Вправи для навчання техніки читання.
Вправи з техніки читання групуються з залежності від їх цільового спрямування.
Вправи на розвиток графемно-фонемних зв’язків.
При виконанні вправ цієї групи активно використовується розрізна азбука.
Учитель показує велику й малу букву або лише одну з них і озвучує її, учні повторюють.
- Учитель послідовно показує вивчені букви, діти читають їх.
- Учитель пропонує для читання пари букв, наприклад, подібні якимось елементами: b-d, m-n, f-r, w-v, t-f, ; літери, подібні до букв рідної мови, які читаються зовсім відмінно: a,e, p, u, x, y, m; літери, подібні до літер рідної мови за формою і читанням: e, I, k, t.
- Читання буквосполучень: ar, er, ir, sh, ck тощо. Важливо, щоб буквосполучення асоціювалися з певними звуками.
- Визначення кількості букв /звуків у слові.
- Показати букву, що відповідає названому вчителем звуку.
- З ряду слів вибрати ті, що починаються з певної букви.
- Скласти вимовлене вчителем слово з карток алфавіту.
- Визначити подібність і розходження в словах: woman-women, form-from, men-man etc.
Вправи з техніки читання ізольованих слів та словосполучень.
- Визначити тип складу в даних словах (І, ІІ, ІІІ, ІV): pen, bike, girl, kite, bark, bag.
- Згрупувати слова відповідно до типу складів.
- Підібрати слова, що римуються:
hot, purple, might, shot, boy, once, car, joy, night, star, month, turtle.
- Прочитати незнайомі слова за правилами читання.
- Відгадати пропущену літеру, прочитати слова:
-ike sea-on nos- a-tumn
w-nter f-x su-mer A-ril
we-ther r-t sprin- M-nday
- Використовуючи картки з літерами, скласти пари слів з однією й тією ж голосною у відкритому й закритому складі. Прочитати слова.
- Прочитати про себе словосполучення і підібрати до них відповідні малюнки (напр.: a red fox, a brown bear, a red book, an orange flower).
- Знайти “заховані” в оточенні інших літер слова і прочитати їх.
- Запам’ятати слова, які на картках швидко показує вчитель (3-5) і відтворити їх якомога точніше вголос.
Вправи на прогнозування форми слова
- Розшифрувати орфограми і прочитати одержані слова:
bde, amp, ptael, ogd, alpm, rfog, ofx, cepinl, bleat, urerl, obok, reab.
- Скласти слова з окремих букв.
- Прочитати слова з пропущеними буквами.
- Прочитати незнайоме слово в опорі на правило /таблицю.
- Скласти слово з окремих частин (на картках):
Tues ber
Novem son
Win ril
Sum day
Ap ter
Fri ber
Octo mer
Sea day
- Прочитати речення, вставляючи у пропуски відповідні слова.
Вправи на розвиток навичок синтагматичного членування речень та їх інтонаційного оформлення
- Слухаючи вчителя, стежте по книжці і промовляйте речення вголос.
- Слухаючи вчителя, стежте по книжці і показуйте жестом (рухом руки знизу догори або згори донизу) межі синтагми.
-Так же відмічайте інтонаційний тип фрази.
-Визначте тип речення (інтонації), поставте в ньому знаки словесного наголосу, поділіть на синтагми.
-Прочитайте речення (текст) уголос після попередньої фонетичної розмітки.
- Прочитайте речення, змінюючи логічний наголос.
Вправи на розширення поля читання та швидкості сприймання навчального тексту
- Прочитайте текст/уривок тексту за певний час.
- Прочитайте речення з поступово нарощуваними елементами: Children go to the swimming pool. Children go to the swimming pool in the evening. Every Friday children go to the swimming pool in the evening.
- Прочитайте речення з карток, які демонструє вчитель в швидкому темпі.
- Прочитайте текст і швидко знайдіть відповідь на запитання вчителя.
1. Прочитайте і скажіть, де живе Анна.
My name is Bob. I have a family. It is not big. We are three: my mother, my father and me. My mother`s name is Sue. She is twenty-seven. My father`s name is Pete. He is thirty-one. We live in Scotland. I have an uncle. His name is Sam. He lives in Wales. He has a daughter. Her name is Ann. She is seven.
2.Прочитайте лист дівчинки і дайте відповіді на запитання.
I’m Tom. I live in Odessa. I have got a big family: a father, a mother, two sisters and a brother. My father is a doctor. My mother is a housewife. My sisters are students. My brother is three. I love my family.
3.Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання.
My name is Tom. I am seven. I am a schoolboy. I have a sister .Her name is Sally. She is ten. We have got many toys but we don`t want to play at home. We want to play in the yard because it is a wonderful spring day!