Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа.

Про матеріал
Біологія 8 клас. Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа. Сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль у життєдіяльності організму; навчити розрізняти різноманітні поняття; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; використовуючи здоров’я збережувальні технології.
Перегляд файлу

Транспорт речовин.  Внутрішнє рідке середовище організму людини

Мета уроку: сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль у життєдіяльності організму; навчити розрізняти різноманітні поняття;  розвивати вміння порівнювати,  аналізувати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; використовуючи здоров’я збережувальні технології.

Очікувані результати: учні обґрунтовують роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; учні пояснюють значення лімфи,  «гомеостаз», тканинної рідини, крові;

Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням будови кровоносних систем, таблиця «Кров», фотографії, малюнки, таблиці,презентація, ПК, мультимедійний проектор, мікропрепарати крові.

Базові поняття й терміни:  плазма крові, формені елементи крові, сироватка крові, еритроцити, лейкоцити, лімфоцити, тромбоцити, фагоцитоз, фагоцити, кров’ яні пластинки, стовбурові клітини, гемоглобін.                              

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

2. Мотивація навчальної діяльності

Слова “кров”, “кровні”, “кровний” – споріднені, ми чуємо з дитинства. Поняття “життя”, “смерть”, “здоров’я”, “війна” – теж пов’язані з кров’ю.

“Кров людська – не водиця, її проливати не годиться”, у цих словах, миролюбний, глибокий зміст миролюбивої вдачі нашого народу.

* Споконвіків за кров’ю визнавали велику силу, нею скріпляли священні клятви, шлюби.

*Давні греки приносили кров у жертву богам, а їхні лікарі лікували душевнохворих кров’ю здорових людей.

* Римські імператори приймали вашим з крові молодих тварин, щоб повернути собі молодість.

* В Україні навесні робили хворим кровопускання, щоб омолодити організм.

*Сократ любив повторювати: “Я знаю тільки те, що нічого не знаю”. Це афоризм людей мудрих, скромних, які не зупиняються на досягнутому.

 Повідомлення теми, мети уроку.

- Ну, після цього, мабуть, всім зрозуміло, що тема сьогоднішнього уроку – кров. Запишіть у зошитах – «Транспорт речовин. Внутрішнє середовище організму». Нашою метою буде ознайомлення зі складом та функціями крові, вивчення  понять та термінів.

3. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

— Які рідини в організмі людини ви знаєте?

— До якої групи тканин належать кров і лімфа?

— Чому вони належать до сполучної тканини?

4. Засвоєння нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Внутрішнє середовище організму. Його значення. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми.)

 

 

 

2. Внутрішнє середовище організму — транспортна система. Функції транспортної системи. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, пояснення схеми «Функції транспортної системи».)

 

3. Кров, її склад і значення. Кров як один із видів сполучної тканини.

 

4. Функції крові. (Розповідь вчителя, складання схеми.)

 

а) розповідь вчителя з використанням презентації; заповнення таблиці(один учень зачитує результати роботи).                                                                                                                              

 

Назва клітини

Особливості будови

Функція

Еритроцити

Двовогнутий диск, діаметр 7-8 мкм,без’ядерні,червоний ко-лір, містять гемоглобін, живуть 4 місяці

Транспорт кисню та вуглекис-лого газу

Лейкоцити(лімфоцити,моно-цити тощо)

Безбарвні, є ядро, живуть від кількох годин до десятків років

Захисна функція

Тромбоцити

Безядерні кров яні пластинки

Зсідання крові

 

б) самостійна робота  ( заповнення словника термінів).     

5. Гомеостаз — здатність організму підтримувати динамічну сталість внутрішнього середовища. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)

— Які органи забезпечують гомеостаз?

— Яку біологічну роль відіграє гомеостаз?                  

5. Закріплення набутих знань.

5.1 Знайдіть відповідності ( відповідає один учень):

1) еритроцити;                                                       а) плазма, позбавлена фібриногену;

2) лейкоцити;                                                         б) безбарвні клітини з ядром;

3) фагоцити;                                                            в) рідка міжклітинна речовина;

4) тромбоцити;                                                       г) клітини, які захоплюють та поглинають чужо-

5) плазма крові;                                                                  рідні частинки;

6) сироватка крові.                                                 д) невеликі без’ядерні клітини червоного кольору;

                                                                                     е) позбавлені ядер кров ‘яні пластинки.

5.2 Розв’язування задачі.

Визначте, скільки літрів крові міститься в організмі людини, маса якої 47 кг, якщо відомо, що на частку крові припадає 7,7 % маси тіла, а густина тіла становить 1,06 г/см3.

Розв’язання:

1. Знаходимо масу крові (складаємо пропорцію):

47 кг — 100 %

х кг — 7,7 %

х = 3,62 кг = 3620 г

2. Знаходимо об’єм крові, використовуючи формулу:

V = 3620 : 1,06 = 3415 см3 = 3,4 л

Відповідь: 3,4 л крові.

 

5.3«Закінчи речення».

Кров, лімфа, тканинна рідина утворюють ... (внутрішнє рідке середовище організму).

Обмін речовин між клітинами і внутрішнім середовищем відбувається завдяки ... (осмосу та дифузії).

Важливою рисою внутрішнього середовища є ... (відносна сталість його складу, фізичних та хімічних властивостей).

Кров і лімфу відносять до ... (сполучної) тканини.

Лімфа формується з ... (тканинної рідини).

Тканинна рідина утворюється з ... (плазми крові).

VІ. Домашнє завдання

Вивчити відповідну тему із підручника.

Підготувати додаткову літературу про історію відкриття еритроцитів.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
4091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку