Тема: Вода. Склад молекули, фізичні властивості,
поширеність у природі. Вода – розчинник
Мета. Збагатити знання учнів про воду, як найпоширенішу речовину на Землі, повторити фізичні властивості води, дати поняття про будову молекули води, показати поширеність води у природі; комплексно розвивати інтерес учнів до предмету, усі компоненти мислення учнів, почуття відповідальності, інтелектуальних здібностей, пізнавальний інтерес до предмета, формувати культуру розумової праці, комунікаційних навичок, увагу, активізувати їх пізнавальну і творчу діяльність, вміння аналізувати ситуацію, обговорювати проблему, ставити чіткі запитання і давати на них змістовні відповіді, аргументовано оцінювати діяльність на уроці; виховувати уважність, охайність, наполегливість у навчальній роботі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: комбінований
Очікувальні результати навчальних досягнень:
аномальні властивості.
уваги, пам’яті творчих здібностей учнів.
Обладнання, реактиви: вода, підручник, відеофрагменти,
аудіозапис «шум води», хімічний посуд та речовини: вода, цукор, мідний купорос, пісок, олія, краска для прінтерів, таблетки аспірину.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, біологія, географія, фізика, українська мова, українська література, музичне мистецтво .
Хід уроку
Епіграф уроку:
У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху.
Тебе неможливо описати… Не можна сказати,
що ти є необхідною для життя: ти і є саме життя!
Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими відчуттями…
Антуан де Сент-Екзюпері.
І. Організаційний етап.
Психологічний настрій. Добрий день. Розпочинаємо наш урок із гарним настроєм! Давайте посміхнемося одне одному, навіть якщо вам не дуже цього хочеться, адже сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на вашу посмішку організм продукуватиме бажані гормони радості. Візьмемо посмішку в долоньки і передаємо товаришеві з побажанням.
Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
https://wordwall.net/uk/resource/26540980/ Прості та складні речовини.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
Прийом «Проблемне питання»
Епіграф уроку на дошці (Учні визначають тему уроку)
Отже, тема нашого уроку, Вода. Склад молекули, фізичні властивості, поширеність в природі. Вода – розчинник
ІV.Вивчення нового матеріалу
1. Проблемна ситуація:
Поставити глобус.
Запитання: Чому коли розкрутиш глобус він стає блакитним?
(Відповіді учнів.) Вода найпоширеніша складна речовина на Землі ¾ її припадає на води Світового океану, решта входить до тіл живої природи.
Ви зустрічаєтесь з водою щоденно. А чи можете ви відповісти на такі запитання:
Ці таємниці води ми обов’язково розкриємо при вивченні нової теми.
Включається на 1.17 хв-2.07хв
https://www.youtube.com/watch?v=gdzR17e2MCo
4. Вправа: «Продовжи речення»:
5. Будова атома (Анаграма) https://wordwall.net/uk/resource/25421454/
Вчитель. Склад молекули води був досліджений та встановлений італійським хіміком С.Канніццаро в 1860 році. Властивості води H2O багато в чому унікальні й обумовлені її будовою. В окремій молекулі води атоми Гідрогену й Оксигену розташовані так, що утворюють рівнобедрений трикутник. У вершині його атом Оксигену, у кутах при основі — атоми Гідрогену. Зв'язки H-О-H розташовані під кутом 105º (кулестрижнева модель молекули води). Таким чином, молекула води має кутову форму. Кожна молекула води, як магніт, притягує до себе інші молекули або йони. Тому, на відміну від більшості інших рідин, вода є ідеальним розчинником для багатьох речовин. Саме завдяки взаємодії між частинками речовин, що розчиняються, і молекулами води в розчинах утворюються гідрати – сполуки речовин з водою.
Молекула води має кутову форму. Запишіть у зошит:
5. «Створення досьє». Робота в парах.
Відкрили підручник на ст. 144. 3 абзац запитання:
Хімічна формула |
|
Валентність хімічних елементів у воді |
|
Якісний склад молекули |
|
Кількісний склад |
|
Відносно молекулярна маса |
|
6. Фізкультхвилинка (відеосупровід)
Що активніше циркулює в наших організмах після фізкультхвилинок? Кров.
Яка основна хімічна речовина є основою крові? Вода.
А в якому агрегатному стані вона в крові?
Вода може перебувати в 3 агрегатних станах.
VІ. Закріплення та систематизація знань
«Екологічне лото" Учні повинні скласти повне прислів'я.
Гра на сайті wordwall. Без імені3 - Відповідники (wordwall.net)
1. Ліс і вода... |
...доброту віддячить. |
2. Де верба… |
...який поріг, така й господиня. |
3. Криниця з водою... |
...брат і сестра. |
4. Хто у воді, ... |
...там і вода. |
5. Яка криниця, такий і господар... |
…що людина з розумом. |
6. Вода за … |
...той у добрі. |
Відповіді:
1. Ліс і вода — брат і сестра.
2. Де верба — там і вода.
3. Криниця з водою —що людина з розумом.
4. Хто у вод, той у добрі.
5. Яка криниця, такий і господар, який поріг, така й господиня.
6. Вода за доброту віддячить.
2. Стратегія «Асоціативний кущ». Робота в групах.
Діти діляться на дві групи (метали й неметали)
На 2 партах хімічний посуд, в якому потрібно провести досліди розчиності.
Воду з мідним купоросом
Воду з піском
Воду з олією
Учні роблять висновки про типи розчинів води. Готуючи презентацію
(ватман + фламастери)
Цікавий дослід: фонтан.
краска для прінтерів капаємо шпріцом
в олію потім кидаємо таблетку аспірину.
Вправа «Піраміда»
Із написаних формул необхідно побудувати піраміду за порядком зменшення їхніх відносних молекулярних мас.
О2, О3, Аu, SO2, CH4, CO2 .
Так назвіть формулу води!
VІ. Підсумок уроку.
Прості та складні речовини.
(Моя вправа https://wordwall.net/uk/resource/27514143)
Рефлексія «Гудзики Блума»
Оцінювання роботи активних учнів.
VІІ. Домашнє завдання: Вивчити параграф 31, стр.144 -147
Творче завдання: дослідити етикетки газованої води: Миргородської, Моршинської, Поляни квасової
Додатковий матеріал
І. Вправа «Хімічна вікторина»
ІІ. Індивідуальна самостійна робота
Вправа «Вірю. Не вірю»
ІІІ. Цікаве відео про властивості води про біологічну пам'ять води.
Вода та її властивості - YouTube З 8.17- 9.53
https://www.youtube.com/watch?v=BHpJtnpmWV4
ІV. Робота в парах
Завдання: заповнити таблицю в картці, використовуючи матеріал підручника
Яку частину поверхні планети Земля займає вода?
Скільки відсотків припадає на прісну воду?
Чи є вода в атмосфері?
Чи є вода у літосфері?
Чи існує чиста вода в природі?
V. Загадки про воду
• У воді родиться, а води боїться. (Сіль)
• Чого в решеті не принесеш? (Вода)
• Чого Самсон міст мостив, без сокири, без клина і без тесання (Лід на річці)
• Надворі – горою, а в хаті водою. (Сніг)
• У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
• Чистий, ясний, як алмаз, та дорого не коштує
Від матері породжений і сам її народжує. (Лід)
• Без рук, без ніг догори повзе. (Водяна пара)
• Узимку гріє, Навесні тліє,
Улітку помирає, Восени оживає. (Сніг)
• Зоря-зоряниця, Червона дівиця
Під лісом ходила, Ключі загубила.
Місяць пішов – не сказав. Сонце підняло. (Роса)
• Їду, їду, нема сліду; куди не заїду, з вибою не виїду. (Вода, якою пливуть на човні)
• До вечора прилітає, ніч на землі перебуває, а ранком на небо летить. (Роса)
• Без рук, без ніг, усе біжить. (Вода)
• Як би ти не народився, то і я б не помер. (Вода і лід)
• Текло, текло і лягло під скло. (Лід на річці)
• Кінь біжить, а шкіра лежить (Вода під льодом)