Урок «Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань»

Про матеріал
сформувати поняття про онкогенні фактори та онкогенні захворювання; ознайомити учнів зі способами профілактики онкологічних захворювань; - розвивати вміння логічно мислити та знаходити взаємозв'язок між дією онкогенних факторів та наслідками для здоров'я людини, розвивати творчі здібності учнів,формувати інтерес до предмету,вміння працювати в групі; - на прикладі профілактики онкогенних захворювань виховувати прагнення здорового способу життя, виховувати цілеспрямованість, толерантність, відповідальність, ініціативність, творче відношення до роботи.
Перегляд файлу

Конспект уроку з біології для 11 класу на тему: «Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань»

Мета:

- сформувати поняття про онкогенні фактори та онкогенні захворювання; ознайомити учнів зі способами профілактики онкологічних захворювань;

- розвивати вміння логічно мислити та знаходити взаємозв'язок між дією онкогенних факторів та наслідками для здоров'я людини, розвивати творчі здібності учнів,формувати інтерес до предмету,вміння працювати в групі;

- на прикладі профілактики онкогенних захворювань виховувати прагнення здорового способу життя, виховувати цілеспрямованість, толерантність, відповідальність, ініціативність, творче відношення до роботи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Вид уроку:інтегрований урок.

 Форма організації навчальної роботи: індивідуальна, фронтальна, робота в групах, робота в парах.

Дидактичне забезпечення: презентації, картки-завдання.

Методи та прийоми:
метод емоційного стимулювання, проблемно-пошуковий (прийоми навчання: постановка взаємоповязаних проблемних запитань, випереджальні завдання пошукового характеру), дослідницький метод ( прийоми навчання:формулювання задачі на підставі аналізу проблемної ситуації; висунення гіпотези, абстрагування; індуктивний умовивід; дедуктивний умовивід і доведення;  інтерактивні ( прийоми: «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Мікрофон»).

Обладнання: проектор, компютер, смартфони.

Програмні засоби: програми:MicrosoftWord, MicrosoftPowerPoint; електронні ресурси: мультимедійні презентації ( викладача та учнів), відеоролики; ресурси мережі:завдання створене у програмі LearningApps.

Міжпредметні звязки: хімія, біологія, фізика, основи медичних знань, історія.

Базові поняття і терміни:

онкологія, онкогенні фактори, ракові пухлини, профілактика онкологічних захворювань.

Хід уроку:

 

«Підготуватися до раку майже неможливо. Але і не діяти згубно».

ДмитрійШепелев.

 

I. Організаційний момент.

1. Створення позитивної установки на роботу.

Привітання викладача та учнів.Перевіркаготовностідо уроку.

Учні попередньо об’єднуються у дві групи, які мають випереджувальні завдання.

Вступне слово викладача:

  • Добрий день!

Вправа «Чудодійне зникнення».

(Вчитель демонструє ємність з чистою водою)

Людина, яка має позитивне ставлення до інших - має таку чисту, прозору душу, як вода. Душа чиста, незаплямована ні заздрістю, ні гнівом,ні образою, ні сумом. Але ось з людиною щось трапилось і вона затаїла в душі гнів (додає індикатор), і ланцюжок потягнув за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить, яка відволікатиме від важких думок. Тоді трапляється чудодійне перетворення (додає луг).

- Якою стала вода? (Чистою, прозорою). Тож і я вам бажаюжити у терпимості, добрі, радості, тоді ваша душа буде наповнена чарівною силою, чистою і прозорою, як джерельна вода.

  • Продовжіть речення: Який сьогодні гарний день, тому що…..

Я бажаю вам успішного уроку!

II. Актуалізація опорних знань.

1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

А зараз давайте пригадаємо вивчений матеріал з попередніх уроків.

Викладач:

1.Назвіть ознаки старіння клітин.(Втрата води, зниження обміну речовин, клітини перестають оновлюватися).

2.Які ви знаєте порушення клітинного циклу? (Апоптоз, некроз, нестримний поділ клітин).

2. Самостійна робота шляхом тестування із взаємоперевіркою.

(Викладач інструктує учнів щодо часу виконання та максимальної кількості балів.)

 

Тести.

1. Назвіть одну із ключових ознак старіння клітин:

а)геномна стабільність; б) білковий гомеостаз; в) теломерні скорочення;

г) збільшення кількості міжклітинних контактів.

 

2. Як називається матрикс цитоплазми, щільність якого з віком збільшується?

а)протоплазма; б) каріоплазма; в) гіалоплазма г) плазмалема;

 

3. Назвіть пігмент старіння, що накопичується з віком в залишкових тільцях клітин:

а) меланін; б)  хлорофіл; в) родопсин; г) ліпофусцин;

 

4. Виберіть один із процесів антистаріння:

а) підвищення інтенсивності гліколізу; б) пригнічення системи антиоксидантів;

в) сповільнення обміну речовин; г) збільшення дефектів ДНК.

 

5. Назвіть генетично запрограмовану загибель клітини:

а) некроз; б) цитоліз; в) апоптоз; г) цитокінез.

 

6. Як називається загибуль клітини під дією шкідливих чинників?

а) апоптоз; б) некроз; в) гліколіз; г) деплазмоліз.

 

7. Як називається наука про старіння?

а) альгологія; б) біоніка; в) валеологія; г) геронтологія.

 

8. Вкажіть основну відмінність некрозу від апоптозу:

а) експресія генів; б) реакція запалення; в) не потребує затрат енергії;

г) генетична запрограмованість.

 

9. Що відбувається з клітинами за нестачі поживних речовин для її життєдіяльності?

а) швидкий поділ; б) перехід у фазу спокою; в) запрограмована загибель; г) реплікація ДНК

 

10. Оберіть органелу, функцією якої є модифікація білків та участь у секреції:

а) лізосоми; б) мітохондрії; в) КомплексҐольджі; г) ЕПС (ендоплазматична сітка).

 

11. Укажіть генетично інертний комплекс ДНК і білків.

а) теломери; б) еухроматин; в) гліколіз; г) гетеро хроматин.

 

12. Унаслідок апаптозу травні ферменти з лізосом:

а) потрапляють у міжклітинне середовище; б) повністю знищуються; в) поглинаються сусідніми клітинами; г) вивільняються назовні через розриви у мембрані.

Ключ. 1.Б. 2.В. 3.Г. 4.Б. 5.В. 6.Б. 7.Г. 8.Б. 9.В. 10.В. 11.Г. 12.А.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.

(Створення проблемної ситуації).

А зараз перегляньте, будь ласка,відеокліп.(Перегляд відео кліпу  Жанни Фріске

https://www.youtube.com/watch?v=CA7Sf17r1zE)

Це улюблена співачка і актриса мільйонів. Яка співачка знялася в цьому кліпі? Чому саме її кліп був вам представлений?

Як ви думаєте, про що ми сьогодні будемо говорити? (Вона померла від раку).

Викладач:

Нобелівська премія – одна з найпрестижніших та найцінніших нагород сучасності.

Як ви гадаєте, за що світ нагородив найкращих 2018 року?

2018 року премія дісталася видатним вченим – американцеві Джеймсу Еллісону і японцеві ТасукуХондзе, що вивчають імунотерапію онкологічних захворювань. Нобелівська премія присуджена за «відкриття в сфері терапії раку шляхом придушення негативної імунної регуляції».

Вчені відкрили так звані імунні контрольні точки або чекпоінти – це такі молекули на поверхні імунних клітин, які «пригальмовують» імунну систему з метою самозбереження здорових клітин. Якщо блокувати ці молекули, імунна система активізується і починає боротися з раковими клітинами.

Відкриття Еллісона та Хондзе вважаються найбільшим проривом у лікуванні онкологічних захворювань останніх двох десятиліть.

 

III.Основначастина уроку.

1.Повідомлення теми і мети уроку.

         Отже,теманашого уроку «Поняття про онкогенніфактори та онкологічнізахворювання. Профілактикаонкологічнихзахворювань».

(Запис в зошити дати і теми уроку).

 Вправа «Мозковий штурм».

1.Що таке здоров’я? Що таке захворювання? До яких наслідків може призводити порушення клітинного циклу?

2.Що таке доброякісна пухлина?

3.Які фактори можуть бути причинами мутацій?

4.Що вам відомо про онкологічні захворювання?

 

5.Чи існують у наш час, на вашу думку, ефективні методи лікування раку?

 

6.Чи можлива профілактика онкологічних захворювань?

 

На ці запитання ми сьогодні і спробуємо дати відповіді.

А щоб все це з'ясувати, потрібно розглянути онкогенні фактори,що викликають рак, онкогенні захворювання,ознайомитися  зі способами профілактики онкологічних захворювань. Сьогодні ми дамо відповіді на три питання Що?

  1. ЩО ТАКЕ РАК?
  2. ЩО ВИКЛИКАЄ РАК?
  3. ЩО МОЖНА ВДІЯТИ ПРОТИ РАКУ?

Це і є мета нашого уроку.

 

Щорічно, 4 лютого, починаючи з 2005 року, світова громадськість відзначає Всесвітній день боротьби з раковими захворюваннями, який організовується Міжнародним протираковим союзом. Цей День покликаний привернути увагу громадськості до профілактики раку, своєчасність виявлення, якість лікування з метою зниження  кількості випадків передчасної смерті від раку до мінімуму і підвищення якості життя для онкологічних пацієнтів.

Онкологічні захворювання є однією з основних причин захворюваності і смертності в усьому світі. За останні 100 років за цими показниками онкопатологія перемістилася з десятого місця на друге, поступаючись лише хворобам серцево-судинної системи.

За прогнозами МОЗ України до 2020 року рівень захворюваності на злоякісні новоутворення в країні може досягти 180 тисяч нових випадків, тобто збільшиться на 15%. За локалізацією найбільш поширеним серед чоловіків є рак легенів, шкіри, передміхурової залози, шлунка, а серед жінок – рак молочної залози, рак тіла і шийки матки та ободової кишки, шкіри.

Захист випереджального завдання «Статистичні дані МОЗ».

Згідно зі статистичними даними МОЗ, в Україні більше 1 млн хворих на рак, щодня реєструється 450 нових випадків онкозахворювань.

 Україна займає друге місце в Європі за темпами поширення онкозахворювань.

 Щорічно 140 тисяч українців дізнаються, що у них рак.

 Щодня 450 українців дізнаються, що у них виявлена ​​злоякісна пухлина (20 осіб на годину). З них 250 вмирають (10 осіб на годину).

 Щороку від раку помирають близько 90 тисяч українців, 35% - люди працездатного віку.

 Ризик розвитку онкологічних захворювань складає 27,7% для чоловіків і 18,5% для жінок.

 Злоякісні новоутворення вражають в Україні кожного четвертого чоловіка і кожну шосту жінку.

 За розрахунками ВООЗ, до 2020 року кількість людей, які вперше захворіють на рак, в Україні буде більше 200 тисяч

 30% випадків смерті від раку обумовлені 5 основними джерелами ризику: високий індекс маси тіла, низький рівень споживання фруктів і овочів, відсутність фізичної активності, вживання тютюну, вживання алкоголю.

Викладач:

Зверніть увагу на епіграф уроку.

«Підготуватися до раку майженеможливо. Але і не діятизгубно».

ДмитрійШепелев.

 (Створення проблемної ситуації).

Викладач:

Ми з вами часто чуємо такий термін як "Онкологія". Як би ви пояснили,що він означає?

Вправа «Асоціативний кущ».

З якими словами ви асоціюєте термін рак?

За адресою сайту знайдіть інформацію про цей термін.

(https://uk.wikipedia.org/wiki/Онкологія).

Онкологія — від грец. онкос– пухлина і логос – наука) –  (це область медицини, яка об’єднує в собі знання про ракові  пухлини, а також доброякісні пухлини,  вивчає поведінку клітин, що беруть участь у їх формуванні, визначає наявність в організмі злоякісної пухлини.

Викладач: 

  1. ЩО ТАКЕ РАК?

Ми походимо з однієї клітини.У кожній клітині є механізм поділу, підконтрольний і пригнічений у дорослому житті. Наразі незрозуміло, чому виникають більшість видів раку. Раптом у клітині щось збивається і цей механізм поділу починає знову працювати. Коли наша клітина починає неконтрольовано ділитися, вона стає пухлинною.Клітини безмежно і безконтрольно діляться, і так з’являються пухлини – добро- чи злоякісні. Доброякісна пухлина, як правило, росте в межах свого органу. Злоякісна проростає в інші органи, йде у кров, тому її значно важче лікувати.

Пухлинна клітина "не вигадує велосипед", вона працює як ембріон у матці вагітної

Без пригнічення імунітету матері не буде імплантації, не буде дитини.

Рак – який веде до смерті – використовує механізми самого життя.

 

Як ви вважаєте, в нашому організмі є онкодозор? Організм захищається? ( Так. Є імунна система. Т-кіллери, що захищають наш організм.) Отже, кожну секунду йде аналіз клітин. Давайте спробуємо відтворити це умовно з надувними кульками.

( Учні умовно відтворюють роботу імунної системи). Отже, є протираковий захист? Чому ж ракова клітина може вислизнути, якщо в нас такий онкодозор?

Перегляньте. Будь ласка, відеофрагмент.

(Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=4X5NW0kZgIs).  

Так рак обдурює наш імунітет, щоб рости. Він маскується.

Фотопитання « Стежками кінострічок».

- Хтозображений на слайді? Чому саме цей кіногерой? Який в нього зв'язок з темою нашого уроку.( Агент Сміт, який розмножувався  дуже швидкими темпами).

Рак – захворювання, при якому відбувається безконтрольне зростання атипових (злоякісних) клітин, здатних проростати в сусідні органи і тканини, поширюватися (метастазувати) по кровоносних або лімфатичних судинах в інші ділянки організму з утворенням віддалених метастазів, які є однією з основних причин смерті від раку.

-Хтозображений на другомуслайді? Чому саме цей кіногерой? Який в цього кіногероя  зв'язок з темою нашого уроку.( Ван Хельсінг, він був перевертнем).

Рак виникає в результаті перетворення нормальних клітин в пухлинні клітини в ході багатоетапного процесу. Ці зміни відбуваються в результаті взаємодії генетичних факторів людини і факторів зовнішнього середовища.

Давайте з вами спробуємо пояснити, що таке онкологічні захворювання ?

(Запис в зошити).

 

Онкологічні захворювання - це спадкові порушення, що зумовлені появою в організмі змінених (трансформованих) соматичних клітин. Ці хвороби супроводжуються утворенням пухлин доброякісного (аденома, папілома, ліпома) або злоякісного характеру.

 

 

 

Викладач:

Як саме відбувається метастазування в організмі людини дізнаємось з відеофрагменту. (Перегляд відеофрагменту Метастазування ракових пухлин» https://www.youtube.com/watch?v=8ysCNqnKc7Y).

Викладач:

Учні попередньо об’єдналися у дві групи, які мали випереджувальні завдання.

  1. Захист проектів.

 

I група –«Онкологічні фактори. Характеристика пухлин. Профілактика.».

 

II група – «Здорове харчування, як спосіб профілактики онкологічних захворювань».

А зараз дамо відповідь на друге запитання.

I група –«Онкологічні фактори. Характеристика пухлин. Профілактика.».

 

  1. ЩО ВИКЛИКАЄ РАК?

На розвиток злоякісних пухлин впливають онкогенні фактори. Що ж це за фактори?

Онкогенні фактори — це фізичні, хімічні або біологічні фактори, дія яких стає причиною утворення в організмі доброякісних або злоякісних пухлин. Онкогенні фактори відрізняються високим різноманіттям.

1. Неправильне харчування - викликає  виникнення пухлин у 35% випадків. Консерванти, барвники, розпушувачі, ароматизатори, поліпшувачі смаку, харчові добавки хімічного походження, які людина споживає, збільшують вірогідність  виникнення раку шлунка, товстої та прямої кишок.Їжа може бути джерелом хімічних канцерогенів.

Вони є у тваринній їжі, у будь-якому м’ясі. Якщо взяти яловичину, витягнути з неї певну речовину, внести мишам – буде рак. Це науковий факт. Тваринна їжа – особливо червоне і перероблене м’ясо – належать до онкогенних факторів нарівні з курінням!

Уявіть пачку Marlboro і банку шпротів. У шпротах є стільки ж онкогенних канцерогенів, як у двох пачках сигарет. Смажимо м’ясо, а на його поверхні – канцерогени.

 

2. Тютюнопаління – одна з найвагоміших причин виникнення раку. Ця шкідлива звичка викликає рак легенів, ротової порожнини, стравоходу, гортані, підшлункової залози, сечового міхура та шийки матки. Рак спричиняє і пасивне куріння.Вживання тютюну – найзначніший фактор ризику (смертність від раку через куріння становить близько 22% від усіх випадків).

3. Радіоактивне опромінення – викликає злоякісні пухлини у 4-5% випадків. Рак шкіри найчастіше виникає через тривале сонячне опромінення. Здатне викликати онкозахворювання і рентгенівське та радіаційне опромінення.

4. Малорухомий спосіб життя також викликає онкологічні захворювання у 4-5% випадків. Надлишкова вага є чинником розвитку багатьох злоякісних пухлин, у тому числі раку молочної залози, тіла матки, товстої кишки і раку передміхурової залози.

 

5. Вживання алкогольних напоїв – причина виникнення 2-3% онкологічних захворювань. Найбільше ризикують ті, хто поєднує випивку з курінням.

 

6. Забруднення довкілля є причиною розвитку злоякісних пухлин в 1-2% випадків. Потужне джерело виникнення злоякісних новоутворень – викид в атмосферу продуктів згорання автотранспортом. Також під ризик потрапляють люди, що проживають поблизу промислових гігантів.

 

7. Підвищена стресовість. Під час стресу  організм мобілізує всі органи і системи. Якщо стреси трапляються часто, це спричинює їх перевтому і виснаження. Унаслідок цього виникають різноманітні захворювання, які здатні, врешті-решт, спричинити рак.

 

8. Неякісні полімерні матеріали, з яких може бути виготовлений посуд, дитячі іграшки, меблі, здатні викликати рак дихальних шляхів.

 

9. Спадковість. Близько 15% раку молочної залози має спадковий характер. Також спадкову схильність мають лейкози, злоякісні лімфоми. Ретинобластома (пухлина ока) – єдине онкозахворювання у дітей, що має реальний спадковий зв’язок – приблизно в третини випадків.

 

10.  Деякі види вірусів. Головна причина раку печінки – хронічне інфікування вірусами гепатиту В, С, раку шийки матки – вірусом папіломи людини.

 

11. Безсистемне вживання медпрепаратів. Ліки слід вживати після консультації з лікарем і не займатися самолікуванням.

 

12. Порушення вироблення гормонів статевими органами. Гормональний дисбаланс: підвищеннярівняпевних гормонів. Тож не дивно, щонайрозповсюдженішіпухлини в світі: рак молочноїзалози у жінок і передміхурової у чоловіків.

13.Ще одним важливим чинником розвитку раку є старіння. Протягом життя людини відзначається зниження ефективності механізмів поновлення клітин у міру старіння людини, а фактори ризику виникнення онкології накопичуються.

Робота в парах. Вправа «Знайди пару».( Учні створюють логічні пари).

Самостійна робота на зіставлення

Міжнародний класифікатор хвороб є загальноприйнятою класифікацією для кодування медичних захворювань. Класифікатор складається з 21 розділу, кожен з яких містить підрозділи з кодами хвороб і станів. Зіставте назви запропонованих захворювань із розділами міжнародного класифікатора хвороб. За умови правильних відповідей отримаєте ім'я лікаря, який уперше назвав злоякісну пухлину карциномою (від грец. карцинос — краб). Доведіть зв'язок новоутворень з іншими захворюваннями людини.

1 Новоутворення

А Гастрит, панкреатит

2 Паразитарні захворювання

Г Меланома, лейкоз

3 Хвороби крові

І Ентеробіоз, опісторхоз

4 Хвороби ендокринної системи

К Катаракта, глаукома

5 Хвороби нервової системи

О Менінгіт, енцефаліт

6 Хвороби ока

П1 Анемія, метгемоглобінемія

7 Хвороби органів дихання

П2 Цукровий діабет, гіпертиреоз

8 Хвороби органів травлення

Р Фарингіт, пневмонія

9 Хвороби шкіри

Т Вітиліго, дерматити

Відповідь. Гіппократ.

 

II група – «Здорове харчування , як спосіб профілактики онкологічних захворювань».

  1. ЩО МОЖНА ВДІЯТИ ПРОТИ РАКУ?
  2.  

Розповідь з елементами бесіди з демонстрацією продуктів харчування.

 

Викладач:

Є три продукти, які можна вживати щодня, щоб захистити себе від раку. Як би ви розмістили їх за значимістю: I-місце,II- місце,III- місце.( Зелений чай. Кава. Горіхи.).

 

Психосоматика. «Причина рака – стрес?».

Вправа дебати «За і проти». 

(Переглядвідеофрагменту

https://thumbs.gfycat.com/ImportantThankfulGiantschnauzer-size_restricted.gif?fbclid=IwAR11F9pnkepbZBY2OxC4YAVyZCea8pGulGnwfKMxapy5UhOFKX3JxvmB5Ag).

 

IV.Закріплення і узагальнення знань.

Викладач:

Завдання. Інтерактивна вправа «Пазл».

А зараз прошу вас використати ваші гаджети, відскануватиQR-код  і виконати вправу «Пазл»

(Інтерактивна вправ «Пазл», з використанням онлайн сервісу LearningApps.org).

QR Code

 

 

 

 

 

 

 

V. Підведення підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Ми можемозробитинаступнівисновки:

  • Зберігатиздорову массу тіла, бути фізичноактивними,
  • скоротитиспоживання фаст-фуду та солодкихнапоїв, червоного та обробленогом'яса (ковбас, сосисок, копченихпродуктів). Основа здорового харчування – цецілі зерна, овочі, фрукти та бобові,
  • не можна бути байдужим до цієї проблеми та інших людей,
  • ніколи не можна піддаватися хворобі і треба завжди боротися за своє життя.

Виставлення і аргументація оцінок за урок.

1.Рефлексія.

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що корисне для себе ви на ньому взнали?

Ви молодці!

2.Викладач оцінює роботу учнів на уроці.

 

V. Домашнє завданя.

         Домашнє завдання пропонується за рівнями складності.

 

- Підручник. Опрацювати §59,ст.231-235.В/І.Соболь. Біологія.10 клас.

Середній  рівень – дати відповіді на запитання в кінці параграфу підручника.

Достатній рівень–розробити проект «Нова ера лікування раку».

Високий рівень-творче завдання: Враховуючи свої знання, сучасні погляди медиків, релігії напишіть власне висловлювання з теми «Причина рака – стрес?».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Іщенко Ольга Василівна
    Дякую! Дуже-дуже класний та шикарний конспект уроку!!!! Структуровано, методично грамотно! Цікаві завдання та матеріал! Все - просто супер!))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Столяревська Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
8626
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку