Вправи для формування мовленнєвих навичок з теми «Моє село»

Про матеріал

Подані вправи рзроблені відповідно до відповідно навчальної програми з англійської мови, спрямовані на розвиток усного мовлення, читання, письма та вивчення активної лексики по темі «My Native Village»

Перегляд файлу

Вправи для формування мовленнєвих навичок з теми «Моє село»

           На сучасному етапі інтеграції до загальноєвропейського простору ставиться питання про залучення сучасної людини до всесвітньої культури, наближення її рівня до вропейського стандарту. Але, щоб бути цікавим партнером, необхідно знати та розуміти свою національну культуру,історію, звичаї та традиції свого народу. Саме краєзнавство може стати важливим джерелом стимулювання інтересу до вивчення іноземної мови, дозволяє учням орієнтуватися в розмові на ті факти та відомості, із якими вони зіштовхуються в повсякденному житті, в умовах існування в рідній для них культурі. Таким чином, чим ширше та галузь знань про факти рідної культури, якими оперують учні, тим продуктивніша та результативніша праця по ознайомленню з культурою держав, мова яких вивчається. Це все зумовлює актуальність обраної теми.

       Ось деякі приклади використання краєзнавчого матеріалу на уроках англійської мови.

 

Mind — Map “Ukraine”

    Look at this word (Ukraine). What associations come up to your mind when you hear the word which begin with the letters forming this word “Ukraine”

U - Ukrainians

K – Kyiv

R – region

A - arts

I - Іndependence

N – native

E – emblem

…….

What synonyms to the  word “Motherland”  do you know?

( Motherland : native land,  fatherland, home, homeland, native village)

 

 

 

 

 

 

…….

“Motherland”   has two meanings:

  • It is our country. It is Ukraine.
  • It is the place where you were born.
  • It is  your village, your house. Usually  this place  is the best  one in the world. There is no place like home.

…….

Game  “ Microphone”

What does your Motherland  begin with for you?

The examples of pupil’s answers:

 As for me,  my  Motherland begins …

- with my home;

- with the dearest person in the world – my mother;

- with my family, my people;

- with the knowing of its  history and language;

- with my native village and  the beauty of its nature.

…….

Think and suggest 5 -6 associations with  the word     “Village”

……

 

 

 

 

 

 

Mind — Map  Village

         Look at this word (Village). What associations come up to your mind when you hear the word which begin with the letters forming this word “Village

V – (vegetable, veering, veranda, valley, vast, view)

I – (inhabitant, idill, independent)

L – ( land, love, lorry, live-stock)

L – ( lily, lovage, lilac, lime-tree)

A – (air, apple-tree, after- grass, agriculture)

G – (garden, goat, goose, grain, grass,   greeness )

E – (engaging, ecology, evergreen)

……..

Make the Fact File “ Uhrynychi”

Territory:_______________________________________________________________

Geographical position:____________________________________________________

Population:_____________________________________________________________

Language:______________________________________________________________

Streets:________________________________________________________________

Climate:_______________________________________________________________

River:_________________________________________________________________

Customs and traditions:___________________________________________________

…….

          Write  8-10 sentences about   your village. Give some  information about:

-- its location on the map of Ukraine;

-- its nature and attractive places;

-- why are you proud of living there;

-- what would  you like to change to make it look better

…….

Complete the crosswords “Village”

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  безкраїй (vast) .  2.  тихий (quiet) . 3.  прекрасний (beautiful). 4.  чистий (clean). 5. ривабливий (engaging).  6.  чарівний, чудовий (delightful). 7.  мальовничий (picturesque)

…….

Write your invitation to your pen-friend. Invite your friend to visit your village. What would you promise to show him? What do you think he would take an interest in?

…….

 

Try to be poets and write small   masrerpieces in a form of   “senken”

“Senken” is the French word which means “five”.  That is why “senken poem” consist of five  lines.

Linne 1.     A noun.

Linne 2.    Two adjectives

Linne 3.    A sentences

 Linne 4.   Two ing-words

Linne 5.    A noun

             The examples of pupil’s poems:

Uhrynychi!                                                          

 Old and young

The best people you have.

Hard-working, understanding

Homeland!     

 

Home!

Warm and dear

It will be mine forever.

Blossoming and smiling

World!

…….

Write  8-10 sentences about   your village. Give some        information about:

-- its location on the map of Ukraine;

-- its nature and attractive places;

-- why you are proud of  living there;

-- what you would like to change to make it look better

……

Imagine that your pen friend from England has asked you to write about your school.  Write a letter (6—7 sentences) using the plan below:

1)  give general information about your school;

2)  write about your school subjects and activities;

3)  describe the subjects you are good at; subjects you like/don’t like;

4)  ask your friend to write back about his/her school.

…….

 

Read the task  about your village and then retell it.

Geographical position of Uhrynychi

Uhrynychi is a place in the region of Volyns'ka Oblast' in Ukraine at 51°40'48" north of the equator and 25°24'0" east of the Greenwich Prime Meridian.

 Uhrynychi is in Ukraine. The nearest places to Uhrynychi are Sedlyshche (2 km southwest), Novi Berezychi (3 km north), Berezychi (4 km north), Chervyshche (6 km south),  Vil (6 km northeast).

Uhrynychi  is situated on the right bank of  the river Stokhid. 

 

……

Imagine that your pen friend from England has asked you to write about your school.  Write a letter (6—7 sentences) using the plan below:

1)  give general information about your school;

2)  write about your school subjects and activities;

3)  describe the subjects you are good at; subjects you like/don’t like;

4)  ask your friend to write back about his/her school.

 

 

 

 

 

 

 

………

My native  ecovillage

Заочна подорож по екологічних місцях  рідного села

 Ecostation 1. “On the vegetable garden”

Гра « Збери корзинку»

Зібрати  корзиночку з овочами  для приготування традиційного українського борщу.

Teacher: What  do we  need for borsch  ?

 For borsch we need:

 a beet, a tomato, a cabbage, a carrot, onion,  some potatoes and much greens.

Учні збирають овочі в корзиночки

       Ecostation 2. “In the garden”

What can we see in the garden?

Game “The best translator” 

An apple  tree, a cherry tree,  a pear tree, an apricot  tree, a plum tree,  a vine, a black currant,  a strawberry,  a viburnum

       Ecostation 3. “On the meadow”

Гра « Збери букет для мами»

A violet, a snowdrop, a lily, a tulip, a rose, a bluebell, a lupine, a narcissus,  a chrysanthemum,   a mallow,  a marigold.

       Ecostation 4. “In the forest ”

Game “ The best painter”

Намалювати дерева, які ростуть у нашому лісі, назвати  їх англійською мовою.

Pine tree, hazel, birch, oak, trembling poplar, poplar, alder tree,  fir.

       Ecostation 5. “In the  Prypiat- Stokhid regional landscape park”

Read the text

The  Prypiat-Stokhid regional landscape park is situated in the Central part of  Europe in the Northern part of  Volyn and Rivne administrative regions of Ukraine. It lies on the Volyn Polissia. The  Prypiat-Stokhid regional landscape park was  founded  in 1995.

         More than 550 species of  flora and 219 species of fauna  are found on the territory of the landscape park. One can see the beautiful landscapes  near the Prypiat  and Stokhid  rivers . The last also has name as “river of hundred ways”.

        The characteristic feature of these  is presence of dozens of branches of rivers. There are 6  species of flora which are registered in the Red  book of Ukraine

Many interesting things can be seen in this region in spring. About 150000 birds migrate in their  large and small flocks along rivers.

 

 

 Можна зробити висновок, що цілеспрямована робота по реалізації краєзнавчого аспекту на уроках іноземної мови сприяє, з одного боку, підвищенню інтересу до предмету, а з іншого – створює позитивну мотивацію при засвоєнні мовних засобів та при набуванні краєзнавчої інформації за допомогою таких вправ. Також, використовуючи краєзнавчий матеріал на уроках іноземної мови, ми виховуємо шанобливе ставлення учнів до рідної культури, почуття гордості за свій народ і рідний край.

 

doc
Додано
28 березня 2018
Переглядів
585
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку