Вплив когнітивних здібностей на розвиток спортсмена

Про матеріал
Метод когнітивного тренування є дуже перспективним при роботі з дітьми-спортсменами, оскільки результати його впливу поширюються на психологічні функції та якості, необхідні для досягнення високих спортивних результатів та забезпечення надійності та продуктивності спортивної діяльності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вплив когнітивних здібностей на розвиток спортсмена. Підготував:вчитель зі спорту,відділення «Футбол»Віктор Красовський

Номер слайду 2

Високі фізичні та психологічні навантаження є особливістю сучасного спорту. Успішність спортсмена у навчально-тренувальній та змагальній діяльності визначається максимальною роботою всіх функціональних систем спортсмена. У тому числі важливу роль грає когнітивна сфера. Розвиток когнітивних функцій, психічних та психомоторних якостей дозволить спортсмену реалізувати свій потенціал та бути конкурентоспроможним у спорті вищих досягнень.

Номер слайду 3

До когнітивних функцій відносяться процеси відчуття, сприйняття, увага, мислення, пам'ять. Виконання складних елементів та реалізація рухових навичок спортсменів потребує залучення різних когнітивних функцій. Тому, удосконалення процесу прояву максимальних можливостей у спорті є вкрай актуальним питанням. Адже СПОРТСМЕН прагне до сприйняття значимої інформації, проводить уявний аналіз і синтез, застосовуючи логічне чи творче мислення.

Номер слайду 4

Методи дослідження когнітивних процесів спортсмена Метод дослідження відчуття та сприйняття. Методи дослідження уваги. Методи дослідження психомоторики спортсмена. Методи дослідження пам'яті Методи дослідження мислення та інтелекту. Метод дослідження швидкості переробки інформації

Номер слайду 5

Метод дослідження відчуття та сприйняття. Дослідження відчуттів у спорті має дві основні цілі:діагностику спортивних здібностей оцінку функціонального стану спортсмена. Різні види спорту пред'являють різні вимоги до зорової, кінестетичної та інших видів чутливості, тому інтеріндивідуальні відмінності в них використовуються для спортивного відбору. Істотні відчуття формуються при обмацуванні предметів, а по них вже спортсмен формує деталі майбутнього руху. Наприклад, лижник визначає зручне положення лижної палиці, яке дозволить виконати завершальну фазу поштовху рукою із захльостуванням пензля найбільш економічним методом. Таким чином, в ході навчання рухової дії учень-спортсмен аналізує і порівнює різні відчуття, а також формує при цьому власні просторово-часові параметри образу руху.

Номер слайду 6

Методи дослідження уваги. При дослідженні уваги необхідно враховувати залежність спортсмена від виконуваної діяльності, умов середовища, його функціонального стану та його відношення до обстеження тощо. Тому слід надавати велике значення скаргам спортсменів на розлади уваги: труднощі зосередження, підвищену відволікання, розсіяність та ін. Підвищена стомлюваність, детренованість, передстартова лихоманка часто можуть супроводжуватися розладами уваги. Розроблені спеціальні експериментальні прийоми для дослідження уваги, переважно орієнтовані на діагностику окремих його властивостей (обсягу, концентрації, стійкості та переключення). Для оцінки концентрації, стійкості і переключення уваги застосовуються спеціальні коректурні тести, що є рядами випадково розташованих літер, цифр або фігур. Піддослідні виконують прості розумові операції (підрахунок, викреслювання, кодування і т.д.). Число помилок і швидкість виконання операцій використовуються для кількісної характеристики властивостей уваги.

Номер слайду 7

Коректурна проба ( створив Б. Бурдон в 1895 році)Діапазон застосування коректурної проби дуже широкий – з дошкільного віку і до пенсійного. Тобто для використання даного тесту не існує вікових обмежень – важливо правильно підібрати стимульний матеріал. Для проведення дослідження необхідний секундомір, ручка або олівець і бланк.Існує цілий ряд варіантів коректурної проби: буквений, цифровий, з кільцями, малюнки і піктограми. Процедура. В експерименті досліджуваному пред’являється сторінка, заповнена знаками, розташованими випадково. Це можуть бути цифри, букви, геометричні фігури, малюнки-мініатюри. Завдання досліджуваному: знайти певний знак і виділити його певним чином (в залежності від бланку) – підкреслити, викреслити, відзначити. Який саме знак і що необхідно зробити задається тим, хто проводить тест. Приклади коректурної проби:

Номер слайду 8

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}РЕЗУЛЬТАТЗНАЧЕННЯ0-2 Дуже висока стійкість3-4 Висока5-6 Середня7-8 Низька9-10 Дуже низька. Обробка і інтерпретація результатів тесту Б. Бурдона. Оцінка роботи досліджуваного проводиться за кількістю пропущених елементів за одиницю часу і загальної кількості проаналізованих знаків. Для оцінки концентрації уваги використовується наступна формула: К = 2 С/О (К - концентрація, С - переглянуті рядки, О - помилки, до яких відносяться пропуски і невірно закреслені елементи). Чим більше вийшла цифра, тим вище концентрація. Цей показник не має встановлених числових значень, тому що залежить від конкретного стимульного матеріалу. Але в будь-якому випадку К (концентрація) не повинно бути більше половини показника С (переглянуті рядки). При визначенні стійкості уваги використовується формула: А = S/t х 10 (S - загальне число переглянутих елементів, t - період часу)Якщо коректурних проба показала, що якість уваги знаходиться на середньому або дуже високому рівні, то ці досягнення слід підтримувати. А ось для тих, хто продемонстрував дуже низький або низький рівень, не обійтися без спеціальних завдань, які мають бути індивідуально розроблені з урахуванням особистісних особливостей конкретного учня. За результатами коректурної проби тренеру легше вибудувати стратегію роботи з кожним втхованцем індивідуально, а також визначити оптимальний характер спортивних завдань для розвитку всіх аспектів уваги, щоб дати дитині можливість повноцінного особистісного зростання. Розшифровка показників:

Номер слайду 9

Методи дослідження психомоторики спортсмена. Психомоторика – механізм, система, функція, які, зливаючись у цілісність, утворюють функціональний орган. Психомоторика – робочий орган, єдність рухів з образом, думкою, почуттями-еталонами, мірками, відповідно до яких регулюються рухи. Точність мислення, глибина почуттів і дійсність уяви – точність рухів. Рівень розвитку психомоторних якостей спортсмена оцінюється за показниками швидкості та точності сенсомоторних реакцій в умовах пред'явлення зорових сигналів, що рухаються. Для цього застосовуються різні рефлексометри чи спеціальні комп'ютерні програми. Приклади комп'ютерної психодіагностикиhttps://humanbenchmark.com/?fbclid=Iw. AR3_x. Gg. C5 VJmpm13x0 LH9 LQLK99m5fvjgdogu. X5lq. HRF4 Oi. UQc. Ya. ZEX-ic. I

Номер слайду 10

Методи дослідження пам'яті У спортивній психодіагностиці велика увага приділяється дослідженням рухової пам'яті, оскільки саме вона багато чому визначає швидкість формування рухових навичок. Мнемічні властивості, необхідні для успішності спортивної діяльності, пов'язані з двома видами пам'яті: довготривалою і короткочасною (чи оперативною). Досвід, накопичений у процесі тренувань та змагань, зберігається у довгостроковій пам'яті. Оперативна пам'ять використовується в поточній діяльності для короткочасного зберігання новосприйнятої інформації або інформації, витягнутої з довгострокової пам'яті. Під час досліджень рухової пам'яті спортсменам пропонують без попереднього тренування виконати серію спеціальних елементарних команд, кількість яких визначає складність завдання. Продуктивність довгострокової пам'яті оцінюється за кількістю повторень, необхідні запам'ятовування серій команд фіксованої довжини, а обсяг оперативної пам'яті приймається максимальне число команд, виконуваних випробуваним після одного пред'явлення.

Номер слайду 11

Методи дослідження мислення та інтелекту. Особливий інтерес для спортивної психодіагностики представляє дослідження оперативного мислення. Зазвичай для цього використовується "Гра в 5" - усічений варіант популярної "Ігри в 15". Вона відбувається на полі 2х3, на якому в квадратах розташовано 5 фішок з цифрами від 1 до 5 у довільному порядку, а один квадрат вільний. Потрібно перевести фішки з початкового положення в деяке задане (наприклад, положення, при якому всі фішки впорядковані, а нижнє праве поле вільне). Оцінюється ступінь оптимальності оперативного мислення та характер використовуваних стратегій.

Номер слайду 12

Метод дослідження швидкості переробки інформаціїДосягнення високих спортивних результатів значною мірою залежить від можливості спортсмена переробляти інформацію. Наприклад, Тест прогресивних матриць Ровена відноситься до невербальних тестів. Він складається із завдань зростаючої труднощі, які є набором зображень, організованих за певним законом. Досліджуваний повинен розкрити закономірність і вставити зображення, що бракує.

Номер слайду 13

Метод когнітивного тренування є дуже перспективним при роботі з дітьми-спортсменами, оскільки результати його впливу поширюються на психологічні функції та якості, необхідні для досягнення високих спортивних результатів та забезпечення надійності та продуктивності спортивної діяльності.

pptx
Додано
3 січня 2023
Переглядів
946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку