Урок на тему:
«Вода – найпоширеніша речовина на землі»
Вчитель біології Леськів З. М.
Тема: Вода – найпоширеніша речовина на землі.
Практична робота №2 «Вивчення розчинності речовин»
Мета: Сформувати в учнів знання про воду – найпоширенішу речовину на Землі, її здатність розчиняти інші речовини, значення води в житті людини; розвивати спостережливість та дослідницькі навички; розвивати інтерес до природознавства, як науки, що нерозривно зв’язана з життям.
Обладнання: фізична карта півкуль; для практичної роботи (робота в групах) – набори лабораторного обладнання: з пробірками, водою, сіллю, піском,крейдою, олією.
На дошці – епіграф уроку:
Хвилює нас щоденно,
Як радість і біда
Це диво незбагненне –
Ота проста вода.
План уроку.
II. Вивчення нового матеріалу. (Підведення до теми).
Відгадайте загадки:
Тече, тече – не витече. (Вода)
Часом на камінь дереться
Як немає – все висихає,
Звір і птах помирає. (Вода)
Прісна, без смаку вона
Запаху немає теж
Її в руки не візьмеш
Коли чиста і прозора
За що люблять її зорі.
Сіль чи цукор як ковтне,
Не знайдеш вже їх ніде.
Смаку тоді набуває,
Кожен з нас те добре знає. (Вода)
Правильно – це вода.
Тема нашого уроку: Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Погляньте діти на карту півкуль нашої планети.
Яка вона? Так, блакитна. А чому? Тому, що, три чверті земної кулі становить вода, речовина без якої немає життя на Землі. У вигляді чого вона представлена? (Лід, туман, сніг, озера, моря, океани, пара). Водна оболонка нашої планети називається – гідросферою. (Це слово окремо виписується на дошці як словникове).
1.Гідросфера
2. Розчинність
3. Розчини
4. Розчинена речовина
Там де є життя, завжди є вода. Життя без води неможливе. 4600 млн. років назад утворилася планета Земля. Пройшло багато часу, перш чим утворилися моря й океани. 3500 млн. років назад появилися перші живі організми.
Вода є обов’язковим компонентом всього живого. 2/3 маси тіла живих організмів складає вода, а в новонародженої дитини 3/4. Кров людини містить 83% води, картопля 77%, огірки 99%, медуза 99%.
(Демонстрація досліду: у суху пробірку покласти зелений листок, пробірку нагріти, на стінках пробірки спостерігатимуться краплини води).
- Діти, а що, легше перенести: голод чи спрагу?
- Дійсно спрагу. Тому, що 2/3 тіла людини складається з води. Без води людина проживе 7-11 днів, а без їжі – 45 днів.
-А яку воду ми п’ємо?
- Прісну.
Існує багато легенд і міфів про появу води на нашій планеті.
Міф: Колись давно, володар водних просторів бог Посейдон мав величезну владу. Давні греки уявляли, що він сидить у своєму підводному палаці і знає все, що відбувається на поверхні.
Коли вітри необережно здіймали хвилі, з’являвся Посейдон і одним грізним поглядом угамовував їх, а неслухняну бурю гнав геть.
Тризубом він підіймав кораблі, що застрягали між скелями. Тим, хто зазнавав корабельної аварії, посилав швидкі течії, які виносили їх до безпечних берегів.
Від гніву Посейдона тремтіли земля, море і люди. Проте цей бог не був байдужим до людського лиха. Саме він допомагав людям у пошуках води. Прозора і чиста вода з’являлася там, де бог Посейдон кидав у те чи інше місце свого тризуба.
Люди донині люблять відзначати свято Посейдона. Згодом стали називати його святом Нептуна.
Отже вода необхідна речовина для всіх живих організмів. А яке вона має значення для них? ( Слово надається учням)
Потреба в воді у різних рослин не однакова. Разом з водою рослини з грунту отримують поживні речовини, вода регулює температуру рослин, випаровуючись з поверхні листків, вона попереджує їх від перегрівання. Починаючи з моменту проростання насіння, рослина повинна отримувати воду. Наприклад, для одного соняшника під час його росту потрібно 40 л. води. Багато рослин ростуть поблизу води, або у воді.
2. Значення води для тварин.
Ні одна тварина не може жити без води. Деяким тваринам потрібно мало води, а іншим багато.
Наприклад: верблюд може довго не їсти, і не пити за рахунок запасів жиру в горбах. Дорослий верблюд масою 630 кг. Може втратити до 30% своєї маси но, не загинути. Правда потім зразу випиває 90 до 135 л. води. Для деяких тварин вода – рідна домівка. Це – жаби, видри, бобри, нутрії.
3. Значення води для людини.
Письменник Антуан де Сент – Екзюпері так сформулював думку про співвідношення води і життя : «Вода ! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя.»
З давніх давен людина оселялася поблизу води. Людині потрібно випивати близько 2 літрів води на день. І приблизно в 20 раз більше кожен день потрібно для миття, приготування їжі і інших потреб.
Значення води ми з’ясували. А які властивості має вода, що робить її такою необхідною.
Виконання дослідів: ( Клас ділиться на 2 групи)
Дослід1:
Візьмемо графин, колбу, склянку і наллємо в кожну з них води. Висновок: вода прозора, без смаку і запаху, набуває форми того посуду у який вона налита.
Дослід 2: Візьмемо лід в колбі і нагріємо на вогні. Висновок: під час замерзання вода розширюється, об’єм збільшується на 96%, а під час нагрівання об’єм зменшується.
Вода замерзає при температурі 00С, а кипить при температурі 1000С.
Підсумок: вода - прозора, без смаку і запаху, набуває форми того посуду у який вона налита, під час замерзання вода розширюється, під час нагрівання об’єм зменшується, замерзає при температурі 00С, а кипить при температурі 1000С.
Практична робота № 2 «Вивчення розчинності речовин і властивість води». ( Діти виконують практичну роботу парами).
-Є речовини розчинні –сіль, і нерозчинні – пісок олія, крейда.
- Чи розчинюється гази у воді?
- Так. Прикладом є мінеральні води: Трускавецька, Миргородська,
Поляна квасова.
Отже, вода здатна розчиняти тверді речовини, рідкі і газоподібні, утворюючи суміші. Ці суміші називаються – розчинами. Розчин складається з розчинника і розчиненої речовини. Розчинник – вода, розчинена речовина – те, що розчиняємо. Здатність речовин розчинятися - називають розчинністю.
Так от чому вода – «сік життя», бо вона здатна розчиняти в собі речовини – різні солі, мікроелементи, гази. Ви діти тепер зможете пояснити, для чого ми поливаємо кімнатні рослини. Так, грунт містить багато солей, але рослина може їх засвоїти тільки в розчиненому стані.
А тепер я пропоную вам знову подивитися на карту півкуль. Води дуже багато, але прісної води, придатної для підтримання життя організмів, тільки 2,5 % на землі. В останні роки екологи всіх країн світу б’ють тривогу через необережне ставлення людей до водних ресурсів. На Землі проходять великі зміни небезпечні для здоров’я людини і які ведуть до смерті тварин і рослин.
Наша країна старається оберігати водні ресурси. Діють закони, згідно яким, наші громадяни повинні економно використовувати водні ресурси, і зберігати воду в чистому вигляді для майбутніх поколінь людей, для рослин і тварин.
Але часто зустрічаються випадки, коли великі заводи і фабрики викидають свої відходи прямо в річку, або озеро, коли в воду попадають різні хімічні продукти, яди , сміття. Берега річок часто перетворюються в сміттєзвалища. Тому необхідно кожному з нас – людей, змінити своє ставлення до води. Потрібно бережливо ставитись до водойм, які є на нашій території, оберігати їх, не кидати сміття, садити дерева для закріплення берегів.
Це потрібно зрозуміти і запам’ятати кожній людині. Берегти воду – це означає берегти життя, здоров’я, красу природи, яка оточує нас.
Ми наголошуємо
Бережіть воду!
Не мийте в річках і озерах автомобілі.
Бережіть воду!
Не кидайте сміття в воду.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
IV. Домашнє завдання
Параграф 6, зібрати прислів’я про воду.