Зовнішні процеси, що обумовлюють зміну земної кори

Про матеріал
Урок формує знання про зовнішні процеси і їхню роль у формуванні рельєфу; розвиває спостережливість, уміння практично використовувати здобуті знання.
Перегляд файлу

 

Зовнішні процеси, що обумовлюють зміну земної кори

Мета уроку:формувати знання про зовнішні процеси і їхню роль у формуванні рельєфу; розвивати спостережливість, уміння практично використовувати здобуті знання.

Обладнання:підручник, атлас, глобус, карта півкуль, фотографії ярів, балок, барханів і дюн, пісок.

Тип уроку:комбінований.

Очікувані результати:учні зможуть: називати особливості ярів, балок, еолових форм рельєфу; пояснювати вплив зовнішніх процесів на формування рельєфу.

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Вступне слово вчителя

Про внутрішні процеси ви вже знаєте, тепер поговоримо про зовнішні процеси і їхню роль у змінах земної кори. Зов­нішні й внутрішні процеси можна порівняти з руками скульп­тора, що постійно перетворює вигляд нашої планети. При цьому одна рука — внутрішні процеси — створює великі нерівності: гори, вулкани, глибокі западини, а друга — зовнішні процеси — руйнує гори й засипає западини, вирівнює поверхню планети й створює нові форми рельєфу. Можна сказати, що внутрішні процеси роблять вигляд Землі більш різноманітним, ускладнюють його, а зовнішні — спрощують.

(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Запитання

1. Чи доводилося вам спостерігати, як із часом руйнуються будинки й інші споруди?

2. Чим би ви пояснили цей процес?

Метод «Шапка запитань»

Учитель попередньо запропонував кожному зі школярів скласти по одному запитанню за темою «Вулкани й землетруси» й написати його на аркуші, вказавши своє прізвище. Учитель збирає запитання і проходить по рядах, вибірково пропонуючи учням витягти один аркуш і відповісти на запитання. Якщо учневі не вдається це зробити, відповідає автор запитання.

IV. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1. Вивітрювання.

2. Робота текучих вод.

3. Робота вітру.

1. Вивітрювання

Запитання і завдання

1) Які види вивітрювання ви знаєте?

2) Як ви вважаєте, причина вивітрювання — дія вітру? Поясніть свою відповідь.

3) Розкажіть про те, що відбувається з гірськими породами в процесі вивітрювання.

4) Про яку лабораторію і якого вченого йдеться?

Це справжня наукова лабораторія під відкритим небом. Вона займає всю земну поверхню, керує нею найбільший учений-хімік. Він постійно ставить досліди з перетворення одних речовин на інші за допомогою води, кисню, вуглекислого газу. У цього вченого завжди під рукою солі, кислоти, луги, але він обходиться без пробірок і колб. Наш учений полюбляє ставити досліди в теп­лих і вологих умовах.

2. Робота текучих вод

Запитання

1) Які види робіт виконують підземні води?

2) Яких змін зазнає рельєф під впливом підземних вод?

3) Які особливості підземних форм рельєфу?

Прийом «За і проти»

Учитель об’єднує учнів у дві команди й пропонує відповісти на запитання: чи можна назвати текучі води природними «землекопами»? Перша команда повинна знайти аргументи «за» це порівняння, друга — аргументи «проти».

3. Робота вітру

Дослід

Учитель висипає на дощечку трохи піску й пропонує одному з учнів створити модель одиночного бархана, показати й описати, як відбувається його рух, при цьому вказується переважний напрямок вітру.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання

Знайдіть помилки в тексті, заповніть пропуски.

До зовнішніх процесів належать: вивітрювання, робота текучих вод, … і льодовиків. Вони відбуваються завдяки зовнішнім силам: воді, …, …, …, а також сонячній енергії і силі ваги. Зовнішні процеси руйнують знижені ділянки Землі, переносять продукти руйнування й накопичують на піднесених ділянках. Вивітрювання — це процес руйнування й зміни твердої речовини літосфери (гірських порід) під впливом зовнішніх сил і коливань температури повітря. Розрізняють три основних типи вивітрювання: фізичне, хімічне й … . Ерозією називають руйнування … і гірських порід текучими водами. Текучі води й вітер руйнують, транспортують і відкладають речовини; створюють різні форми рельєфу, наприклад: гори, балки, бархани, дюни.

VI. Домашнє завдання

1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

2. Намалюйте яр, опишіть, до яких наслідків призводить його утворення.

 

doc
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку