ТЕМА 8. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОРГАНІЗМІВ
Урок 26 05.02. 2014
Тема уроку: Вплив генотипу та факторів зовнішнього середовища на розвиток організму. Діагностування вад розвитку людини та їх корекція
Мета уроку:
навчальна: ознайомитися з різними видами вад розвитку та способами їх діагностування і корекції
розвиваюча: розвинути аналітичне мислення, та вміння диференціювати хвороби за симптомами
виховна: виховувати вміння співчувати та бажання допомагати тим, хто потребує допомоги
оздоровча: розвантажити зоровий аналізатор, зняти напругу із м’язів спини
Обладнання й матеріали: фотографії, малюнки або слайди презентації із зображенням прикладів вад розвитку людини.
Поняття й терміни: генотип, фенотип, розвиток організму, мутагенні фактори, порушення розвитку, вади розвитку, аплазія, гіпертрофія, стеноз, ектопія.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання, психологічне розвантаження учнів, перевірка присутніх.
Доброго дня, сьогодні я бачу ваші усмішки, певно ви добре підготувались до уроку, відмітимо відсутніх. Що ж розпочнемо!
Слайд № 1. Тема уроку
Слайд № 2. Мета уроку
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Давайте пригадаємо з вами основні поняття попередніх уроків, які будуть корисними для вивчення сьогоднішньої теми. Для цього пропоную вам розгадати ребуси.
Слайд № 3. Ребус
Слайд № 4. Відповідь – генотип
Слайд № 5.
Генотип - це сукупність усіх генів, що містяться в заплідненій яйцеклітині і є матеріальною основою спадковості
Слайд № 6. Ребус
Слайд № 7. Фенотип
Слайд № 8.
Фенотип - сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак та властивостей організму, які сформувались у результаті взаємодії генотипу і умов зовнішнього середовища.
Які генетичні хвороби вам відомі???
Слайд № 9-10. Синдром Дауна ,Заяча губа ,Полідактилія ,Синдром Шерешевського - Тернера
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Вади розвитку
Слайд № 11.
Вади розвитку — це природжені відхилення за межі нормальних варіантів у анатомічній будові (формі, розмірах, числі) тканин та органів людини, які здебільшого супроводжуються порушеннями їх функцій чи навіть загрожують життєздатності організму.
Вивчення походження та патології вад складає окрему дисципліну медичної науки — тератологію (з грецьк. teratos — чудовисько, logos — поняття, вчення).
Вади розвитку — поширений вид патології, питома вага якого в загальній популяції коливається в різних країнах, за даними ВООЗ, від 2,7 до 16,3 % і має тенденцію до зростання в останні десятиріччя.
Класифікація вад розвитку
Існує величезна кількість вад, як видимих, так і невидимих, морфологічного й біохімічного характеру.
За локалізацією в організмі вади можуть бути поділені на такі види:
• зовнішні;
• внутрішні;
• комбіновані, чи змішані.
Вади також часто класифікуються відповідно до анатомофізіологічного поділу організму на системи, ділянки й органи тіла (вади ЦНС, вади органів травного каналу, вади сечовидільної системи, вади обличчя, вади шкіри тощо). В основі походження вад лежать різноманітні порушення процесів розвитку тканин і органів.
Вдома ви мали підготувати повідомлення про різні вади розвитку.
Під час розповідей ваших повідомлень вам необхідно буде заповнити такі таблиці (учень роздає).
Слайд № 12.
Деякі порушення процесів розвитку тканин і органів, які призводять до вад розвитку в людини
Порушення |
Вада розвитку |
Агенезія й аплазія |
Повна відсутність органа |
Гіпоплазія |
Недостатній розвиток маси органа, окремих його частин або всього тіла |
Гіпертрофія |
Надмірний розвиток органа за рахунок збільшення його об’єму або кількості клітинної маси |
Гетеротопія |
Наявність комплексу клітин, частин тканин або органа в інших тканинах чи органах |
Ектопія та дистопія |
Ненормальна локалізація органа |
Стеноз |
Звуження діаметра каналу чи порожнини легеневої артерії, стравоходу, кишки тощо |
Атрезія |
Зарощення отворів чи каналів органів |
Персистування |
Збереження після народження проток, які зазвичай функціонують лише в ембріональний період (відкрита артеріальна протока між аортою та легеневою артерією) |
Атавізм |
Поява в людини тканинних структур у місцях, де вони є у тварин |
Повідомлення учнів
Слайд № 13-14.
Слайд № 15-16.
Слайд № 17-19.
Слайд № 20-21.
Слайд № 22-24.
Слайд № 25
Тип чинників |
Чинники вад розвитку |
Фізичні |
Рентгенівське та радіоактивне опромінення, гіпоксія плоду, механічні впливи на плід |
Хімічні |
Етиловий спирт, антиметаболіти, цитостатики, інсектициди, оксиданти, сполуки Арсену, Хрому, наркотики, транквілізатори, гормональні препарати |
Біологічні |
Грип, кір, корова краснуха, токсоплазмоз, епідемічний паротит, гепатит, ревмокардит |
|
|
ІV. Фізкультурна хвилинка
Вади про які ви готували повідомлення, виправити досить тяжко. А от щоб у вас не виникло хвороб опорно-рухового апарату та зорового аналізатора зробимо декілька вправ:
Вправи для очей:
1. Вправо-вліво — рухи очей по горизонталі. Повторіть 7–10 разів.
2. Вгору-вниз — рухи очей по вертикалі. Повторіть 7–10 разів.
3. Круг. Рухи очей по колу (за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямку). Повторіть 7–10 разів.
4. «Погляд удалину» — зафіксуйте небудь предмет на далекій відстані, потім переведіть погляд на більш близьку відстань. Повторіть кілька разів
Вправи для хребта:
Зімкніть руки в замок поза спиною, поміняйте руку.
Діагностування вад і їх корекція
Слайд № 26
Для діагностування вад розвитку використовують практично всі методи, відомі сучасній медицині. Це і класичне візуальне обстеження, і рентген, і ультразвукова діагностика, і ядерно-магнітний резонанс. Використовують також біохімічні й молекулярно-генетичні методи. Їх можна застосовувати й на стадії ембріонального розвитку.
Причини виникнення вад розвитку
Усі численні чинники вад розвитку можна розділити на дві групи — ендогенні й екзогенні. До групи ендогенних чинників належать мутації спадкових структур. Групу екзогенних чинників складають фізичні, хімічні та біологічні.
Крім того, до вад розвитку можуть призвести неіфекційні захворювання матері, які супроводжуються розвитком у неї гіпоксемії, зумовлюючи гіпоксію плода. Парціальні форми голодування, зокрема дефіцит амінокислот і білків, вітамінів, також можуть бути причиною розвитку вад, особливо нервової системи.
Слайд № 27
Слід зазначити, що хоча вади розвитку можуть виникати протягом усього внутрішньоутробного періоду, найчастіше вони утворюються в так звані критичні періоди, коли зародок дуже чутливий до шкідливих агентів середовища. Передусім, це перші шість тижнів ембріогенезу (вади кінця другого тижня цього періоду несумісні з життям; вади, що виникають на третьому-шостому тижнях, переважно сумісні з життям).
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Продовжіть речення
( Слайд № 30)
Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
Ознайомитись з § 22, опрацювати підпункт про сучасну діагностику вад розвитку
Виконати завдання для закріплення знань в робочому зошиті № 2-5, ст. 48-49
1