Вправи для розвитку творчої уяви учнів засобами слова
Щоб зацікавити учнів на уроці, необхідно подбати про гармонійне поєднання його мотиваційного, змістового та розвивального компонентів. Кожна складова уроку допомагає створити образ, який змушує дітей хвилюватися, уявляти, фантазувати, спонукає до активної мовленнєвої діяльності.
Є багато цікавих вправ, які допомагають розвинути мову і збагатити словниковий запас учнів. Слід звертати постійну увагу на цей вид роботи, і це обов’язково принесе хороші результати: через певний проміжок часу мова учнів стає значно багатшою, емоційнішою, вони сміливіше починають висловлювати свої думки і почуття.
Молодший шкільний вік – сензитивний період для розвитку спеціальних здібностей. Дітям притаманні конкретність, і водночас — неабияка образність мислення, емоційне сприйняття дійсності й активне ставлення до неї. Незначний життєвий досвід компенсується фантазією, яка яскраво виявляється у дитячій словотворчості, зокрема, під час складання казок, загадок або й тоді, коли вони просто розповідають, скажімо, про власні пригоди. Відсутність стереотипів, естетичне світосприйняття та готовність до дій свідчать про високий рівень творчих здібностей цієї вікової категорії в цілому.
Діти молодшого шкільного віку у своїх усних розповідях не просто передають переосмислені враження, вони починають цілеспрямовано шукати прийоми для цієї передачі. Можливість відбору таких прийомів прямо повʼязана з особливостями навчання дитини, з оволодінням нею новими способами синтезування образів творчої уяви: поєднання непоєднуваних частин, якостей в одне ціле (кентавр), створення нового за схожістю з відомим (будується образ, який чимось нагадує реально існуючу річ, живий організм).
Під час навчання словотворчості доцільно ознайомити учнів з деякими прийомами розвитку творчої уяви засобами слова.
Прийом «Фантастичні гіпотези»
Ця техніка виражена у формі запитання: «Що було б, якби...?» або «Якби … »
Приклад прийому «Фантастичні гіпотези»
«Що було б, якби ти на один день став учителем, чого б ти навчив своїх однокласників?»
«Що було б, якби ти володів якоюсь супер силою?»
«Що було б якби люди не вигадали грошей, яким міг би бути світ?»
«Що було б, якби ми зайшли у ліфт, а виходячи з нього, опинилися в країні геометричних фігур..»
«Що було б, якби ти перетворився на маленьку мурашку?»
«Якби сьогоднішній день можна було прожити ще раз, щоб ти зробив по-іншому?»
«Якби ти міг задати питання будь-якій дикій тварині, про що б ти запитав?» і т.д.
Прийом «Випадковий префікс»
Одним із способів словотворчості є деформування слова за рахунок підключення фантазії.
Приклад прийому «Випадковий префікс»
Пребінокль, антипарасолька, понадкорова, замкіт, віце-пес, суперсірник, мініхмарочос, максіковдра.
«Придумування історії з шостим словом»
Дітям роздають картки зі словами, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію.
Приклад прийому «Придумування історії з шостим словом»
Пʼять слів, які підказують сюжет казки Ш.Перро «Червона шапочка»: дівчина, ліс, квіти, вовк, бабуся. Шосте слово – вертоліт.
Новий сюжет може бути таким: коли вовк стукав до бабусі, його помітив вертоліт ДПС й, почав переслідувати злочинця, поки той не потрапив до рук мисливців.
Приклад прийому «Придумування історії з шостим словом»
Пʼять слів, які підказують сюжет казки «Колобок»: баба, дід, Колобок, заєць, вовк. Шосте слово – слон.
Новий сюжет може бути таким: після того, як дід попросив бабу спекти колобка, і він від них утік, то в лісі зустрівся з зайцем, з вовком, а потім і зі слоном. Колобок розповів про причину втечі і слон запропонував помандрувати до Африки. Так він врятував Колобка від смерті. Слон навчився жонглювати Колобком і вони разом виступали перед людьми, заробляючи собі на життя.
«Казка - навиворіт»
Цей метод цінний не тільки для пародіювання. За його допомогою можна самостійно розгорнути пригоди та події в будь-якому іншому напрямку. У знайомій казці, змінюємо характери героїв з негативного на позитивний та навпаки.
Приклад прийому «Казка - навиворіт»
Казка«Колосок»
Жив-був ледачий півник та працьовиті мишки Круть та Верть. Мишки пішли в поле, нарізали колосків, обмолотили їх. А ледачий півник лише бігав за курочками та кукурікав на паркані. Аж тут його помітили мишки та й почали просити про допомогу і т.д.
«Створення «вінегрету» з казок»
Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом. Цей метод принесе задоволення дитині від фантазування засобами слова.
Приклад прийому «Вінігрет» з казок»
Казка «Незвична подорож»
Біля річки в будиночку мешкали Івасик-Телесик та Курочка Ряба. Якось вони знайшли листочок, який впав із куща, біля якого жив Журавель з Лисичкою. Він був непростим, умів літати та розмовляти. Журавель, побачивши, що листочок у надійних руках, запропонував Івасику та Курочці полетіти разом у далекі краї, щоб знайти чарівну криницю, яка виконує бажання. Лисичка ж залишилася стерегти дім.
Дорогою вони зустріли Котика і Півника, які шукали пригод. Разом вони вирушили далі, долаючи різні випробування. Котик хитрим розумом допомагав знаходити шлях, а Півник своїм голосним співом попереджав про небезпеку.
Нарешті вони дісталися до чарівного місця. Кожен загадав своє бажання, а криниця їх виконала. Івасик-Телесик повернувся до своєї матінки з цілющою водою, Котик отримав музичні інструменти, про які марив, Курочка Ряба знайшла золоте яйце. А Півник так подружився із Курочкою, що вирішив на ній одружитися, адже він мріяв про діточок і велику родину.
Всі вони жили довго і щасливо. От і казочці кінець, а хто слухав – молодець.
Казка «Ріпка»
У чарівному лісі, де розкинулася велика Рукавичка, жив Котигорошко. Дужий та сміливий. Одного дня він дізнався, що в гаю з’явилася Баба Яга, яка зачарувала ріпку, і тепер ніхто не може її вирвати.
Котигорошко вирішив допомогти мешканцям лісу і вирушив на пошуки ріпки. По дорозі він зустрів Пана Коцького, який погодився допомогти. Разом вони дісталися до ріпки. Розуміючи, що їм не впоратися без сторонньої допомоги, вони покликали мешканців Рукавички: мишку, жабку, зайчика, лисичку, вовка та ведмедя. Всі вони взялися тягти ріпку за чуб, але нічого не виходило.
Тоді Пан Коцький згадав про магічний клубок, який допомагає знімати чари. Він дістав його зі своєї кишені та почав розмотувати. Клубок розплутався, і ріпка легко вийшла із землі.
Всі мешканці лісу були в захваті. Вони призначили Котигорошка мером лісової громади, а Пана Коцького довіреною особою з питань магії. Баба Яга, дізнавшись про це, зрозуміла, що її чари безсилі перед дружбою та сміливістю. Вона вирішила більше не шкодити лісовим жителям, а навпаки, допомагати їм.
Прийом «Нові назви до відомих казок»
Приклад прийому «Нові назви до відомих казок»
«Котигорошко» – це «Визволитель», «Хлопчик Горошинка».
« Рукавичка» – це «Дружний дім», «Весела сімейка».
«Лисичка-сестричка та вовчик-братик» – це «Нещирі друзі», «Хитрий та ще хитріша».
«Коза-Дереза» – це «Коза аферистка», «Нахабна коза».
«Івасик-Телесик» – це «Івасик– хитрусик», «Пригоди малого Івасика».
«Пан Коцький» – це «Кіт – ненажера», «Улесливі звірі, лисичка та її чоловік».
«Казки про матеріали, з яких роблять речі»
Вивчаючи матеріали з яких зроблені предмети, використовуємо їх властивості, щоб «поселити в казку».
Приклад прийому «Казки про матеріали, з яких роблять речі» Казка «Скляна людина»
Скляна людина народилася на фабриці виготовлення новорічних іграшок. Вона була прозора, тому можна читати її думки і бачити хвороби. Склянуська була страшенно тендітна й крихка, через це всі тротуари в Склянограді вимощували поролоном. У цієї людини була сумна вдача, не було друзів. Склянуська соромилась своєї прозорості. І ось одного разу…
Казка «Скляна сімʼя»
Жили-були скляні іграшки: тато, мама, син і донька. Вони вміли гратися, сміятися, стрибати, дзвеніти. Але завжди боялися розбитись. Та якось…
Прийом «Створення лімерика»
Цей цікавий прийом узагальненої нісенітниці ліг в основу окремого виду літературної творчості. Лімерик — короткий гумористичний вірш, у якому обігрується нісенітниця. Складається з пʼяти рядків. Перший рядок римується з другим і пʼятим, а третій з четвертим. У першому рядку треба познайомити читача з вигаданим героєм та місцем його проживання.
Наступні три рядки мають розповісти про дії персонажа, або про дивовижні події, які з ним стались. У п’ятому рядку можна вигадувати завершення неймовірної історії (як відреагували оточуючі, що було наслідком описаних подій тощо.)
Приклади прийому «Створення лімерика»
1. Якось лось-мандрівник з міста Канів
Йшов до Луцька на свято тюльпанів.
Став шляхами блукати,
Забрів у Карпати
І натрапив на стадо баранів.
2. Дві маленькі та лагідні жабки
Ухопилися міцно за лапки
І сказавши: "Ква-ква"
(Це чарівні слова),
Полетіли ловити кульбабки.
3. Якось жук, учинивши істерику,
Полетів хтозна-де - до Америки.
Марно витратив час,
Повернувся до нас
І жує картопляні вареники.
В.Воробйова
Ми теж спробували себе в ролі поетів. Наші фантазії перетворилися на такі віршики.
1. Жив у лісі вовчик маленький,
Хитрий, але з усіма чемненький.
Полював на курчат,
Та не вмів їх спіймать,
бо голос у нього страшненький.
2. В городі гарбуз дозріває,
Жовтим боком сонце вітає.
Розрісся, мов князь, у зеленій кофтині,
Товстий та важкий дріма на перині,
І заходу сонця дуже чекає.
3. Дітлахи на гойдалках грались,
Та під хмари майже здіймались.
Один хлопчик кричить:
’’В небо хочу злетіть! ’’
І усі з того дзвінко сміялись.
Прийом «Сенкан» (п’ятиряддя)
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.
Алгоритм складання сенкану:
1. Тема (1 іменник).
2. Опис теми ( 2 прикметники).
3. Дія, повʼязана із темою (3 дієслова).
4. Фраза, яка складається із 4 слів і висловлює почуття з приводу обговорюваного.
5. Одне слово, синонім до слова, узагальнення, підсумок.
Приклади стратегії «Сенкан»
Поет.
Талановитий, відомий.
Писав, творив, закликав.
Любимо його і шануємо.
Кобзар.
Мова.
Рідна, веселкова.
Єднає, дзвенить, лунає.
Вона – наш справжній скарб.
Спілкування.
Застосовуючи перелічені прийоми, намагаюсь зацікавити учнів, мотивувати їх, надихати, тобто виконувати роль тьютора. Бути для здобувачів освіти тим, хто допомагає, працює творчо, виявляє освітні запити, планує навчальну діяльність, організовує рефлексію, проектує наступні кроки, застосовує методи навчання, засновані на співпраці, активній участі дитини в навчанні.
Уроки стають засобом активізації розумової діяльності, сприяють усебічному розвитку наукового світогляду учнів, спонукають до самоосвіти, адже лише осмислення необхідності й потреби в самостійному одержанні знань формує всебічно розвинену творчу особистість.