Вправи для виправлення мовних вад та розвитку техніки читання

Про матеріал

Вправи для виправлення мовних вад та розвитку техніки читання. Дидактичні ігри ,які допоможуть навчитися читати,розвинути мовленевий апарат, Збагатити словниковий запас, уяву дитини.

Перегляд файлу

                        Комплекс                                               вправ для виправлення мовних вад та розвитку навичок читання

З досвіду роботи вчителя початкових класів

Копитько Людмили Володимирівни

 

 

У Положенні про загальноосвітній навчальний заклад (від        ) наголошується, що “до першого класу зараховуються діти шести років”

Частина шести річок , хоча і досягла визначеного Положенням віку й опанувала певні “ шкільні уміння ”, переживають значні труднощі в навчанні читанню. Читання — це складний процес,у якому беруть участь мислення , пам 'ять , мовлення ,сприйняття  , слухові й зорові аналізатори.

На швидкість читання впливає багато чинників: рівень розвитку дитини, поле читання, параметр тексту, постановка дихання та інш. Якщо приділяти увагу всім чинникам, то. як вважає більшість учени ,темп читання зростає на 50-100 % Проте не слід забувати, що швидкість забезпечує розвиненість мовного апарату та його можливостей. До того ж багато дітей молодшого шкільного віку мають недоліки звуковимови. Складні випадки усуне логопед, а ось легкі повинен усувати вчитель під час розвитку навичок читання. Тому урок читання треба починати з підготовки мовного апарату дитини.

А відповідно до психологічних особливостей свого віку , шестирічнки постійно відчувають потребу в грі. Це значить ,що проводити цей вид роботи необхідно в ігровій формі. ”Мовна розминка “-  так позначаю  цей етап в  моїх поурочних планах.

Відводиться цій роботі біля 7 хвилин .

”Мовна розминка” складається з таких розділів:

-дихальні вправи;

-артикуляційна гімнастика;

-голосові вправи;

-мовні вправи.

Крім самих вправ, обов'язковою є їх мотивація на кожному уроці.

На першому уроці, після зразка виразного читання учителем, проводиться бесіда:

       - Чи сподобалось вам читання вчителя? Читання було плавне, цілими словами. А це тому, що необхідно правильно дихати при читанні. Ви здивовані? Чи знаєте ви, що ми говоримо на видосі? Спробуйте вимовити слова: пух, школа і підставте долоньку. Щоб гарно читати, мало знати букви. Мало вміти їх правильно складати в слова. Треба вміти правильно дихати

 Щоб зацікавити дітей, вправи проводяться у формі гри.

 

 Комплекс вправ на дихання.

Важливою умовою правильного мовлення та читання є повільний і тривалий видих, чітка й ненапружена артикуляція. Мовне дихання відрізняється від звичайоного побутового . Це керований процес. Кількість повітря , яке видихається, й сила видиху залежить від цілей та умов спілкування.

Установлено , що найбільш відповідним та зручним для мовлення є діафрагмально- реберне дихання, коли вдих і видих здійснюються за допомогою діафрагми та межреберних  м'язів. Вдих при вимові короткий і легкий ,здійснюється через ніс. Мовленевий видих здійснюється через рот і ніс. Він тривалий і повільний. Час видиху подовжується настільки, наскільки це необхідно для виразної розмови.

Найкращі результати дають ці вправи, коли проводити їх у формі гри та в поєднанні з  імітаційними рухами.

“Кулька”

          Вдих носом, видих з силою ,а руками імітуємо кульку, яка,збільшується. По команді ."„Вирвалася кулька і летить", діти вимовляють звук /ш/. Повторити три рази.

Наостанок: „Кулька луснула , - діти плескають у долоні.

“Вітерець і листочки”

Кисть руки імітує листочок. Вдих через ніс. „ Віє літній вітерець»,- видихаємо повільно.

 «Дує осінній вітер,»-видихаємо з силою.

„Подув зимовий холодний вітер4" - видихаємо з силою, надуваючи щоки.

“Вітерець і вітрильник”

             Діти складають разом долоні. Вдих через ніс. Дмухаємо в долоні, ніби надуваючи вітрила.

На останок сильно видихаємо,"відштовхуючи кораблик від берега".


 Гра на дудочці /трубі, свистку/ ".

Має два варіанти:

  а)         з голосом - на видосі співається голосний звук. Руки імітують гру на дудочці.

 б)          ті ж звуки без голосу.

У другому класі на уроках української мови , ця вправа допомагає повторювати звуки, чітко розрізняючи голосні та приголосні

 

Гра“ Душ”

            Вдих через ніс, видихаючи  вимовляєм

 

 Комплекс голосових  врав.

Важливим компонентом  звукового мовлення є голос. Тому в мовну розминку доцільно включати  голосові вправи. Але необхідно для шестирічних дітей додавати ще й активні мовні дії,

”Чарівна скринька” має набір картинок. Учень витягає їх , не показуючи товаришам. Імітуючи образ, що відповідає слову,  показує що зображене на малюнку. Діти підхоплюють ці звуки , вимовляючи у зростаючому темпі , та з різною силою голосу.

  - «Комарики» -звук /ДЗ/

 - «Мухи»- звук /ДЗ/

- «Бджілка» - звук /ДЖ/

- «Мотоцикл»- звуки/Др/-

- «Поїзд» - склад /чух/;

- «Готуємо  кашу» — склад /буль/;

- «Жабки» - склад /ква/;

- «Коники» — цокання язиком

-«Гуси» - сичання,склад/ га/, або звук /С/

 

Комплекс мовних вправ.

При навчанні читання необхідно чітко розрізняти й вимовляти всі звуки ,склади слова та речення. Хорошим тренувальним правильних мовних навичок є вимовляння чистомовок та скоромовок, яким властива внутрішня і зовнішня організованість. віршована частина приваблює дітей, своєю ритмічностю , створює настрій. Також як мовний матеріал використовуються слова,різні за складовою структурою та ритмічним малюнком.

Об'єднуючи ці дві задачі .проводиться така гра:

 „Зелена крапка"

         На плакаті 7 кишеньок, а посередині - велика зелена крапка . На   початку   навчального   року   у   кишеньки   викладаються малюнки слів важких для вимови (йод, плащ,кіт,м'яч,лід, цвях,тигр,мати, діти, фото, олівець тощо), а згодом — букви та склади подібних слів.  Діти мають запам'ятати малюнки за 10 секунд. Перераховуючи  побачене , учні вимовляють правильно слова. Доцільно обє'днати цю вправу з вправами для очей, тренуючи ще й зорову пам'ять

 

Вправа „Говори — читай".

         Проводиться перед перевіркою домашнього завдання. З знайомого тексту вибираються 6 слів і записуються на дошці. Учні розповідають раніше завчений вірш (чистомовку, скоромовку тощо) і в цей час читають очима  слова . По закінченні вірша слова закриваються і проводиться опитування:

      - Які слова ви встигли  прочитати?"

Далі читаються ці ж слова по одному на видосі, по три на видосі, наостанок всі 6 пробуємо читати на одному видосі.

 

Комплекс артикуляційних вправ.

Артикуляційна гімнастика потрібна для відтворення чітких рухливих навичок артикуляційного апарату. Проводити її потрібно емоційно,створюючи образи , які викликають задоволення

Мотивація    така: 

  „ Ви    першокласники    і    ваш    язичок

першокласник. Давайте його вчити чітко і швидко говорити.".

- Висування язика уперед з ротової порожнини (лопаткою, ложечкою, жалом, трубочкою).

- Загинання кінчика язика на верхню губу, на зуби, до піднебіння.

- Облизування губ (наче з'їли цукерку).

- Кругові рухи язиком (чистимо зуби,язичок грається у схованку

- « Колотушечка»  (язичок дає дзвоник на урок)

Після кожної вправи проводиться дмухання на язичок.

Вправи виконують сидячи,тому , що в такому положенні у дитини рівна і ненапружена спина, руки і ноги перебувають у спокійному стані. Тому використання ціх вправ  несе організаційний момент.

 

Поєднуючи весь комплекс вправ з дидактичною грою створюється атмосфера взаємодії , доброзичливого спілкування. розвитку зв'язного мовлення. Це формує дитячий колектив і водночас дає можливість учневі спілкуватися і контролювати власне мовлення та мовлення своїх товаришів

На уроці бажано проводити одну з вправ, але іноді, в залежності від теми і мети уроку, вони компонуються.

Наприклад:

 Гра „ Подорож".

По ходу бесіди діти роблять вправи.

- Давайте поїдемо до лісу. Поспішаємо на поїзд. Сіли зручно. Ось і гудок, (імітація звуку). Поїзд їде все швидше (імітація звуку). Наша зупинка. Пересядемо на коників (імітація звуку). Ось і ліс. Коники хай відпочинуть, а ми з вами підемо на галявину. Які гарні навколо квіти! Не рвіть,а тільки понюхайте (імітація). Втомились? Відпочинемо. Яскраво світить сонечко і ми йому посміхаємось. Але набігли хмарки і стало сумно. Знову сонце посміхніться йому. Та що це? Комарі (імітація звуку). Відженіть їх.

Гра „Зваримо кашу".

Щоб зварити кашу, треба перебрати крупу. Пересиплемо з долоньки на долонька і подмухаємо, щоб відлетіла полова (імітація рухів). Наберемо води в горщик (імітація звуку). Висиплемо в окріп крупу і хай кипить (імітація звуку). Зніміть кришку, понюхайте (імітація). Гарно  пахне? (дмухають на язичок.) А  чого не вистачає? Цукру!  Хай кипить (імітація звуку). Вже зварилася. Як смачно пахне!(імітація  дц її) Остудіть і хай вам смакує(/імітація рухів)

Гра”Бджілки"По ходу бесіди діти роблять вправи.

Сонечко з'явилось над обрієм і бджілки з вулика виглядають. Роздивляються на всі боки і вітаються з ним (імітація рухів, звук /дж/ уривчастий) Ось побачили квіточки. Як солодко вони пахнуть!(довгий вдих та видих)  Полетіли ще шукаючи квіти (звук /дж/ на довгому видосі). Який солодкий нектар набирають бджілки (звук /дж/ уривчастий). У них повні відерця, летіти важко. Звук  буде  інший,  надуйте  щоки  і вимовляйте  /дж/,  не розтуляючи губ . Ось в рідний вулик. Тай сонечко вже сідає. Попрощайтесь              з  ним    ( уривчастий звук) Пора відпочивати. Позіхнула і потягнулася бджілка (імітація рухів).

Гра «Душ»

Всі вмиваються вранці: пташки росинкою, кошенята лапкою

та язичком. А ми з вами підемо до душа. Візьміть мило,

понюхайте (імітація). Вода біжіть (імітація звуку), а ми з вами  намилимо ноги ,руки,тулуб, а  ще й  голівку.(імітація рухів)

 Швидше сполосніться, хай мило не попаде в очі.

Які ви гарні!  Як пахнуть руки /імітація/. Посміхніться одне одному.

 

Володіння правильною артикуляцією всіх звуків рідної мови є запорукою успішного оволодіння навичками читання і письма.

Цей комплекс вправ використовується на протязі 20 років. Він є початковим у першому класах. . Моніторінг використання  мовних ігр на всіх етапах навчання читати свідчить про високий рівень успішності. Учні добре оволодівають навичками звуко-буквенного аналізу і синтезу. Поліппшується вимова слів зі складною структурою. Збагачується  активний і пасивний словниковий запас, розширюються знання з лексичних тем

Для 2-4 класів його ускладнюють.

Література:

1.  Савченко М .А Смирнова Л.О. „ Виправлення вад вимови

в учнів молодшого шкільного віку". К„ Радянська школа"

1979рік.

2. Антіпець  В. П. „ Додаток до букваря" Чернігів  1991 рік.

3. Ванжура Л. “ Як розвинути комунікативно-мовленеві здібності  учнів ” Початкова освіта.-2006.-№12

4. Мельничук А.”Гра як засіб адабтації першокласників до шкільного житя ” Початкова освіта.-2006-№20

5. Забара О.”Артикуляційна гімнастика на уроках читання “ Початкова освіта -2010-№1

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
6991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку