Вміння студентів ставити питання

Про матеріал
Проблемі ставити запитання у навчальному процесі відводиться доволі багато часу, але як саме це робити, відомо не всім. У даних методичних рекомендаціях стисло викладаються основні постулати таких вмінь.
Перегляд файлу

СЦЕНАРІЙ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ СТАВИТИ ПИТАННЯ

Постановка запитань допомагає нам дізнаватися про нове, досліджувати невідоме і призвичаюватися до змін. Працюючи в системі професійно-технічної освіти, що повністю базується на відповідях, та існуючи в культурі, де поставлене питання можуть вважати навіть ознакою слабкості, вчителі та майстри повинні прокладати нові шляхи, створюючи сприятливі умови для постановки запитань. Тож як заохочувати постановку питань?

Картинки по запросу безпека поставлених запитаньЦЕ МАЄ БУТИ БЕЗПЕЧНО, а саме: студент повинен відчувати, що за поставлене запитання обов’язково має бути відзначений, бо визнання перед одногрупниками свого незнання створює прецедент для насмішок. Педагог повинен створити умови, у яких запитання є ознакою сили; де йому радіють і сподіваються почути якомога більше. Інститут правильних питань, Right Question Institute, некомерційна група, яка проводить навчання, прищеплюючи навички ставити питання, пропонує педагогам проводити групові вправи, присвячені винятково формулюванню питань (не відповідей!) — з певними чіткими правилами:

  •              питання, поставлені студентам, не можна оцінювати чи виправляти;
  •              всі питання слід записувати;
  •              ставитися до питань слід з повагою.

Є багато вправ такого типу. До прикладу, «10 на 10» — вправа, під час якої студентам пропонують поставити 10 важливих питань на задану тему упродовж 10 хвилин. Але найголовніше — виділити «безпечне місце» та «безпечний час», щоб усі учні мали змогу вільно «прокачувати» вміння ставити питання.

ЦЕ МАЄ БУТИ «КРУТО»: ставити питання не легко. Серед молоді існує думка, що бути крутим – авторитетно, а отже багато чого знаєш — а якщо чогось не знаєш, то це лише тому, що воно тобі й не треба. А от як допомогти студентам зрозуміти, що люди, які ставлять питання, — найкрутіші люди у світі? Адже саме цікаві «чомучки» — автори більшості крутезних гаджетів, таких популярних серед молоді. Вони створюють неперевершені шедеври музики, кіно, мистецтва. Вони — дослідники, авантюристи, повстанці, що рухають світ уперед, а самі біжать поперед нього. Хіба ж це не круто?


Картинки по запросу всі смайлиЦЕ МАЄ БУТИ ВЕСЕЛО. Частина привабливості вправ «Постав питання» криється в тому, що тут завжди присутній елемент гри. До прикладу: «Чи зможете ви перетворити цю відповідь/твердження на питання? Чи можете ви поставити питання до питання, а відповісти знову питанням?» Є безліч способів додати елемент гри до відпрацювання вміння запитувати. А ось приклад, запозичений зі світу бізнесу. Деякі компанії використовують практику, що називають «5 чому». Згідно з нею, потрібно запитувати себе «Чому…?» стільки разів, скільки знадобиться, щоб побачити справжній корінь проблеми. Навряд чи можна знайти щось більш природне , ніж без упину запитувати «Чому?»

Картинки по запросу нагородиЦЕ МАЄ БУТИ ВИНАГОРОДЖЕНО. Очевидно, слід хвалити й відзначати за всі поставлені питання — і не тільки точні, очікувані, поставлені за темою, але й за більш широкі, розмиті, а часом і неординарні.

ТРИВАЛІСТЬ ДІЇ. Якщо за мету стоїть виховання здатності ставити питання, яка залишиться зі студентом протягом усього життя, то головне — зробити питання звичкою, частиною способу мислення. Ден Ротштейн говорить, що важливо ввести метакогнітивний етап у вправи з постановки питань: запропонуйте подумати про те, як вони використали вміння запитувати, і сформулювати для себе, що вони дізналися про це вміння. Така вправа дозволить їм «прокласти нові нервові шляхи», які відповідають за питання, і ці нервові шляхи залишаться в них назавжди.

Наш мозок так влаштований, що, доки немає питання, то йому не потрібні відповіді. Прикладом цього є читання інструкції до будь-якого приладу просто тому, що розуміли, що це корисна інформація, а не шукали відповідь на питання «Як це ввімкнути/вимкнути/полагодити?».

Мотивація для навчання стає значно вищою, коли вона починається з питання, відповідь на яке учні хочуть отримати. Є певні секрети того, як поставити справді влучне питання -  перш за все, воно має бути пов’язане зі змістом, так, щоб згодом на нього пролунала відповідь. 

Питання має відповідати віку, здібностям і досвіду учнів.

Крім того, питання має збуджувати як мислення, так і цікавість, бути переконливим та мотивувальним, щоб хотілось дізнатися відповідь, щоб не виникало сумнівів щодо того вчитися чи не вчитися.

docx
Додано
29 жовтня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку