Воркшоп на тему: «Волонтерство без меж: разом крокуємо у майбутнє».
Вступне привітання тренерів.
1 частина: «тривожна валізка».
Мета: знайомство з учасниками, налагодження емоційного контакту з групою.
Матеріали: аркуш ватману, різнобарвні маркери – за кількістю учасників.
Хід вправи:
Слова тренера: група розташовується в колі. Перший з учасників пише на ватмані своє ім'я і ще що-небудь, пов'язане з ім'ям. Наприклад: «Мене звуть Максим, але друзі зазвичай кличуть мене Максом».
Кожен наступний учасник робить те ж саме. Після того як останній учасник напише своє ім'я, ватман закріплюють на стіні і залишають там на весь час зустрічі.
Мета: для роботи в командах, об'єднання загальної групи в кілька підгруп.
Матеріали: різнобарвні жетончики (червоні, жовті, зелені) за кількістю учасників.
Хід вправи:
Група розташовується в колі. До заняття необхідно підготувати жетончики двох або більше кольорів. Перед початком заняття перемішати їх і роздати по одному кожному учаснику. Коли необхідно буде створити міні-групи, треба просто повідомити учасникам, що один колір жетончиків - це перша команда, другий колір - друга тощо.
Мета: командоутворення, налагодження ефективної комунікації для роботи на воркшопі.
Матеріали: кольорові стікери за кількістю учасників, кольорові маркери за кількістю учасників, аркуш фліпчарту.
Хід вправи: учасники об’єднуються у три групи (за кольорами), обговорюють і записують на стікерах правила, щодо роботи на зустрічі, презентують правила своєї групи. Загальне обговорення запропонованих групами правил, узгодження та прийняття правил для роботи на воркшопі.
Мета: дізнатися очікування учасників, створення емоційно-позитивної та комфортної атмосфери в групі.
Матеріали: кольорові стікери-роздруківки, кольорові маркери за кількістю учасників, аркуш фліпчарту.
Хід вправи: учасники на стікерах прописують свої очікування, щодо зустрічі та теми тренінгу.
Матеріали: аркуші фліпчарту з намальованими валізками, роздруківки термінів «валізки підтримки» - 3 комплекти на 3 групи.
Хід вправи: учасники об’єднуються у три групи. Кожна група отримує набір карток з назвами речей (які пропонують покласти у «валізку підтримки»). Далі обговорення по групах. Кожна група обирає речі, які на їх думку вони мають покласти у «валізку підтримки». Кожна група презентує свою валізку, стисло аргументуючи чому вони обрали саме ці речі, чому ці речі важливі. Загальне групове обговорення.
Мета: переключення уваги, розслаблення; зняття напруження, рухова активність, релаксація, підтримка позитивної атмосфери.
Хід вправи:
Тренер: Займіть зручну позу, дихайте глибоко, спокійно. Зосередьтеся на своєму тілі. «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 - «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою, а десяточку – «хвостиком». Напружте, а потім розслабте своє тіло і подумки подякуйте йому. Цю вправу ви можете виконувати під час обідньої перерви, або після кожного робочого дня.
Мета: акцентувати увагу учасників на важливості турботи про власну безпеку. Навчити учасників, стисло записувати важливу, актуальну інформацію про себе та рідних.
Матеріали: роздруківки кольорових міні-карток, ручки - на кожного учасника воркшопу, скоч, ножиці – 16 шт., клей-олівець – 16 шт.
Хід вправи: Інформаційне повідомлення тренера. Кожен учасник отримує роздруківку кольорової міні-картки, на яку занотовує важливі дані про себе (телефони рідних, групу крові….).
2 частина: «Поняття «стать», «гендер», «гендерна рівність»».
Інформаційне повідомлення тренера.
Мета: переключення уваги, розвантаження, рухова активність для подальшої ефективної роботи в команді.
Матеріали: різнобарвні мотузки (червоні, зелені) – 2 шт.
Хід вправи: Готуються 2 мотузки завдовжки 8-10 метрів, кожна з яких зв'язана обома кінцями, та пов'язки на очі за кількістю учасників. На підлозі розкладається мотузки так, щоб вони утворювали приблизно 2 кола. Учасники (8-16 осіб) стають навкруг кіл на однаковій відстані. Їм зав'язують очі та дають кожному мотузку, щоб тримав її обома руками, виставленими вперед.
Завдання командам: - утворити квадрат(трикутник, коло, трапецію, зірку). Учасники можуть розмовляти один з одним, не відпускаючи мотузку бодай однією рукою. Коли учасники самостійно відчують, що виконали завдання, вони мають акуратно покласти мотузку на підлогу, зберігаючи ту форму, яку отримали в ході роботи. Після цього пов'язки з очей знімають та уважно розглядають фігуру, що утворилася.
При обговоренні варто звернути увагу учасників на такі моменти:
Мета: з’ясувати відношення учасників до певних соціальних стереотипів, та розмежувань у соціумі. Поняття гендерної рівності та її значення. Обізнаність учасників з теми, акцентувати увагу на важливості - єдності у різноманітті суспільства, дати можливість замислитися над власною позицією і соціальними уподобаннями, групова комунікація, обмін знаннями, інформацією, досвідом.
Матеріали: аркуш ватману – 2 шт., ручки, олівці, фломастери, маркери, клей – 2 комплекти (на кожну команду), кольорові роздруківки рис та характеристик - 2 комплекти (на кожну команду), стікери, скоч.
Хід вправи: Кольоровим жеребкуванням гості об’єднуються у 2 групи. Кожна група отримує набір рис та характеристик на кольорових смужках та по 1 білому аркушу для фліп-чарту, на якому малюють жінку чи чоловіка (згідно жеребкуванню). Потім - обговорюють отримані характеристики і ранжують їх за мірою прояву в образі чоловіка (1 команда) та жінки (2 команда). Смужки з рисами приклеюють до свого малюнка жінки чи чоловіка. Після цього - малюнки закріплюють на фліп-чарті.
Кожна команда представляє «свій проект», надає пояснення, відповідає на запитання.
У кінці відкривається таємниця: на зелених смужках - чоловічі риси, на блакитних – жіночі.
Після виконання вправи проводиться обговорення.
Чого більше у представників статей – схожого чи відмінного?
Хто має більше схожості з протилежною статтю - чоловіки чи жінки? Чи такі вже важливі відмінності між статями?
Тренер:
Отже, давайте подивимось. У чоловіків і жінок більше спільного, ніж відмінного?! - ми рівні.
Тому ніхто не має права з огляду на стать обмежити чи нав’язати вам щось. І жінки і чоловіки мають рівні права, можливості. Звичайно і ті, ті мають окремі недоліки. Але ідеальних людей немає. І тому, коли ви будете будувати власні сім’ї, намагайтесь побачити людину такою, яка вона є, а не те наскільки вона відповідає стандарту.
Мета: з’ясувати відношення учасників до певних соціальних стереотипів, та розмежувань у соціумі. Обізнаність учасників з теми, акцентувати увагу на важливості - єдності у різноманітті суспільства, дати можливість замислитися над власною позицією і соціальним уподобанням… групова комунікація, взаємодія в групі та обмін знаннями, інформацією, досвідом.
Матеріали: аркуші з написами сторін світу – 4 шт., малярний скоч, роздруківки характеристик людей з різних сторін світу - 4 аркуші, білі аркуші ф.А4- за кількістю учасників, олівці, фломастери, ручки – 16 шт.
Хід вправи:
Роздруківки назв сторін світу на аркушах формату А4 розміщуємо у різних куточках кімнати.
Слова тренера: за легендою давніх кельтів усі, люди поділяються на «сторони світу».
Люди з Півночі - це люди дії, лідери, які роблять справу, ідуть до мети будь-якими шляхами, не оглядаючись на засоби; їх мало цікавить атмосфера, що панує навколо.
Люди з Заходу - це люди розкладів, розрахунків, точності, дисципліни. Їх часто обвинувачують у нечутливості.
Люди зі Сходу - це люди творчості; у них багато ідей, але при цьому вони не займаються їх реалізацією.
Люди з Півдня забезпечують теплі відносини та комфорт у групі. Атмосфера в групі для них важливіше поставленої мети, руху вперед.
За легендою, для досягнення гармонії в кожній групі, а також у кожній людині повинні бути присутніми всі сторони світу, хоча якась і переважатиме. Це й являє собою замкнене кельтське колесо.
Члени групи розділяються на підгрупи за своєю схильністю до сторін світу. Якщо людина вагається, їй пропонують вибрати сторону світу, до якої вона відносить себе в даний момент.
Етапи групової роботи:
Після загального обговорення (коли всі 4 групи сформовані й утворилося «Кельтське колесо») всі разом складають про групу легенду.
Мета: з’ясувати і чітко сформулювати бажання учасників, усвідомлення учасниками наявності взаємозв’язку між своїми бажаннями і своїми можливостями.
Матеріали: роздруківки великих кольорових пелюсток, маркери, ручки - за кількістю учасників, клей-олівець, аркуш фліп-чарту з намальованою квіточкою.
Хід вправи: Вправа проводитися в колі. Кожний учасник пише на пелюстці своє бажання, а потім, по черзі промовляють пропозицію, що починається зі слів «Я хочу». Не відволікайтеся на суперечки й обговорення з приводу ваших бажань. Просто висловлюйте їх по черзі, неупереджено і швидко (приклеюючи свою пелюстку на аркуш фліп-чарту, де в кінці має відтворитися квіточка наших бажань).
Наприклад: «Я хочу закінчити навчання», «Я хочу жити біля моря», «Я хочу одержати вищий бал з англійської в цьому семестрі», «Я хочу одержати роботою з з-п 75 000 гр в цьому році».
3 частина – «Скажи НІ!» - торгівлі людьми.
Мета: актуалізація знань учасників з теми торгівлі людьми, групова взаємодія, інтелектуальна розминка.
Матеріали: фломастери для кожного учасника, маркери аркуші, роздруківки слів-термінів за темою вправи - на кожну команду.
Хід вправи: Учасники об'єднуються у дві команди, кожна команда отримує роздруківки термінів з теми торгівля людьми. Командне обговорення і команда вирішує, які слова-терміни відносяться до означеної теми і чому вони так вважають.
Ми продовжуємо попередню вправу і використовуємо вже названі терміни для написання поеми «Ми проти торгівлі людьми!».
Мета: привернути увагу до причин та наслідків торгівлі людьми.
Матеріали: білі аркуші паперу ф.А4, фломастери, ручки - за кількістю учасників.
Хід вправи: Попросіть учасників написати якусь позначку чи свої ініціали в правому верхньому куті аркушу (ви теж підпишіть свій). Кожен учасник починає писати поему на тему: «Скажи НІ!» - торгівлі людьми». Кожен учасник пише рядок, з якого починатиметься його поема. Далі - передає свій аркуш сусідові, який сидить ліворуч від нього; а сам отримує інший аркуш від учасника – який сидить праворуч. Таким чином аркуші будуть курсувати по колу. Коли кожен напише по одному рядку на всіх аркушах і знову отримає свій аркуш (з позначкою) - поеми написано.
Далі - тренер зачитує свій твір. І пропонує бажаючим - прочитати те, що створили вони. Групове обговорення.
Мета: привернути увагу до причин та наслідків торгівлі людьми.
Матеріали: білі аркуші паперу ф.А4, фломастери, ручки - за кількістю учасників.
Хід вправи: Представники кожної команди отримують картки з недописаним реченнями, обговорюють в команді .. і пропонують власні варіанти завершення речень.
Загальне обговорення.
Мета: розрядка, рухова активність, командна взаємодія.
Хід вправи: Учасники об’єднуються у дві команди.
Тренер показує командам характерні рухи для принцеси, дракона, самурая.
Принцеса кокетливо робить реверанс; дракон із загрозливим виглядом, піднімаючи руки вгору, гарчить, крокує вперед; самурай робить рух замаху шаблею. Команди домовляються, кого будуть зображувати: принцесу, дракона чи самурая. Після того як команди вибрали собі роль, ведучий повідомляє:
«Принцеса зачаровує самурая. Самурай убиває дракона. Дракон з'їдає принцесу». Потім команди шикуються у дві шеренги одна проти одної та за командою ведучого характерним рухом показують роль, яку вибрали.
По одному балу отримує команда, чия роль виявляється найбільш вигідною. Наприклад, принцеса і самурай (1 бал одержує принцеса, тому що вона його зачаровує). Самурай і дракон (1 бал одержує самурай, тому, що він його убиває).
Дракон і принцеса (1 бал одержує дракон, тому, що він з'їдає принцесу). Принцеса і принцеса, дракон і дракон, самурай і самурай (ніхто не одержує жодного бала).
Перемагає команда, що набрала більше балів.
4 частина ППД (перша психологічна допомога).
Мета: синхронізація міжпівкульних зв'язків, поліпшення уваги, зняття напруження, підтримка бадьорого настрою у групі, формувати навички використання релаксаційних прав, як профілактики стрессу.
Обладнання: музичні композиції, олівці- за кількістю учасників.
Хід вправи: Всі учасники стають у коло. Тренер показує рухи пальцями, учасники мають їх повторити. Спочатку темп повільний, потім темп виконання гімнастики прискорюється.
«Зима-весна-літо-осінь».
«Вправи з олівчиком».
«Вухо-ніс».
Здоров'я – найбільший скарб у житті.
Здоров'я – мов дзеркало, розіб'єш – не склеїш.
Здоров'я за гроші не купиш.
Мета: наочно проілюструвати вплив стресу на незворотність змін порушення здоров’я.
Обладнання: кольорові канцелярські скріпки – за кількістю учасників.
Хід вправи:
1. Роздайте кожному з учасників звичайну канцелярську скріпку та запропонуйте розігнути її.
2. Наступним кроком запропонуйте відновити скріпку.
3. Поговоріть з групою про невідворотність змін. Як видно з експерименту відновити первинний вигляд скріпки неможливо. Проведіть аналогію зі стрессом і здоров’ям людини. Якщо людина втрачає своє здоров’я, то, навіть користуючись самими сучасними методами та засобами медицини, не завжди можна відновитися без будь-яких наслідків.
4. Підведіть групу до висновку, що порушене здоров’я неможливо повністю відновити. Завжди потрібно пам’ятати про істину, що збереження здоров’я та його профілактика завжди ефективніше, ніж лікування, навіть саме сучасне.
Мета: тілесно-орієнтована вправа на зняття тривожності, хвилювання, м’язового напруження, розвиток комунікації, підвищення ефектності командної роботи, створення гарного настрою.
Обладнання: фломастери(16 штук), 2 маркери – різного кольору,аркуш фліп-чарту.
Хід вправи: тренер об’єднує всіх учасників у 2 команди (за кольором стрічок), які вишикуються пере фліп чартом. Тренер розповідає учасникам про те, що малювати ми сьогодні будемо фломастерами, але у незвичний спосіб – не відкриваючи їх. І холст для малювання обираємо незвичний – тіло, а точніше – спини наших учасників.
Слова тренера:
Інформаційне повідомлення тренера, про можливі реакції на травматичні події (страх, ступор, плач, істерику, агресію), їх ознаки та способи допомоги . (10 хв.).
Учасники заходу об’єднуються у три групи. Кожна група отримує свою ситуацію та протягом 5 хвилин ухвалює питання щодо її вирішення (кейси для групової роботи).
Ситуація 1. Близько 12 години дня родина з чотирьох осіб сіла обідати, через дві хвилини пролунала повітряна тривога. Дорослі й діти почати швидко збиратися в укриття, але один із членів родини почав плакати, швидко говорити. Відбувалися швидкі неконтрольовані перекладання речей. У валізі було все без розбору. Розкажіть, про яку реакцію йде мова.
Ситуація 2. Жінка, яка стояла в черзі на отримання гуманітарної допомоги почула звук, схожий на вибух. У неї почався неконтрольований тремор, з рук випадали речі: впав на землю телефон і пакет з речами. Ваші дії?
Ситуація 3. Під час проведення дистанційних уроків учителька помітила, як одна з учениць, яка завжди була активною, небайдужою до проблем класу, виконувала домашні завдання, а зараз все навпаки. Від знайомих дізналася про те, що її батьки розлучаються. Які ознаки травматичних подій ви побачили? Як повинна поводитися вчителька.
Обговорення вправи.
Вправа «Це робить нас сильнішими» (15 хвилин)
Учасники об’єднуються у пари. Перший учасник протягом двох хвилин розповідає партнеру про свою особисту травматичну подію. Другий, вислухавши, повинен проаналізувати ситуацію так, щоб знайти сильні сторони в поведінці партнера і докладно йому розповісти про них. Потім партнери міняються місцями.
Обговорення вправи.
Ціль: знаходити місце у груповій роботі, пошук максимально ефективне спільного рішення, створення позитивного настрою, іграшки-антистрес.
Матеріали: пластикові пляшки, горох, рис, гречка, кольорові повітряні кульки, стрічки, назви пісень.
Хід вправи: 1 частина.Тренер пропонує зробити найпоширеніший у Південній Америці шумовий інструмент маракас. Справжній маракас – це порожній гарбуз, усередину якого насипають горох. Ми зробимо маракас із невеликої пластикової пляшки. Насипте у пластикову пляшку гречану крупу або рис, або горох (від крупи залежить ступінь гучності інструменту), закрийте кришку.
І ... маракас готовий! У пляшку більше можна покласти горох, бубонці, бусинки, монетки і т.д. Можна поексперементувати і насипати різноманітні «дрібні предмети, що звучать», в залізні коробочки з-під цукерок і льодяників. Тоді звук буде дзвінкішим. Або в дерев'яні або картонні коробочки різного розміру та об'єму.
Створюємо 2 оркестри, кожен з яких використовуючи маракаси має зіграти мелодію пісні, яку загадає тренер. Інша команда має відгадати за мелодією загадану пісню.
2 частина. Використовуючи наповнення маракаса і повітряну кульку зробимо іграшку анти-стрес власними руками. У повітряну кульку пересипаємо з пластикової пляшки крупу, зав’язуємо кульку стрічкою. І наш антистрес готовий.
6. Комплекс вправ: «Релакс» (10 хв.).
«МЕТЕЛИК» : Варіант 1. Покладіть руки хрест-навхрест на власне передпліччя. По черзі робимо м’які легкі похлопуючі рухи лівою/правою руко по черзі. (Варіація - робимотак само на колінах).
Варіант 2. Схрестіть долоні, зачепившись великими пальцями рук – це нагадуватиме метелика.
Під час цієї вправи відбувається взаємодія на виходи черепних нервів, які отримують перехресні сигнали, префронтальна зона активується, мозок переходить в більш адаптивний режим.
«ГОРІШОК».
Беремо горішок, на розкриту долоню лівої руки правою долонею притискаємо до центру долоні, і починаємо масажувати пересуваючи горішок по годинниковій стрілці. Потім змінюємо руки, але на правій долоні робимо проти годинникової стрілки.
«КВІТКА-СВІЧКА»
Це проста вправа на розслаблення, що сприяє глибокому диханню. Уявіть, що у вас в одній руці ваша улюблена квітка , яка приємно пахне, а в іншій – запалена свічка. Повільно зробіть вдих через ніс, й уявіть, що відчуваєте запах квітки. Повільно видихніть через рот, наче задмухуєте свічку. Можемо змінити руки. (речі міняємо місцями). Повторіть кілька разів.
«ЛИМОН»
Скинути негативні емоції і відчуття, розслаблення досягнення стану спокою, рівноваги. Сядьте зручно: руки вільно розмістіть на колінах (долонями вгору), плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть собі, що у Вас у правій руці — лимон. Починайте повільно його стискати до тих пір, поки не відчуєте, що «вичавили увесь сік». Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття. Тепер уявіть, що лимон знаходиться у вашій лівій руці. Повторіть вправу. Знову розслабтеся і запам’ятайте свої відчуття. Після цього виконайте вправу одночасно обома руками. Розслабтеся. Насолодіться станом спокою.
Рефлексія.
Кожен висловлюється про свої враження від воркшопу (10 хв.).
Учасники продовжують речення:
- Я отримала (в) досвід…
- Для себе я взяла (в)…
- Іду з відчуттям…
- Найбільше мені сподобалося….