СЦЕНАРІЙ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ СТАВИТИ ПИТАННЯ
Постановка запитань допомагає нам дізнаватися про нове, досліджувати невідоме і призвичаюватися до змін. Працюючи в системі професійно-технічної освіти, що повністю базується на відповідях, та існуючи в культурі, де поставлене питання можуть вважати навіть ознакою слабкості, вчителі та майстри повинні прокладати нові шляхи, створюючи сприятливі умови для постановки запитань. Тож як заохочувати постановку питань?
ЦЕ МАЄ БУТИ БЕЗПЕЧНО, а саме: студент повинен відчувати, що за поставлене запитання обов’язково має бути відзначений, бо визнання перед одногрупниками свого незнання створює прецедент для насмішок. Педагог повинен створити умови, у яких запитання є ознакою сили; де йому радіють і сподіваються почути якомога більше. Інститут правильних питань, Right Question Institute, некомерційна група, яка проводить навчання, прищеплюючи навички ставити питання, пропонує педагогам проводити групові вправи, присвячені винятково формулюванню питань (не відповідей!) — з певними чіткими правилами:
Є багато вправ такого типу. До прикладу, «10 на 10» — вправа, під час якої студентам пропонують поставити 10 важливих питань на задану тему упродовж 10 хвилин. Але найголовніше — виділити «безпечне місце» та «безпечний час», щоб усі учні мали змогу вільно «прокачувати» вміння ставити питання.
ЦЕ МАЄ БУТИ «КРУТО»: ставити питання не легко. Серед молоді існує думка, що бути крутим – авторитетно, а отже багато чого знаєш — а якщо чогось не знаєш, то це лише тому, що воно тобі й не треба. А от як допомогти студентам зрозуміти, що люди, які ставлять питання, — найкрутіші люди у світі? Адже саме цікаві «чомучки» — автори більшості крутезних гаджетів, таких популярних серед молоді. Вони створюють неперевершені шедеври музики, кіно, мистецтва. Вони — дослідники, авантюристи, повстанці, що рухають світ уперед, а самі біжать поперед нього. Хіба ж це не круто?
ЦЕ МАЄ БУТИ ВЕСЕЛО. Частина привабливості вправ «Постав питання» криється в тому, що тут завжди присутній елемент гри. До прикладу: «Чи зможете ви перетворити цю відповідь/твердження на питання? Чи можете ви поставити питання до питання, а відповісти знову питанням?» Є безліч способів додати елемент гри до відпрацювання вміння запитувати. А ось приклад, запозичений зі світу бізнесу. Деякі компанії використовують практику, що називають «5 чому». Згідно з нею, потрібно запитувати себе «Чому…?» стільки разів, скільки знадобиться, щоб побачити справжній корінь проблеми. Навряд чи можна знайти щось більш природне , ніж без упину запитувати «Чому?»
ЦЕ МАЄ БУТИ ВИНАГОРОДЖЕНО. Очевидно, слід хвалити й відзначати за всі поставлені питання — і не тільки точні, очікувані, поставлені за темою, але й за більш широкі, розмиті, а часом і неординарні.
ТРИВАЛІСТЬ ДІЇ. Якщо за мету стоїть виховання здатності ставити питання, яка залишиться зі студентом протягом усього життя, то головне — зробити питання звичкою, частиною способу мислення. Ден Ротштейн говорить, що важливо ввести метакогнітивний етап у вправи з постановки питань: запропонуйте подумати про те, як вони використали вміння запитувати, і сформулювати для себе, що вони дізналися про це вміння. Така вправа дозволить їм «прокласти нові нервові шляхи», які відповідають за питання, і ці нервові шляхи залишаться в них назавжди.
Наш мозок так влаштований, що, доки немає питання, то йому не потрібні відповіді. Прикладом цього є читання інструкції до будь-якого приладу просто тому, що розуміли, що це корисна інформація, а не шукали відповідь на питання «Як це ввімкнути/вимкнути/полагодити?».
Мотивація для навчання стає значно вищою, коли вона починається з питання, відповідь на яке учні хочуть отримати. Є певні секрети того, як поставити справді влучне питання - перш за все, воно має бути пов’язане зі змістом, так, щоб згодом на нього пролунала відповідь.
Питання має відповідати віку, здібностям і досвіду учнів.
Крім того, питання має збуджувати як мислення, так і цікавість, бути переконливим та мотивувальним, щоб хотілось дізнатися відповідь, щоб не виникало сумнівів щодо того вчитися чи не вчитися.