Володіти надприродними можливостями чи просто бути таким, як усі? (за оповідання Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі»)

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для позакласного читання в 5 класі за оповідання Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі» допоможе словесникові разом з учнями пофантазувати, покреативити.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

для позакласного читання

Тема: Володіти надприродними можливостями чи просто бути таким, як усі? (за оповідання Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі»)

Мета:  залучити якомога більше учнів до читання сучасної прози, зацікавити дитячою прозою; розвивати навички самостійної роботи; сприяти виховуванню справжніх шанувальників українського слова.

Методи, прийоми, форми роботи на уроці: «Утрачена послідовність», творення схеми – опори «Карта успіху героїні Нелі Миронець», «Займи позицію», «Снігова куля», «Я вважаю»,  проблемні питання, робота в парах,

Обладнання: ілюстрації до твору, комп’ютер, телевізор

Тип уроку: урок-дослідження з ІКТ-супроводом

Епіграф:                                                Успіх – це встигнути допомогти

Д. Ролінг

Перебіг уроку

I Забезпечення емоційної готовності до уроку

Доброго дня любі діти! Приємно бачити вас такими усміхненими, гарними, зосередженими. Сьогодні вранці, йдучи до школи, ви,  напевне, помітили, що сонечко дарувало свої веселі та теплі промінчики  Наперекір лютій зимі я шлю вам свою теплу та щиру посмішку.

  • Реклама уроку   (слайд1) 

Прорекламуймо наш урок.

Отож, наш урок буде: …

Що ми візьмемо з собою на урок?

Сподіваюся, що сьогодні на уроці ви сповна використаєте не лише всі названі вами риси вдачі, а й свій потенціал. А він у вас, я знаю, що є. Тому я сьогодні бажаю успіху вам, собі.

ІІ Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності школярів

Учитель

Відомий український педагог В.О.Сухомлинський вважав, що твори, прочитані в дитячому віці, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з  яких складається совість». Ви, напевно, теж помітили, що читання не лише приносить естетичну насолоду, а й змушує нас замислитися над проблемами реального життя – вибором друзів, поведінки, правильного рішення. До таких роздумів спонукала нас книга сучасної української письменниці Євгенії Кононенко, яка має стійкий імідж у світі дитячої літератури «Неля, яка ходить по стелі»

  • Тому запишіть, будь ласка, тему уроку (слайд2)

«Володіти надприродними можливостями чи просто бути таким, як усі?»   

Пишучи, міркуєте,  яку мету ми сьогодні поставимо на уроці.

Так,  упродовж уроку ми спробуємо з'ясувати, що важливіше: володіти надприродними можливостями чи просто бути таким, як усі. І сподіваюся, що наприкінці уроку дійдемо спільної думки.

  • Діти, скажіть, а  що для вас значить бути не таким, як усі?

III Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  • А що найбільше вас здивувало в оповіданні?
  • Отож, спробуймо назвати реальні події твору та фантастичні епізоди твору, скориставшись таблицею
  • Заповнити таблицю: «Реальне та фантастичне у творі»                   (слайд3) 

(Усно називаємо, дивлячись на таблицю)

Реальні події

Фантастичні епізоди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, як бачимо, у творі реальні та фантастичні події тісно переплітаються. Із впевненістю можна стверджувати, що оповідання «Неля, яка ходить по стелі» належить до жанру фантастичної літератури, або фентезі, як інколи його ще називають. На уроках літератури ви вперше зіткнулися із твором такого жанру. Прошу вашої уваги. Прочитаймо визначення (слайд4)             

Фантастика(з грецької – мистецтво уяви) – різновид художньої літератури, в якому авторська вигадка від зображення надзвичайних, нереальних явищ поширюється на створення особливого, вигаданого світу, що є творчою уявою письменника.

Отож,  пориньмо в надзвичайний світ фантастики!

Книгу Є. Кононенко проілюструвала сучасна художниця Тетяна Ніколаєнко. Я переконана, що агенти видавництва «Грані-Т» припустилися великої помилки, що не відвідали м. Ковель та не завітали до 11 школи, в    5-А клас, де стільки талановитих та творчих дітей. Чи не так?

  • «Утрачена послідовність»  (слайд5) 

Пропоную вам відновити послідовність  ілюстрацій відповідно до подій оповідання. Для виконання цього завдання об’єднайтесь у пари.

Завдання : розташуйте  малюнки згідно сюжету твору.

(виконують самостійно, а потім перевіряємо за допомогою слайда 6)

Правильна відповідь           

  • Прошу, яка послідовність подій у творі?

6 – Тато підрізає Нелі волосся;  5 - Неля на уроці математики;  2 – Олесь смикає дівчинку за волосся; 8 – Неля пішла по стелі; 7 -  розмова із завучем Мірою Іванівною; 3 - розмова батька Нелі з директоркою;  4- Оксана Бурик закинула штани Сніжани на лампу; 1 -  прощання з Нелею;

  • Чи є такі, що виконали завдання правильно?

А ви вірите в дива? Ми дійшли висновку, що оповідання «Неля, яка ходить по стелі» належить до жанру фантастики. А оскільки у фантастичному світі можливе все, то до нас сьогодні завітала в гості Неля. З’ясуймо, що ж вона вміла

  • Творення схеми – опори «Карта успіху героїні Нелі Миронець»

I блок  запитань

  1. Які незвичайні перетворення  відбуваються із волоссям школярки? Коли саме?

Записуємо: змінювати колір волосся

  1. Який прикрий випадок  трапився з Нелею на уроці математики ? Чому?

Записуємо: підключатись до ВС

  1. На вашу думку, чому у дівчинки «не складається гаразд» зі школами?

Записуємо: ходити  по стелі

  1. Отже, Неля була незвичайною дівчинкою, яка  дечим вирізнялася від своїх однолітків. Чим саме? (вона мала дивовижні здібності). Як по-іншому їх можна назвати?

Висновок:  надприродні можливості

  1. Як ви розумієте, що таке н/м ?

Отож,  ми з'ясували,   що Неля володіє надприродними можливостями,  такою її створила уява авторки.

А зараз дізнаймося, чого навчилася (життєвий досвід отримала)  Неля в Лисогорській  школі.

II блок  запитань

  1. А за якої умови дівчинка має право їх застосовувати ? Підтвердіть свої думки цитатою(ст.12; 20).
  2. Пригадайте, на уроці математики Нелі не вдалося вдало застосувати свої н\м,  а у випадку зі Сніжаною Райською -  навпаки. Чому? Наведіть цитату (ст.21)

Записуємо: використовувати н\м

  1. Які риси характеру Нелі є найвиразнішими  у цей момент? 

Записуємо:  Блок  «використовувати н\м»

 

впевненість,                     кмітливість,                          винахідливість 

  1. Чому  дівчинка  все ж таки порушила заборону тата й пішла по стелі?

Записуємо: товаришувати

  1. Уявіть себе на місці Нелі. Що ви відчули б у той момент?
  2. А як би ви вчинили на місці головної героїні? Чому?
  3. Чого боялися б?
  4.  Чи було дівчинці важче за інших дітей?
  5. Чи відчуває дівчинка чужий біль?
  6. Чи має Неля велике серце?
  7. Які риси характеру Нелі є найвиразнішими  у цей момент? 

Блок «товаришувати»

 

чесність, справедливість, вірність, доброта, милосердя, чуйність

Прокоментуйте, будь ласка, цитату(ст.78): «…Ми трохи міняємо світ, Нелю. Але зробити це так раптово ми не можемо. .. Наше щастя в іншому, Нелю, дівчинко моя!..»  (слайд7)

  1.  То у чому  ж щастя таких людей, як  Неля та її тато?
  2.  А як може кожна людина потрохи змінювати цей світ на краще? Звісно, що, допомагаючи іншим.

 Записуємо: допомагати іншим

Погляньте, будь ласка, на схему – опору, яку ми щойно створили. Чи не є вона своєрідною картою успіху?  До речі, сучасні психологи, консультанти провідних успішних  фірм переконані у тому, що будь-яка людина може спланувати свої дії та вчинки так, аби в майбутньому досягти успіху. Це і називається картою успіху(ментальною картою, «картою розуму»).

Скажіть, чи можна назвати Нелю Миронець успішною  та щасливою людиною попри всі прикрощі та негаразди,  які трапляються час від часу в її житті?

Для того, аби відповісти на це запитання виконаємо

  • Інтерактивна вправа «Я вважаю»

Звернімося до

«Інформаційного кошика» (слайд 8)

Прочитавши  вислови відомих людей, обґрунтуйте свої думки(читають і дають відповідь на запитання.)

Зверніть увагу на першу цитату, як ви вважаєте,чи можна її обрати за епіграф нашого уроку?

 «Успіх – це встигнути допомогти» Джоан Ролінг

То встигла Неля допомогти своїй подрузі?

Сьогодні ми відкрили для себе образ  Нелі.  То яка ж вона?          Щаслива

                                                                                                                      Успішна     Справжня

  • Скажіть,  а чи може будь – хто з вас скористатися цією картою. А чому?

Отож,  повернімося до проблемного питання, яке ми визначили як тему уроку.

  • То що ж все-таки краще:

Володіти надприродними можливостями чи просто бути таким, як усі? 

Головне  - залишатися самим собою, незважаючи ні на які обставини. Дівчинка Неля не побоялися виказати свою таємницю і заради  дружби та справедливості посеред уроку пішла по стелі.

  • А хто з персонажів твору виступає антиподом головної героїні?

(ЧАС )   5. Інтерактивна вправа «Снігова куля»

За допомогою інтерактивної вправи «Снігова куля» дайте оцінку діям Оксани Бурик, яка була ініціатором проведення операції «Чорний кіт – біле хутро»

  1. Оксана Бурик
  2. Оксана Бурик хотіла черговий раз змусити Нелю піти по стелі.
  3. Чому вона хотіла це зробити?
  4. Тому що вона заздрила Нелі.
  • Наша героїня живе у двох світах.
  •  Від чого неодноразово  застерігав її тато?

Віртуальна реальність здатна замінити реальне життя?

ЧАС   (Мені хотілося б почути вашу думку стосовно цього)

Сучасні психологи, медики б'ють на сполох: соціальні  мережі стали ознакою нашого часу. У них вирує своє життя: люди спілкуються, зустрічаються, закохуються, сперечаються, висловлюють свою думку, завантажують фотографії, відео і т.п. Тобто, проводять більше часу біля комп’ютера аніж у реальному світі.

 Творча група працювала над проектом «Що головніше: книга чи комп’ютер?»

  1. Виступ творчої групи    (слайди 9-12)
  • А як ви вважаєте, чому я запропонувала саме таку тему проекту вашим однокласникам?

Дійсно, ця проблема на часі (є досить актуальною). А від себе хочу сказати, діти, ви маєте самі обирати, що головніше : книга чи комп’ютер. Однак пам’ятайте : науково доведено, що жоден електронний носій не може замінити безпосереднього живого спілкування з книгою.

Отож, вдалого вам вибору!

  • Які висновки ви зробили для себе після прочитання оповідання?
  • Чи змінилися ви після знайомства із сміливою дівчинкою Нелею?
  • Уявіть на хвильку, що ви зустрілися з нею. Про що хотіли б  з нею поговорити, запитати?

Кажуть, що радість від зустрічі з людиною передається від рукостискання. Напишіть, будь ласка, на своїх символічних долоньках,  що б ви подарували Нелі на прощання.

Прощання – це завжди смуток. Але знаєте, дітки, я сьогодні аж ніяк не хотіла вас засмутити. І поясню чому: Є. Кононенко, прочитавши безліч позитивних дитячих  відгуків про її книгу, написала продовження історії про незвичайну дівчинку Нелю. Цього разу історія мала назву - «Неля сходить зі стелі».

Пропоную вам проглянути відеоанонс цієї книги. Привідкрию секрет: я обирала такі моменти, які, на мою думку, не залишать вас байдужими і спонукають до прочитання ще однієї історії – «Неля сходить зі стелі », і незабаром ви розповісте мені, як же Неля сходить зі стелі…

  1. Перегляд відеоанонсу (слайд 13)
  • Ну що будете читати продовження?

V Рефлексія

  1. Вправа «Подяка»
  1. Авторові
  2. Героїні
  3. Однокласникам
  4. Учителеві

V Оцінювання

Ну а я, звичайно, дякую вам за активність, уважність, старанність, креативні думки. І моя подяка вам буде у формі оцінок

VI Домашнє завдання

На вибір:

У мудреця запитали:

  • Скільки існує видів дружби?
  • Чотири,- відповів він.
  • Є друзі, як їжа: ти потребуєш їх щодня.
  • Є друзі, як ліки: ти шукаєш їх, коли тобі погано.
  • Є друзі, як хвороба : вони самі тебе знаходять.
  • Але є такі друзі, як повітря, їх не видно, але вони завжди з тобою.

Любі діти! Хоча ви лише робите перші кроки в доросле життя, я хочу побажати  вам надійних друзів, які завжди будуть поруч з вами не лише у скрутну хвилину, а й моменти вашого успіху.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
8 липня 2021
Переглядів
864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку