумок.
- Який шлях проходить вода, яку ми п'ємо. А дізнатися про це ми зможемо за допомогою відеофрагменту.
(Відеофрагмент)
- Що нового і цікавого дізналися? (Який шлях проходить вода?)
- А у вас вдома є фільтри?
Практична порада:
- Якщо у когось із вас вдома немає фільтра, то потрібно запам'ятати, що в воді, яка йде з крана, є хлор. Це шкідливий для організму речовина. Тому перш, ніж кип'ятити воду, потрібно дати їй відстоятися 2-3 години, щоб хлор випарувався.
-Отже ,давайте підведемо підсумок.
- Які бувають речовини?
- Наведіть приклад розчинних і нерозчинних речовин?
- Де можна використовувати властивості розчинності?
- Діти, спасибі вам велике. Ви такі молодці, виконали стільки цікавих дослідів.
- А у мене для вас є невеликий сюрприз.
- Давайте проведемо ще один експеримент.
- Експериментатори, як ви думаєте, а розчиняються чи рідини в воді? Зараз перевіримо.
- Що станеться, якщо додати зеленку в воду?
- Що сталося? Вірно.
- А як ви думаєте, розчиниться чи соняшникова олія?
- Виливаю склянки соняшникової олії в воду.
- Що відбувається?
- Скажіть, де масло, зверху чи знизу? А що забарвилося?
- Погасіть світло. Я включу ліхтарик і підсвічені нашу посудину.
- Опущу в стакан шипучі таблетки.
- Ви де-небудь бачили щось подібне?
- А я бачила в магазині електроніки, схоже на лавову лампу.
- Згадайте нашу історію з віслюками.
- Чому ноша у Рози стала легше?
- Про яку нову властивість води ми дізналися на уроці?
- А чи зникла сіль зовсім? (Ні, вона залишилося, але тільки в воді).
-Ми ставили за мету дізнатися, чи всі речовини розчиняються у воді. Чи вдалося нам отримати відповідь на це питання?
- А що сталося з ватою, вона розчинилася?
- Вірно , вода вбралася в вату.
- Це ще одна з властивостей води.
-Як ви вважаєте, чи досягли ми поставленої на початку уроку мети?
- Оцініть, будь ласка, найактивніших. (Назвіть їх імена)
- Пам'ятаєте, я обіцяла вам сюрприз? Увага на екран.
- Подивіться на фотографії і скажіть, чи успішно ви попрацювали на уроці?
- Чи уважно виконували завдання?
- Який у вас був настрій?