Вплив ігор-естафет на фізичному та психологічному рівні розвитку школярів + естафети.

Про матеріал
При організації та проведенні ігор-естафет слід дотримуватися такої методики: назвати гру; пояснити основний зміст гри; подати основні правила гри; у відповідності до віку дітей; розподілити ролі; роздати іграшки та атрибути; обрати ведучих; в процесі гри керуватися її діями, направляти гравців на творчу ініціативу; слідкувати за емоційністю, мовою, мімікою, жестами, правилами, добиватися від гравців свідомої дисципліни; регулювати психічне та фізичне навантаження на протязі гри; слідкувати за пульсом гравців; організовано закінчити гру; проаналізувати гру відповідно до вікової групи; оголосити висновки та пропозиції; розкрити конкретні вимоги до кожного компоненту (проектувальний компонент, конструктивний, комунікативний, гностичний). Кожен рух викликає затрату м'язової енергії. Дослідження свідчать, що під впливом фізичних вправ і рухливих ігор діти швидше і краще ростуть. Це пояснюється тим, що фізична активність сприяє посиленню обміну речовин, кровообігу та дихання. Завдяки цьому до клітин, в тому числі кісток і м'язів, доставляється більше "будівельного матеріалу", і кістки більше збільшуються як у довжину, так і в ширину, більш інтенсивно наростають зв'язки та м'язи. В результаті занять іграми і фізичними вправами збільшуються і розвиваються також всі внутрішні органи. Саме в цьому яскраві приклади проявлення таких закономірностей розвитку дітей як системогенез та "енергетичне правило м'язів".
Перегляд файлу

Спортивно-корекційні естафети

вчитель фізичної культури Середа О.С.

 

Вплив ігор-естафет на фізичному та психологічному рівні розвитку школярів.

При організації та проведенні ігор-естафет слід дотримуватися такої методики: назвати гру; пояснити основний зміст гри; подати основні правила гри; у відповідності до віку дітей; розподілити ролі; роздати іграшки та атрибути; обрати ведучих; в процесі гри керуватися її діями, направляти гравців на творчу ініціативу; слідкувати за емоційністю, мовою, мімікою, жестами, правилами, добиватися від гравців свідомої дисципліни; регулювати психічне та фізичне навантаження на протязі гри; слідкувати за пульсом гравців; організовано закінчити гру; проаналізувати гру відповідно до вікової групи; оголосити висновки та пропозиції; розкрити конкретні вимоги до кожного компоненту (проектувальний компонент, конструктивний, комунікативний, гностичний).

Кожен рух викликає затрату м'язової енергії. Дослідження свідчать, що під впливом фізичних вправ і рухливих ігор діти швидше і краще ростуть. Це пояснюється тим, що фізична активність сприяє посиленню обміну речовин, кровообігу та дихання. Завдяки цьому до клітин, в тому числі кісток і м'язів, доставляється більше "будівельного матеріалу", і кістки більше збільшуються як у довжину, так і в ширину, більш інтенсивно наростають зв'язки та м'язи. В результаті занять іграми і фізичними вправами збільшуються і розвиваються також всі внутрішні органи. Саме в цьому яскраві приклади проявлення таких закономірностей розвитку дітей як системогенез та "енергетичне правило м'язів".

Серце дитини за період росту збільшується у 8-10 разів, і для стимуляції цього процесу дуже корисні помірні фізичні навантаження, інакше поверхня серця може обрости жиром, а міокард (м'язи серці) стає в'ялим, крихким, не здатним до сильних скорочень. Це, в свою чергу, погіршує забезпечення тканин, особливо периферійних органів, киснем. Регулярні заняття фізичними вправами та іграми-естафетами укріплюють не тільки скелетні м'язи людини, а і серцевий м'яз. Серцевий м'яз натренованої людини з кожним скороченням посилає в кров'яні судини (артерії) значно більше крові, ніж у осіб, які фізично мало треновані. В проміжку між сильними скороченнями натреноване серце довше відпочиває і завдяки цьому зменшується частота серцевих скорочень. Тобто серце починає працювати більш економно, менше втомлюється, стає витривалішим. Натреноване серце добре вправляється з довготривалою тяжкою працею, і, навпаки, серце людини, яка мало тренована і веде малорухливий спосіб життя, гірше справляється із своєю насосною функцією і, як результат, недостатньо забезпечує периферичні органи, особливо тканини кінцівок, кров'ю. Людина, яка з дитячих років вела малорухливий спосіб життя, має завжди послаблену серцево-судинну систему і тому важко переносить фізичні навантаження.

Вплив ігор-естафет на функцію дихання також вельми благодійний, особливо якщо заняття фізичною культурою проводяться на свіжому повітрі. Організм при фізичних навантаженнях потребує підвищеної кількості кисню, дитина починає дихати частіше та більш глибоко, що сприяє збільшенню розмірів грудної клітини і легень, а також підвищує силу дихальних м'язів (міжреберних, діафрагми). При цьому слід дотримуватись правильного (найбільш ефективного) стереотипу дихання, який полягає в тому, що тривалість вдиху повинна бути менше тривалості видиху. Діти, та і дорослі люди, які ведуть малорухомий образ життя, майже ніколи не дихають на повні груди, повітря встигає заповнювати лише середню частину легень і зразу ж видихається. Верхівки легень при цьому працюють недостатньо і можуть виникати застійні явища, найгіршими наслідками чого (при певних умовах) можуть стати не тільки об'ємно-функціональні недоліки, а і різноманітні легеневі захворювання: запалення легень, хронічні бронхіти, плеврити, туберкульоз.

Ігри-естафети також позитивно впливають і на функцію травлення та обміну речовин: активізуються процеси всмоктування та застосуванням організмом продуктів перетравлення білків, жирів та вуглеводів, зменшуються запаси жирових відкладень, більш інтенсивно проходить обмін мінеральних речовин в кістках, міжклітинній рідині.

Ігри-естафети добре діють і на нервову систему. За рахунок підсиленого кровообігу нервові клітини одержують більше споживчих речовин, кисню, краще розвиваються і енергійніше працюють. Здібність нервової системи точно керувати роботою певних груп м'язів, що обумовлює координацією (узгодженням) рухів, найбільш досконало розвивається саме рухливими іграми і фізичними вправами. Людина, яка добре володіє координацією рухів, швидше засвоює нові складні елементи фізичної роботи, виконує їх спритніше, ніж фізично непідготовлена людина.

Систематичні заняття іграми-естафетами виробляють у дітей почуття ритму, тобто вміння виконувати ряд рухів в один проміжок часу, а також розвивають витримку, яка необхідна в як у спорті так і у будь-якій трудовій діяльності.

Вірно поставлене фізичне виховання дітей повинно стати основою подальшого здорового образу життя, успіхів у будь-якій області суспільної діяльності. Важливо прагнути, щоб заняття фізичною культурою і спортом, як засоби укріплення здоров'я, залишались потребою на все життя, стали своєрідним стереотипом поведінки.

Корекційно-розвивальні естафети.

Швидка жаба

Розвиває спритність, зміцнює м'язи і вестибулярний апарат.

 Команди шикуються на старті. За сигналом ведучого учасники по черзі долають дистанцію до лінії фінішу, стрибаючи через перешкоди (учні навприсядки), як жаби.

Передай м'яч «Догори-донизу»

Ця естафета вимагає від учасників максимум уваги, точності й швидкості рухів. Учасники команд шикуються в колони, дотримуючись між собою дистанції в 0,5-0,7 м. Першим учасникам кожної колони вручається по м'ячу, який після сигналу ведучого вони передають назад заздалегідь обумовленим способом (наприклад, на витягнутих вгору руках над головою або знизу між розставленими ногами). Коли м'яч потрапляє в руки учасника, який замикає колону, він біжить на початок строю і знову передає м'яч назад. Перемагає команда, в якій швидше за всіх повернеться на початок строю перший учасник.

Передав – сідай!

концентрації уваги, швидкість реакції, влучності

 У кожній команді вибирається капітан – найспритніший учасник. Діти шикуються колонами біля межі, а капітани з м'ячами в руках розташовуються в 5-6 м попереду. За сигналом ведучого капітан кидає м'яч першому гравцеві своєї команди, упіймавши який, той повинен повернути його назад і присісти. Капітан знову кидає м'яч вже другому гравцеві і т. д., поки не присяде вся команда.

Переправа

Ця естафета передбачає хорошу фізичну підготовку і точну координацію рухів, необхідні для швидкого виконання поставленого завдання. Учасникам естафети належить подолати умовну річку по переправі, яку вони самі будують в процесі руху. Для цього командам видається по 3 дощечки розміром приблизно 10х25 см. За сигналом перший учасник кожної команди починає будувати «переправу»: одну дощечку кладе на лінію старту, другу на крок попереду і стає на них ногами, потім третю дощечку розташовує ще трохи попереду і переступає на неї задньою ногою. Дощечку, що звільнилася, піднімає і знову кладе трохи попереду, переступає і т. д., поки не досягне фінішу. Після цього з усіма дощечками повертається бігом назад і передає естафету наступному члену команди.

«Посадка овочів»

  Команди шикуються в колону по одному перед лінією старту. Перший учасник з трьома м'ячиками в руках по сигналу судді біжить до орієнтиру, по дорозі розкладає м'ячі в обручі, що лежать в 3 метрах один від одного (по м'ячу в кожен обруч), оббігає поворотний знак, повертається до команди звичайним бігом. Передача естафети другому учаснику - дотиком руки. Другий учасник добігає до поворотного знака, огинає його і на зворотному шляху збирає м'ячі і передає їх третьому учаснику. Третій учасник повторює дії першого, четвертий - другого і т.д.      Помилки: м'яч викочується з обруча, учасниця не оббіг поворотний знак, учасник завчасно вибіг зі старту.

«Хто швидше».

Ця гра з елементом змагання може включати подолання різних перешкод, знайомих дітям. Не слід давати тільки повзання, тому що діти, поспішаючи виконати завдання, можуть травмувати колінний суглоб. 
- Пройти по гімнастичній лаві і оббігти змійкою м'ячі або кеглі. 
- Підлазити під мотузку, перестрибнути канаву. 
- Провести м'яч, ударами об підлогу по прямому напрямку або огинаючи покладені предмети. 
- Пролазити в один обруч, потім стрибати з обруча в обруч на двох ногах. 

 

«Пролізь в обруч».

Варіанти: а) обруч вертикально поставлений на підлогу. Пролізти у нього ногами вперед, спираючись на руки, б) тримати обруч однією рукою в вертикальному положенні. Пролізти у нього, не відпускаючи, вчасно перехоплюючи нагорі обруч іншою рукою; в) обруч укріплений на стійках. Пролізти в нього прямо (або боком), витягуючи вперед руки і спираючись на них.

«Північне сяйво».

Завдання: розвиток швидкості і спритності; закріплення навичок орієнтування в просторі, вміння швидко реагувати на сигнал, виконувати завдання в мінливих умовах.

Кількість учасників: 12-20 чоловік.

Місце проведення: спортивний зал.

Атрибути і інвентар: червоні, сині, жовті султанчики (прапорці, стрічки) за кількістю учасників гри; три довгих стрічки або шнура тих же кольорів - зорові орієнтири; музичний супровід або бубон.

Підготовка до гри: на одній стороні залу розкладені різнокольорові Султанчик, на протилежному боці - послідовно - три стрічки, шнура тих же кольорів, відстань між стрічками - 60 см.

Опис гри: під музику діти вільно врозтіч бігають по залу (можна - біг з завданнями). За сигналом (зупинка музики) біжать до султанчика, беруть по одному і швидко повертаються на протилежну сторону залу, шикуючись на (за) відповідної кольором султанчика лінії і піднімають султанчик вгору. Перемагає та команда (за кольором), яка швидше вишикувалася. Для дітей 4-5 років можна провести цю гру з використанням султанчик тільки двох кольорів.

Ускладнення та варіанти: збільшення кількості кольорів; при повторі гри береться султанчик іншого кольору; при побудові на кольоровий лінії виконати завдання: червона лінія - сісти по-турецьки, жовта лінія - стати на «високі» коліна; синя лінія - стоячи розмахувати султанчиком над головою.

Ловішка.

Завдання: розвиток спритності, швидкості реакції, вміння орієнтуватися в просторі.

Кількість учасників: дві команди.

Атрибути і інвентар: стрічки за кількістю гравців однієї команди.

Місце проведення: зал або майданчик на вулиці.

Опис гри і правила: відіграють діляться на дві рівні команди. Команда № 1 вибудовується в шеренгу «за містом», а команда № 2 розташовується врозтіч «у місті».

У кожного гравця цієї команди за поясом кольорова стрічка. За сигналом судді, включається секундомір, і гравець з команди № 1 забігає в «місто», намагається зірвати стрічку біля одного з граючих команди № 2, впоравшись із завданням, він повертається за місто і передає естафету наступному стоїть гравцеві своєї команди.

Гравець, що втратив стрічку, вибуває з гри на "лаву запасних». Після того, як останній гравець з команди № 1 впорається із завданням і повернеться до своєї команди, суддя зупиняє секундомір. Команди міняються полях, гра поновлюється.

Виграє та команда, яка зірвала стрічки за меншу кількість часу.

«Різнокольорові стрічки».

Завдання: розвиток швидкості і швидкісної витривалості, спритності, координації рухів і швидкості реакції; розвиток увагу і орієнтації в просторі; виховання винахідливості та ініціативи.

Атрибути і інвентар: стрічки на колечку.

Місце проведення: зал або спортивний майданчик.

Опис гри: кожній дитині дається стрічка на колечку, яку він заправляє собі в шорти ззаду, роблячи «хвостик». За командою (свистком) діти розбігаються по залу і намагаються зірвати стрічку-«хвостик» в іншого гравця, при цьому зберігаючи свій «хвостик». Тримати свою стрічку руками не можна. Гра закінчується за командою (свистком) або коли всі стрічки будуть зірвані. Перемагає той гравець, хто більше набере стрічок і збереже свою.

«Бездомні пари».

Завдання: розвиток спритності, координації рухів і швидкості реакції; розвиток увагу і орієнтації в просторі; виховання винахідливості та ініціативи.

Атрибути і інвентар: обручі.

Місце проведення: зал або спортивний майданчик.

Опис гри: перед початком гри діти розподіляться в пари і встають удвох у будь-який обруч, свою пару треба запам'ятати. За сигналом дорослого або з початком музики всі розбігаються (розходяться, стрибають на двох ногах, ходять в приседе і т.д.) врозтіч по залу, дорослий прибирає один обруч. Як тільки пролунає сигнал або закінчиться музика, всі пари повинні з'єднатися і стати в будь-який обруч. Пара, яка не встигла зайняти обруч, вибуває з гри. Гра продовжується поки не залишиться одна пара, вона і є переможцем.

«Бездомна чапля».

Завдання: розвиток уваги, координації рухів, швидкості, кмітливості; закріплення умінь контролювати положення тіла і орієнтування в просторі.

Атрибути і інвентар: предмети-позначення «купин».

Кількість учасників: 12-20 чоловік.

Місце проведення: спортивний або музичний зал .

Опис гри і правила: на підлозі розкладені «купини», на одну менше, ніж гравців. Під час музичного супроводу гравці виконують різні види рухів (ходьба, стрибки, повзання, біг ).

При зупинці музики гравці повинні зайняти вільну «купину» і встати на одній нозі, як чапля.

Гравець, який не встиг зайняти «купину», виконує певне завдання, наприклад, відбиває м'яч правою рукою на місці.

«Зберіть - не помилитися» .

Завдання: розвиток і вдосконалення фізичних навичок і вмінь, розвиток орієнтування в просторі, виховання дружніх взаємин на основі рухового взаємодії.

Атрибути й устаткування: плакати з цифрами (1-4) в залежності від кількості учасників; великі обручі основних кольорів (4-6 штук); маленькі м'ячики основних кольорів (з сухого басейну) за кількістю дітей, музичний супровід.

Опис гри: 4-6 учасників беруть обручі, розходяться по залу врозтіч і ставлять обручі вертикально. Під музику інші діти, з м'ячем у руці бігом пересуваються по залу врозтіч, пролазячи в обручі по ходу руху.

На зупинку музики, дорослий піднімає один з плакатів із цифрою, діти з обручами кладуть обручі на підлогу, діти з м'ячиками в руках повинні зібратися в обручі відповідно до кольору м'ячика і цифрою.

Діти, які не встигли зайняти місце в обручі, продовжують грати.

Протягом гри діти по черзі змінюють тих, хто тримає обручі за вказівкою дорослого.
Ускладнення гри: під час гри учасники можуть змінюватися м'ячиками.

Біг наввипередки.

Основна мета. Розвиток швидкості в полегшених умовах та уваги.

Організація. На вільній галявині з ухилом до 10-12 ° діти вибудовуються в одну шеренгу за загальною стартовою лінією. Попереду через 20 і 50 м проведені дві поперечні контрольні лінії.

Проведення. За сигналом педагога всі гравці біжать уперед, під ухил, причому перші 20 м вони повинні бігти рівномірно, не обганяючи один одного, а порівнявшись з першою контрольною лінією, почати біг наввипередки.

Перемагає учасник, який першим перетне 50-м лінію, не порушуючи правил. Залік у хлопчиків і у дівчаток роздільний.

 

docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку