Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. Діагностування вад розвитку людини та їх корекція

Про матеріал
Конспект уроку: " Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. Діагностування вад розвитку людини та їх корекція" з посиланнями на слайди + фізкультхвилинка
Перегляд файлу

ТЕМА 8. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОРГАНІЗМІВ

Урок 26                                                                                                                05.02. 2014

Тема уроку: Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. Діагностування вад розвитку людини та їх корекція

Мета уроку:

навчальна: ознайомитися з різними видами вад розвитку та способами їх діагностування і корекції

розвиваюча: розвинути аналітичне  мислення, та вміння диференціювати хвороби за симптомами

виховна: виховувати вміння співчувати та бажання допомагати тим, хто потребує допомоги

оздоровча: розвантажити зоровий аналізатор, зняти напругу із м’язів спини

Обладнання й матеріали: фотографії, малюнки або слайди презентації із зображенням прикладів вад розвитку людини.

Поняття й терміни: генотип, фенотип, розвиток організму, мутагенні фактори, порушення розвитку, вади розвитку, аплазія, гіпертрофія, стеноз, ектопія.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання, психологічне розвантаження учнів, перевірка присутніх.

Доброго дня, сьогодні я бачу ваші усмішки, певно ви добре підготувались до уроку, відмітимо відсутніх. Що ж розпочнемо!

Слайд № 1. Тема уроку

Слайд № 2. Мета уроку

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Давайте пригадаємо з вами основні поняття попередніх уроків, які будуть корисними для вивчення сьогоднішньої теми. Для цього пропоную вам розгадати ребуси.

Слайд № 3. Ребус

Слайд № 4. Відповідь – генотип

Слайд № 5.

 Генотип - це сукупність усіх генів, що містяться в заплідненій яйцеклітині і є матеріальною основою спадковості

Слайд № 6. Ребус

Слайд № 7. Фенотип

Слайд № 8.

Фенотип - сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак та властивостей організму, які сформувались у результаті взаємодії генотипу і умов зовнішнього середовища.

Які генетичні хвороби вам відомі???

Слайд № 9-10. Синдром Дауна ,Заяча губа ,Полідактилія ,Синдром Шерешевського - Тернера

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вади розвитку

Слайд № 11.

Вади розвитку — це природжені відхилення за межі нормальних варіантів у анатомічній будові (формі, розмірах, числі) тканин та органів людини, які здебільшого супроводжуються порушеннями їх функцій чи навіть загрожують життєздатності організму.

Вивчення походження та патології вад складає окрему дисципліну медичної науки — тератологію (з грецьк. teratos — чудовисько, logos — поняття, вчення).

Вади розвитку — поширений вид патології, питома вага якого в загальній популяції коливається в різних країнах, за даними ВООЗ, від 2,7 до 16,3 % і має тенденцію до зростання в останні десятиріччя.

Класифікація вад розвитку

Існує величезна кількість вад, як видимих, так і невидимих, морфологічного й біохімічного характеру.

За локалізацією в організмі вади можуть бути поділені на такі види:

   зовнішні;

   внутрішні;

   комбіновані, чи змішані.

Вади також часто класифікуються відповідно до анатомофізіологічного поділу організму на системи, ділянки й органи тіла (вади ЦНС, вади органів травного каналу, вади сечовидільної системи, вади обличчя, вади шкіри тощо). В основі походження вад лежать різноманітні порушення процесів розвитку тканин і органів.

  Вдома ви мали підготувати повідомлення про різні вади розвитку.

Під час розповідей ваших повідомлень вам необхідно буде заповнити такі таблиці (учень роздає).

Слайд № 12.

Деякі порушення процесів розвитку тканин і органів, які призводять до вад розвитку в людини

Порушення

Вада розвитку

Агенезія й аплазія

Повна відсутність органа

Гіпоплазія

Недостатній розвиток маси органа, окремих його частин або всього тіла

Гіпертрофія

Надмірний розвиток органа за рахунок збільшення його об’єму або кількості клітинної маси

Гетеротопія

Наявність комплексу клітин, частин тканин або органа в інших тканинах чи органах

Ектопія та дистопія

Ненормальна локалізація органа

Стеноз

Звуження діаметра каналу чи порожнини легеневої артерії, стравоходу, кишки тощо

Атрезія

Зарощення отворів чи каналів органів

Персистування

Збереження після народження проток, які зазвичай функціонують лише в ембріональний період (відкрита артеріальна протока між аортою та легеневою артерією)

Атавізм

Поява в людини тканинних структур у місцях, де вони є у тварин

 

Повідомлення учнів


  1. Аплазія.

Слайд № 13-14.

  1. Гіпертрофія.

Слайд № 15-16.

  1. Стеноз, гетеротопія.

Слайд № 17-19.

  1. Атрезія.

Слайд № 20-21.

  1. Ектопія, атавізм.

Слайд № 22-24.

  1. Чинники вад розвитку

Слайд № 25


Тип чинників

Чинники вад розвитку

Фізичні

Рентгенівське та радіоактивне опромінення, гіпоксія плоду, механічні впливи на плід

Хімічні

Етиловий спирт, антиметаболіти, цитостатики, інсектициди, оксиданти, сполуки Арсену, Хрому, наркотики, транквілізатори, гормональні препарати

Біологічні

Грип, кір, корова краснуха, токсоплазмоз, епідемічний паротит, гепатит, ревмокардит

 

 

 

ІV. Фізкультурна хвилинка

Вади про які ви готували повідомлення, виправити досить тяжко. А от щоб у вас не виникло хвороб опорно-рухового апарату та зорового аналізатора зробимо декілька вправ:

Вправи для очей:

1. Вправо-вліво — рухи очей по горизонталі. Повторіть 7–10 разів.

2. Вгору-вниз — рухи очей по вертикалі. Повторіть 7–10 разів.

3. Круг. Рухи очей по колу (за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямку). Повторіть 7–10 разів.

4. «Погляд удалину» — зафіксуйте небудь предмет на далекій відстані, потім переведіть погляд на більш близьку відстань. Повторіть кілька разів

Вправи для хребта:

Зімкніть руки в замок поза спиною, поміняйте руку.

Діагностування вад і їх корекція

Слайд № 26

Для діагностування вад розвитку використовують практично всі методи, відомі сучасній медицині. Це і класичне візуальне обстеження, і рентген, і ультразвукова діагностика, і ядерно-магнітний резонанс. Використовують також біохімічні й молекулярно-генетичні методи. Їх можна застосовувати й на стадії ембріонального розвитку.

Причини виникнення вад розвитку

Усі численні чинники вад розвитку можна розділити на дві групи — ендогенні й екзогенні. До групи ендогенних чинників належать мутації спадкових структур. Групу екзогенних чинників складають фізичні, хімічні та біологічні.

Крім того, до вад розвитку можуть призвести неіфекційні захворювання матері, які супроводжуються розвитком у неї гіпоксемії, зумовлюючи гіпоксію плода. Парціальні форми голодування, зокрема дефіцит амінокислот і білків, вітамінів, також можуть бути причиною розвитку вад, особливо нервової системи.

Слайд № 27

Слід зазначити, що хоча вади розвитку можуть виникати протягом усього внутрішньоутробного періоду, найчастіше вони утворюються в так звані критичні періоди, коли зародок дуже чутливий до шкідливих агентів середовища. Передусім, це перші шість тижнів ембріогенезу (вади кінця другого тижня цього періоду несумісні з життям; вади, що виникають на третьому-шостому тижнях, переважно сумісні з життям).

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Продовжіть речення

  1. Вада, що відображена на рисунку називається …( Слайд № 28)
  2. Збільшення об'єму і маси органу під впливом різних чинників називається …( Слайд № 29)
  3. Вроджена відсутність або  зрощення каналів і проходів в організмі називається …( Слайд № 29)
  4. До біологічних чинників, що можуть зумовити ваду відносять ….( Слайд № 29)
  5. До яких чинників, що можуть викликати вади розвитку відносять цигарки?

( Слайд № 30)

  1. Чорнобильська катастрофа збільшила відсоток населення з вадами розвитку, на це вплинуло рентгенівське і радіоактивне випромінювання, яке відносять до …………. чинників вад розвитку. ( Слайд № 31)

Підсумки уроку

  • Вада розвитку – це відхилення від природних норм для певного виду
  • Для діагностування вад розвитку використовують практично всі методи, відомі сучасній медицині
  • Поганий екологічний стан планети сприяє збільшенню числа вад у людській популяції

VІ. Домашнє завдання

Ознайомитись з § 22, опрацювати підпункт про сучасну діагностику вад розвитку

Виконати завдання для закріплення знань в робочому зошиті № 2-5, ст. 48-49

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
1649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку