Розвиток творчого мислення на уроках української мови та літератури у дітей з особливими освітніми потребами .
Вправи на розвиток творчого мислення для учнів 5 — 9 класівРозвиток творчого мислення на уроках української мови та літератури у дітей з особливими освітніми потребами .
Завдання вчителя , що працює з учнем , який має вади зору полягає в тому , що педагог повинен розвинути комунікативні навички, соціальну адаптованість, особистісні компетентності у дитини , що можуть бути гарантом успіху в подальшому особистому та професійному житті . . Тому навчання з таким контингентом має забезпечувати оптимальні передумови для самореалізації особистості школяра, розкриття усіх закладених у ній природних задатків, її здатності до свободи, відповідальності й творчості .
Розвиток творчих здібностей має бути невід’ємною умовою змісту всіх навчальних предметів для дітей з порушеним зором , органічно доповнювати навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та поставленої корекційної мети .
Дуже важливо в такій роботі розвивати у дітей такі вміння :
-відтворювати зовнішній вигляд і властивості предмета з пам'яті;
- вгадувати предмет за словесним описом властивостей, ознак;
- відтворювати зовнішній вигляд предмета на підставі якоїсь його частини;
- впізнавати в невизначених графічних формах (чорнильні плями тощо) різні знайомі предмети;
- комбінувати та сполучати в одному предметі властивості й ознаки предметів та об'єктів;
- знаходити у двох і більше об'єктах загальні та відмінні ознаки;
- використовувати мірку, порівнюючи предмети за величиною, вагою;
Під час вивчення теми з української мови та літератури можна використовувати систему вправ для розвитку творчого мислення у дітей з особливими освітніми потребами .
Вправи на розвиток творчого мислення для учнів 5 — 6 класів
Вправа «На що схожі фігури?»
Мета: розвиток творчої уяви, уміння створювати кілька образів і вибирати з них найоригінальніший;
Корекційна мета: предметного співвідношення слова та образу, дій обстежувального характеру, розвиток бінокулярного зору.
Матеріали : картки із зображенням фігур з дотримання порад тифлопедагога
Хід проведення : учень отримує зображення різноманітних фігур. Завдання -
придумати, на що схожі ці фігури , використовуючи слова запропоновані в мовній темі. Наприклад , використовуючи прикметники , слова з апострофом або м’яким знаком , слова іншомовного походження . Для дотримання корекційної мети потрібно навчити їх дивитись на фігуру з різних боків: нехай спробують прикрити якусь частину, подивитися під іншим ракурсом. Дана вправа стане в пригоді на уроках як мови так і літератури
Вправа «Малюємо казку»
Мета : розвиток творчої уяви, інтуїції, вміння систематизувати свої творчі ідеї; формування комунікативних навичок, вміння співпрацювати;
Корекційна мета: уявлення про просторове розташування реальних об’єктів, формування аналітичного сприйняття сюжету.
Матеріали : геометричні фігури, папір
Хід проведення : учень отримує дидактичний матеріал із зображенням геометричних фігур ( або незавершені фігури ).
Дитині пропонується домалювати малюнок і придумати казку до цього малюнка . Дана вправа актуальна на уроках української літератури під час вивчення теми :« Народні казки» , « Казки літературного походження», а також на уроках розвитку мовлення .
Техніка «Колаж»
Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію.
Корекційна мета: формування навичок обстежувального характеру, обстеження за контуром.
Матеріали : кольорові олівці, газети, буклети, листівки, ножиці, клей, ватман
Хід проведення: колаж – наклеювання на ватман відмінних від нього матеріалів, різних за кольором і формою).
За допомогою заголовків із журналів, газет, листівок вам потрібно створити колаж на запропоновану вчителем тему.
Наприклад , на уроках зв’язного мовлення вчитель може запропонувати створити комікс , презентацію книги , автора тощо.
Вправа “Розповідь за малюнком”
Мета : розвиток уяви, творчого мислення.
Корекційна мета: предметне співвідношення слова та образу, стимулювання мовної активності шляхом опису картини.
Матеріали : картинки (сюжетні або предметні)
Хід проведення : на парті розкладені малюнки , а поряд пазли з цими ж малюнками . Учневі потрібно обрати малюнок , який найбільш вдало ілюструє прочитаний художній твір і скласти його , переказуючи той фрагмент , який зображено .
Кольорова гра. Учні отримують кольорові картки (зелені і чорні). Вчитель по черзі говорить назви істот і неістот, завдання учнів правильно визначити до якої категорії належать слова, назви істот – зелена картка, неістот – чорна (на звороті карток позначені питання, на які відповідають іменники істот та неістот)
Дитина, квітка, посміх, альпініст, втіха, дівчинка, півострів, юрба,лісовик, мікроб, троянда, стіл, Венера, крик
Гра «Розкажи по-різному». Охарактеризувати якесь поняття, образ, якомога більшою кількість слів
Дерево, квітка, будинок, русалка, сонце, пташка, ведмідь
Лексична розминка.
Уявіть себе головним редактором газети і придумайте заголовки статей на різні теми.
Розкладаємо картки з різними зображеннями, відповідного кольору і контрасту: квітка, стіл, ліжко, гребінець. Потім називаємо слова: свято, уроки , сон, волосся. Учень має підібрати картки, що викликають у нього асоціації з цими словами. Можна зіставляти художні образи з творів зі словами-характеристиками.
Вправи на розвиток творчого мислення для учнів 7 — 9 класів
Вправа “Анаграми”
Корекційна мета: формування вміння здійснювати пошукову діяльність та словесно оформлювати інформацію.
Матеріали : картки зі словами
Хід проведення : Дітям пред'являються картки зі словами (назвами засобів пересування, овочів, фруктів, квітів) в яких букви розташовані хаотично, “помінялися місцями”. Потрібно розшифрувати слова . Наприклад :
КЦИОМТОЛ ЛВЕИСОПДЕ ДПЕОМ СУБТВАО ТОЛЬВАІБОМ
(мотоцикл, велосипед, мопед, автобус, автомобіль)
ЯШВИН ТАСУПАК ШУРГА (вишня, капуста, груша)
ЛЮТАНЬП АЛІФАК РОДАТЯН (тюльпан, фіалка, троянд
Після виконання першої частини завдання учнем пропонується виконати мовне завдання . Наприклад , визначити , рід . число даних слів , обґрунтувати орфограму , визначити лексичне значення слова тощо.
Вправа “Оповідання”
Мета : створення короткого комічного ефекту, що може дати нові ідеї, авангардні вірші
Корекційна мета: предметного співвідношення слова і образу, дій обстежувального характеру.
Хід проведення : учневі пропонується вирізати газетні заголовки і скласти з них комічне оповідання на запропоновану тему .
Перед освітнім процесом ставиться завдання виховання творчої особистості і тому саме такі вправи допоможуть дітям з вадами зору адаптуватися та досягти успіхів в навчальному процесі .Це завдання знаходить своє відображення в альтернативних освітніх програмах, в інноваційних процесах до яких потрібно вдаватися працюючи з такими дітьми