Конспект інтегрованого уроку хімії та біології з теми "Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості. Вода – розчинник" 7 клас

Про матеріал

Конспект інтегрованого уроку хімії та біології з теми "Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості. Вода – розчинник"

Перегляд файлу

Дата________________          Клас ____________   Урок №_____________

 

Інтегрований урок з хімії та біології

Тема. Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості.

Вода – розчинник.

Мета: поглибити  знання  учнів про поширеність води у природі, фізичні властивості води, ознайомитися з будовою молекули води, здатністю води розчиняти інші речовини;

 

розвивати навички за певними ознаками визначити воду серед інших рідин, удосконалювати вміння працювати з  хімічними речовинами й лабораторним обладнанням, розвивати вміння вибирати головне й аналізувати навчальну інформацію;

 

виховувати дбайливе ставлення до природи, а також до збереження водних ресурсів.

 

Очікувані результати: учень: називає склад молекули води, пояснює поширеність води у природі, фізичні властивості води; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів.

Обладнання: презентація, відеоматеріали, вода, хімічний посуд, хімічні речовинни

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

Прошу всіх рівненько встать.

Сьогодні урок – відкритий для всіх.

Багато гостей! То ж вітаємо їх!

Доброго ранку!

Тихо, діти, всі сідаєм,

Наш урок хімії розпочинаєм.

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно,

Не крутитись на уроці як папуги  чи сороки.

Сказати хочеш – не кричи, лише руку підніми.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності(5хв).

  1. Фронтальна бесіда
  • У якому середовищі виникло життя?
  • Скільки води щодня споживає доросла людина?
  • Чи може людина прожити без води?
  • Чому потрібно контролювати якість питної води?
  1. Інтерактивна вправа «Асоціація»

На дошці написане слово «вода», учні повідомляють, які асоціації у них викликає це слово. Учитель у вигляді промінчиків записує кожне повідомлення.

    3.Ітерактивна вправа «Знайди пару»(метод онлайн скрайбінгу)(Слайд№1)

       Знайди та зєднай частинки висловів про воду:      https://learningapps.org/watch?v=ph8id0h1n17

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

У мене є чарівна скринька, а в ній заховано якусь невідому речовину. Підказкою для вас будуть слова видатного французького письменника Антуана Сент-Екзюпері

 

«…… ти  не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Неможна сказати, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями» (А. Сент-Екзюпері).

 

Що це за речовина?

Як ви можете пояснити ці слова видатного французького письменника А. Сент-Екзюпері?

.

IV. Визначення теми, мети й завдань уроку

«зроуміти воду – значить

зрозуміти всесвіт, всі чудеса

природи і саме життя…»

( Масару емото)

Отже, тема сьогоднішнього уроку Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.

Мета нашого уроку:

- засвоїти поняття складу молекули води,

- вміти описувати поширеність води у природі,

- знати фізичні властивості води;  

- сприяти застосуванню хімічних знань на практиці;

- розвивати пізнавальну активність та творчі здібності

- виховувати вміння працювати самостійно та в групах;  виховувати дбайливе відношення до навколишнього середовища та природних ресурсів своєї країни.

 

V. Вивчення нового матеріалу

5.1. Робота з картками – інформаторами (учні, опрацювавши навчальну інформацію, дають усні відповіді на запитання)

Запитаня учням

Прочитавши текст, ви повинні відповісти на питання:

1. На яких іще планетах за останній час було відкрито воду?

2. Скільки прісної води в нас на планеті?

3. Яка роль води в живих організмах?

4. Які органи містять найбільшу кількість води?

5. Які наслідки для живих організмів має недостатня й надмірна кількість води в організмі?

6. Скільки людина може прожити без води? без їжі? без кисню?

Вода -  дивовижна речовина

Існує гіпотеза, що на супутниках Урану, Юпітера, Сатурну вода є, але під товстою льодяною кіркою. Тривалий час учені прогнозували присутність води на нашому супутнику — на Місяці, але тільки 2009 року вона була відкрита у твердому стані на дні місячних кратерів. На планеті Венера пари води входять до складу атмосфери в дуже незначній кількості. Вчені роблять припущення про існування морів гарячої води на Урані й Нептуні, хоча структура цих планет мало вивчена.

У нас на планеті, дійсно, водою вкрито 4/5 поверхні земної кулі — це океани, моря, озера, річки. Значні її кількості у вигляді льоду та снігу вкривають високі гори й величезні простори Арктики й Антарктики. І тільки прісної води на планеті менше 1 %.

Багато води в атмосфері — у вигляді пари, туману хмар. Значні кількості води містяться в земній корі у вигляді підземних вод. Вода входить до складу багатьох гірських порід та всіх рослинних і тваринних організмів. На воду припадає близько 60 % маси тіла тварин і до 80 % маси тіла риб. У деяких рослинах уміст води іноді перевищує 90 % від їхньої маси.

Роль води для живих організмів

Роль води для живих організмів, і людини в тому числі, важко переоцінити. Ще алхіміки, крім пошуків філософського каменю й еліксиру молодості, мали на меті знайти універсальний розчинник. Із цією метою було проведено величезну кількість дослідів і виділено в чистому вигляді значну кількість речовин. Але у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речовину, як вода. Вона фактично є універсальним розчинником, оскільки розчиняє найбільшу кількість речовин. У природі найпоширенішими є саме водні розчини. І процеси життєдіяльності відбуваються лише у водних розчинах, і будь-яка клітина живого організму являє собою водний  розчин. Найбільше води міститься у склоподібному тілі ока — 99 %, у крові її — 90 %, у м’язах — 75 %, у кістках — 28 %.

Повне оновлення води відбувається в організмі людини протягом 1 місяця, в організмі верблюда — 3 місяців, в організмі черепахи — 1 року, у кактусах — протягом 28 років.

Нестача води в організмі спричиняє нервове виснаження, параліч м’язів, а втрата її в кількості 20 % — смерть. Надмірна кількість, навпаки, призводить до набряків, посилення збудливості нервових клітин тощо. Людина може прожити без їжі 1 тиждень, без води — 5 днів, без кисню — 5 хвилин.

Учні, після перегляду відео, називають причини забруднення води, та їх вирішення

5.2. Перегляд відео ( складання схеми «Стани води у природі»)

5.3. Учні, користуючись текстом підручника, заповнюють таблицю «Властивості води». Задача: розрахуйте відносну молекулярну масу води.

Колір, запах, смак

 

Температура замерзання води

 

Температура кипіння води

 

Густина льоду (менше чи більше води)

 

Під час замерзання вода розширюється чи стискається

 

Проведення дослідів: За фізичними властивостями визначте: оцтову кислоту, молоко, воду, соняшникову олію. Демонстрація того, що густина льоду менша ніж води.

 

5.4. Міні-лекція

 Склад молекули води був досліджений та встановлений італійським хіміком С.Канніццаро в 1860 році. Властивості води H2O багато в чому унікальні й обумовлені її будовою. В окремій молекулі води атоми Гідрогену й Оксигену розташовані так, що утворюють рівнобедрений трикутник. У вершині його атом Оксигену, у кутах при основі — атоми Гідрогену. Зв'язки H-О-H розташовані під кутом 105º (кулестрижнева модель молекули води). Таким чином, молекула води має кутову форму.

Задача: розрахувати масові частки елементів у молекулі води.

 Кожна молекула води, як магніт, притягує до себе інші молекули або йони. Тому, на відміну від більшості інших рідин, вода є ідеальним розчинником для багатьох речовин

 

                                          88408-i_024

Проведення дослідів: Розчиніть у воді зразки різнокольорових солей, цукор.

У природі вона перебуває не тільки у вільному, а й у хімічно зв’язаному стані. Вода може входити до складу деяких кристалів, такі кристали називають кристалогідратами.

Проблемне питання: Як дослідним шляхом довести, що до складу мідного купоросу входить вода? (Треба нагріти кристали, буде відчуватися потріскування, на стінках пробірки з’являться краплі води.)

Учні записують у зошитах і на дошці рівняння реакції:

CuSO4 · 5H2O = CuSO4 + 5H2O 

 

     Задача: Токіо, 30 жовтня 1999 року. Автоцистерна, що перевозила гідроген пероксид, вибухнула в центрі столиці Японії. Вибуховою хвилею було вибито стекла в будівлях, які опинилися в радіусі 100 м від місця вибуху. Близько 68 000 кг гідроген пероксиду розлилося на місці аварії. Чи варто турбуватися про завдання природі істотної шкоди на місці аварії? Обчислити масу другої речовини, якщо маса газу, який утворився, дорівнює 32 000 кг.

Суттєвої шкоди природі не буде завдано, бо вода й кисень, які утворюються в результаті вибуху, беруть учать у природному кругообігу речовин у природі. Але кисень у такій кількості, яка утворилася після вибуху, може завдати шкоди мікроорганізмам.

Задача

 

Дано:

m(H2O2) = 68 000 кг

m2) = 36 000кг

Розв’язання

За законом збереження маси речовин:

m2О) − ?

 

 

 

 

 

 

VI. Закріплення навчального матеріалу

Вправа «Коректор»

  1.                   Температура кипіння - 80;
  2.                   Температура плавлення - 0;
  3.                   Колір  є;
  4.                   Запах  - є;
  5.                   Смак  ні;

Вправа «Вірю. Не вірю»

  1. .Вода — це проста речовина? (Ні)
  2. Молекула води складається з двох атомів Оксигену й одного атома Гідрогену? (Ні)
  3.  Вода — найпоширеніша речо­вина на планеті й займає площу в 3/4 поверхні землі? (Так)
  4.  Суміш води з  різними речовинами називається розчинами.(Так)
  5. Вода найкращий розчинник.(Так)

Утворіть логічні пари із тіл, зазначених зліва, та варіантів агрегатного стану:

Тіла

Агрегатний стан води

1 Хмара

А Рідкий

2 Водоспад

Б Газоподібний

3 Крижина

В Твердий

 

VII. Підбиття підсумків уроку.

Відбий питання

(учням кидається м'ячик і задається одне й теж саме питання або речення, що необхідно доповнити):

Я уявляю воду як...?

     VIII. Осмислення домашнього завдання. Оцінювання учнів.

Опрацювати конспект, параграф 25, 26 п1 (вода як розчинник), відповісти на запитання стор.142

Провести домашній експеримент: налити повну пляшку води і помістити в морозилку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Один, два, три, чотири, пять.

Прошу всіх рівненько встать.

Сьогодні урок – відкритий для всіх.

Багато гостей! То ж вітаємо їх!

Діти: Доброго ранку! Доброго дня!

Ми вам бажаєм здоровя й добра.

Тихо, діти, всі сідаєм,

Наш урок хімії розпочинаєм.

Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно,

Не крутитись на уроці як папуги  чи сороки.

Сказати хочеш – не кричи, лише руку підніми.

 

 

2. Створення позитивного емоційного настрою

Подивіться, будь ласка, чи все ви приготували до уроку. Погляньте один на одного, посміхніться, побажайте один одному гарного уроку. Сядьте рівненько. Розпочнемо урок!

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Додано
7 квітня
Переглядів
175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку