Подані вправи рзроблені відповідно до відповідно навчальної програми з англійської мови, спрямовані на розвиток усного мовлення, читання, письма та вивчення активної лексики по темі «My Native Village»
Вправи для формування мовленнєвих навичок з теми «Моє село»
На сучасному етапі інтеграції до загальноєвропейського простору ставиться питання про залучення сучасної людини до всесвітньої культури, наближення її рівня до вропейського стандарту. Але, щоб бути цікавим партнером, необхідно знати та розуміти свою національну культуру,історію, звичаї та традиції свого народу. Саме краєзнавство може стати важливим джерелом стимулювання інтересу до вивчення іноземної мови, дозволяє учням орієнтуватися в розмові на ті факти та відомості, із якими вони зіштовхуються в повсякденному житті, в умовах існування в рідній для них культурі. Таким чином, чим ширше та галузь знань про факти рідної культури, якими оперують учні, тим продуктивніша та результативніша праця по ознайомленню з культурою держав, мова яких вивчається. Це все зумовлює актуальність обраної теми.
Ось деякі приклади використання краєзнавчого матеріалу на уроках англійської мови.
Mind — Map “Ukraine”
Look at this word (Ukraine). What associations come up to your mind when you hear the word which begin with the letters forming this word “Ukraine”
U - Ukrainians
K – Kyiv
R – region
A - arts
I - Іndependence
N – native
E – emblem
…….
What synonyms to the word “Motherland” do you know?
( Motherland : native land, fatherland, home, homeland, native village)
…….
“Motherland” has two meanings:
…….
Game “ Microphone”
What does your Motherland begin with for you?
The examples of pupil’s answers:
As for me, my Motherland begins …
- with my home;
- with the dearest person in the world – my mother;
- with my family, my people;
- with the knowing of its history and language;
- with my native village and the beauty of its nature.
…….
Think and suggest 5 -6 associations with the word “Village”
……
Mind — Map “Village”
Look at this word (Village). What associations come up to your mind when you hear the word which begin with the letters forming this word “Village”
V – (vegetable, veering, veranda, valley, vast, view)
I – (inhabitant, idill, independent)
L – ( land, love, lorry, live-stock)
L – ( lily, lovage, lilac, lime-tree)
A – (air, apple-tree, after- grass, agriculture)
G – (garden, goat, goose, grain, grass, greeness )
E – (engaging, ecology, evergreen)
……..
Make the Fact File “ Uhrynychi”
Territory:_______________________________________________________________
Geographical position:____________________________________________________
Population:_____________________________________________________________
Language:______________________________________________________________
Streets:________________________________________________________________
Climate:_______________________________________________________________
River:_________________________________________________________________
Customs and traditions:___________________________________________________
…….
Write 8-10 sentences about your village. Give some information about:
-- its location on the map of Ukraine;
-- its nature and attractive places;
-- why are you proud of living there;
-- what would you like to change to make it look better
…….
Complete the crosswords “Village”
|
1 |
|
|
|
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
1. безкраїй (vast) . 2. тихий (quiet) . 3. прекрасний (beautiful). 4. чистий (clean). 5. ривабливий (engaging). 6. чарівний, чудовий (delightful). 7. мальовничий (picturesque)
…….
Write your invitation to your pen-friend. Invite your friend to visit your village. What would you promise to show him? What do you think he would take an interest in?
…….
Try to be poets and write small masrerpieces in a form of “senken”
“Senken” is the French word which means “five”. That is why “senken poem” consist of five lines.
Linne 1. A noun.
Linne 2. Two adjectives
Linne 3. A sentences
Linne 4. Two ing-words
Linne 5. A noun
The examples of pupil’s poems:
Uhrynychi!
Old and young
The best people you have.
Hard-working, understanding
Homeland!
Home!
Warm and dear
It will be mine forever.
Blossoming and smiling
World!
…….
Write 8-10 sentences about your village. Give some information about:
-- its location on the map of Ukraine;
-- its nature and attractive places;
-- why you are proud of living there;
-- what you would like to change to make it look better
……
Imagine that your pen friend from England has asked you to write about your school. Write a letter (6—7 sentences) using the plan below:
1) give general information about your school;
2) write about your school subjects and activities;
3) describe the subjects you are good at; subjects you like/don’t like;
4) ask your friend to write back about his/her school.
…….
Read the task about your village and then retell it.
Geographical position of Uhrynychi
Uhrynychi is a place in the region of Volyns'ka Oblast' in Ukraine at 51°40'48" north of the equator and 25°24'0" east of the Greenwich Prime Meridian.
Uhrynychi is in Ukraine. The nearest places to Uhrynychi are Sedlyshche (2 km southwest), Novi Berezychi (3 km north), Berezychi (4 km north), Chervyshche (6 km south), Vil (6 km northeast).
Uhrynychi is situated on the right bank of the river Stokhid.
……
Imagine that your pen friend from England has asked you to write about your school. Write a letter (6—7 sentences) using the plan below:
1) give general information about your school;
2) write about your school subjects and activities;
3) describe the subjects you are good at; subjects you like/don’t like;
4) ask your friend to write back about his/her school.
………
My native ecovillage
Заочна подорож по екологічних місцях рідного села
Ecostation 1. “On the vegetable garden”
Гра « Збери корзинку»
Зібрати корзиночку з овочами для приготування традиційного українського борщу.
Teacher: What do we need for borsch ?
For borsch we need:
a beet, a tomato, a cabbage, a carrot, onion, some potatoes and much greens.
Учні збирають овочі в корзиночки
Ecostation 2. “In the garden”
What can we see in the garden?
Game “The best translator”
An apple tree, a cherry tree, a pear tree, an apricot tree, a plum tree, a vine, a black currant, a strawberry, a viburnum
Ecostation 3. “On the meadow”
Гра « Збери букет для мами»
A violet, a snowdrop, a lily, a tulip, a rose, a bluebell, a lupine, a narcissus, a chrysanthemum, a mallow, a marigold.
Ecostation 4. “In the forest ”
Game “ The best painter”
Намалювати дерева, які ростуть у нашому лісі, назвати їх англійською мовою.
Pine tree, hazel, birch, oak, trembling poplar, poplar, alder tree, fir.
Ecostation 5. “In the Prypiat- Stokhid regional landscape park”
Read the text
The Prypiat-Stokhid regional landscape park is situated in the Central part of Europe in the Northern part of Volyn and Rivne administrative regions of Ukraine. It lies on the Volyn Polissia. The Prypiat-Stokhid regional landscape park was founded in 1995.
More than 550 species of flora and 219 species of fauna are found on the territory of the landscape park. One can see the beautiful landscapes near the Prypiat and Stokhid rivers . The last also has name as “river of hundred ways”.
The characteristic feature of these is presence of dozens of branches of rivers. There are 6 species of flora which are registered in the Red book of Ukraine
Many interesting things can be seen in this region in spring. About 150000 birds migrate in their large and small flocks along rivers.
Можна зробити висновок, що цілеспрямована робота по реалізації краєзнавчого аспекту на уроках іноземної мови сприяє, з одного боку, підвищенню інтересу до предмету, а з іншого – створює позитивну мотивацію при засвоєнні мовних засобів та при набуванні краєзнавчої інформації за допомогою таких вправ. Також, використовуючи краєзнавчий матеріал на уроках іноземної мови, ми виховуємо шанобливе ставлення учнів до рідної культури, почуття гордості за свій народ і рідний край.