Числівник
Вправи
1.Прочитати. Виписати числівники. Визначити їх розряд.
Поселення трипільської культури існували 3000 років безперервно, їхнє населення сягало кількості 15000 чоловік. Єгипетська культура проіснувала 1500 років. Римська, з населенням 5000 чоловік,− 8000 років. Протягом свого існування українська мова зазнала ста сімдесяти заборон. 1 листопада 1708 року від рук московського війська в Батурині загинуло 7000 мирного населення(800 дворів) і 7000 військовиків, що виконували свою присягу. У 1933 році більшовицький уряд вивозив за кордон українське зерно та інші продукти й розстрілював щодня по 6000 українців, іще 17 наших земляків щосекунди умирали голодною смертю. У березні 1933 року пуд борошна в Україні коштував 220 карбованців, у той час як у Москві−6-7 карбованців. 29 січня 1918 року шлях муравйовській орді перепинили 300 добровольців− студентів та гімназистів. Найстаршому з них було 22, наймолодшому – 15 років. У своїх спогадах Стелла Крейнцбах писала: «Тим, що я сьогодні живу й усі сили моїх 38-ми років віддаю вільному Ізраїлеві, я завдячую, мабуть, тільки Богові й УПА. Членом героїчної УПА я стала 07.11.1943 р. У нашій групі я нарахувала 12 євреїв, з них 8 лікарів…»
(Спілкування рідною мовою, математична компетентність, загальнокультурна грамотність, соціальна й громадянська компетентність)
2. Згадати й записати назви творів, у яких є числівники, а також їхніх авторів.
І Карпенко-Карий− «Сто тисяч», Сергій Михалков – «Троє поросят», Марко Вовчок− «Дев'ять братів і десята сестриця Галя», казка −«Вовк і семеро козенят» М. Старицький − «За двома зайцями»
(Загальнокультурна грамотність)
3.Перекладіть словосполучення українською мовою.
Двумь менеджерам. Тремя компьютерами. Четырьма годами. Шести акций. Пятью самолетами. Шестидесяти программистов. Семьюдесятью гривнами. Двухсот пятидесяти четырех газет. Двумстам шестидесяти девяти школам. На девяносто семи участках. Тридцать одна деревянная скамья.
( Спілкування іноземними мовами)
4.Перепишіть, позначені цифрами числа передайте числівниками. Визначте розряд за значенням. Визначте відмінки числівників, запишіть їх після слова в дужках. Скласти план тексту.
Після поховання люди довго не розходились, деякі залишилися й ночувати біля Тараса… Було це 22 травня. А 24 над домовиною почали висипати високу могилу-гору, яку пізніше названо Тарасовою. Вночі на могилі горіли багаття й люди гомоніли про волю. Не спали в Києві обидва губернатори і раз у раз висилали до Канева своїх яничарів вистежити, приборкати, знешкодити бунтарський Шевченків дух. Канів здавався їм вулканом селянської змови. Центром 2 гайдамаччини, тому сюди прибувають жандарми, а згодом і сам губернатор, у Каневі розташовується батальйон солдатів, прибуває ще 2 роти. Розслідування тривало 4 місяці, а поліцейський нагляд за могилою− аж до 1917 року.
(Соціальна та громадянська компетентність, загальнокультурна грамотність, інформаційно-цифрова компетентність)
5 Виписати числівники, визначити розряд за значенням та за будовою. Записати словами.
У магазині є цукерки ціною 80 грн, 80,5 грн, 120 грн за кілограм. Скільки кілограмів цукерок кожного сорту можна купити на 300 грн?
(Математична компетентність, підприємливість, уміння вчитися протягом життя)
6. Перепишіть, записуючи числа словами. Укажіть числівники прості та складені. Провідмінювати підкреслений числівник. Утворити всі можливі збірні числівники та поєднати їх з іменниками.
До Червоної книги України та Міжнародної Червоної книги занесено зубра (тіло завдовжки до 3 м, маса− до 1 т). Цей лісовий велетень в Україні вільно мешкав до початку ХVІІІ століття. На початку ХХ століття він зберігся тільки в заповідниках ( у 20-х роках залишилося близько 50 особин). Завдяки заходам охорони та розселенню ці тварини нині поширені в природних умовах.
( Екологічна грамотність і здорове життя, компетентність в природничих науках і технологіях, спілкування державною мовою)
7. Виписати з тексту числівники. Визначити їх розряд за значенням.
Температуру тіла вимірюють ртутним або електронним термометром уранці з 7 до 9 години і ввечері з 16 до 19 години. Термометр ставлять на 10 хвилин під пахву. Нормальною для різних людей може бути різна температура тіла: від 36,2 до 37,2 °С. Якщо вона підвищується або різко знижується, це небезпечно. Слід терміново звернутися по допомогу до лікаря!
(Екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися протягом життя)
8. Прочитати текст, визначити тему, основну думку. Доповнити власними
думками щодо функціонування державної мови. Підкреслити
числівники, записати в потрібному відмінку, визначити розряд за
значенням
Українською мовою розмовляють приблизно 45 мільйонів чоловік. Наша мова
належить до високорозвинених мов світу.У результаті всесвітнього конкурсу
мов, який було проведено в Парижі (1928 р.), українська мова посіла 3-тє місце
серед 4 мов-переможниць, поступившись французькій та італійській і
залишивши за собою перську мову.
(Спілкування державною мовою, математична компетентність)
9. Скласти режим дня, використовуючи числівники.
(Інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися протягом життя, екологічна грамотність і здорове життя)
10. Скласти список потрібних для родини на тиждень продуктів, використовуючи кількісні числівники.
( підприємливість, уміння вчитися протягом життя)
11. Прочитати текст. Визначити стиль, тип мовлення, тему та основну думку. Виписати прості, складні та складені числівники. Пояснити їх правопис. Визначити розряд за значенням
Вода — основа життя. Без неї людина не проживе й 5 днів.
Понад 70% поверхні Землі покрито водою, але придатною для пиття є не більше 2%. Люди витрачають дуже багато води. Жодне виробництво не обходиться без води. Чи не найбільше її використовує сільське господарство для зрошування полів. Щоб виростити на зрошуваних землях пшеницю, з якої можна буде спекти одну булку, потрібно 200 л води. Причому для своїх потреб люди використовують прісну воду, яка є тільки в озерах, річках і джерелах. Запаси прісної води на Землі не безмежні.
Нині понад 1 000 000000 людей на Землі не мають можливості користуватися безпечною для життя і здоров’я водою. Близько 85% усіх захворювань у світі передається через воду. Щорічно 25 000 000 чоловік помирає від цих захворювань. Якісна питна вода стає такою ж цінною, як золото чи нафта. Саме тому воду потрібно використовувати раціонально.
(Екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися протягом життя)
12.Економним вважається норма використання100-120 літрів води однією людиною на добу. До слова, у розвинених країнах витрачається 250-300 літрів, причому половина просто губиться, витікаючи в трубу.
Підрахуйте, скільки води витратить сім’я з 4 чоловік за одну добу, споживаючи 300 л на одну людину?
Скільки води витратить сім’я з 4 чоловік, споживаючи 120 л?
Порівняйте кількість зекономленої води.
- Визначити, який це числівник за будовою, його розряд за значенням.
(300* 4=1200) (120* 4=480) (1200-480=720)
- Підрахувати, скільки води споживає ваша сім’я. Порівняти результат.
Назвати числівники та визначити їх розряд за значенням.
(Математична копетентність, підприємливість, уміння вчитися протягом життя)
Прикметник
Вправи
1.Згадати прикметники, які стали характеристикою руських князів та
гетьманів.
Володимир Великий, Святослав Хоробрий, Святополк Окаянний, Дем'ян Многогрішний, Ярослав Мудрий
( загальнокультурна грамотність, уміння вчитися протягом життя, соціальна та громадянська компетентність)
2.Назвати назви рослин зі словом «заячий». Вказати розряд за значенням прикметника.
Заячий горох, заяча капуста, заячий холодок, заячий мох, заячі вушка
(Екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися протягом життя)
3.Утворити прикметники від назв країн та їх столиць.
Україна-український, Київ- київський, Польща- польський, Варшава- варшавський.
(Соціальна та громадянська компетентність)
4. Назвати 3-4 прикметники, значення яких пов'язане з призначенням субсидій, придбанням товарів першої необхідності, рухом транспорту.
( підприємливість, уміння вчитися протягом життя)
5.Написати есе «О мово рідна», використовуючи прикметники. Вищого та найвищого ступенів порівнянь.
(Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами)
6. Визначте розряд за значенням ужитих прикметників.
1) Мова – найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем.
2) Мова об’єднує в собі народну мудрість.
3) Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур’ян. Чистіша від сльози вона хай буде.
4) Могутнє Тарасове слово джерельцем струмує в мені.
(Спілкування державною мовою, уміння вчитися протягом життя, загальнокультурна грамотність)
7.Прочитайте текст. Складіть план його. Визначте групи прикметників, їх рід, число та відмінок.
Туман був сірий, непрозорий. Він курився над холодною землею. Брудні та важкі хмари вистелили небо. Сердитий вітер переганяв їх, наче клоччя, з одного боку на другий. Від його подиху інколи розривалася брудна запона хмар, та за мить небо знову затягалося ними й тонуло в сірій каламуті. Сіро, димно, моторошно!
(Екологічна грамотність і здорове життя, математична компетентність)
8. Виписати з поданого тексту якісні прикметники та визначити їх ступінь порівняння. Скласти план тексту.
Серед багатьох місяців особливе місце належить серпню. І це цілком природно. Протягом року хлібороб, якщо можна так висловитися, працював на останній місяць літа. Від того, як защедрив урожай, залежали статки селянина, його добробут і майбутнє. Тому із серпнем –вінцем року− люди пов’язували свої найсокровенніші надії.
Але одна справа – виростити врожай, а інша – вчасно зібрати збіжжя. Не випадково в народі казали: «Один серпневий день рік годує». Тому хлібороби відкладали всі нагальні справи, намагалися зосередити зусилля лише на жнивах. Зрання й до пізнього вечора селяни не мали перепочинку, бо, як мовиться в прислів’ї, «серпень втоми не знає –усе збирає, припасає».
Як відомо, кожен місяць мав свої «перепочинкові дні». До таких належали більш чи менш значущі свята, якими й регулювали працю з відпочинком. Лише для серпня народно-обрядова структура їх майже не передбачала. Традиційний агрокалендар свідомо зробив виняток місяцеві жнив. Для цієї пори року існувало золоте правило, що опредметилось у народному прислів’ї: «У хліба короткі ноги, − як утече, то й довгими не наздоженеш» (В. Скуратівський).
(Уміння вчитися протягом життя, підприємливість, математична компетентність)
9. Дібрати фразеологізми античного походження. Пояснити правопис прикметників. (Наприклад, ахіллесова п’ята)
(загальнокультурна грамотність)
10. Написати допис у соцмережі, що стосується проблеми захисту довкілля, використати прикметники. Розібрати їх як частину мови.
( Інформаційно-цифрова компетентність, компетентності в природничих науках і технологіях, математична компетентність екологічна грамотність і здорове життя)
11. Дібрати словосполучення про мову, у яких би були відносні прикметники.
(Спілкування державною мовою)
12. Написати міні-твір про рідне село. Використати прикметники. Один із них розібрати за будовою та як частину мови.
(Математична компетентність, соціальна та громадянська компетентність )