Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Добро і зло, благородство і підлість у творі.

Про матеріал
Конспект уроку "Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Добро і зло, благородство і підлість у творі." (6 клас)
Перегляд файлу

Тема: Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Федько як особистість. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Добро і зло, благородство і підлість у творі (6 клас)

Очікувані результати:

Предметні компетентності:

  •    розповідає цікаві епізоди з життя письменника;
  •    знає зміст оповідання;
  •    виразно і вдумливо читає епізоди, що найбільше вражають;
  •    аналізує епічний твір;
  •    називає риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх;
  •    аналізує роль художніх засобів у творі;
  •    знаходить портрет, пейзаж, діалоги;
  •    формулює головну думку оповідання.
  •    порівнюють добро і зло, благородство і підлість у творі.

Ключові компетентності:

  •    висловлює своє ставлення до літературних героїв;
  •    визначає причинно-наслідкові зв’язки між фактами і явищами;
  •    пропонує алгоритм дій;
  •    спілкування державною мовою;
  •    уміння вчитися впродовж життя.

Емоційно-оцінне ставлення:

  •    Усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: узагальнення  і   систематизація  знань

Обладнання: прислів’я, алгоритм характеристики образу, «чарівна скринька», ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Епіграф

Гляди, не забудь: людиною будь.

Народна мудрість

 

План уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

1.2. Робота з епіграфом

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

2.2. Робота в зошитах

2.3. Оголошення мети уроку

ІІІ. Повторення, узагальнення і систематизація знань

3.1. Перегляд буктрейлеру

3.2. Виставка ілюстрацій

3.3. Тестування

3.4. Гра «Упізнай персонажа»

3.5. Робота над теоретико-літературними поняттями

3.6. Складання схеми

3.7. Пригодницька гра «Стежками Федька-халамидника»

3.8. Робота в групах

3.9. Складання характеристики образу Федька і Толі

3.10. Робота з прислів’ями

IV. Підсумок уроку

4.1. Гра «Упіймай  якість»

4.2. Заключне слово вчителя

4.3. Робота з епіграфом

4.4. Оцінювання з мотивацією

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.1. Вступне слово вчителя

Діти бувають різні: слухняні й не дуже, спокійні та бешкетливі, сміливі й боягузливі. І це нормально, така їхня природа. Але головне - щоб у душі їхній переважало добро, а не зло, порядність, а не підлість.

Оповідання В. Винниченка "Федько-халамидник", з яким ми познайомились, закінчилось трагічно.  Чому так сталось? Чи можна було б запобігти трагедії? І що ж таки потрібно цінувати в житті?  Про це ми поговоримо сьогодні на уроці.

1.2. Робота з епіграфом

Діти, зверніть увагу на епіграф. Як ви розумієте ці слова?

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення теми уроку

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати твір Володимира Винниченка «Федько-халамидник».  Оповідання, з яким ми познайомились, закінчилось трагічно.  Чому так сталось? Чи можна було б запобігти трагедії? І що ж таки потрібно цінувати в житті?  Про це ми поговоримо сьогодні на уроці.

Розглянемо Федька як особистість. Дізнаємося про щедрий на добро внутрішній світ героя. Спробуємо розрізнити добро і зло, благородство і підлість у творі.

2.2. Робота в зошитах

Розгорніть зошити, запишіть сьогоднішню дату, класна робота і тему уроку.

2.3. Оголошення мети уроку

 Ми розглянемо Федька як особистість. Дізнаємося про щедрий на добро внутрішній світ героя. Спробуємо розрізнити добро і зло, благородство і підлість у творі.

ІІІ. Повторення, узагальнення і систематизація знань

3.1. Перегляд буктрейлеру

Давайте зараз разом пригадаємо зміст творуВ. Винниченка «Федько-халамидник».

Перегляд буктрейлеру  "В. Винниченко «Федько-халамидник».

3.2. Виставка ілюстрацій

Погляньте на дошку, перед вами є ряд різних ілюстрацій до твору «Федько-халамидник». Спробуйте переказати епізод твору за малюнком.

3.3. Тестування

  1. Спірка, Стьопка, Толя – герої твору:

а) «Євшан – зілля»;

б) «Фелько – халамидник»

в) «Іван Підкова».

  1. «Федько – халамидник» за жанром – це:

а) оповідання;

б) новела;

в) повість.

  1. Як поводився Федько, коли батьки карали його за витівки?

а) плакав;      

б) обіцяв, що більше не буде;

в) мовчав.

  1. Слово «халамидник» означає:

а) шибеник;

б) злочинець;

в) розбійник.

  1. Де відбуваються події, зображені в оповіданні?

а) у селі;

б) в місті;

в) на хуторі.

  1. Чий це портрет: «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив на двір трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима»?

а) Федька;

б) Толі;

в) Стьопки.

      7. За що побилися об заклад Федько і Толя?

а) що Федько перейде на інший бік річки;

б) що Федько перепливе річку;

в) що Толя перейде по кризі на інший бік річки.

        8. Хто врятував Толю, коли він опинився на крижині серед річки?

а) Стьопка;        

б) Федько;           

в) дядько.

      9. Як Толя віддячив за свій порятунок з криги?

а) звалив всю провину на Федька;

б) взяв провину на себе;

в) зробив подарунок Федькові.

    10. Лід на весні на річці…:

а) як скло твердий;          

б) як олово;        

в) як намочений цукор.

    11. Хто пускав кораблики по вулиці під вечір?

а) Стьопка, Грицик, Спірка та інші хлопці;

б) Сергій, Стьопка, іван та інші хлопці;

в) Толя, Коля, Володя.

    12. Головний герой твору:

а) Федько;         

б) Стьопка;         

в) Толя.

3.4. Гра «Упізнай персонажа»

А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.

 

«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом»(Федько)

 

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)

 

«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)

 

«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)

 

«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)

 

«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться»

(Федько)

 

«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

 

«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)

 

«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)

 

«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)

 

«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

3.5. Складання схеми

Заповніть схему «Головні та другорядні герої оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник.

3.6. Пригодницька гра «Стежками Федька-халамидника»

Розташуй епізоди твору у правильній хронологічній послідовності.

1.Покарання Федька батьками.

2.Пригода з повітряним змієм.

3.Смерть Федька.

4.Атмосфера у Толиному будинку.

5.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

6.Поведінка хлопців під час дощу.

7. Суперечка між Федьком та Толею.

8. Порятунок Толі.

9. Байдужість Толі до чужого горя.

10. Події на льодоході.

Ключ: 2, 4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.

3.7. Робота в групах

Завдання для 1-ї групи

Заповнити таблицю «Поведінка головного героя оповідання Федька».

Поведінка Федька

Під час гри в піску                         

Грається з усіма дітьми, потім повалить усе –

і своє, й чуже; хто розсердиться чи заплаче, поб’є

 

Під час запуску змія дітьми         

 Федько кричить – попереджає про напад – і йде

віднімати іграшку; поборе всіх, хто захищається;

потім може повернути змія, ще й своїх ниток

віддасть

 

Коли батьки карають за провину

Ставиться з розумінням, терпляче зносить побиття, не плаче й не просить, товаришів не видає

Завдання для 2-ї групи

Заповнити таблицю «Ставлення інших героїв до Федька».

Батько

Матір

Товариші

Суворо карає

Незадоволена сином,

Бояться його і поважають,

за провину, але й дає

батьковим покаранням

бо «не любить також Федько

гроші як винагороду

втомлюється від прикрощів,

товаришів видавати»; полюбляє

за правду й терплячість

які завдає син,

пригоди, вміє їх вигадувати

 

принижує хлопця

 

 

Завдання для 3-ї групи

Заповнити таблицю «Порівняльна характеристика Федька і Толі».

Спільні риси

Однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди….

 

                                           Відмінні риси

 

Федько                                                                    

Син робітника, сміливий, і спра-                        

ведливий, сильний, вправний,                              

благородний…

Толя

Син пана, боягузливий, звалює вину на інших, слабенький фізично, підлий, незграбний…

 

3.8. Складання характеристики образу Федька і Толі

Давайте охарактеризуємо головний образ Федька, а також образ Толі.  Для цього ми будемо зачитувати цитати з твору, звертаючи увагу на зовнішність, риси характеру, вчинки й поведінку героя.

 

План-характеристика образу

  1. «Анкетна» характеристика героя (Хто? Звідки? Якого роду? Чим займається?)
  2. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний?
  3. Чи є в нього прототип?
  4. Портрет героя (відповідність чи невідповідність його внутрішньому світу).
  5. Соціальний статус.
  6. Характер персонажа (духовне багатство, моральна краса чи потворність у вчинках і поведінці).
  7. Мова персонажа.
  8. Які стосунки з другорядними персонажами?
  9. Ставлення головного героя до інших дійових осіб.
  10.  Ставлення автора до свого героя.
  11.  Актуальність твору.
  12.  Моє сприймання героя.

 

- Розкажіть, що ви довідалися про Федька?

- Федько - це головний герой оповідання? Доведіть, що він головний герой.

- Чи є в нього прототип? (Прототип - конкретна особа, факти життя або риси характеру якої покладені в основу образу літературного персонажа)

- Хто є прототипом Федька? (Автор – Володимир Винниченко)

- Опишіть зовнішність Федька. Знайдіть і зачитайте цитати. («Сибіряка» і «люципер». «...Чуб йому стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають», «руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає»)

- Хто були батьки Федька? (Батько Іван — «типографщик», мати Іваниха — домогосподарка). Отже, Федько — син бідного робітника друкарні.

- Як їх характеризує В. Винниченко?

- Які риси характеру мав Федько? Підтвердіть свої слова цитатами з твору.

3.9. «Асоціативний кущ»

Давайте складемо «Асоціативний кущ» про образ Федька і запишемо його в зошит.

  • непосидючий(«...неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»)
  • сильний(«...першій по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде...»)
  • відкритий(«Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив»)
  • упертий («...не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»)
  • стійкий («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...»)
  • правдолюб(«Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»)
  • непримиренний до зрадництва(«Не любить також Федько й товаришів видавати»)
  • спокусник(«...Федько  знову  спокушає  Толю.  І  спокушає  якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»)
  • шанобливий до батька(«...якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»)
  • спритний(«Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка»)

 

3.10. Робота з прислів’ями

Вікторина «Народна мудрість»

Про кого з персонажів оповідання ці прислів’я ?

  1. У тихому болоті чорти водяться. (Толя)
  2. Святе та боже – на чорта схоже. (Толя)
  3. Аби душа чиста, а постоли нічого. (Федько)
  4. У лиху годину узнаєш вірну людину. (Федько)
  5. Тихий-тихий, а у вухо лізе. (Толя)
  6. Сила та розум – краса людини. (Федько)

- Народна мудрість завжди вдало підкреслює риси характеру людини. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються головного героя, тобто  Федька. З’ясуйте, кого характеризують інші прислів’я?

 

  1. Не одежа красить людину, а добрі діла.
  2. Уміє він з чорного біле зробити, а з білого – чорне.
  3. Сміливому море по коліна.
  4. Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка.
  5. Коли бажаєш пізнати ціну людини, підведи її до чужої біди або до чужої радості.
  6. Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує.

 

V. Підсумок уроку

4.1. Гра «Упіймай  якість»

Ви маєте «зловити» риси характеру, притаманні Федькові, плескаючи в  долоні. Богобоязливий, відважний, брехливий, відвертий, справедливий, байдужий до чужого горя, веселий, підступний, товариський, добродушний, заздрісний, недоброзичливий, сміливий.

 4.2. Заключне слово вчителя

Я  пересвідчилася, що  ви  усвідомили  найважливіші риси, які  повинна  мати  кожна  людина. Такі  як  доброта, чесність, відданість, дружба, справедливість. Бажаю  вам, щоб  усі  ті   чесноти, які  ви  спіймали  сьогодні  у  свої  долоньки, стали  вашими.

4.3. Робота з епіграфом

Прочитайте ще раз епіграф. Як ви вважаєте, яким чином ці слова стосуються героїв твору?

Отже, головний герой Федько хоча й має вади, недоліки, що проявлялися в його поведінці, але в нього є чому повчитися. Письменник добре знав особливості дитячих характерів, поведінки, тому достовірно зображував маленьких героїв. Таким чином, Федько змальований реально. Автор дуже майстернозумівпоказати честь, совість, велич душі хлопчика й багатство його внутрішнього світу. Тому ми маємо виховувати в собі такі риси характеру.

4.4. Оцінювання з мотивацією

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Скласти основні заповіді ідеальної родини (прозою чи у формі вірша) або написати лист одному з героїв оповідання  «Федько-халамидник» В.Винниченка.

Література до уроку:

1. Навчальна програма для загальноосвітніх шкіл 5-9 класи з української літератури / авторський колектив Р. Мовчан, К. Таранік-Ткачук, М. Бондар та ін. / затверджено наказом МОН від 07. 06. 2017 року.

2. https://vseosvita.ua/library/urok-volodimir-vinnicenkofedko-halamidniksedrij-na-dobro-vnutrisnij-svit-geroa-dobro-i-zlo-blagorodstvo-i-pidlist-u-tvori-201852.html

3. Паскевич Н. Володимир Винниченко / Усе для школи. Українська література. 6 клас. Випуск 6. – «Всеувито», 2001.- С. 53.

4. Яровенко Т.С. Володимир Винниченко: ВІД ЄЛИСАВЕТГРАДА ДО МУЖЕНА: Дайджест-конспект життя і творчості за матеріалами досліджень Володимира Панченка.-Кіровоград / Друкується за рішенням вченої ради Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. В.Сухомлинського(протокол № 5 від 21 грудня 2010 року)

5. Мацевко Л. Засоби характеротворення в малій прозі Володимира Винниченка// Дивослово. – 2000. — № 4. – С. 11 – 14.

6. Костюк Г. Володимир Винниченко – моляр// Дивослово. – 2000. — № 7. – С. 2 – 5.

6. Панченко В. Слово про Винниченка// Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2000. — № 1. – С. 32 – 35.

7. Авраменко О. М. / Українська література: підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / О.М. Авраменко – К.: Грамота, 20014. – 264 с.: іл..

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 вересня 2021
Переглядів
3428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку