Волонтерство і громадська активність. Тренінг для старшокласників.

Про матеріал
Тренінг - активна форма заняття зі старшокласниками, яка жозволяє розгядати соціально значущі питання, формують громадянську позицію, вдосконалюють лідерські якості, роботи в команді. Важливим для сьогодення є питання громадської позиції та волонтерства. Даний тренінг присвячений цій темі.
Перегляд файлу

Волонтерство і громадська активність. Тренінг для старшокласників.

Мета:  учні зможуть дати визначення громадянській, суспільній і громадській діяльності; в процесі обговорення вони з’ясують, чому це є дві важливі засади демократії.

Матеріали:  таблиці «Погоджуюсь / Не погоджуюсь», визначення громадянського суспільства, поняття «демократія», історія про морську зірку, плакат «Послідовність захисту», роздатковий матеріал: питання для публічного захисту.

Хід заняття

1. Розминка (5 хвилин): Завдання «Погоджуюсь/Не погоджуюсь»: прикріпити таблиці «Погоджуюсь» і «Не погоджуюсь»  на протилежних стінах кімнати. Попросити учнів підійти до відповідної таблички, якщо згідні або незгідні з наступними ствердженнями:

• проблеми у громаді повинні  вирішуватись тільки урядом;

• уряд найкраще вирішує проблеми;

• 10% від вашого заробітку повинні використовуватись на допомогу малозабезпеченим;

• волонтерство може вирішити проблеми у громаді;

• волонтери повинні бути молодими;

• всі мають можливість бути волонтером.

 

2. Повідомлення теми тренінгу. Очікування (кілька учасників озвучують, інші пишуть на стікерах і прикріпляють на «Дереві очікувань»)

Правила тренінгу (нагадати, можливо, учасники запропонують ще правила)

(10 хв)

 

3. Новий матеріал (15 хвилин): 

А. Почати дискусію з визначення громадянського суспільства.

Громадянське суспільство включає в себе всі організації та групи, які працюють як в інтересах держави, так і проти них, але прямо не пов'язані з її діяльністю; вони можуть функціонувати у школах, на робочих місцях, у церквах чи інших інституціях, навіть у сім'ях.

Такими прикладами є Грінпіс, волейбольні клуби, церковні групи і студентські товариства. Всі ці організації є волонтерськими, тобто люди, які в них працюють, не отримують ніякої оплати праці. Ці люди є лідерами і активістами, які виконують цю роботу тому, що вони прагнуть зробити зміни на краще у своїх громадах. Також прикладом є волотнери, які зараз допомагають нашим воїнам на Сході України, і роблять це безкоштовно за власним бажанням, добровільно.

Б.  Попросити учнів навести інші приклади волонтерства.

Н-д, інформувати людей,

керуватись прикладом,

започаткувати програму,

церковні місії,

допомога жертвам стихійних лих,

збір фінансів для лікування онкохворих,

надання житла та харчування безпритульним,

догляд за безпритульними тваринами, влаштування їх у притулок,

заклади допомоги жертвам домашнього насилля,

допомога ВПО,

плетення маскувальних сіток,

допомога одиноким перестарілим,

безкоштовні майстер-класи, 

навчальні підготовчі програми, і т.д.

В. Які переваги наявності груп таких, як Грінпіс, і т. д?

Можливі відповіді: допомагають іншим, надають цінні послуги, висвітлюють питання чи організації, які вас цікавлять, накопичують відповідний досвід роботи, розваги, створюють особисті зв’язки, надають людям можливість зустрічатись і спілкуватись в неформальній обстановці, групи часто проводять дослідження і надають інформацію уряду.

Г. Назвіть кілька проблем, з якими стикається ваша громада. Чи можуть вони бути вирішені за допомогою волонтерства чи формування якоїсь іншої організації?

Д. Інформація про поняття «демократія».

Демокра́тія – політичний режим, за якого єдиним легітимним джерелом влади в державі визнається її народ. При цьому управління державою здійснюється народом, безпосередньо (пряма демократія), або опосередковано через обраних представників (представницька демократія).

Іноді демократію визначають також як набір ідей і принципів, що стосуються свободи, власне, вона і являє собою інституціональну свободу. У формулюванні 16-го президента США Авраама Лінкольна, демократія – врядування «іменем народу, силами народу і для народу».

В сучасному світі все ще змішують поняття демократії (народовладдя) з конкретним проявом її – формою державної влади, яка є зручною в сучасному світі з ринковою економікою, зокрема у США та країнах Західної Європи. Тому кажуть, що демократія обов'язково включає такі елементи:

виборність органів влади,

поділ державної влади на три гілки: законодавчу, виконавчу та судову,

підпорядкування меншості більшості,

захист прав меншості,

наявність політичних прав і свобод.

 «Демократія ‒ це не просто шлях обрання лідерів; це спосіб життя, який виникає з тисячі індивідуальних ініціатив».

(Під час подачі нового матеріалу можна демонструвати слайди з новими поняттями).

 

4. Історія про морську зірку (8 хвилин).   На слайді- морські зірки на пляжі

Одного дня чоловік гуляв морським узбережжям. Він помітив, що вночі на берег викинуло багато мушель і морських зірок. Насолоджуючись ранковим сонцем, чоловік подолав кілька миль. далині він побачив маленьку танцюючу фігурку. Чоловік зрадів, що хтось так воздає хвалу життю. Проте, підійшовши ближче, він зрозумів, що та людина не танцювала, а повторювала якусь одну й ту саму дію.

 Як виявилося, це була дитина. Дівчинка старанно піднімала морських зірок та жбурляла їх назад у море. Чоловік був здивованим. Він зупинився на хвильку і запитав: «Навіщо ти це робиш?». «Якщо я залишу цих морських зірок на пляжі, - промовила  вона, - сонце висушить їх й вони загинуть. Я викидаю їх назад в океан, бо хочу, щоб вони жили».

Чоловік задумався, вражений словами дитини, а тоді показав рукою на пляж, який простягнувся на декілька миль і сказав: «Та тут мільярди морських зірок! Хіба ти можеш щось змінити?».

Дівчинка зважила слова чоловіка, повільно нагнулася, підняла ще одну зірку і кинула її у воду. Вона обернулася до чоловіка й сказала: «Можливо ви й маєте рацію, але для мене важлива кожна зірка!»

Ця історія показує нам важливість маленьких змін, ініціативності та є прикладом того, як маленькі кроки формують шлях до великих змін.

 

5. Прочитайте цитати і запитайте учнів, що вони думають про кожну цитату 7 хв).

«Я тільки одна людина і лише одна людина…я не можу робити все, але я можу робити щось і я не дозволю, щоб оте «не можу» заважало мені робити те, що я можу»

                                                                                  Роберт Еверет

 

«Будь зміною, яку хочеш бачити у світі»

                                                                                Махатма Ганді

 

«Без відчуття турботи не буде відчуття єдності»

                                                                              Ентоні Д'Анджело

 

«Доброта може спричинити появу маленької хвильки, яка згодом перетвориться на величезну хвилю, що змінить життя багатьох»

                                                                                        Кевін Хіс

 

6. Руханка «Чарівний обруч» (15 хв).

Учасники тренінгу стають у коло, тримаючись за руки. Тренер одягає одному учаснику на руку обруч, коло замикається і обруч висить на руці учасника. Другий обруч таким же чином надягається на руки між двома іншими учасниками. Завдання полягає в тому, щоб просувати обруч від одного гравця до іншого, не розриваючи рук. Потім тренер вводить менший обруч і передавати його слід в інший бік. Можна давати зв’язаний шнурок. Це вимагає вироблення стратегії вибору способу спритно пролізти крізь обруч і передати його наступному гравцеві.

Рефлексія: Як ця вправа пов’язана з волонтерством, ініціативністю, роботою команди однодумців?

 

7. Захист прав та інтересів громадян на практиці (15 хвилин).

Розглянемо таку життєву ситуацію. Уявіть, що вам не подобається,  що за  вашим будинком є  засмічений струмок. Ви можете почистити його самі, але  хтось засмітить знову. Щоб не вирішувати проблему самому, зверніться за допомогою до  захисту прав та інтересів людей.  Ви можете:

Знайти факти: Знайдіть інформацію про те, де є сміття в струмку.

Знайти союзників: Розпитайте чи ще когось турбує сміття в струмку.

Скласти план дій і діяти: Можливо ви дізналися, що причиною засмічення струмка є те, що  утилізація відходів – дорога. Можливо, програма повторного використання сміття зменшила б кількість сміття у селі і допомогла б вирішити проблему. Дохід  програми повторного використання сміття може  забезпечувати себе і принести прибуток.

Можливо, люди викидають сміття в потічок, бо не відчувають відповідальність за громадське місце.

Ваша група може захоче розпочати громадсько-освітню кампанію, щоб навчити людей пишатися громадськими місцями. Ця кампанія може відбуватися і в сільських школах, і діти  з раннього віку навчається пишатися навколишнім середовищем і засуджувати засмічення і нелегальний вивіз сміття.

Можливо сільський голова не цікавиться проблемою. Вона каже, що не може нічого зробити з цього приводу. Ваша група може зібрати підписи на заяві щодо підтримки певного рішення. Потім ви можете організувати зустріч з сільським головою і сільською радою і наполягати на змінах.

І на додачу до вищезазначених дій ви і ваша група можете вирішити організувати суботник. Ви можете попросити когось пожертвувати мішки для сміття,  а також їжу і напої для святкування після очищення струмка.

 

Оцінка: Що ви зробили? Що вдалося? Що ні? Чи більше людей тепер знають, що потрібно підтримувати чистоту струмка?  Чи сільська громада відповідальніше ставиться до допомоги людям щодо підтримки чистоти ріки? Що б ви могли зробити у майбутньому? Використовуючи інструменти пропаганди, ви змогли зацікавити ширше коло людей станом струмка. Ви також змогли визначити, чию думку і поведінку ви хотіли змінити. Разом ви знайшли шляхи для очищення струмка і вирішили, як підтримувати його чистоту надалі. Зрештою, ви змогли сформувати групу односельчан, які не лише зацікавлені спільною проблемою, а також бажають працювати разом з метою розробки і впровадження вирішень проблеми.

 

7. Пропаганда у нашій громаді (10хвилин):

Об’єднатии учнів   у малих групах по п'ятеро за принципом «зима-осінь-весна-літо». Попросіть їх визначити хоча б три проблеми у їхніх спільнотах і поясніть, що вони будуть використовувати інструменти пропаганди, щоб знайти шляхи їх вирішення. Після того, як вони оберуть проблему, якою вони будуть займатися у їхніх групах, роздайте їм листки з питаннями для письмової відповіді (Питання для громадської пропаганди). Вони найвірогідніше зможуть відповісти лише на перші 5 запитань, так як наступний блок запитань призначений для використання після початку проекту. Проте, вам слід переглянути їх з учнями, щоб вони усвідомлювали, що фаза оцінки є важливою частиною пропаганди). Групи можуть презентувати їхні рішення перед класом.

Визначте принаймні 3 проблеми, які ви маєте у вашій громаді.

 

8. Підсумок (5 хвилин):

Чому працювати з групою людей, які мають спільні інтереси ефективніше, ніж робити щось самостійно?

Чому демократії потрібні зацікавлені громадяни і волонтери?

Яку найважливішу річ ми повинні пам'ятати про демократію і нашу роль в ній?

 

Запитання з теми «Захист прав та інтересів громадян»:

Спочатку: Визнач проблему. Опиши її в кількох реченнях (3–4).

Далі: Заглянь наперед.

Що ти хочеш зробити?

На кого ти хочеш вплинути? Кого хочеш змінити? Хто є твоєю цільовою аудиторією?

Яку ідею ти хочеш, щоб вони почули?

Хто донесе до них цю ідею?

Яким чином ти збираєшся цю ідею донести?

Тоді: Озирнись назад (цю частину ми не  обговорюватимемо на уроці).

Що ти вже досягнув?

Які ресурси ти маєш?

Що тобі все ще необхідно зробити? Які твої слабкі сторони?

Як ти оціниш свою роботу?

Що буде показником успішності твоєї роботи?

 

 

D:\Фото робочі\Тренінг Проект\IMG_20170216_141209.jpg     D:\Фото робочі\Тренінг Проект\IMG_20170216_133135.jpg

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
4 листопада 2022
Переглядів
647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку