Транспорт речовин. Внутрішнє рідке середовище організму людини
Очікувані результати: учні обґрунтовують роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; учні пояснюють значення лімфи, «гомеостаз», тканинної рідини, крові;
Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням будови кровоносних систем, таблиця «Кров», фотографії, малюнки, таблиці,презентація, ПК, мультимедійний проектор, мікропрепарати крові.
Базові поняття й терміни: плазма крові, формені елементи крові, сироватка крові, еритроцити, лейкоцити, лімфоцити, тромбоцити, фагоцитоз, фагоцити, кров’ яні пластинки, стовбурові клітини, гемоглобін.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
2. Мотивація навчальної діяльності
Слова “кров”, “кровні”, “кровний” – споріднені, ми чуємо з дитинства. Поняття “життя”, “смерть”, “здоров’я”, “війна” – теж пов’язані з кров’ю.
“Кров людська – не водиця, її проливати не годиться”, у цих словах, миролюбний, глибокий зміст миролюбивої вдачі нашого народу.
* Споконвіків за кров’ю визнавали велику силу, нею скріпляли священні клятви, шлюби.
*Давні греки приносили кров у жертву богам, а їхні лікарі лікували душевнохворих кров’ю здорових людей.
* Римські імператори приймали вашим з крові молодих тварин, щоб повернути собі молодість.
* В Україні навесні робили хворим кровопускання, щоб омолодити організм.
*Сократ любив повторювати: “Я знаю тільки те, що нічого не знаю”. Це афоризм людей мудрих, скромних, які не зупиняються на досягнутому.
Повідомлення теми, мети уроку.
- Ну, після цього, мабуть, всім зрозуміло, що тема сьогоднішнього уроку – кров. Запишіть у зошитах – «Транспорт речовин. Внутрішнє середовище організму». Нашою метою буде ознайомлення зі складом та функціями крові, вивчення понять та термінів.
3. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
— Які рідини в організмі людини ви знаєте?
— До якої групи тканин належать кров і лімфа?
— Чому вони належать до сполучної тканини?
4. Засвоєння нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Внутрішнє середовище організму. Його значення. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми.)
2. Внутрішнє середовище організму — транспортна система. Функції транспортної системи. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми «Функції транспортної системи».)
3. Кров, її склад і значення. Кров як один із видів сполучної тканини.
4. Функції крові. (Розповідь вчителя, складання схеми.)
а) розповідь вчителя з використанням презентації; заповнення таблиці(один учень зачитує результати роботи).
Назва клітини |
Особливості будови |
Функція |
Еритроцити |
Двовогнутий диск, діаметр 7-8 мкм,без’ядерні,червоний ко-лір, містять гемоглобін, живуть 4 місяці |
Транспорт кисню та вуглекис-лого газу |
Лейкоцити(лімфоцити,моно-цити тощо) |
Безбарвні, є ядро, живуть від кількох годин до десятків років |
Захисна функція |
Тромбоцити |
Без’ядерні кров ‘яні пластинки |
Зсідання крові |
б) самостійна робота ( заповнення словника термінів).
5. Гомеостаз — здатність організму підтримувати динамічну сталість внутрішнього середовища. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
— Які органи забезпечують гомеостаз?
— Яку біологічну роль відіграє гомеостаз?
5. Закріплення набутих знань.
5.1 Знайдіть відповідності ( відповідає один учень):
1) еритроцити; а) плазма, позбавлена фібриногену;
2) лейкоцити; б) безбарвні клітини з ядром;
3) фагоцити; в) рідка міжклітинна речовина;
4) тромбоцити; г) клітини, які захоплюють та поглинають чужо-
5) плазма крові; рідні частинки;
6) сироватка крові. д) невеликі без’ядерні клітини червоного кольору;
е) позбавлені ядер кров ‘яні пластинки.
5.2 Розв’язування задачі.
Визначте, скільки літрів крові міститься в організмі людини, маса якої 47 кг, якщо відомо, що на частку крові припадає 7,7 % маси тіла, а густина тіла становить 1,06 г/см3.
Розв’язання:
1. Знаходимо масу крові (складаємо пропорцію):
47 кг — 100 %
х кг — 7,7 %
х = 3,62 кг = 3620 г
2. Знаходимо об’єм крові, використовуючи формулу:
V = 3620 : 1,06 = 3415 см3 = 3,4 л
Відповідь: 3,4 л крові.
5.3«Закінчи речення».
Кров, лімфа, тканинна рідина утворюють ... (внутрішнє рідке середовище організму).
Обмін речовин між клітинами і внутрішнім середовищем відбувається завдяки ... (осмосу та дифузії).
Важливою рисою внутрішнього середовища є ... (відносна сталість його складу, фізичних та хімічних властивостей).
Кров і лімфу відносять до ... (сполучної) тканини.
Лімфа формується з ... (тканинної рідини).
Тканинна рідина утворюється з ... (плазми крові).
VІ. Домашнє завдання
Вивчити відповідну тему із підручника.
Підготувати додаткову літературу про історію відкриття еритроцитів.