Вправи для відпрацювання чіткої дикції

Про матеріал
В даному документі підібрані вправи для відпрацювання чіткої дикції. Матеріал може бути використаний на логопедичних та дефектологічних заняттях.
Перегляд файлу

Вправи для відпрацювання чіткої дикції, тренування дихання і голосу, формування образності мовлення:

№1

Вимовте наступні рядки, надаючи, звуку дзвінкості, зібраності і волі:

***

Цей звір зветься лама.

Лама - дочка,

Й лама - мама.

                                          (В. В. Маяковський).

Рожевий ранок розбудив

Ромашку, рибку і Романка,

А навкруги багато див!

                               Вставайте! Доброго вам ранку!

                                                    (І. Січовик).

Вправу варто виконувати вдвох, щоб взаємно контролювати один одного. Розійшовшись із товаришем на можливо більшу відстань, уявіть, що ви розмовляєте в присутності третього, сплячого, якого ви не хочете розбудити. Природно, що ви будете говорити тихо й одночасно постараєтеся, щоб той, кому адресуєте слова, чув вас точно й чітко. Стежте за леткістю звуку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№2

Вимовте повільно й чітко наступні слова на розрізнення голосних звуків.

1. Ганна, адреса, автор, айстра, алгебра, нас, бал, мак, старт,

рука, як, яр, отрута, ягода, яма, Аня, Ася, альт, Альбіна, Аліса.

      2. Бік, от, гість, горе, дощ, будинок, зорі, кіт, грудки, лом, міст, сіль, лід, рахунок, Льоня, тітка.

      3. Ранок, вугілля, розум, узи, в'язень, зуб, цибуля, шум, клуб, праця, кличуть, праска, союз, південь, дзиґа, юнак, юродивий, гумор, у середовище, у непогоду.

     4. Був-бив, вив -віл, мив ил, тил - тин, рись - рис, палати - пиляти.

     5. Би - бе, ви - ве, ги - ге, ли - ле, ми - ме, ни - не, пи - пе, ри - ре, ти - те, си - се.

 

№3

Вимовте наступні фрази з різною інтонацією: твердження, питання:

1. Пожалів вовк кобилу - залишив кістки та гриву.

2. 3 великої хмари малий дощ.

3. Чия відвага-того й перемога.

4. Сміливого й куля не бере.

№4.

Вимовте на одному видиху наступні звукосполучення. Зробіть це спершу тільки артикулюючи звуки без голосу, потім пошепки і, нарешті, чітко, голосно.

Ба - бо - бу - бе - би – би

 ва - в - ву - ве - ви – ви

 так - до - ду - де - ди - ди

Па - по - пу - пе - пі - пи

фа - фо - фу - фе - фи - фи

Па - по - пу - пе - пі - пи

фа - фо - фу - фе - фи - фи

та-те-ту-те-ти-ти

Га-го-гу-ге-гі-ги

ка-ко-ку-ке-ки-ки

ха - хо - ху - хе - хи - хи

 

 

 

 

№ 5

 

Пограйте зі складами.

Пабба - поббо - пуббу - поббе - пибби - пибби

лра – лро - лру - лре - лри -лри

рла - рло - рлу - рле - рли - рли

№ 6

Вимовте правильно й чітко наступні звукосполучення:

Птка - птко - птку - птке - птки - птки

Тпка - тпко - таку - тпк - таки - таки

Кпта - кпто - кпту - кпте - кпти – кігги

 

№ 7 "Барабанщик"

Згадайте, як барабанщик відбиває похідний марш. Вимовте наступні рядки в такт барабану:

  В таборах побудка люба:

Затрубили срібні труби.

                                             Барабани б'ють на збір.

        Біжимо на збір у бір. (Г.Бойко)

Стежте за добором повітря. Пам'ятайте, що сила звуку залежить від активності видиху, а не від фізичної напруги гортані, яка викликає перенапругу голосових зв'язок.

№ 8

Вимовте скоромовки й чистомовки спочатку беззвучно, потім уголос, чітко артикулюючи:

  1.              Бик тупий, тупо губ, тупогубецький бичок.
  2.              У бика біла губа була тупа.
  3.              Прийшов Прокіп - кипів кріп, пішов Прокіп - кипів кріп.
  4.              Як при Прокопі кипів кріп, так і без Прокопа кипів кріп.
  5.              Редька рідко росла на грядці, грядка рідко була в порядку.

6. Надворі трава, на траві дрова; не рубай дрова на траві двору.

  1.              По шосе Сашко йшов, Машу на шосе знайшов.
  2.              Нагорі Арарат, рвала Варвара виноград.
  3.              Перчив, перчив - доки не переперчив.
  1.        Краб у рака гроші брав, раку гроші краб віддав.
  2.        Фотограф фотоапаратом вмів добре фотографувати.
  1.       Був собі цебер, та й переполуцеберився.
  2.       Щедрий дощик площу полоще.
  3.       Жваво жатка жито жне. Жатку жнець не дожене.
  4.       Мішок на мішку - мішки в порошку. Порошок, як бо борошно, - від борошна порошно.
  1.       Борщик у горщику, щавель у горщику. А до борщу ще й полящу.
  2.       Біжать стежити поміж ожини. І вже у Жені ожина в жмені.

 

  1.      В чаплі чорні черевички. Чапля чопа до водички.
  2.      Текла Сула біля села. Біля Сули льони росли.
  3.      У стоніжок по стоніжок. Всі стомилися, всі стомилися.

№9.

Вимовте виразно й чітко, на одному вдиху наступну скоромовку. Як повітря не вистачає, зробіть добір повітря на":".

Над шляхом Явдошка шукала волошки.

Явдошко, волошки шукати облиш:

Над шляхом ти знайдеш один лиш спориш.

                                                                       (Г. Бойко)

№10

Прочитайте з різною інтонацією наступні скоромовки:

  1.       Пироги перепечені, перцем переперчені.
  2.       В ямі не спиться вусатому сому. Сому вусатому сумно самому.
  1.       Мухомор - не без химер: замість моху взяв мохер.
  2.       Мурий з Мурмуркою вечеряли куркою:
    - Мур-мур-мури! Гар-р-рні кур-р-ри!

№ 11

Вимовте, дотримуючись правильного видиху:

Ми всі мусимо великими, спільними зусиллями нищити ту їдку отруту, що хотіла випалити в душах українців зі східних земель кожне найдрібніше почуття, з якого складається велика національна свідомість, національна гідність, національна окремішність, а передовсім - почуття нерозривної національної спільноти. (Олена Теліга)

№12

Прочитайте й обдумуйте гекзаметр, складений А. В. Прянишниковим.

Завдання:

1. Для розвитку стійкості голосу починайте читати перший рядок гекзаметра монотонно на середній висоті, потім, зробивши добір повітря, продовжуйте читати другий рядок - також монотонно й на середній ноті, потім третій і т.і. Стежте, щоб голос не тремтів, не гойдався, увесь час був рівним, на одній і тій саме ноті.

2. Для розвитку висоти голосу перший рядок гекзаметра вимовте на
найнижчий для вас ноті, другий рядок вищим тоном - до найвищої для вас ноти.
Потім по гамі назад.

  1. Для розвитку сили голосу перший рядок читайте пошепки, другий - голосніше, третій ще голосніше й т.д., але не кричіть. Потім назад - до шепоту.
  2. Для розвитку темпу починайте читати перший рядок повільно, другий швидше, третій ще швидше... Потім назад.

Твердо запам'ятай, що перш, ніж слово почати у вправі,

Треба клітку грудну розширити злегка й при цьому

Низ живота підібрати для опори дихальної звуку.

Плечі під час подиху повинні бути в спокої, нерухомі.

Кожний рядок вірша говори на одному видосі.

І простеж, щоб груди не стискувалися протягом мовлення.

Тому що при видиху рухається тільки сама діафрагма.

 

Закінчивши читання рядка, не поспішай з переходом до наступного: Витримай паузу коротку в темпі вірша, у той же час Повітря частину добери, але лише користуючись нижнім диханням. Повітря стримай на мить, потім уже читання продовж. Чуйно стеж, щоб кожне слово було почуте: Пам'ятай про дикцію ясну й чисту на сполучених звуках Рот не лінуйся відкривати, щоб для голосу шлях був вільний Голосу звук не повинен бути з глухим, придиховим відтінком Голос і в тихому звучанні повинен зберігати металевість. Перш ніж: робити вправи на темп, висоту й гучність, Потрібно увагу направити на рівність і стійкість звуку: Пильно слухай, щоб голос ніде не тремтів, не гойдався, Видих вести ощадливо - з розрахунком на цілий рядок. Зібраність, дзвінкість, леткість, стійкість, повільність, Плавність - от що уважним слухом спочатку шукай у вправі.

№13

«Відгадай, хто так говорить?»

Мета: усвідомлення характерних для кожного з вербальних та невербальних знаків, особливостей, недоліків, штампів мовлення, розвиток спостережливості.

Інструкція: У мовленні кожного з нас є якісь слова, особливості, вимова, допоміжні жести, знаки, які або надають "індивідуального стилю11 нашому мовленню або заважають сприйманню. Продемонструйте, не називаючи того, кому вони належать. Група спробує відгадати, кому це слово чи знак належить.

II Варіант. Кожний отримує картку з ім'ям іншого. По черзі гравці зображають характерне дня цього товариша слово, вираз обличчя чи жест. Потім обговорюють, чому не впізнали себе.

№14

«Монолог на тему...»

Мета:  Оволодіння  перцептивною  функцією  мовлення  та  прийомами орієнтації на різні типи слухачів.

Завдання: Підготувати монолог на легку тему, наприклад, мій улюблений фільм, мультфільм, пісня, письменник, актриса, книга, і обґрунтувати, чому він(вона) улюблений.

Розповісти про це другові.

 

 

№15

                                «Інтонаційний тренінг».

Мета: Відпрацювання навичок передачі голосом різноманітних емоцій, та відтінків почуттів.

А. Промовити речення "Іди сюди" з якнайбільшою кількістю різноманітних інтонацій ("Зачини вікно", "Йди обережніше", "Допоможіть", "Зайди до кімнати").

Б. Впізнай інтонацію

Один гравець промовляє коротку фразу:  "Відійди від вікна" , "Відкрий книгу"), а інші - повинні з'ясувати, що він намагався передати.

В. Знайди себе

Гравці по черзі промовляють на диктофон одну і ту ж фразу "Зачини двері",   "Поклич  Колю" з  однаковою  інтонацією.  Пізніше ведучий, переписуючи   з   диктофона   на   магнітофонну   стрічку,    навмисно   плутає послідовність.

 

16.

Формування образності мовлення.

Мета: відтворення механізму утворення.та розуміння метафор як засобу створення образності мовлення.

Вправи:

1. Знайдіть зв'язок між поняттями шляхом побудови асоціативного ряду проміжних ланок: скеля - шафа, міф - озеро, думка- комп'ютер, Дніпро - телефон. Кожний учасник гри складає свій власний асоціативний ряд понять. Наприклад, Скеля-підніжжя -ліс-дерево-дошка-шафа, Думка-голова-мозок-інтелект-штучний.

2. Ускладнені варіанти

  • Складіть подібний асоціативний ряд за певну кількість кроків (6,5,3) за
    мінімальну кількість.
  • Спробуйте художньо описати певний предмет, прямо не називаючи його.
    Решта учасників за описом повинні відгадати його назву.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сонько Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Камерле Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Логопедія, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
25 вересня 2022
Переглядів
15630
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку