Засоби масової інформації відіграють величезну роль в житті людей - це і джерело інформації, і засіб спілкування.
В умовах складних соціально-економічних процесів, спілкування з дітьми йде у батьків на другий план. Звідси – зростає вплив засобів масової інформації на процес соціалізації та формування світогляду підростаючого покоління. ЗМІ, нерідко замінюючи батьків, дають результати, які не завжди легко вдається передбачити або виправити.
Вплив ЗМІ на формування світогляду дитини і її поведінки.
Розділ 1. Позитивний та негативний вплив ЗМІ на формування особистості.
Вплив телебачення на дітей
Слайд 2. Засоби масової інформації відіграють величезну роль в житті людей - це і джерело інформації, і засіб спілкування.
Слайд 3. Позитивний:
Проте останнім часом громадськість і вчені дедалі більше відзначають посилення негативного впливу на дітей засобів масової інформації (і в першу чергу Інтернету і телебачення).
В умовах складних соціально-економічних процесів, спілкування з дітьми йде у батьків на другий план. Звідси – зростає вплив засобів масової інформації на процес соціалізації та формування світогляду підростаючого покоління. ЗМІ, нерідко замінюючи батьків, дають результати, які не завжди легко вдається передбачити або виправити.
Наприклад, фахівці підрахували, що дошкільнята дивляться телевізор у середньому по чотири години на день. За всі шкільні роки молоді люди проводять у екрану 15 тисяч годин, а на уроках близько 11 тисяч годин, тобто значно менше часу, ніж перед екранами телевізорів. За цей час вони бачать приблизно 13 тисяч випадків насильницької смерті. (слайд 4)
ТБ розповідає чи показує дитині більше інформації , ніж батьки, друзі або вчителі і досить часто діти довіряють цим повідомленням не менше, а іноді навіть більше ніж рідним і близьким. А сучасне телебачення для залучення уваги широкої публіки і отримання великих прибутків ,схильне транслювати насильницькі та еротичні сюжети, тим самим пробуджуючи найнижчі інстинкти людини. (слайд 5)
Якщо дорослий ще може критично оцінювати всю цю телепродукцію і відокремлювати віртуальну реальність від дійсності, то діти, з-за відсутності у них повної свідомості кордонів реальності, всі події, які відбуваються перед їх очима, сприймають як справжні. Вбивство і насильство не викликають у них почуття страху чи відрази, тому що в результаті звикання до таких телевізійних передач, побачене на екрані стає для дітей не тільки реальним, але і природним. Дитина часто ці телевізійні схеми сприймає як план для наслідування у реальному житті. У результаті маємо звикання до цих сцен, формування уявлень, що основний шлях вирішення більшості проблем - насильницький, та формування вельми дивних ідеалів чи зразків для наслідування. Дані соціологічного дослідження канд. псих. наук О.Ю. Дроздова (Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України) показують що 58% молоді прагне копіювати поведінку телегероїв, а 37,3% молоді взагалі готові вчинити протиправні дії, копіюючи телегероїв. (слайд 6)
Крім агресивності, великою проблемою впливу ТБ на дітей є загальмування психічного розвитку.(слайд 7)
В останні роки зростає число дітей, які не можуть у школі засвоювати на слух інформацію, страждають недорозвиненням мови та емоцій. Як встановили західні вчені, це діти, яких у ранньому дитинстві «виховував» телевізор, комп’ютер, планшет , тобто вони вміють сприймати тільки зорову інформацію, слова проходять повз них. У школі «телевоспітаннікі» відчувають великі труднощі зі зміною звичного зорового сприйняття на словесне, адже навчає їх не телевізор, а живий учитель. До того ж вони повинні спілкуватися з іншими дітьми, а їм це важко.
Не менш небезпечним для дітей можуть бути комп’ютерні ігри. Багато дослідників відзначають, що Інтернет і комп'ютерні ігри викликають звикання або навіть залежність.
Слайд 8. Інтернет-залежність — психічний розлад, нав'язливе бажання вийти в Інтернет і хвороблива нездатність вчасно відключитися від нього. Це явище може спричинити стан, у якому людина фокусуватиметься на віртуальному, а не реальному світі.
У 2008 році інтернет-залежність офіційно визнано хворобою.
Інтернет-залежна дитина не може контролювати кількість часу, проведеного перед монітором, у нього з'являється сухість очей, розлад сну, зникає апетит. Психологи багато говорять про те, що зацікавленість різного роду «стрілялками», може провокувати людину спробувати таку ситуацію в реальному житті. Так само, як ігри, в яких герой може стрибати з високого будинку, перелітати прірви тощо, провокують дітей робити щось подібне, ризикуючи своїм здоров'ям і життям.
Щоб уберегти дітей від комп'ютерної залежності та ігроманії, фахівці радять батькам регламентувати вільний час дитини і не дозволяти багато часу проводити біля комп'ютера чи телевізора, дивитися за тим, якими комп'ютерними іграми захоплюється дитина.
Висновок
Підводячи підсумок, можна сказати, що для того щоб протидіяти негативному впливу на дітей ЗМІ, батькам потрібно приділяти значну уваги своїм дітям, і в сім'ї створити атмосферу довіри і любові. батьки повинні своїм власним прикладом надихати дітей на добрі справи і бути для них авторитетом, і тоді дітей не буде тягнути до заборонених речей.
Розділ 2. Способи психологічного маніпулювання і впливу викривленої інформації на психіку людини
На думку багатьох, засоби масової інформації мають служити суспільним інтересам, сприяти суспільному добробуту. Проте зміни, що відбуваються в політиці та економіці, здійснюють величезний вплив на ЗМІ, інколи спонукаючи їх до маніпулювання свідомістю людей.
Маніпуляція в інформаційній сфері – вид психологічного впливу, що здійснюється через ЗМІ, що призводить до пробудження у об'єкта впливу намірів, які змінюють його бажання, настрої, поведінку, погляди тощо. (слайд 9)
Маніпулятивний характер ЗМІ обумовлений низкою причин.
По-перше, тексти, відеосюжети теж створюють люди, тому в інформації присутня суб’єктивна думка, особиста оцінка висвітлюваних подій, що не завжди відповідає реальності. Крім того, люди, які працюють у цій сфері, інколи упереджені і суб’єктивні через свої політичні симпатії.
По-друге, ЗМІ в ринкових умовах зазвичай є власністю представників крупного капіталу, працюють на певних клієнтів, наприклад, політичну групу та інших замовників, відображають позицію своїх господарів і засновників, зокрема і в тому, яка інформація і як буде подана в тому чи іншому органі.
За допомогою ЗМІ, інформацію можна (слайд 10):
Сформувавши свою аудиторію, ЗМІ задають основи світогляду і світосприйняття у своїх споживачів, визначають хід їх думок і спонукають до дій, як позитивних так і негативних.
Під впливом медіа зазнають зміни й інші психічні пізнавальні процеси (слайд 11):
-втрачається адекватність сприймання явищ;
-Людина позбувається своєї індивідуальності,
- критичність мислення знижується,
- усвідомлення регресує,
- втрачається індивідуальна відповідальність,
- набуває місця імпульсивність, скрита чи відкрита агресія.
Маніпулятивні технології використовують із метою таємного психологічного, політичного, комерційного і навіть фізичного примусу. По суті, маніпуляція — це насильство, але ще небезпечніше, ніж звичайне, оскільки впливає на підсвідомість, викривляє наше сприйняття реальності, робить інструментом задоволення чужих потреб, нівелює нашу індивідуальність.
Як захистити себе від маніпуляцій свідомістю у ЗМІ? (слайд 12)
Вмикаючи телевізор: