«Водойми України, їх значення для людини»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із найбільшими річками та озерами України, їх значенням для людини; розвивати світогляд, мовлення і мислення учнів; виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Тема. «Водойми України, їх значення для людини»

Мета: ознайомити учнів із найбільшими річками та озерами України, їх значенням для людини; розвивати світогляд, мовлення і мислення учнів; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
  Вправа «Впіймай м’яча»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Відгадайте загадку.

   Довгов'яза Лепетиха -         В спеку літньою порою

Буркітлива, а то тиха.                  Слабне, робиться сумною.

То повзе десь на околі,                   Тільки ж добрий дощ пройшов -

То біжить на лузі, в полі.         Як вона здорова знов;

Коли сонце довго гріє -                 Знову жвава, говірка.

Зразу чахне та хворіє:                  Що це таке? Це - ріка).

Складання асоціативного куща вода

III. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

- Відгадайте загадки.

Крутиться, вертиться, берега держиться. (Річка)

Тече, тече - не витече, біжить, біжить - не вибіжить. (Річка)

Які річки протікають у нашому місті?

Багато річок є на Землі. У кожної - своя назва, своя «вдача». Течуть вони біля сіл і міст, гордо несуть свої води в далечінь. Поча­ток річці дають джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір . Кожна починається невеликим струмком, кілька струмків утворюють річку. Річки не­суть свої води в море.

3. Перегляд відеопрезентації «Водойми України»

 Що ж таке річка? Зачитаємо визначення з тлумачного слов­ника.

Ріка — постійний водяний потік із природною течією по руслу, від витоку вниз до гирла.

4. Легенди про найбільші ріки України

В Україні найбільшими є такі ріки: Дніпро, Дністер, Десна, Південний Буг, Сіверський Донець, Ворскла та ін. (Учитель пока­зує на карті України найбільші річки.)

Послухайте, будь ласка, легенди про найбільші ріки України.

ДНІСТЕР

Колись у давнину тут, де тече Дністер, плюскотів маленький струмочок, а вздовж нього подекуди жили люди. Були поміж них мисливці й хлібороби. Вели вони свій незвичайний календар. Ко­жен день позначали на піску, що був на березі струмка, мітками. Що не день, то нова мітка. За ними люди знали, скільки днів зали­шилося, наприклад, до весни.

Але одного разу струмок розлився. Коли вранці вода спала, ви­йшли люди на берег, а позначок немає.

Хто дні стер? — бідкалися люди.

Та хто? Струмок дні стер.

— З того часу почали називати струмок, який дні стер, — Дністер.
Тепер це вже не струмок, а велика річка. А початок бере вона аж

у Карпатах із-під могутнього дуба, де вода б'є догори водограєм.

ЛЕГЕНДА ПРО ДНІПРО ТА ДЕСНУ

Жив у стародавні часи могутній богатир Лиман, і було в нього двоє дітей — дочка Десна та син Дніпро. Десна була старшою, а Дніпро молодшим. От виросли діти, настав час Лиману переда­вати їм свої володіння. Каже батько:

— Діти мої любі, приходьте завтра до мене за благословенням.
Хто першим прийде, тому й спадок мій залишу.

Полягали Десна та Дніпро спати. Та не спиться Дніпрові, сон не йде до нього. Хоче син першим батькове благословення взяти. І ран­ком, як тільки зоря зійшла, Дніпро прийшов до Лимана.

Благословіть, тату!

Добре, сину,— каже Лиман. — Та чому ж не прийшла Десна, адже вона старша за тебе і більше прав має на мій спадок?

Вона ще спить, батьку,— відповів Дніпро.

Благословив Лиман сина, і той пішов батьківську землю міряти, господарювати на ній.

Проспала Десна вранішню зорю. Прокинулась — а молодшого брата вже немає. Прибігла до батька:

 Благословіть, тату!

Лиман благословив дочку, а потім каже:

 Дніпро першим від мене благословення взяв, але якщо випе­редиш його і першою землю мою зміряєш — пануватимеш на ній по праву.

Побігла Десна за братом, а попереду себе сокола пустила, щоб він дорогу їй показував. Але як не намагалась, усе одно випередити Дніпра не змогла. Раптом побачила Десна братів слід: «Якщо не ви­переджу його, то разом із ним отримаю батьківську спадщину».

Ступила Десна у слід Дніпра — і вмить обидва стали ріками, по­текли разом. Це батько вирішив примирити дітей своїх.

Проте Дніпро з тих пір усе одно вважається головною річкою Вкраїни. Як розрізнити, де вода сестри, а де — брата? У Десні вода світліша, а в Дніпрі темнувата.

5. Розповідь про найбільші озера України

— Відгадайте загадку.

   Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

— Озера називають блакитними перлинами, синіми очима Землі.

Великі озера України: Світязь, Кундук, Ялкуг, Кагул і Синевир. Найбільшим озером є Ялпуг в Одеській області. Найглибшим озе­ром є Світязь на Волині.

За формою озера бувають круглими, довгими, серпиком, груш­кою. Вони ще бувають із солоною і прісною водою. Озеро Світязь чи­мось схоже на море. У вітряну погоду хвилі тут досягають півтора­метрової висоти.

ЛЕГЕНДА ПРО СИНЕВИР

Назва Синевир походить від імені графської дочки Синь та імені вівчаря Вир. Батько заборонив доньці зустрічатися з Виром. Він на­казав слугам убити вівчаря. Синь очам своїм не повірила, коли по­бачила під великим валуном розтерзане Вирове тіло. Сльозам Сині не було краю, аж поки вони не заповнили галявину і саму Синь Так із сліз утворилося озеро, яке люди назвали Синевир. Сьогодні існує у народі повір'я, що той, хто закохався на озері Синевир, ніколи не розлучиться з коханою.

6. Відеофізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Розповідь про значення річок

— Річки є народним багатством. Віддавна люди селилися по­близу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. Річками перевозять па­сажирів, різні вантажі. У них водяться звірі, риби, водоплавні  птахи. Біля річок завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочи­вати. І велика, і маленька річка неначе промовляють до нас: «Люби нас такими, які ми є, і не твори нам зла». Якщо в людини серце від­крите для добра і краси, то воно відгукнеться на будь-який вияв не­
повторності в природі.

2. Розповідь учителя про охорону озер

Перегляд відеопрезентації про охорону водойм

— Озера потребують захисту. Адже, якщо про них не дбати, то вони швидко можуть перетворитися на болото. А болото вже ніколи не перетвориться на озеро. І рослинний, і тваринний світ озера слід оберігати, адже в природі все пов'язано. Озера є домівкою для бага­тьох тварин, які живляться рослинністю озера. Якщо один вид зни­кає, це призводить до знищення іншого виду. Також біля озера і лю­дині перебувати корисно, адже там можна дихати свіжим повітрям, відпочити на лоні природи, спостерігати за водою, отримувати со­нячні й повітряні ванни.

3. Робота над загадками Робота в парах

  • Бігла — шуміла, заснула — заблищала. (Річка)
  • Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Струмок)
  • Сани біжать, а голоблі стоять. (Річка і береги)
  • По якій дорозі півроку їздять на коні, а півроку — без коня? (По річці)
  • Між берегів текла, текла.

         Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

4. Робота над прислів'ями та приказками

Всі ріки до моря йдуть.

Глибока річка, як думка, йде спокійно.

Де ріки текли, там і будуть.

Добре річці з притоками.

І великі ріки впадають в море.

Хоч річка невеличка, а береги ламає.

Не пхай ріки — вона сама пливе.

Одна ріка — проста вода, багато рік — море.

Коло річок колодязів не копають.

5. Робота над загадками «Мешканці річок і озер» Робота в групах

 Голова є, а шиї нема; очі є, брів нема; рот є, а не говорить; без ніг,
а далеко ходить. (Риба)

 Які ноги, такий ніс!

По болоту ходить скрізь.

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає. (Лелека)

 У зеленому жакеті галасує.
Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак. (Жаба)

 Упіймав Івасик рибу,
Але витягати — мука!
Бо сердита і велика

На гачок зловилась... (щука).

 Живе — то чорне, погане,

А умре — то красне, рум'яне. (Рак)

6. Практична робота

Розгляньте фізичну карту України.

Якими умовними знаками на карті позначають озера?

Знайдіть та покажіть на території України озера.

У якій частині України найбільше озер?

Які озера ви нашої місцевості ви знаєте?

V. Підсумок уроку Метод «Мікрофон»

Що нового дізналися на уроці?

Які річки та озера України ви запам'ятали?

 

1

 

doc
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
3280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку