"Вправи для розвитку уваги підлітка"

Про матеріал

У підлітковому віці спостерігається розвиток обсягу уваги, підвищення стійкості уваги та розвиток здатності до переключення та розподілу уваги. Разом з цим у підлітків відмічається погіршення результатів навчальної діяльності. Це відбувається тому, що розумові здібності підлітка, на відміну од здібностей молодшого школяра, набувають нові якості: вони стають опосередкованими.

Перегляд файлу

Розвиток уваги підлітка

 

     У підлітковому віці спостерігається розвиток обсягу уваги, підвищення стійкості уваги та розвиток здатності до переключення та розподілу уваги. Разом з цим у підлітків відмічається погіршення результатів навчальної діяльності. Це відбувається тому, що розумові здібності підлітка, на відміну од здібностей молодшого школяра, набувають нові якості: вони стають опосередкованими. Це відбувається завдяки розвитку понятійного, мовно – логічного, абстрактного мислення. Підліток може оперувати  поняттями, міркувати про властивості та якості предметів, висувати гіпотези, планувати дослідницьку діяльність та засвоювати великі масиви інформації.

       Причини неуважності підлітка полягають у суперечливості самого вікового періоду: підліток здатен придумати спосіб запам’ятовування нової  формули, тобто  керувати своєю пам’яттю, може висунути гіпотезу, тобто спрямувати, регулювати процес свого мислення, але йому дуже важко керувати своєю особистістю.

        В основному це пов’язано з новими інтересами, переживаннями та хронічною  емоційною нестабільністю, яка виявляється в імпульсивності і нестриманості.

         Розумова діяльність підлітка, так само як і його  поведінка, залежить від стану мотиваційної  сфери. Підліток уважний тільки щодо того, що якось пов’язано із його актуальними потребами і переживаннями.

         Усі інтимні переживання підлітка пов’язані з пошуком себе, з пізнанням своїх  здібностей, з прагненням  дізнатися як оцінюють його  оточуючі та гострою необхідністю у формуванні власного  образу « Я».

         Це  для підлітка  головне. І якщо те чи інше  навчальне завдання сприяє розвиткові особистості, якщо  навчальна ситуація пов’язана з переживаннями, якщо характер і форми спілкування з підлітком допомагають йому здобувати дорослі позиції, то увага стає стійкою та концентрованою.

 Розвиток уваги в юнацькому віці

 

        Загальні розумові здібності до 15 – 16 років уже, як правило, сформувалися. Але вони ще продовжують удосконалюватися. Оволодіння складними операціями і збагачення понятійного апарату роблять розумову діяльність юнаків і дівчат більш стійкою й ефективною, наближаючи її до діяльності дорослого. Особливо розвиваються спеціальні здібності. В поєднанні зі зростаючою диференціацією спрямованості інтересів це робить структуру розумової діяльності старшокласника більш складною і індивідуальною порівняно з молодшим віком.

          Серед усвідомлених та неусвідомлених причин, що заважають формуванню особистості в юнацькому віці на індивідуальному рівні можуть бути:

  • затримка розвитку теоретичного мислення;
  • відсутність навичок і прийомів смислової пам’яті;
  • маленький  обсяг оперативної памяті; нерозвинутість основних компонентів уваги (  об’єму, переключення, розподілу тощо);
  • не реалістичність уяви, відірваність від практики;
  • надмірна перевага першої сигнальної системи над  другою;
  •  не сформованість вольової сфери

 

 

 

                        Вправи  на розвиток уваги

  «Оператор»

Мета: розвивати у дітей вміння концентрувати увагу.

  Хід  вправи:  наприкінці уроку дітям роздаються картки з термінами, поняттями, які були використані на уроці, приховавши їх  у довільному наборі літер.

   Завдання: за 30 секунд знай ти  терміни, з якими познайомилися сьогодніаопгктсьжупмьпорггуберніяьпошолстанбплрогьпреписьрлроаг.

 «Коректура»

Мета: розвивати у дітей вміння концентрувати увагу

 Хід  вправи: кожному учню роздається невеликий за  обсягом текст ( за матеріалами уроку), що містить речення з пропусками слів, перестановкою  літер, помилками у змісті. учні повинні  прочитати текст тільки один раз і одразу виправити помилки кольоровим олівцем, по закінченні партнери по парті міняються аркушами і виправляють текст олівцем  іншого кольору.

« Розвідники»

Мета: розвивати у дітей вміння концентрувати увагу ( водночас вправа розвиває короткочасну пам'ять).

 Хід  вправи: наприкінці уроку, впродовж якого використовувалася дошка ( схеми, формули, дати, терміни. план),попросить одного учня  за бажанням вийти з класу. За час його відсутності інший учень або вчитель вносить три – чотири зміни на дошці. Коли  учень повертається, йому пропонують знайти ці зміни.

« Доміно»

Мета: розвивати у дітей вміння не тільки розвивати увагу, а й  довільно Ії регулювати.

 Хід вправи: Запропонуйте 5 – 6 учням по бажанню сісти в коло, кожен отримує картку. На уроці історії це можуть бути  терміни ( завдання – дати визначення), дати ( вказати подію), на уроці хімії – елементи ( вказати формули...),літератури – періоди  творчості письменника ( назвати  твори ) тощо. Після  того, як усі відповіли за своїми картками, ведучий змішує їх. У подальшому хід вправи може відбуватися:

1)бажаючий учень розкладає картки утому порядку, у якому відбувалися відповіді;

2)учень називає порядок виконання завдань без карток.

 

«Хто швидше»

Мета: розвивати здатність до розподілу  і переключення уваги.

Хід вправи: приготуйте ксерокопії будь яких текстів по одному аркушу на учня. Запропонуйте їм якомога швидше викреслити літеру « О» і « Е». Завдання можна ускладнити – проведіть змагання хто швидше викреслить літеру « О», а « Е» - підкреслить. Успішність оцінюється за часом і кількістю допущених помилок. Перевірку можна здійснювати через обмін аркушами (взаємоперевірка).

 «Сірники»

Мета: розвивати  довільну увагу ( розвивати іконічну пам'ять).

 Хід вправи: запропонуйте учням таку вправу, яка розвиває увагу. Один учасник викладає з 7 – 10 сірників фігуру і показує Ії іншому  учаснику на  1 – 2 с, потім закриває її  аркушем і пропонує відтворити. На останньому етапі – звірити.

  «Сіре – червоне»

Мета: розвивати  мимовільну увагу  ( розвивати іконічну пам'ять).

 Хід вправи: учню пропонується  оглянути класну кімнату і запам’ятати речі певного кольору, наприклад, сірого. Після цього учень повертається до вікна і називає речі, наприклад, червоного кольору.

 « Мій дім»

Мета: розвивати мимовільну увагу.

 Хід вправи: запропонуйте учню детально  описати свою кімнату. Нехай запише це, а коли прийде додому, -  перевірить правильність опису.

 

  « Знайди відмінності»

Мета: розвиток довільної уваги, переключення, і розподіл уваги.

Обладнання: картки.

 Хід вправи: дитині пропонуються:

а) серія картинок по дві картинки на кожній картці; у кожній картинці треба знайти п’ять  відмінностей;

б) картка з зображенням двох картинок, що відрізняються один від одного деталями. Необхідно знайти всі відмінності.

Інструкція: « Подивися уважно на цю картку. На ній зображені дві картинки, що відрізняються одна  від одній різними деталями. Необхідно швидко знайти всі наявні відмінності. Починай шукати».

 

 «Виключення зайвого»

 

Мета: розвиток мислення й обсягу уваги.

Обладнання: картки.

 Хід вправи: дитині пропонується знайти з п’яти зображених на картці предметів один, що відрізняється від інших і пояснити свій вибір.

 

Інструкція: « Подивися уважно на зображені тут предмети і знайди серед них такий ,що відрізняється від інших. Покажи знайдений предмет і поясні, чому не схожий на інші. Приступай до роботи».

 

 

 «Чий  це будинок»

Мета: розвиток спостережливості.

Обладнання: картка – малюнок із зображенням будинків і людей.

 Хід вправи:  дитині пропонують картку із зображенням будинків і людей, що поспішають у різні сторони. Необхідно, уважно подивившись на картку, знайти господаря кожного будинку.

Інструкція: « Уважно подивися на картку. На неї зображено село. Знайди  господаря кожного будинку. Поясні свій вибір.»

 

 «Змішаний  ліс»

Мета: розвиток спостережливості, формування уміння розподіляти увагу.

Обладнання: картка із зображенням замаскованих дерев.

 Хід  вправи: дитині дається картка із  зображенням замаскованих дерев, серед яких йому пропонують відшукати березу (  сосну, найменшу ялинку).

Інструкція: « Подивися уважно, на цій картинці зображені замасковані  дерева. Серед них потрібно якнайшвидше знайти березу ( сосну, найменшу ялинку). Починай шукати.

 

 «Вітрина  магазину»                                     

Мета: розвиток обсягу уваги і спостережливості.

Обладнання: картка із зображенням вітрини магазину.

 Хід вправи: дитині необхідно знайти ( не рахуючи) коробку з найбільшою кількістю цукерок  і пояснити свій вибір.

Інструкція: « Подивися уважно, на цій картці зображена вітрина магазину, у якій щойно надійшли у продаж. Їх поклали в прозорі коробки різної величини. Мама сказала своєму сину: « Можеш вибрати будь – яку коробку». Хлопчик захотів ту коробку, де більше цукерок. Ти повинен допомогти хлопчику знайти коробку, яка вміщує найбільшу кількість цукерок. Поясни свій вибір .Якими способами можна перевірити правильність вибору? Уважно подивися ще раз на картку, подумай і скажи, чому на перший погляд здається, що в коробках – різна  кількість цукерок. Приступай до роботи.

 

 «Хто забив гол»

Мета: розвиток спостережливості.

Обладнання: картка із зображенням футболістів.

Хід вправи: дитині  пропонують знайти на картці гравця, що забив гол забив і пояснити свій вибір.

Інструкція: « Подивися уважно на цю картку. На ній зображені футболісти. Знайди тут гравця, що забив гол, покажи його і поясни, чому ти вважаєш, що саме він забив гол».

  « Кого злякався мисливець»

Мета: розвиток обсягу і стійкості уваги.

Обладнання: картка із зображенням лісу, звірів і мисливця.

 Хід вправи: дитині пропонують картку  із зображенням мисливця в лісі. Необхідно знайти того, кого злякався мисливець.

Інструкція: « Подивися уважно на картку. На ній зображений мисливець, що біжить лісом. Він когось злякався. Кого міг злякатися мисливець у цьому лісі?  Покажи і поясни : - чому?

 

 

« Допомога  Мані»

Мета: розвиток стійкості уваги.

Обладнання: картка із зображенням лабіринту, простий олівец

 Хід вправи: дитина повинна знайти у запропонованому лабіринті звивисту лінію, ведучи по ній пальцем чи зворотним боком олівця, знайти короткий шлях, яким могла б рухатися хазяйка корови Мані.

Інструкція: « Подивися уважно на цю картку. На ній зображений лабіринт, у якому необхідно знайти короткий шлях. Якось корова Маня заблукала – забрела в глухий ліс і не знала,як повернутися додому. Вона зголодніла і почала шукати соковиту і смачну траву. Якою стежиною повинна рухатися хазяйка, щоб якнайшвидше зустріти корову?»

 « Знайди тінь»

Мета: розвиток спостережливості.

Обладнання: картка із зображенням фігурки та її тіні.

 Хід вправи: дитині пропонують картку із зображенням  сніговика  і чотирьох його тіней, лицаря  і трьох його тіней.

Інструкція: « Подивися на цю картку уважно. На ній зображений лицар і його тіні. Необхідно відшукати серед цих тіней справжню тінь».

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
7046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку