Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Землетруси
Мета уроку: сформувати знання про рух літосферних плит у наш час, познайомити з унікальними явищами планетарного масштабу — землетрусами, їх наслідками та районами поширення.
Обладнання: підручник, атлас, зошит для практичних робіт, глобус, карта будови земної кори, фізична карта світу, схема «Поширення коливань під час землетрусу».
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть: указувати на особливості рухів земної кори, літосферних плит; наводити приклади й показувати на карті сейсмічні пояси; пояснювати вплив внутрішніх процесів на формування материків, океанів та їх рельєф.
Географічна номенклатура: Тихоокеанський і Середземноморський сейсмічні пояси.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
До внутрішніх процесів Землі належать рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм. Вони безпосередньо беруть участь у формуванні рельєфу, впливають на повітряну й водну оболонки Землі. Сьогодні ми поговоримо про явище, наслідки якого можна описати словами: це не війна, але загинуло багато людей; цей не бій, але зруйновані тисячі будинків; це не битва, але знищено силу-силенну техніки, десятки кілометрів автомобільних шляхів і залізниць виведені з ладу. Про що ж ми сьогодні будемо говорити? Правильно, про землетруси.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання
1. Що ви знаєте про літосферні плити?
2. Які спостереження дають змогу встановлювати їхню рухливість?
3. Що ви чули про землетруси?
4. Де зазвичай відбуваються ці катастрофічні явища?
5. Якими можуть бути їх наслідки?
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Природа сейсмічних поясів.
2. Землетрус як природне явище.
3. Райони поширення землетрусів, їх прогнозування.
1. Природа сейсмічних поясів
Завдання
Визначте географічне положення Тихоокеанського й Середземноморського поясів, позначте їх відповідними умовними знаками й підпишіть на контурній карті. (Сейсмічні пояси позначаються лініями червоних кольорів (у місцях сходження літосферних плит — одна лінія, у місцях розходження — дві паралельні лінії) і підписуються в напрямку їх простягання.)
Повідомлення учнів
Учні виступають із повідомленнями про землетруси.
2. Землетрус як природне явище
Робота зі схемою
(Учитель демонструє схему «Поширення коливань під час землетрусу».)
Розгляньте схему і назвіть причини виникнення цих природних катастроф.
3. Райони поширення землетрусів, їх прогнозування
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал у підручнику про райони поширення землетрусів.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота зі схемою
Намалюйте схему «Поширення коливань під час землетрусу». Укажіть розташування центру й епіцентру землетрусу, райони з різним ступенем руйнування.
VI. Підсумки уроку
Висновки
До внутрішніх процесів Землі відносять рухи літосферних плит, землетруси, вулканізм. Вони безпосередньо беруть участь у формуванні рельєфу, впливають на повітряну й водну оболонки Землі. Найактивніше внутрішні процеси проявляються в сейсмічних поясах.
Землетруси — це підземні поштовхи й коливання земної кори, що супроводжуються утворенням розколів, просідань або сповзань окремих ділянок земної поверхні.
Причиною землетрусу є існування напруженості в літосфері, що періодично змінюється розрядкою — швидким переміщенням окремих ділянок земної кори. Більшість землетрусів відбувається в межах сейсмічних Тихоокеанського й Середземноморського поясів. Точне прогнозування землетрусів залишається досі не розв’язаною проблемою.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Опишіть руйнівний землетрус. Зверніть увагу на силу підземних поштовхів, їх можливі наслідки, відчуття й дії людей. Сплануйте свої можливі дії (використайте текст підручника, додаткові джерела інформації і слова: поштовхи, погойдування, коливання, тріщини, обвали, страх, будинки, дороги, ґрунт, руйнування, люди, дерева, лінії електропередач, газопровід, небезпека).
3. Підготуйте повідомлення про виверження вулканів.