Воркшоп «Обери свій шлях до успіху!»
Мета: профорієнтаційна робота, ознайомлення із ВНЗ.
Обладнання: олівці, листки А4.
Хід заняття
1. Лекція «Мотиви професійного вибору».
Вибір професії — одне з найвідповідальніших рішень, яке людина робить у своєму житті. Правильний вибір дозволить реалізувати свій творчий потенціал, уникнути розчарувань. Як же «спроектувати» професійний шлях?
По-перше, професія повинна тішити, а не бути тягарем («хочу»). Це — простір власних бажань, прагнень, намірів потреб, вподобань, інтересів, ціннісних орієнтацій (зазвичай виконують спонукальну роль, забезпечують людину енергією).
По-друге, повинні мати необхідні професійно важливі риси: інтелектуальні, фізичні, психологічні («можу»). Ідеться про пізнавальний та інтелектуальний потенціал, психофізіологічні, характерологічні та фізичні особливості.
По-третє, ця професія повинна бути актуальною на ринку праці («треба»). Це умови ринку праці, потреба у спеціалістах такого профілю.
Можна вивести формулу:
Хочу + можу + треба = правильний вибір професії.
Для досягнення успіху в професійній діяльності дуже важлива мотивація. В основі будь-якої мотивації лежать цілі та потреби людини.
Усвідомлення мотивів поведінки — справа важлива, але важка. Деякі мотиви приховані так глибоко, що не завжди усвідомлюються. Нерідко людина, наділена безліччю чудових рис, не може повністю реалізувати свій професійний потенціал — заважає відсутність мотивації, лінощі не дають розвиватися природним талантам.
Матеріальний чинник, бажання, щоб праця добре оплачувалась, цілком природний. Не слід забувати, що професіонал завжди цінується високо. Підприємства та фірми, що прагнуть розвиватися і бути конкурентоспроможними, передусім піклуються про підбір кадрів та хочуть залучити людей, здатних працювати з максимальною віддачею.
Основні мотиви трудової діяльності:
У кожної людини є певні потреби, так ось і мотиви «вбудовані» в піраміду за аналогом «ієрархії потреб» А. Маслоу.
1. Самореалізація через професійну діяльність. Людина хоче стати «класним» спеціалістом, творити, досягти високого професійного рівня. Це пов’язано не тільки з оплатою праці, але й із задоволенням, яке дає сама праця.
2. Кар’єра, визнання, успіх. Основний мотив — прагнення отримати визнання за свою працю (повага колег), бажання мати престижну професію.
3. Спілкування. Для людей з таким провідним мотивом головне — колектив, взаємини з колегами. Людина працює на обраній роботі тому, що її оточують цікаві люди, дружний колектив.
4. Стабільність. Люди готові нехтувати іншими мотивами заради постійної роботи та гарантії нехай не найбільшої, але стабільної зарплатні.
5. Заробіток. Люди з таким провідним мотивом готові ризикувати, нехтувати стабільністю заради великих грошей, готові працювати при мінімальному спілкуванні, не думають про престиж, не прагнуть до визнання, самореалізації.
2. Виступ представників ЗВО та міського Центру зайнятості.
3. Арт-коучингова техніка «Дерево пізнання» (В. Мерич)
Мета: визначення негативних обмежень, установок, які заважають досягненню бажаного; підвищити рівень мотивації на шляху до мети; пошук ресурсів.
Інструкція:
1. Згадайте і чітко сформулюйте мету, яка «застрягла у повітрі», і не здійснюється.
2. Намалюйте кольоровими олівцями дерево, але таким чином:
3. Напишіть на стовбурі дерева вашу мету. На коренях, чому це для вас важливо (три кореня, три позиції).
4. Подумайте, як давно ви бажаєте здійснення цього. Чому вам щось заважає? Що це? Подивіться на дупло, там хтось живе, хто «точить», «гризе» вашу ціль, не дає їй здійснитися, з‘їдає сили для радості. Уявіть собі, що це за звір, як він виглядає, чим пахне, як пересувається. Намалюйте його у дуплі. Цей звір – це негативна ваша частина, що заважає вам досягнути бажаного, ваші негативні установки якості, неприйняття певних дій.
5. Подумайте і пропишіть на трьох гіллях, що відходять від стовбура, які три якості вам необхідно розвинути або віднайти ресурси, щоб побороти, знешкодити негативні сторони цього звіра.
6. Що у вас з‘явиться, коли будуть розвинені ці якості? Пропишіть 5 конкретних дій, ресурсів, щоб досягнути бажаного результату. Ці дії прописуємо на 5 гілках, які розходяться з трьох ресурсних.
7. Якщо всі прописані вами дії будуть виконані, що станеться? Які 3 критерії ви можете назвати? Які можливості будуть відкриті перед вами? Напишіть це на плодах.
8. Як ви будете себе відчувати, коли «достигнуть» ваші плоди, ваша мета буде досягнута? Що ви будете думати про себе? Що будуть думати ваші близькі? Пропишіть свої почуття на кроні дерева.
9. Подивіться на свого Звіра, що живе у дуплі. Що ви зараз про нього думаєте? Він вам ще заважає? Ви вже знаєте, як можете з ним подружитися і управляти. У вас є вже якості та ресурси для цього.
4. Рефлексія «Квітка успіху».
Успіх — це коли ти досягаєш цілі, і що складніша дорога, то приємніший та більший успіх.
Успіх — внутрішня гармонія, коли людина почувається комфортно.
Успіх означає довести справу до кінця з «позитивним рахунком».
Успіх — це коли тобі не соромно, коли тобі добре завдяки твоїм же діям або зусиллям.
Успіх — це коли ти щасливий, адже щастя ніколи просто так не дається, його треба заслужити!
Успіх — втілення задуманої справи, досягнення людиною поставленої цілі.