В цьому посібнику розміщено уривки з 53 творів В.Сухомлинського, на основі яких розроблено завдання з української мови у 4 класі, які можна використовувати при вивченні числівника, займенника і прислівника. Посібник багатофункціональний. Вправи несуть не тільки навчальний , а і виховний характер. На творах Сухомлинського ми вчимо дітей відчувати, пізнавати і творити.
Відділ освіти Новоселицької РДА
Рингацький НВК
Жив на свiтi педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Вiн дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповiдань та казок .
Упроваджуючи літературну спадщину В. Сухомлинського в освітній процес початкових класів, педагог матиме ефективні результати у формуванні духовно збагаченого і розвиненого інтелектуально громадянина України .
В цьому посібнику розміщено уривки з 53 творів В.Сухомлинського, на основі яких розроблено завдання з української мови у 4 класі, які можна використовувати при вивченні числівника, займенника і прислівника. Посібник багатофункціональний. Вправи несуть не тільки навчальний , а і виховний характер. На творах Сухомлинського ми вчимо дітей відчувати, пізнавати і творити.
Педагогічна спадщина Василя Олександровича Сухомлинського – цілюще джерело людської мудрості, любові, золоті розсипи цінних педагогічних думок, спостережень і порад.
Займенник
1. Прочитай. Знайди займенники, підкресли їх.
Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл. Чекає обіду.
- А тата відвезли в лікарню, - каже мати. - Занедужав батько.
Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний. («А серце тобі нічого не наказало?»)
- Чому мама дивилась на Андрійка великими очима?
- Чому мама заплакала?
- Яких людей називають безсердечними?
2. Прочитай. Випиши займенники, вкажи особу і відмінок.
У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.
А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.
Соловей припинив свою пісню та й каже:
— Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було. («Соловей і Жук»)
- Чи погоджуєшся ти з відповіддю дівчинки?
- Як відповів би ти на запитання Солов'я і Жука? Поміркуй, що хотів сказати нам цією казкою письменник.
3. Прочитай текст. Спиши. Підкресли займенники третьої особи , познач їх відмінок.
— Як воно тут збереглося? — з подивом запитала Оля.
— Зараз ми його зірвемо, — сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках.
Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:
— Хай тобі буде яблуко, Ніно...
Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:
— Хай тобі буде яблуко, Олю...
Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.
Віддали їй яблуко. («Яблуко в осінньому саду»)
- Що знайшли Оля й Ніна в осінньому саду?
- Чому дівчатка передавали яблуко одна одній?
- Що вони вирішили зробити з яблуком?
- Чому зраділа мама?
- Як ти гадаєш, для чого мама розділила яблуко порівну між сестрами?
4. Прочитай текст. Спиши, розкриваючи дужки. Підкресли займенники другої особи, визнач відмінок.
- Я скучила за (ти), немов маківка за сонячним променем, - сказала перша дочка.
- Я ждала (ти), як суха земля жде краплину води, - промовила друга дочка.
- Я плакала за (ти), як маленьке пташеня за пташкою, - сказала третя.
- Мені тяжко було без (ти), як бджолі без квітки, - щебетала четверта.
- Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, - промовила п'ята.
- Я виглядала (ти), як вишневий садочок виглядає соловейка, - сказала шоста.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла (вона)в мисці води - помити ноги. («Сьома дочка»).
- Куди поїхала мати?
-Як виявили дочки свою любов до матері після її повернення?
- Чия любов справжня?
5. Прочитай текст. Спиши,підкресли займенники, визнач особу і відмінок.
- А чи солила ж я борщ? - питається бабуся.
- Ми й не помітили, - каже Ніна. - Такий смачний, що про сіль і не подумали.
- Значить, солила, - полегшено зітхнула бабуся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити. («Бабусин борщ»)
- Яка головна думка оповідання?
- Вислови свою думку, щодо поведінки дівчат.
- Яке емоційне забарвлення цього оповідання?
6.Прочитай текст. Випиши займенники 3 особи, визнач відмінок.
- Галинко, послухай...
Галинка насварилась на Олю пальцем, як мати на неї, і пошепки мовить:
- Тихіше, бабуся відпочиває. Цілу ніч вона не спала, боліло серце.
Сіли дівчатка до столу й розглядають малюнки. А з бабусиних очей впали дві сльозинки. Коли бабуся прокинулась, Галинка й питає:
- Бабусю, а чого ви плакали уві сні?
Бабуся усміхнулась, приголубила Галинку. В її очах світилась радість («Тихо, бабуся відпочиває»)
- Яка головна думка оповідання?
- Як поводились дівчата? Чому?
- Чому в бабусиних очах світилась радість?
7. Прочитайтекст. Спиши , підкресли займенники, визнач особу.
- Мамо, - каже Оленка вранці, - ой, як люблю я вас...
- А чого ти мені це говориш? - непокоїться мати.
- Бо хочу, щоб ви мене любили не менше, ніж Петрика... («Народився братик»)
- Чому Оленка була схвильована?
- З ким автор порівняв маму і Дітей? Чому?
8. Прочитай текст. Спиши , підкресли займенники, визнач особу і число.
- Спасибі тобі, струмочку.
Хлопчик усміхнувся.
- Чого ти усміхнувся, хлопче? - запитав дідусь.
- Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові "Спасибі"? Він же не жива істота і не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.
- Це так. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати. Ми ж не вовки, а люди. («Навіщо кажуть "Спасибі"»)
- Що здивувало хлопчика?
- Чому дідусь протиставив людині вовка?
9. Прочитай текст, спиши, замінивши займенники 1 і 2 особи однини займенниками 3 особи однини.
Є в тебе син чи дочка?
- Немає у мене ні сина, ні дочки.
- Може, ти дуба посадив?
- Ні, не посадив я дуба...
- Може, ти поле випестував?
- Ні, не випестував я поля...
- Так, мабуть, ти пісню склав?
- Ні, й пісні я не склав. («Який слід повинна залишити людина на землі?»)
- Які почуття переживав старий Майстер?
- Як склалась доля Хлопчика?
- Знайди в оповіданні зачин, основну частину і кінцівку.
- Який слід мав на увазі автор у назві оповідання?
- А як би ви відповіли на запитання, що є у заголовку твору?
10. Прочитай текст. Спиши, уставляючи потрібні за змістом особові займенники.
Ось хлопчик швидко перебіг через потік і став на тому березі. Озирнувся - і соромно … стало. … у чобітках, Ніна в черевичках. Як … перебреде?
"Ой, недобре … зробив, - подумав Андрійко. - Як … не побачив, що Ніна - в черевичках?"
… перебрів назад і каже Ніні:
- Це … хотів узнати, чи глибоко. Бо переправлятися будемо разом.
- Як? - здивувалася Ніна. - … ж у черевичках.
- Чіпляйся … за шию, - сказав Андрійко. Ніна так і зробила, і хлопчик … переніс. («Через потік»)
- Чому хлопчикові стало соромно?
-Як він викрутився?
- Яким можна назвати хлопчика?
11. Прочитай текст. Спиши , підкресли займенники, визнач особу.
- Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: "Доброго дня, бабусю!"
- Навіщо ж казати ці слова? - дивується син. - Ми ж її не знаємо.
-А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо. («Скажи людині: "Доброго дня!"»)
- Яке слово здивувало дівчинку? Чому?
-Які ви знаєте слова-вітання. Назвіть їх.
12. Прочитай текст. Спиши, розкриваючи дужки. Підкресли займенники, визнач особу і відмінок.
- Хто там, під каменем плаче?
- Це я, Ромашка, - почувся тихий, слабкий голос. – Звільни (я), Дівчинко, гнітить мене камінь.
Відкинула Дівчинка камінь й побачила ніжну стеблинку Ромашки.
- Спасибі (ти), Дівчинко, - сказала Ромашка, зітхнувши на повні груди. – Ти звільнила (я) з-під кам’яного гніту.
- Як же ти потрапила сюди, під камінь?
- Підманув (я) камінь, - розповіла Ромашка. – Була я маленькою насіниною. Восени шукала теплого куточка. Камінь дав (я) притулок, обіцяв оберігати (я) від холоду й спеки. А коли я захотіла побачити сонечко, він ледве не задавив (я). Я хочу бути твоєю, Дівчинко.
- Гаразд, будь моєю, - згодилась Дівчинка. («Дівчинка і ромашка»)
- Чи згодні ви з думкою Ромашки, що «нічиїх квітів не буває»?
- Чи є у вас друг квітка?
- Як ви думаєте, що сталося б із Ромашкою, якби дівчинка її не звільнила?
- Чи важко бути справжнім другом? Що необхідно для того, щоб дружити по-справжньому?
- Чи є у світі природи хтось, із ким усі дружать, із ким ніхто не хоче дружити, із ким дуже легко або дуже важко дружити?
- Якими якостями має володіти людина, щоб бути другом природи? Що можуть зробити для природи її кращі друзі?
13. Прочитай текст. Спиши, підкресли особові займенники з прийменниками. Визнач відмінок займенників.
Ніна заплакала і втекла додому.
Вона розповіла мамі про те, як на неї напав гусак.
Мама сказала Ніні:
— Не треба боятися, він і не нападатиме. Дивись на нього сміливо, йди на нього, не обминай.
Ніна знову пішла тією ж стежкою. На стежці сидів гусак, а поруч з ним — гуси й гусенята. («Ніна і гусак»)
- Чому злалякалася Ніна?
- Що змінилося в Ніни після слів мами?
14. Прочитай текст. Спиши, підкресли особові займенники. Визнач відмінок займенників.
Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.
Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи.
Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов їй назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах — злість. Дівчинка несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться. («Усмішка»)
- Чому усміхалась дівчинка?
- З якої причини страх оволодів серцем дівчинки?
- Як змінювався стан природи відповідно настрою дівчинки?
- Як автор описав травневий сонячний ранок?
- Порівняй, як змінювався емоційний стан дівчинки під час зустрічей з дідусем та бабусею.
- Яку думку хотів донести автор до наших сердець?
15. Прочитай текст. Випишіи займенники, визнач особу і число .
— Хлопчику, для чого ти хочеш нас зірвати?
— Ви мені подобаєтеся. Ви дуже красиві. — відповів хлопчик.
— Добре, — сказали Дзвіночки Конвалій, тихо зітхнувши. — Зривай, але перед тим, як зірвати, скажи, які ми красиві.
Хлопчик подивився на Дзвіночки Конвалій. Вони були прекрасні. Вони були схожі й на біту хмаринку, і на крило голуба, і ще на щось дивно красиве.
(«Хлопчик і дзвіночки конвалії»)
-Як ви думаєте, чому хлопчик зрештою не зірвав Конвалії?
- Чому в людей часто виникає бажання зірвати і забрати із собою красиві квіти або рослини?
- Чи були у вашому житті моменти, коли вам хотілося зірвати якісь дуже красиві квіти, але ви стримували себе? Що ви відчували після цього?
- Що змінилося в душі хлопчика, коли він уважно подивився на Конвалії?
16. Прочитай текст. Спиши, підкресли особові займенники.
З неба летіла додолу сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги, і її затопчуть».
Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати.
Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка. («Хлопчик і сніжинка»)
- Яка риса характеру притаманна хлопчикові?
- Чому замість радості на очах у ньогоо був смуток?
17. Прочитай текст. Спиши, замінюючи , де, треба, іменники займенниками.
Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до ніг Петрика притулилось маленьке кошеня. Кошеня втекло від собаки й просило Петрика: захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра. Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а кошеня підняло голівку і жалібно нявчить. («Петрик, Собака й Кошеня»). - Чому кошеня шукало порятунку в Петрика? - Що вівернуло собаку від хлопчика?
18. Прочитай текст. Спиши, замінивши займенники 1 особи однини займенниками 2 особи однини, а займенники 2особи однини займенниками 1 особи однини.
— Чому я гуляю? Дивись, як ти працюєш, уже жилки болять. А я — нероба. («Права й ліва рука»)
- Чи були рукидрузями? -Коли вои ними стали?
19. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи займенники з довідки. Спиши.
-Як це так? - дивується онук. - Залишив ….. добрий чоловік їжу, а ….. й не знаємо, хто ….. . Для чого ж ….. старався?
-Щоб ти став кращим - відповів дідусь. («Щоб ти став кращим»)
Слова для довідки: він, ми, він, нам
- Що Василь Сухомлинський хотів сказати словами «Щоб ти був кращим??
20. Прочитай текст, спиши, замінивши займенники 3 особи однини займенниками 2 особи однини.
В одного батька троє синів - маленьких хлоп'ят. -
- Розкажіть, як ви сьогодні прожили день.
Юрко відповів:
- Я сьогодні посадив дерево.
Батько сказав:
- Він сьогодні добре прожив день.
Миколка відповів:
- Я сьогодні зайчика намалював.
- Він теж непогано прожив день, - сказав батько.
Петрик відповів:
- Я сьогодні у м'яча грав... І морозиво з'їв.
- У нього сьогодні втрачений день, - посмутнів батько. («Втрачений день»)
- Кого похвалив батько?
- Як ви розумієте вислів «втрачений день»?
- Як ви гадаєте, чому Петрик нічого не зробив?
21. Прочитай текст, випиши займенники 3 особи, визнач число і відмінок.
Одна з дівчаток взяла пташеня і сказала:
– Якби це хто сміливий був зараз у школі… Він би поліз на дерево й поклав пташеня в гніздо.
Микола був дуже боязким. Але слова дівчинки вразили його.
Невже вона вважає його боягузом?
– Я полізу, – сказав Микола.
– Ти? – запитали дівчата й з подивом подивилися на хлопчика.
Микола поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в нього тремтіли руки і ноги, але він ліз все вище й вище.Поклавши пташеня в гніздо, Микола зліз на землю.
Дівчатка дивились на нього з захопленням. («Як Микола став хоробрим»)
- Чи легко було Миколці врятувати пташеня?
- Як же йому вдалося це зробити?
- Які почуття переживав хлопчик?
22. Прочитай текст. Який недолік ти у ньому помітив? Спиши, подекуди вилучаючи іменники, що неправильно повторюються, а подекуди замінюючи їх займенниками, вміщеними в довідці.
На подвір’ї ходило курча. Курча відбилося від квочки й жалібно пищало. Курча, побачивши кота, замовкло. Курча підійшло тихенько до нього, притулилося й очі закрило. Тепло курчаті біля котового кожушка. («Як здивувався Мурко»)
Слова для довідки: воно, йому.
—Чому Мурко здивувався?
— Як повів себе Мурко?
— Чи правильний його вчинок?
23. Прочитай текст. Спиши, вставляючи замість крапок потрібний займенник. Визнач особу і число займенників.
- Мамо, що це за пташечка співає? – запитала Маринка.
- Жайворонок, - відповіла мама.
- Чому ж … так рано прилетів? Чому так радісно співає? Ще ж сніг лежить…
- Жайворонок сонечку допомагає, - відповіла мама.
- Як же … допомагає? – Здивувалась дівчинка.
- Коли жайворонок летить в синє небо, … стає теплішим. («Жайворонок сонечку допомагає»)
- Чому жайворонок весело співав?
- Як ви розумієте слова мами?
Числівник
24. Прочитай текст. Випиши числівники. Порахуй і запиши скільки членів сім’ї.
У Ніни велика сім’я: мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.
Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся – найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. (« Іменинний обід»)
- Чому Ніна не схотіла, щоб її бабуся була за святковим столом?
- Чому іменинний обід не відбувся?
25. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.
Павлик став списувати. Одна дія, друга, ось уже третя, а в третій дії він помітив у Зіни помилку. Там, де треба було написати 23, вона написала 32.
У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка.
Учителька зібрала зошити, щоб перевірити. Наступного дня їх і принесла.
— У Павлика «п'ять»,— сказала вчителька. —Молодець, Павлику, добре попрацював над задачею.
А в тебе, Зіно,— «чотири». Помилку зробила... («Як Павлик списав у Зіни задачу»)
- Чи сподобалась вам Зіна? Що б ви зробили на місці дівчинки?
- Про що ви запитали б у Павлика? Чи хотіли б ви з ним дружити?
26. Прочитай текст. Які числівники вжито у тексті? Випиши їх, постав до кожного питання.У яких числівниках кількість букв і звуків різна?Чому?
Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір’ю.
– Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, – сказала перша дочка.
– Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, – промовила друга дочка.
– Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, – сказала третя.
– Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, – щебетала четверта.
– Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, – промовила п’ята.
– Я виглядала тебе, як вишневий садочок виглядає соловейка, – сказала шоста.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй в мисці теплої води – помити ноги. («Сьома дочка»)
- Куди поїхала мати?
- Як виявили дочки свою любов до матері після її повернення?
- Чия любов справжня?
27. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху. («Красиві слова і красиве діло»)
- Яка головна думка твору?
- Що ж важливіше: красиві слова чи красиве діло?
28. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. 35 пар очей впилися в незнайому дівчинку…
— Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі 6 хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:
— Я.... («Горбатенька дівчинка»)
- Прочитай, як клас зустрів незнайому дівчинку. Чому так хвилювався вчитель? Який іспит витримали діти?
- Поясни значення виразів: живенько відчинив, впилися в незнайому дівчинку, полегшено перевів дух.
29. Прочитай текст, випиши числівники, до кожного постав питання.
Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.
- Мамо, у вашій косі три сиві волосинки, - сказав Михайлик. Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив у материній косі чотири сиві волосинки. - Мамо, - сказав Михайлик здивовано, - у вашій косі чотири сиві волосинки, а було три...Чого це посивіла ще одна волосинка? («Сива волосинка»)
- Що побачив Михайлик в косі матері? - Від чого з’явилися у мами сиві волосинки? - Чому через кілька днів сивих волосинок у матері стало більше? - Чи зрозумів Михайлик, від чого в мами з’явилися сиві волосинки?
30. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники.
Мені вже двадцять п'ять, уже в мене двоє діток. Обидва лікарі - й чоловік, i жінка - працюють i тепер у нашому ceлi. Коли я зустрічаю на дорозі сердитого лікаря (так називаю його все життя), хочеться перейти на другий бік вулиці. А коли йде назустріч ласкава жінка - на душі стає радісно, хочеться підійти до неї, поклонитися низько и сказати щось ніжне-ніжне...
(«Хочеться сказати щось ніжне-ніжне…»)
- Про який випадок з дитинства згадує героїня тексту? - Яких лікарів довелося зустріти у сільської лікарні? - Що вплинуло на те, що дівчинці не було боляче під час уколу?
31. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.
На грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над нею бджоли і джмелі, беруть нектар.
У квітці 42 пелюстки. І ось 1 з них загордилася:
Я найкраща. Без мене і квітка не квітка. Я найголовніша. Ось візьму й піду – що мені? («Пелюстка і квітка»)
- Якою вам видалась пелюстка? - А жоржина? - Хто врозумив Пелюстку?
32. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Постав до них питання.
Настав перший день. Вийшов Дідусь у сад, викопав ямку і посадив дерево.
- Що ж він другого дня робитиме? - думає Смерть.
Настав другий день. Вийшов Дідусь у сад, викопав ще одну ямку, посадив ще одне дерево.
- Що ж він третього дня робитиме? - з нетерпінням думає Смерть.
Настав третій день. Вийшов Дідусь у сад, викопав ямку і посадив ще одне дерево.
- Навіщо ти дерева садиш? - питає Смерть. - Ти ж завтра помреш.
- Людям на добро, - відповідає Дідусь.
Злякалася Смерть і втекла в темний ліс («Дідусь і Смерть»)
- Чому смерть злякалася?
33. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.
Пішов молодший брат, поселився на березі річки — курінь збудував, рибу ловить і юшку варить. А старший брат копає і копає, кожну жменю землі у порох розтирає. Золоте Зернятко Істини шукає. 10 років копав старший брат гору, жодного дня не відпочивав. Нарешті, на 11 рік, коли вся гора була розкопана й пересипана на нове місце, знайшов старший брат на самому дні гори Золоте Зернятко Істини. Воно було маленьке, як мачинка. Поклав старший брат Зернятко на долоню, і яскраве світло Істини осяяло весь світ. («Легеда про золоте зернятко істини»)
- Яке завдання батько дав синам?
- Для чого сини копали гору?
- Чи однаково працювали брати?
- Як довго старший брат копав гору?
- Про що дізнався старший брат, коли знайшов Золоте зернятко істини?
- Що він зробив після цього?
- Чи почувався старший брат щасливим?
34. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи числівники з довідки. Спиши.
Старий учитель Іван Пилипович сьогодні зустрічає … покоління своїх вихованців. Доведе оцих малюків до … класу, і сповниться … років його роботи в школі. ( «Які ви щасливі»)
Слова для довідки: четвертого, десяте, сорок.
-У чому автор оповідання вбачає щастя? - Який закон щастя можна сформулювати за цим оповіданням?
35. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.
— На заводі збудували великий літак. Багато людей працювало, щоб усе якнайкраще зробити. Лишалось загвинтити під крилом 1 маленький гвинтик. Загадали робітникові. А він забув. Так і передали літак на аеродром. Літак був пасажирський. Полетів літак у 1 рейс. В ньому сиділо 50 пасажирів. Але ж він був без 1-однісінького гвинтика... На віражі крило зламалось, літак упав і розбився. Загинули люди.
Ось що буває, коли хтось забуде про мале-е-енький гвинтик. («Гвинтик»)
- Поміркуй, від чого застерігає нас це оповідання.
- Склади власну розповідь на запропоновану у творі тему.
- Поміркуйте разом! Як по-іншому можна назвати оповідання?
36. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники.
Лежав на столі кіт. Дівчинка поставила перед ним дві тарілки - одну зі сметаною, другу - з молоком.
Кіт подумав: це дівчинка принесла мені частування. Але що краще: сметана чи молоко? Кіт збирався подумати, що краще, але не міг думати - такий він був ледачий.
Коли це у відчинене вікно залетів горобець. Залетів, сів на стіл i клює там якісь крихти. Тепер перед Котом було вже три смачні речі: сметана, молоко i горобець. Та xiбa легко зважитися, що з цих трьох речей найсмачніше? Кіт збирався подумати, що ж найсмачніше, але думати було важко. Він заплющив очі й заснув.
Це був найледачіший у світі Кіт. («Найледачіший у світі кіт»)
- Чому так довго думав кіт?
- Чого вчить оповідання?
Прислівник
37. Прочитай текст, спиши і підкресли прислівники.
Ось наступила осінь. Падають жовті листочки з дерев. Незабаром і зима прийде.
Почав Їжачок готуватися до зими. Пішов в ліс, наколов на свої голочки сухого листя. Приніс до своєї хатинки, розстелив його, стало ще тепліше.
Знову пішов в ліс Їжачок. Назбирав грушок, яблук, шипшини. Приніс на голочках в хатинку і склав у куточку.
Ще раз пішов Їжачок в ліс. Знайшов грибочки, висушив і теж склав в куточку.
Тепло і затишно Їжачкові, а одному так сумно («Як їжачок готувався до зими»)
- Чому зайчик не погодовся на запрошення їжачка?
- Чи був їжачок щасливий взимку? Чому?
38. Прочитай текст. Спиши , замінюючи прикметники, що в дужках, на прислівники, які відповідають на питання як?
Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле. Був тихий осінній ранок. (Високий) в небі летів ключ перелітних птахів. Вони (тихий) курликали, і від цього в степу було (сумний). («Я хочу сказати своє слово»)
- Яке завдання поставила вчителька перед першокласниками на прогулянці? Прочитай його.
- Що сказали діти про небо?
- Яким однокласники побачили осіннє небо після Валиних слів?
39. Прочитай текст, спиши і підкресли прислівники. Випишіть числівники, зробіть звукобуквений аналіз.
Стало темно в хаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.
– Зрубайте дуба, дідусю, – просить внучка, – темно в хаті.
– Завтра вранці почнемо, – відповів дідусь.
Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків. Покликав внучку-красуню і сказав:
– Будемо хату переносити в інше місце. («Дуб під вікном»)
– Чого навчає історія з дубом?
– Хто, на вашу думку, повинен був запропонувати дідусеві перенести хату і чому?
40. Прочитай текст, спиши і підкресли прислівники. Знайди прислівник, який вказує на день тижня, назви інші дні тижня, не вживаюяи при цьому назв днів.
А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. («Як починається осінь»)
- Що в оповіданні казкове, а що відбувається насправді?
- Яка осінь В.Сухомлинського?
41. Прочитай текст, спиши. Підкресли слова-антоніми. До якої частини мови вони належать.
У нашого півня червоний гребінець. Уночі, як тільки кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує свого барвистого хвоста. Через те і хвіст у нього такий пишний. Розчесавши хвоста, півень кладе гребінець на голову. А вдень ходить, розпустивши хвоста. («Для чого півневі гребінець)
- Яким гребінцем розчісує півень свого барвистого хвоста?
42. Прочитай текст. Знайди речення, в якому є прислівники. Запиши, замінивши дієслова і прислівники антонімами.
Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки. («Конвалія в саду»)
- Чого потрібно вчитися у хлопчика?
43. Прочитай текст. Випиши прислівники, добери до них антоніми.
У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко.
В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:
- Наш татко видужав... («Розділена радість»)
- Яка радість була в дівчинки?
- З ким вона хотіла розділити ту радість?
- Чому їй потрібна була підтримка?
- Хто поділив радість з Катрусею?
- Хто з героїв проявив сердечність?
- Який повчальний зміст оповідання?
44. Прочитай текст.Спиши, утворюючи від прикметників, що в дужках прислівники.
Був ясний осінній день. (Тихий) надворі, у повітрі пливуть павутинки. А в блакитному небі - ключ журавлів. Пролетіли журавлі над селом, потім повернулись, покружляли й знову полетіли. Але за селом,( недалекий) від лісу, сіли журавлі на землю. (Довгий) сиділи, немов радились про щось. Чому це журавлі кружляли над селом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Летять у теплий край. Та хоч і теплий, але чужий. Бо батьківщина там, де народився, зріс і почав літати. Тож їм і (тяжкий) розлучатися зі своєю вітчизною. («Відлітають журавлі»)
- Як ви гадаєте, чому край, в який летіли журавлі, чужий?
- А який край для них рідний?
45. Прочитай текст. Випиши прислівники, постав до них питання.
- Я Совеня, - відповідає мале. - Я випало з гнізда, не вмію ще літати і вдень дуже погано бачу. Я шукаю маму.
- Хто ж твоя мама? - питає Соловей.
- Моя мама Сова, - гордо відповідає Совеня. («Найгарніша мама»)
- Чим мама найгарніша мама у совеняти?
46. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи прислівники з довідки. Спиши.
Пташка … літала до гнізда, щоразу приносила по волосинці.
Петрик від подиву й хвилювання стояв, … розплющивши очі.
- Бабусю, - … запитав він, - невже вона по волосинці носила й збудувала таке велике гніздо?
- Так, по волосинці, - відповіла бабуся. - Це працьовита пташка. («По волосинці»)
Слова для довідки: пошепки, широко ,швидко.
- Що вразило Петрика? Чому?
- Як ти вважаєш, про що думав Петрик?
- Яка головна думка оповідання?
47. Прочитай текст, спиши. Підкресли прислівники.
Пішла Маринка з мамою до лісу. Був травень, усе зеленіло. Глянула Маринка на зелені крони каштанів. Радісно загорілися її оченята.
– Дивіться, мамо, – говорить дівчинка, – на каштанах свічки горять. Хто це їх засвітив?
– Прийдемо вранці, подивимось, – усміхнулась мама.
Рано-вранці по холодній росі прийшла мама з Маринкою до лісу. Дивиться Маринка на зелені каштани. Бачить – білочка стрибає. Ой, та це ж вона свічки засвітила. Хто їй вогнику дав? Певно, сонечко? Зійшло, дало білочці гарячу іскорку, вона й засвітила свічки на каштанах. («Хто свічки засвітив»)
- Що зацікавило дівчинку?
- Який висновок зробила дівчинка?
48. Прочитай текст, спиши. Підкресли антоніми, до якої частини мови вони належать.
Звечора в ставку плавали качки. Прийшов Юрко вранці до ставка і бачить диво-дивне. Весь ставок покритий тонким склом. («Кмітливий скляр»)
- Що цікавого про скляра дізнався хлопчик?
49. Прочитай текст. Випиши прислівники, добери до них антоніми.
Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся, а вже ніч настала. Мороз тріщить, сніг проти Місяця блищить, холодний вітрець із яру повіває. («Як зайчик грівся взимку проти місяця»)
- Чому зайчикові було холодно?
- Який повчальний зміст оповідання?
50. Прочитай текст.Спиши, утворюючи від прикметників, що в дужках прислівники.
Поселилися, на дереві співучі пташки. Щовесни повертались вони з теплого краю, знаходили своє дерево і (веселий) щебетали: «Доброї весни, рідне дерево, ось ми і прилетіли до тебе». (Радісний) жилось дереву, бо багато друзів було у нього.
Минули роки. Постаріло дерево, засохло. Прийшли до лісу люди, спиляли його і кудись повезли. Залишився тільки пень. Від суму й самотності покрився він сірим пилом. Боляче було йому, коли згадував, як злітались до нього бджоли, як співали пташки. Прилетіли якось пташки, покружляли, защебетали (тривожний) й полетіли («Старий пень»)
- Як почувають себе люди, які не з ким не дружать?
- Що значить дружити?
51. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи прислівники з довідки. Спиши.
… почав танути сніг, капали краплі з дахів. А … знову підмерзло.
(«Райдуга в бурульці»)
Слова для довідки: вночі , вдень
- Що сталося з бурулькою?
- Чому цвірінькали горобці?
52. Прочитай текст. Випиши прислівники, добери до них антоніми.
Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Краплина роси.
- Як я тут опинилась? – думає Краплина. – Увечері я була високо в небі. І захотілось їй знову в небо.
Пригріло Сонечко. Випарувалась Краплина, піднялась високо-високо у блакитне небо, до самого Сонечка («Краплина роси»)
- Діти, як ви вважаєте, коли випадає роса?
- З чого утворюються хмари?
- Чому казка має назву «Краплина роси»?
53. Прочитай текст, спиши. Підкресли прислівники.
Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід - мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи на качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано вранці, а повертається ввечері («Дивний мисливець»)
- Чому текст називається «Дивний мисливець»?
- Яким ви уявляєте собі діда Максима?
- Як ми повинні ставитися до тварин?
- Чому вчить нас цей твір?