ВИХОВАННЯ ЛЮБОВ'Ю
Мета: сприяти усвідомленню учасниками важливості відповідального ставлення до батьківства; поглиблювати знання батьків із питань застосування різних методів виховання дітей; створення позитивної психологічної атмосфери.
ТИП ЗАНЯТТЯ: воркшоп для батьків
Учасники : батьки вихованців
Кількість учасників : 15 – 30 осіб.
Тривалість : 1год. - 1год.25 хвилин.
Хід проведення
Організаційний етап
Вправа «У дитинстві я» (5-10 хв.)
Мета: познайомити учасників одне з одним та згуртувати колектив, надати можливість згадати власне дитинство.
Учасникам пропонується оформити бейджики, а потім назвати своє ім'я і продовжити речення: «У дитинстві я...»
Вправа «Бінго» (20-30 хв.)
Мета: спроектувати майбутнє власної дитини, спланувати розвиток її здібностей.
Ведучий пропонує учасникам взяти аркуш паперу А4, вирізати фігурку «Бінго», розмалювати фломастерами і на зворотному боці написати відповідь на запитання: «Якою Ви хочете бачити свою дитину в майбутньому? Що для цього потрібно?». Далі кожен учасник ділиться своїми бажаннями.
Основний етап
Шляхи до серця дитини
Любов потрібна кожній дитині, інакше їй ніколи не стати повноцінною дорослою людиною. Основне батьківське завдання – виростити зрілу та відповідальну особистість. Але які б якості ви не розвивали в дитині, головне – будувати виховання на любові. Коли дитина впевнена у любові оточуючих, вона стає більш слухняною, допитливою. З цієї впевненості малюк бере сили, щоб протистояти труднощам, які йому трапляються. Дитина зуміє реалізувати свої здібності лише за умови, якщо дорослі регулярно наповнюють цією впевненістю її серце. Як цього досягти?
Використовувати саме той спосіб прояву любові, який є найбільш зрозумілим для дитини; знайти для неї індивідуальний, особливий шлях вираження почуттів.
Батьківська любов повинна бути безумовною, адже справжня любов умов не висуває. Ми любимо дитину просто за те, що вона є, незалежно від того, як вона себе поводить. Батьки люблять дитину, але часто ця любов із поправкою: вона повинна добре навчатися і гарно себе поводити. І лише у цьому випадку вона отримує подарунки, привілеї та схвалення. Звичайно, ми повинні навчати і виховувати дитину. Але спочатку необхідно наповнити серце дитини впевненістю у нашій безумовній любові. І робити це треба регулярно, щоб ця впевненість не випарувалася. Коли ми любимо дитину, яка не хапає зірок із неба, яка є для когось некрасивою або не виправдовує наших сподівань, тоді вона відчуватиме себе потрібною.
Спілкуючись із дітьми, необхідно частіше нагадувати собі:
- перед нами діти;
- вони поводяться як діти;
- буває, що їх поведінка нас нервує;
- якщо ми любимо їх, не зважаючи ні на що, вони завжди зможуть контролювати свою поведінку й не піддаватися тривозі.
Існує 5 основних способів, за допомогою яких діти відчують батьківську любов: дотик, слова заохочення, час, подарунки, допомога.
Дотик – один із найважливіших проявів любові людини. У перші роки життя дитини необхідно, щоб дорослі брали її на руки, обнімали, цілували, садили на коліна тощо. Мовою дотиків та поцілунків можна сказати набагато більше, ніж словами «Я тебе люблю».
Вправа «Долоньки» ( 5 хв.)
Мета: дати можливість відчути себе потрібним або обділеним увагою, проаналізувати свій внутрішній стан та емоції у різних ситуаціях.
Тихо звучить спокійна музика. Ведучий просить усіх присутніх заплющити очі і покласти свої руки на коліна долонями догори. Тоді він підходить до будь-кого за бажанням, кладе у долоні маленьку пухнасту іграшку.
Ведучий просить поділитися відчуттями і враженнями тих, до кого підійшли під час вправи, і тих, до кого не підійшли (що відчували?)
Слова заохочення. Коли ми хвалимо дитину ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Кожна похвала має бути обґрунтованою та щирою, і, звичайно, не надто частою. Щодня кажіть дитині приємні слова підтримки та заохочення, які свідчитимуть про любов до неї.
Вправа - експеримент «Склянка води» ( 5 хв.)
Мета: показати наочно наслідки неправильного виховання та впливу на дитину.
- склянка води – дитина(чиста, проста, наївна);
- сіль – грубі слова;
- перець – образливі слова;
- грудка землі – жорстокі слова.
Усе добре змішуємо – отримуємо стан дитини. Скільки мине часу, доки все осяде і забудеться? А варто лише легенько збовтати – і все підніметься на поверхню і спричинить нові стреси та неврози у дитини.
Час – це ваш подарунок дитині, за допомогою якого ви даєте зрозуміти: «Ти потрібна мені, мені подобається бути з тобою». Іноді діти роблять погані вчинки саме для того, щоб батьки звернули на них увагу: бути покараним все ж краще, ніж забутим. Форми сумісного проведення часу в кожній сім'ї різні: читання казок, бесіда за сімейною вечерею, гра у футбол, ремонт машини, допомога на дачі тощо. І якими б зайнятими ви не були, кілька годин на тиждень присвятіть не лише хатнім справам, телевізору чи іншим власним уподобанням, а і своїй дитині.
Подарунок – це символ любові тоді, коли дитина відчуває, що батьки дійсно турбуються про неї. Нерідко батьки подарунками намагаються відкупитися від дитини. Але справжній подарунок дається не в обмін на щось, а просто так. Якщо є така можливість, краще обирати подарунок разом із дитиною, особливо, якщо це одяг. Не обов'язково купувати подарунки. Їх можна знаходити або робити самим. Головне – придумати, як його подарувати.
Допомога. Допомагати дітям – не означає повністю обслуговувати їх. Спочатку ми дійсно багато робимо за них. Проте потім, коли вони підростуть, ми мусимо навчити їх усьому, щоб і вони допомагали нам.
На кожному етапі розвитку дитини ми використовуємо різні «мови» нашої любові. Тому для батьків важливо обрати саме ту, яка веде до серця її дитини.
Вправа «Серце моєї сім'ї» (10-15хв.)
Мета: виділити та проаналізівати ресурси своєї сім'ї.
Ведучий пропонує учасникам на вирізаних серцях написати або намалювати в ньому все те, що пробуджує і підтримує любов у їх сім'ї, що згуртовує та допомагає зміцнити сімейні взаємини.
«Чи бажаєте Ви ще щось додати до серця? Ці бажання напишіть або намалюйте іншим кольором.»
Заключний етап
Рефлексія. (5 хв.)
- Що було важливим для Вас на занятті?
- Які висновки Ви зробили для себе?
Вправа «Коло побажань» (5-10 хв.)
Мета: оптимізувати атмосферу у колективі, покращити настрій учасників.
Учасники, сидячи у колі, говорять один одному добрі побажання.
Флеш – тайм
«Як любити та виховувати дитину»