Воркшоп "Успішна соціалізація дитини в демократичній школі"

Про матеріал

Каховська СЗОШ І-ІІІ ступенів №2 - серед переможців проекту "Демократична школа" (Європейської школи ім. Вергеланда). Учасники воркшопу "Успішна соціалізація дитини в демократичній школі" відкриють для себе яскравий світ потенціалів кожної дитини, подивитись навколо очима своїх дітей, зрозуміти, що вони відчувають, переживають, чого прагнуть. Разом ми зможемо уявити себе чарівниками, що здатні творити справжні дива!

Перегляд файлу

ВОРКШОП

 «Успішна соціалізація дитини в демократичній школі»

Практичний психолог Каховської СЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Семенова Л.І., менеджер по соціальним проектам фонду «Знай більше» Компанієць Ю.А.

 

Запрошуємо всіх бажаючих відкрити для себе яскравий світ потенціалів кожної дитини, подивитись навколо очима своїх дітей, зрозуміти, що вони відчувають, переживають,  чого прагнуть.

Разом ми зможемо уявити себе чарівниками, що здатні творити справжні дива!

 

 

Обладнання: фліп-чарт, проектор, екран, ноутбук,

МАК, папір, стікери, посібники ДШ.

 

Форма проведення:  воркшоп

 

 

 

 

Хід заняття.

 

 

 

1. «Притча про гармонію»
Деякі – чорні, деякі – білі, є коричневі та рожеві.

Але всі живуть разом, пліч – о – пліч, у мирі та злагоді.

Одні весь час зайняті, а інші спокійно чекають своєї черги.

Хоча в широкій картині речей усі рівні.

Деякі – прямі та круглі, а інші – загострені.

Але всі знають, у чому полягає їхнє завдання.

Деякі дуже гарні, у деяких – дивні імена.

Але кожний абсолютно унікальний.

Самі по собі вони можуть бути блідими і непомітними.

Але разом здатні створити витвір мистецтва…

Багато чому може навчити нас коробка звичайних олівців!

 

 

 

 

2. Вправа «Долоньки»
Ціль: познайомитися, дізнатися інтереси один-одного, налаштуватися на згуртовану роботу  в команді.
Тренер: Мене звати,,,,,, протягує одну руку і називає те, що любить, або будь-яку свою рису.  Якщо в групі є людина, яка також це любить, або має спільну рису, вона підходить і бере за руку ведучого і промовляє: мене звати,,,,,,з ,,,,,, нас об’єднує те, що ми ………
Формується одне коло за спільними ознаками всіх учасників.

Висновок – всі ми різні, цікаві, незвичайні, особливі, унікальні…

 

 

3.  Вправа  «Кораблик» .

Дитина. Якою ми її бачимо?... (здоровою) В образі чого можна уявити здоров’я дитини? (метелика, квітки…. а може кораблика?)

Кожна дитина має свій особистісний потенціал,  це те що окриляє, надихає, надає відчуття сили й  потужної енергії. 

В розкритті цих ресурсів  і є сенс життя людини, можливість бути рівним самому собі. 

Безумовно, діти не завжди замислюються про своє призначення у світі. Але так само як і дорослі, вони вчаться відчувати свої потреби, а згодом - розуміти себе.

Давайте ж разом створимо кораблик потенціалів дитини.

Перед учасниками розкладені елементи корабля. Учасники разом з ведучим знаходять відповідні елементи та складають їх на фліп-чарті.

Спробуємо вгадати, який потенціал є фундаментом для здоров’я дитини?

I. Тілесний (фізичний) потенціал. Який це елемент? Як ви гадаєте?   Човник. Чому він важливий? Добре  фізичне самопочуття, "в здоровому тілі - здоровий дух"!, імунітет, загартування, фізична культура.

Чого не вистачає нашому кораблику? Згадаємо прислів’я: «Сила без …розуму….»

  1.             Потенціал розуму (інтелектуальний) - щогла. Людина повинна вміти мислити. Мисляча людина вміє поставити питання і знайти на нього відповідь, контролювати свою поведінку, пристосовувати свій інтелект для вирішення важливих питань.
  2.          Одного разу майстер почепив на дерево мішень й спитав у своїх учнів : «Що ви бачите?» Перший сказав: «Я бачу квітучий сад, дерева, на дереві висить мішень», другий відповів: «я бачу дерево, на якому висить мішень», третій зазначив: «Я нічого не бачу, крім мішені!» Хто був найкращим учнем майстра? Необхідно мати мету й силу волі, щоб не звертати з курсу. Вольовий потенціал – штурвал.  . Якщо корабель не знає, куди він пливе, для нього немає попутного вітру. Людині необхідно мати правильний напрям. Свобода - це уміння обмежувати себе самому. Треба вміти грамотно ставити цілі і досягати їх, відповідати за свої дії, свій вибір.
  3.          Ось який вже наш кораблик! Але все ж чогось не вистачає . Як ви гадаєте? Подивіться один на одного, а тепер посміхніться. Приємно вас бачити посміхнені обличчя? Життя без емоцій неповноцінне – ми сміємось, інколи сумуємо, буваємо серйозними й не дуже. Все, що в нас є - нам корисно.  Потенціал почуттів (емоційний) – чайка.  Ми повинні вчитися управляти своїми почуттями, усвідомлювати свої емоції.
  4.              Але нам завжди хочеться чогось нового, незвичного.  Творчий (креативний) потенціал – на надихає вітрило. Здатність до самовираження, саморозвитку. Кожен прагне стати хазяїном власного життя, створити себе, виразити себе.

 

 

  1.          Нашому кораблику часом не самотньо? Чогось не вистачає… Звісно, спілкування! Комунікативний  потенціал – хвилі - соціум.  Уміння вибудовувати стосунки, здатність відчути себе частиною цілого світу. Уміння довіряти, пробачати, вислуховувати іншого, бути вдячним, чесним. Хто зустрічається нашому кораблю? Острів - сімя , маяк – значимі люди, золоті рибки – вчителі,наставники, психолог, соціальний педагог. Такі ж самі кораблики, як ти сам – це  друзі.
  2.                 Ми зібрали весь кораблик! Молодці. Проте залишився стрижень, на якому тримається все. Це - духовний потенціал – сонце, що нас зігріває.  Це здатність втілювати вищі цінності в життя, знаходитися в стані любові, радості, гармонії, творити добро, бути справедливим. У цьому потенціалі мисляча людина ставить найголовніше питання: "Хто я"?, "Куди я йду"?, "Яке моє призначення"?

Що ж станеться, коли якийсь потенціал не розкривається?

Тоді ми відчуваємо роздратування, розчарування, виникає відчуття, що ми живемо неповним життям (ведучий по черзі знімає різні елементи корабля).

Виходить, розкриття усіх потенціалів наповнює наше життя сенсом, гармонією, радістю.

Як ви вважаєте, хто щасливіший?

Людина, що відчуває свої потреби, чи той, хто має мільйони на задоволення, але  не знає їх;

Людина, що уміє любити себе, бачить себе, чи той, хто  не любить себе, навіть, якщо його оточують люблячі люди;

Людина з обмеженими можливостями, що пізнала красу і силу своєї унікальної і неповторної особи, чи  найздоровіша людина в світі, що не знає і не почуває себе.

Отже, щоб бути здоровою, повноцінною особистістю,  доведеться займатися усім! І відразу! Собою. Тому що Я - це ВСЕ!

 Якщо дитина відчуває себе хазяїном всього того, що в неї є, відповідальною за все, що має, розпоряджається усім грамотно, тоді у неї дуже багатий особистісний потенціал, який допоможе успішно соціалізуватися в суспільстві й долати труднощі.

Що ж зустрічається дитині в соціумі? До кораблика додаються елементи соціуму :

Хмари, айсберг - труднощі, проблеми, з якими можна зіткнутися. За яких умов дитина зможе  їх подолати?

Отже, потенціал дитини закладений в ній спочатку. Проте, для того, щоб він розкрився, необхідні  певні умови, більша частина яких залежить від нас, дорослих, від того, наскільки чуйно і з розумінням ми віднесемося до дитини.

 

4. Необхідні умови для успішної соціалізації та розвитку дитини може створити Демократична школа. Що це за школа? Увага на екран. Відео-сюжет «Школа-фабрика»

 

5. Вправа «Зніміть свої окуляри»

(Використані матеріали: Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас» «Шукайте можливості»)

Інструкція

1. Приємна спокійна атмосфера (музика). Які чарівні казкові предмети ви  знаєте? Зараз ми зможемо приміряти уявні чарівні окуляри та відчути себе іншими людьми. А якими людьми – оберіть самі.

Учасники мовчки витягують з капелюха рольові картки, нікому їх не показуючи, сідають зручно й уважно читають їх.

А тепер, спробуйте перевтілитися в роль, яку ви обрали. Уявіть себе цією дитиною, роздивіться світ її очима, дослідіть все навколо. Представте, як це: БУТИ ІНШОЮ ЛЮДИНОЮ? ВІДЧУВАТИ СЕБЕ ІНШОЮ ЛЮДИНОЮ, яка прагне стати успішною, знайти друзів, повноцінно жити.

 Ролі:

  1.              Ви – дитина з альбінізмом (уродженою відсутністю пігменту шкіри, волосся, райдужки ока, тобто у вас біла шкіра, біле волосся, білі очі. Вам не можна перебувати на сонці, у вас поганий зір).
  1.              Ви – дитина з порушеннями опорно-рухового апарату, пересуваєтеся на візку.
  2.              Ви – дитина з порушеннями опорно-рухового апарату, пересуваєтеся на милицях.
  3.              Ви – дитина з порушеннями зору, нічого не бачите.
  4.              Ви – дитина з порушеннями слуху, нічого не чуєте.
  5.              Ви – дитина з дислексією (ви сприймаєте кожне слово під час читання окремо і не зв’язуєте з іншими словами, тому неправильно розумієте будь-який прочитаний текст; читаєте з граматичними помилками: помиляєтеся в закінченнях, неправильно відмінюєте слова, змінюєте відмінкові закінчення тощо).
  6.              Ви – дитина з порушеннями пам’яті (ви не можете запам’ятати вірш, правила, таблицю множення, формули тощо).
  7.              Ви – дитина з мовною вадою (заїкання).
  8.              Ви – дитина з карликовістю (нанізмом), ваш зріст 98 см.
  9.         Ви – дитина з надможливостями до засвоєння, запам’ятовування та застосування знань, усі предмети даються вам легко (вундеркінд).
  10.         Ви – дитина з аутизмом, ви уникаєте спілкування з людьми (від спілкування вам стає по-справжньому погано), ви любите самотність.
  11.         Ви – гіперактивна дитина, надмірно енергійна й рухлива, з порушеннями уваги.
  12.         Ви – дитина-гот, одягаєтеся у чорний колір, слухаєте певну музику, мало спілкуєтеся з усіма.
  13.         Ви – дитина, що переїхала з іншої країни, ви погано володієте українською мовою, постійно робите помилки у мовленні, плутаєте слова тощо.
  14.         Ви – дитина з родини переселенців
  15.         Ви – дитина з малозабезпеченої родини
  16.         Ви – темношкіра дитина
  17.         Ви – дитина із затримкою психофізичного розвитку
  18.         Ви – дитина з заможної, забезпеченої  родини
  19.         Ви – дитина-спортсмен, переможець багатьох спортивних змагань
  20.         Ви – дитина, що пережила насильство в сім’ї
  21.         Ви – сирота, що живе в дитячому будинку
  22.         Ви – дитина з наркозалежної (алкоголезалежної ) родини

6.  Вправа «Зроби крок вперед»

Ситуації та події

Прочитайте дані ситуації вголос. Витримуйте паузу після зачитування кожної ситуації, щоб учасники встигли зробити крок вперед і щоб побачити як далеко учасники будуть віддалятись відносно один до одного.

• У вас кожного дня є кишенькові гроші, які ви вільно витрачаєте на свої потреби.

• У вас чудове житло з телефоном та телевізором.

• У вас є сучасні гаджети, ви вільно користуєтесь ними.

• Ви впевнено спілкуєтесь з однолітками та дорослими, вас розуміють.

• Ви користуєтесь авторитетом у своєму оточені, (лідер) відчуваєте повагу від інших.

• Ви не боїтесь, що вас зупинить поліція.

• Ви знаєте куди звернутись за порадою чи допомогою, якщо в цьому буде потреба.

• Ви ніколи не відчували себе дискримінованим через своє походження.

• Вам вистачає соціального та медичного захисту.

• Ви маєте змогу поїхати на відпочинок за кордон.

• Ви можете запросити друзів на вечерю додому.

• У вас цікаве життя і ви налаштовані оптимістично стосовно вашого майбутнього.

• Ви відчуваєте, що можете навчатись і наслідувати професію, яку ви обрали.

• Ви не боїтесь, що на вас нападуть чи будуть переслідувати на вулиці чи в засобах масової інформації.

• Ви можете голосувати на національних чи місцевих шкільних виборах.

• Ви можете святкувати найважливіші релігійні свята зі своїми рідними та близькими друзями.

• Ви можете приймати участь у спортивних змаганнях.

• Ви відчуваєте підтримку батьків, їх піклування та інтерес.

• Ви можете купувати новий одяг хоча б один раз на три місяці.

• Ви можете будувати стосунки з людиною, в яку закохані.

• Ви можете використовувати та отримувати користь від Інтернету.

• Ви не боїтесь наслідків зміни клімату.

• Ви здатні зосереджено сприймати матеріал на уроці.

• Ви можете піти з класом у похід.
• Ви здатні самостійно відвідувати школу, гуртки.
• Ви здатні успішно навчатися.

- Ви можете вільно пересуватися шкільними сходами

- У вашому домі  всі часто збираються на родинні свята – смачні, затишні, веселі

Обговорення

• Як ви почувалися, коли не могли зробити крок вперед? Що було найважчим? Кумедним? Що лякало? Що бентежило? Що розчарувало? Що найбільше здивувало під час вправи?

• Чи знаєте ви когось, хто не схожий на інших? Яку реакцію вони викликають в інших?

• Подивіться на навколишнє середовище в будівлі та на вулиці поблизу, чи придатні вони для всіх людей?

• Що школа може зробити для сприяння рівності і гідності усіх людей?

 

7. ГРА «Супермен»

Тепер ми знов дорослі, сильні, впевнені в собі.  Які надможливості ви хотіли б мати?

  •              Літати
  •              Подорожувати в часі
  •              Бути невидимим
  •              Перетворюватися в різних людей
  •              Читати чужі думки

Оберіть собі, чого вам хотілося б.

Давайте відчуємо себе суперменами, чарівниками. Адже коли ми поряд з дітьми, то і правда  можемо немало! Допоможіть мені, будь ласка.

  • Коли ми  літаємо?  Ми літаємо разом з дітьми в мріях і фантазіях, буваємо на сьомому небі від щастя, коли разом досягаємо вершин у справі, якій займаємося або просто коли чуємо "Мама, я тебе люблю"!
  • Подорожуємо в часі, перегортаючи фотоальбом, розповідаючи дітям сімейні історії і традиції, згадуючи радісні моменти свого життя або представляючи майбутнє дитини.
  • Буваємо невидимками, коли уважно прислухаємося до всього, що відбувається навкруги, непомітно намагаємося бути в курсі того усього, що відбувається, допомагаємо дітям, а самі залишаємося в тіні.
  • Перевтілюємося в  героїв казок, ставимо себе на місце дитини, намагаємося зрозуміти її переживання.
  • Читаємо думки інших людей, коли вгадуємо, що вони думають, здатні побачити, що стоїть за словами і вчинками дітей, з цікавістю і співчуттям вислуховуємо дитину.

Ось бачите, ми – справжні чарівники, які здатні творити дива!

Поаплодуємо один одному!

 8. Завершення  роботи у групі, зворотній зв'язок (робота з асоціативними метафоричними картками).

Успіхів нам! Ми дякуємо вам за активну участь! Завжди раді поділитися досвідом, готові до співпраці!

 

 

Фото Юлии Компаниец. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фото Юлии Компаниец. 

 

 

 

 

 

 

 

Фото Юлии Компаниец. 

Перегляд файлу

Ви – дитина з альбінізмом (уродженою відсутністю пігменту шкіри, волосся, райдужки ока, тобто у вас біла шкіра, біле волосся, білі очі. Вам не можна перебувати на сонці, у вас поганий зір).

 

 

Ви – дитина з порушеннями опорно-рухового апарату, пересуваєтеся на візку.

 

Ви – дитина з порушеннями опорно-рухового апарату, пересуваєтеся на милицях.

 

 

Ви – дитина з порушеннями зору, нічого не бачите.

 

Ви – дитина з порушеннями слуху, нічого не чуєте.

 

Ви – дитина з дислексією (ви сприймаєте кожне слово під час читання окремо і не зв’язуєте з іншими словами, тому неправильно розумієте будь-який прочитаний текст; читаєте з граматичними помилками: помиляєтеся в закінченнях, неправильно відмінюєте слова, змінюєте відмінкові закінчення тощо).

 

Ви – дитина з порушеннями пам’яті (ви не можете запам’ятати вірш, правила, таблицю множення, формули тощо).

 

 

 

Ви – дитина з мовною вадою (заїкання).

 

 

 

Ви – дитина з карликовістю (нанізмом), ваш зріст 98 см.

 

 

Ви – дитина- вундеркінд

з надможливостями до засвоєння, запам’ятовування та застосування знань, усі предмети даються вам легко.

 

Ви – дитина з аутизмом, ви уникаєте спілкування з людьми (від спілкування вам стає по-справжньому погано), ви любите самотність.

 

 

 

Ви – гіперактивна дитина, надмірно енергійна й рухлива, з порушеннями уваги.

 

 

 

Ви – дитина-гот, одягаєтеся у чорний колір, слухаєте певну музику, мало спілкуєтеся з усіма.

 

 

Ви – дитина, що переїхала з іншої країни, ви погано володієте українською мовою, постійно робите помилки у мовленні, плутаєте слова тощо.

 

Ви – дитина з малозабезпеченої родини

 

 

Ви – темношкіра дитина

 

 

Ви – сирота, що живе в дитячому будинку

 

Ви – дитина із затримкою психофізичного розвитку

 

 

Ви – дитина з заможної, забезпеченої  родини

 

 

Ви – дитина-спортсмен, переможець багатьох спортивних змагань.

 

 

Ви – дитина, що пережила насильство в сімї

 

 

 

Ви – дитина з родини переселенців

 

 

 

Ви – дитина з наркозалежної (алкозалежної ) родини

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Соціалізація дитини в демократичній школі

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

ДИТИНА

Номер слайду 5

В розкритті потенціалу – сенс життя людини. Я=Я!

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Хто щасливіший?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Людина, яка відчуває свої потреби. Має мільйони на задоволення потреб, але не знає їх. Людина, яка вміє любити себе, бачить себе. Не любить себе, навіть, якщо його оточують люблячі люди. Людина з обмеженими можливостями, що пізнала красу і силу своєї унікальностіНайздоровіша людина в світі, яка не знає, не розуміє й не відчуває себе

Номер слайду 9

Я – це ВСЕ!

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

СУПЕРМЕН

Номер слайду 13

Літатиstyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type

Номер слайду 14

Подорожувати в часіstyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type

Номер слайду 15

Бути невидимимstyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type

Номер слайду 16

Перевтілюватисяstyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type

Номер слайду 17

Читати думкиstyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Дякуємо за активну участь!Бажаємо успіхів!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Інкл
Додано
19 травня 2018
Переглядів
1525
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку