Вправи на вивчення займенника, числівника і прислівника у 4 класі на основі оповідань Василя Сухомлинського

Про матеріал

В цьому посібнику розміщено уривки з 53 творів В.Сухомлинського, на основі яких розроблено завдання з української мови у 4 класі, які можна використовувати при вивченні числівника, займенника і прислівника. Посібник багатофункціональний. Вправи несуть не тільки навчальний , а і виховний характер. На творах Сухомлинського ми вчимо дітей відчувати, пізнавати і творити.

Перегляд файлу

Відділ освіти  Новоселицької РДА

Рингацький НВК

 

 

 

 

 

http://rostislav.kiev.ua/wp-content/uploads/2014/04/kniga.jpg

 

http://img-fotki.yandex.ru/get/5815/65139001.2c/0_6f752_d714508a_XL

 

 

http://i.io.ua/img_su/large/0194/40/01944079_n5.jpg

 

 

 

 

  Жив на свiтi педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський.  Вiн дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповiдань та казок .

  Упроваджуючи літературну спадщину В. Сухомлинського в освітній процес початкових класів, педагог матиме ефективні результати у формуванні духовно збагаченого і розвиненого інтелектуально громадянина України .

   В цьому посібнику розміщено уривки з 53 творів В.Сухомлинського, на основі яких розроблено завдання з української мови у 4 класі, які можна використовувати  при вивченні числівника, займенника і прислівника. Посібник багатофункціональний. Вправи  несуть не тільки навчальний , а і виховний характер. На творах Сухомлинського ми вчимо дітей відчувати, пізнавати і творити.

 Педагогічна спадщина Василя Олександровича Сухомлинського – цілюще джерело людської мудрості, любові, золоті розсипи цінних педагогічних думок, спостережень і порад. 

 

 

 

 

 

 

 

Займенник

1. Прочитай. Знайди займенники, підкресли їх.
Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл. Чекає обіду.
- А тата відвезли в лікарню, - каже мати. - Занедужав батько.
Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний. А серце тобі нічого не наказало?»)

- Чому мама дивилась на Андрійка великими очима?

- Чому мама заплакала?

- Яких людей називають безсердечними?

 

2. Прочитай. Випиши займенники, вкажи особу і відмінок.

 У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.

А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.

Соловей припинив свою пісню та й каже:

— Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було. («Соловей і Жук»)

- Чи погоджуєшся ти з відповіддю дівчинки?

- Як відповів би ти на запитання Солов'я і Жука? Поміркуй, що хотів сказати нам цією казкою письменник.

 

3. Прочитай текст. Спиши. Підкресли займенники третьої особи , познач їх відмінок.

— Як воно тут збереглося? — з подивом запитала Оля.
— Зараз ми його зірвемо, — сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках.
Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:
— Хай тобі буде яблуко, Ніно...
Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:
— Хай тобі буде яблуко, Олю...
Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.
Віддали їй яблуко. Яблуко в осінньому саду»)

- Що знайшли Оля й Ніна в осінньому саду?

- Чому дівчатка передавали яблуко одна одній?

- Що вони вирішили зробити з яблуком?

- Чому зраділа мама?

- Як ти гадаєш, для чого мама розділила яблуко порівну між сестрами?

 

4. Прочитай текст. Спиши, розкриваючи дужки. Підкресли займенники другої особи, визнач відмінок.

- Я скучила за (ти), немов маківка за сонячним променем, - сказала перша дочка.

- Я ждала (ти), як суха земля жде краплину води, - промовила друга дочка.

- Я плакала за (ти), як маленьке пташеня за пташкою, - сказала третя.

- Мені тяжко було без (ти), як бджолі без квітки, - щебетала четверта.

- Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, - промовила п'ята.

- Я виглядала (ти), як вишневий садочок виглядає соловейка, - сказала шоста.

А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла (вона)в мисці води - помити ноги.Сьома дочка»).

- Куди поїхала мати?

-Як виявили дочки свою любов до матері після її повернення?

- Чия любов справжня?

 

5. Прочитай текст. Спиши,підкресли займенники, визнач особу і відмінок.

- А чи солила ж я борщ? - питається бабуся.

- Ми й не помітили, - каже Ніна. - Такий смачний, що про сіль і не подумали.

- Значить, солила, - полегшено зітхнула бабуся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити. Бабусин борщ»)

- Яка головна думка оповідання? 

- Вислови свою думку, щодо поведінки дівчат. 

- Яке емоційне забарвлення цього оповідання? 

 

6.Прочитай текст. Випиши займенники 3 особи, визнач відмінок.

- Галинко, послухай...

Галинка насварилась на Олю пальцем, як мати на неї, і пошепки мовить: 
- Тихіше, бабуся відпочиває. Цілу ніч вона не спала, боліло серце.

Сіли дівчатка до столу й розглядають малюнки. А з бабусиних очей впали дві сльозинки. Коли бабуся прокинулась, Галинка й питає:

- Бабусю, а чого ви плакали уві сні? 
Бабуся усміхнулась, приголубила Галинку. В її очах світилась радість Тихо, бабуся відпочиває»)

- Яка головна думка оповідання? 

- Як поводились дівчата? Чому?

- Чому в бабусиних очах світилась радість?

 

7. Прочитайтекст. Спиши , підкресли займенники, визнач особу.

- Мамо, - каже Оленка вранці, - ой, як люблю я вас...
- А чого ти мені це говориш? - непокоїться мати.

- Бо хочу, щоб ви мене любили не менше, ніж Петрика... Народився братик»)

- Чому Оленка була схвильована?

- З ким автор порівняв маму і Дітей? Чому?

 

8. Прочитай текст. Спиши , підкресли займенники, визнач особу і число.

- Спасибі тобі, струмочку.

Хлопчик усміхнувся. 
- Чого ти усміхнувся, хлопче? - запитав дідусь.

- Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові "Спасибі"? Він же не жива істота і не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.

- Це так. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати. Ми ж не вовки, а люди.  Навіщо кажуть "Спасибі"»)

- Що здивувало хлопчика?

- Чому дідусь протиставив людині вовка?

 

9. Прочитай текст, спиши, замінивши займенники 1 і 2 особи однини займенниками 3 особи однини.

Є в тебе син чи дочка?
- Немає у мене ні сина, ні дочки.
- Може, ти дуба посадив?
- Ні, не посадив я дуба...
- Може, ти поле випестував?
- Ні, не випестував я поля...
- Так, мабуть, ти пісню склав?
- Ні, й пісні я не склав.  Який слід повинна залишити людина на землі?»)

- Які почуття переживав старий Майстер? 
- Як склалась доля Хлопчика? 
- Знайди в оповіданні зачин, основну частину і кінцівку. 
- Який слід мав на увазі автор у назві оповідання?

- А як би ви відповіли на запитання, що є у заголовку твору?

 

10. Прочитай текст. Спиши, уставляючи потрібні за змістом особові займенники.

Ось хлопчик швидко перебіг через потік і став на тому березі. Озирнувся - і соромно   стало.  у чобітках, Ніна в черевичках. Як перебреде?

"Ой, недобре зробив, - подумав Андрійко. - Як не побачив, що Ніна - в черевичках?"

перебрів назад і каже Ніні: 
- Це хотів узнати, чи глибоко. Бо переправлятися будемо разом.

- Як? - здивувалася Ніна. - ж у черевичках.

- Чіпляйся за шию, - сказав Андрійко. Ніна так і зробила, і хлопчик переніс. Через потік»)

- Чому хлопчикові стало соромно?

-Як він викрутився?

- Яким можна назвати хлопчика?

 

11. Прочитай текст. Спиши , підкресли займенники, визнач особу.

- Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: "Доброго дня, бабусю!"

- Навіщо ж казати ці слова? - дивується син. - Ми ж її не знаємо.

-А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо. Скажи людині: "Доброго дня!"»)

- Яке слово здивувало дівчинку? Чому?

-Які ви знаєте слова-вітання. Назвіть їх.

 

12. Прочитай текст. Спиши, розкриваючи дужки. Підкресли займенники, визнач особу і відмінок.

- Хто там, під каменем плаче?

- Це я, Ромашка, - почувся тихий, слабкий голос. – Звільни (я), Дівчинко, гнітить мене камінь.

Відкинула Дівчинка камінь й побачила ніжну стеблинку Ромашки.

- Спасибі (ти), Дівчинко, - сказала Ромашка, зітхнувши на повні груди. – Ти звільнила (я) з-під кам’яного гніту.

- Як же ти потрапила сюди, під камінь?

- Підманув (я) камінь, - розповіла Ромашка. – Була я маленькою насіниною. Восени шукала теплого куточка. Камінь дав (я) притулок, обіцяв оберігати (я) від холоду й спеки. А коли я захотіла побачити сонечко, він ледве не задавив (я). Я хочу бути твоєю, Дівчинко.

- Гаразд, будь моєю, - згодилась Дівчинка. («Дівчинка і ромашка»)

- Чи згодні ви з думкою Ромашки, що «нічиїх квітів не буває»?

- Чи є у вас друг квітка?

- Як ви думаєте, що сталося б із Ромашкою, якби дівчинка її не звільнила?

- Чи важко бути справжнім другом? Що необхідно для того, щоб дружити по-справжньому?

- Чи є у світі природи хтось, із ким усі дружать, із ким ніхто не хоче дружити, із ким дуже легко або дуже важко дружити?

- Якими якостями має володіти людина, щоб бути другом природи? Що можуть зробити для природи її кращі друзі?

 

13. Прочитай  текст. Спиши, підкресли особові займенники з прийменниками. Визнач відмінок займенників.

Ніна заплакала і втекла додому.

Вона розповіла мамі про те, як на неї напав гусак.

Мама сказала Ніні:

— Не треба боятися, він і не нападатиме. Дивись на нього сміливо, йди на нього, не обминай.

Ніна знову пішла тією ж стежкою. На стежці сидів гусак, а поруч з ним — гуси й гусенята. («Ніна і гусак»)

- Чому злалякалася Ніна?

- Що змінилося в Ніни після слів мами?

 

14. Прочитай текст. Спиши, підкресли особові займенники. Визнач відмінок займенників.

 Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.

 Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи.

 Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов їй назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах — злість. Дівчинка несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться. Усмішка»)

- Чому усміхалась дівчинка?

- З якої причини страх оволодів серцем дівчинки?

- Як змінювався стан природи відповідно настрою дівчинки?

- Як автор описав травневий сонячний ранок?

- Порівняй, як змінювався емоційний стан дівчинки під час зустрічей з дідусем та бабусею.

- Яку думку хотів донести автор до наших сердець?

 

15. Прочитай текст. Випишіи займенники, визнач особу і число .

  Хлопчику, для чого ти хочеш нас зірвати?

  Ви мені подобаєтеся. Ви дуже красиві. — відповів хлопчик.

  Добре, — сказали Дзвіночки Конвалій, тихо зітхнувши. — Зривай, але перед тим, як зірвати, скажи, які ми красиві.

Хлопчик подивився на Дзвіночки Конвалій. Вони були прекрасні. Вони були схожі й на біту хмаринку, і на крило голуба, і ще на щось дивно красиве.

(«Хлопчик і дзвіночки конвалії»)

-Як ви думаєте, чому хлопчик зрештою не зірвав Конвалії?

- Чому в людей часто виникає ба­жання зірвати і забрати із собою кра­сиві квіти або рослини?

- Чи були у вашому житті моменти, коли вам хотілося зірвати якісь дуже красиві квіти, але ви стримували себе? Що ви відчували після цього?

- Що змінилося в душі хлопчика, коли він уважно подивився на Кон­валії?

 

16. Прочитай текст. Спиши, підкресли особові займенники.

 З неба летіла додолу сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

 На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги, і її затопчуть».

 Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати.

Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка. («Хлопчик і сніжинка»)

- Яка риса характеру притаманна хлопчикові?

- Чому замість радості на очах у ньогоо був смуток?

 

17. Прочитай текст. Спиши, замінюючи , де, треба, іменники займенниками.  

Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до  ніг Петрика притулилось маленьке кошеня. Кошеня втекло від собаки й просило Петрика: захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра. Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а кошеня підняло голівку і жалібно нявчить. Петрик, Собака й Кошеня»).                                                                                                                   - Чому кошеня шукало порятунку в Петрика?                                                      - Що вівернуло собаку від хлопчика?

 

18. Прочитай текст. Спиши, замінивши займенники 1 особи однини займенниками 2 особи однини, а займенники 2особи однини займенниками 1 особи однини.

— Чому я гуляю? Дивись, як ти працюєш, уже жилки болять. А я — нероба.Права й ліва рука»)

- Чи були рукидрузями?                                                                                             -Коли вои ними стали?

19. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи займенники з довідки. Спиши.

-Як це так? - дивується онук. - Залишив ….. добрий чоловік їжу, а ….. й не знаємо, хто ….. . Для чого ж  ….. старався?
-Щоб ти став кращим - відповів дідусь.Щоб ти став кращим»)

Слова для довідки: він, ми, він, нам

- Що Василь Сухомлинський хотів сказати словами «Щоб ти був кращим??

 

20. Прочитай текст, спиши, замінивши займенники 3 особи однини займенниками 2 особи однини.

В одного батька троє синів - маленьких хлоп'ят. - 
- Розкажіть, як ви сьогодні прожили день.

Юрко відповів: 
- Я сьогодні посадив дерево.

Батько сказав: 
- Він сьогодні добре прожив день.

Миколка відповів: 
- Я сьогодні зайчика намалював. 
- Він теж непогано прожив день, - сказав батько.

Петрик відповів: 
- Я сьогодні у м'яча грав... І морозиво з'їв. 
- У нього сьогодні втрачений день, - посмутнів батько. Втрачений день»)

- Кого похвалив батько?

- Як ви розумієте вислів «втрачений день»?

- Як ви гадаєте, чому Петрик нічого не зробив?

 

21. Прочитай текст, випиши займенники 3 особи, визнач число і відмінок.

Одна з дівчаток взяла пташеня і сказала:

       Якби це хто сміливий був зараз у школі… Він би поліз на дерево й поклав пташеня в гніздо.

Микола був дуже боязким. Але слова дівчинки вразили його.

Невже вона вважає його боягузом?

       Я полізу, – сказав Микола.

       Ти? – запитали дівчата й з подивом подивилися на хлопчика.

Микола поклав пташеня за пазуху й поліз на тополю. Від страху в нього тремтіли руки і ноги, але він ліз все вище й вище.Поклавши пташеня в гніздо, Микола зліз на землю.

Дівчатка дивились на нього з захопленням.  Як Микола став хоробрим»)

 - Чи легко було Миколці врятувати пташеня?

- Як же йому  вдалося це зробити?

- Які почуття переживав хлопчик?

 

22. Прочитай текст. Який недолік ти у ньому помітив? Спиши, подекуди вилучаючи іменники, що неправильно повторюються, а подекуди замінюючи їх займенниками, вміщеними в довідці.

На подвір’ї ходило курча. Курча відбилося від квочки й жалібно пищало. Курча, побачивши кота, замовкло. Курча підійшло тихенько до нього, притулилося й очі закрило. Тепло курчаті біля котового кожушка. Як здивувався Мурко»)

Слова для довідки: воно, йому.

—Чому Мурко здивувався?

— Як повів себе Мурко?

— Чи правильний його вчинок?

 

23. Прочитай текст. Спиши, вставляючи замість крапок потрібний займенник. Визнач особу і число займенників.

- Мамо, що це за пташечка співає? – запитала Маринка.

- Жайворонок, - відповіла мама.

- Чому ж  так рано прилетів? Чому так радісно співає? Ще ж сніг лежить…

- Жайворонок сонечку допомагає, - відповіла мама.

- Як же допомагає? – Здивувалась дівчинка.

- Коли жайворонок летить в синє небо, стає теплішим. Жайворонок сонечку допомагає»)

- Чому жайворонок весело співав?

- Як ви розумієте слова мами?

 

Числівник

24. Прочитай  текст. Випиши числівники. Порахуй і запиши скільки членів сімї.

У Ніни велика сім’я: мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.

Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся – найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Іменинний обід»)

  - Чому Ніна не схотіла, щоб її бабуся була за святковим столом?

  - Чому іменинний обід не відбувся?

 

25. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.

 Павлик став списувати. Одна дія, друга, ось уже третя, а в третій дії він помітив у Зіни помилку. Там, де треба було написати 23, вона написала 32.

У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка.

Учителька зібрала зошити, щоб перевірити. Наступного дня їх і принесла.

    У Павлика  «п'ять»,— сказала вчителька. —Молодець, Павлику, добре попрацював над задачею.

А в тебе, Зіно,— «чотири». Помилку зробила... Як Павлик списав у Зіни задачу»)

- Чи сподобалась вам Зіна? Що б ви зробили на місці дівчинки?

- Про що ви запитали б у Павлика? Чи хотіли б ви з ним дружити?

 

26. Прочитай текст. Які числівники вжито у тексті? Випиши їх, постав до кожного питання.У яких числівниках кількість букв і звуків різна?Чому?

 Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць.

Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір’ю.

 Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, – сказала перша дочка.

– Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, – промовила друга дочка.

– Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, – сказала третя.

 Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, – щебетала четверта.

 Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, – промовила п’ята.

 Я виглядала тебе, як вишневий садочок виглядає соловейка, – сказала шоста.

А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй в мисці теплої води – помити ноги. Сьома дочка»)

-  Куди поїхала мати?

-  Як виявили дочки свою любов до матері після її повернення?

-  Чия любов справжня?

 

27. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники.

І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:

— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...

Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:

— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...

А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху. Красиві слова і красиве діло»)

- Яка головна думка твору?

- Що ж важливіше: красиві слова чи красиве діло?

 

28. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.

Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. 35 пар очей впилися в незнайому дівчинку…

    Цю дівчинку звуть Оля,— сказав директор.— Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?

Усі 6 хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:

    Я.... Горбатенька дівчинка»)

-  Прочитай, як клас зустрів незнайому дівчинку. Чому так хвилювався вчитель? Який іспит витримали діти? 
-  Поясни значення виразів: живенько відчинив, впилися в незнайому дівчинку, полегшено перевів дух. 
 

29. Прочитай текст, випиши числівники, до кожного постав питання.

Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.

- Мамо, у вашій косі три сиві волосинки, - сказав Михайлик. Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив у материній косі чотири сиві волосинки.                                                                   - Мамо, - сказав Михайлик здивовано, - у вашій косі чотири сиві волосинки, а було три...Чого це посивіла ще одна волосинка? («Сива волосинка»)  

 

 - Що побачив Михайлик в косі матері?                                                                  - Від чого з’явилися у мами сиві волосинки?                                                           - Чому через кілька днів сивих волосинок у матері стало більше?                              - Чи зрозумів Михайлик, від чого в мами з’явилися сиві волосинки?

 

30. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники.

 Мені вже двадцять п'ять, уже в мене двоє діток. Обидва лікарі - й чоловік, i жінка - працюють i тепер у нашому ceлi. Коли я зустрічаю на дорозі сердитого лікаря (так називаю його все життя), хочеться перейти на другий бік вулиці. А коли йде назустріч ласкава жінка - на душі стає радісно, хочеться підійти до неї, поклонитися низько и сказати щось ніжне-ніжне...

(«Хочеться сказати щось ніжне-ніжне…»)  

 - Про який випадок з дитинства згадує героїня тексту?                                             - Яких лікарів довелося зустріти у сільської лікарні?                                                    - Що вплинуло на те, що дівчинці не було боляче під час уколу?

 

31. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.

На грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над нею бджоли і джмелі, беруть нектар.

У квітці 42 пелюстки. І ось 1 з них загордилася:

Я найкраща. Без мене і квітка не квітка. Я найголовніша. Ось візьму й піду – що мені? Пелюстка і квітка»)

-  Якою вам видалась пелюстка?                                                                             -  А жоржина?                                                                                                           -  Хто врозумив Пелюстку?

32. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Постав до них питання.

 Настав перший день. Вийшов Дідусь у сад, викопав ямку і посадив дерево.

- Що ж він другого дня робитиме? - думає Смерть.

Настав другий день. Вийшов Дідусь у сад, викопав ще одну ямку, посадив ще одне дерево.

- Що ж він третього дня робитиме? - з нетерпінням думає Смерть. 
Настав третій день. Вийшов Дідусь у сад, викопав ямку і посадив ще одне дерево.

- Навіщо ти дерева садиш? - питає Смерть. - Ти ж завтра помреш. 
- Людям на добро, - відповідає Дідусь.

Злякалася Смерть і втекла в темний ліс  Дідусь і Смерть»)

- Чому смерть злякалася?

33. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами. 

 Пішов молодший брат, поселився на березі річки — курінь збудував, рибу ловить і юшку варить. А старший брат копає і копає, кожну жменю землі у порох розтирає. Золоте Зернятко Істини шукає. 10 років копав старший брат гору, жодного дня не відпочивав. Нарешті, на 11 рік, коли вся гора була розкопана й пересипана на нове місце, знайшов старший брат на самому дні гори Золоте Зернятко Істини. Воно було маленьке, як мачинка. Поклав старший брат Зернятко на долоню, і яскраве світло Істини осяяло весь світ. Легеда про золоте зернятко істини»)

- Яке завдання батько дав синам?

 - Для чого сини копали гору?

 - Чи однаково працювали брати?

 - Як довго старший брат копав гору?

 - Про що дізнався старший брат, коли знайшов Золоте зернятко істини?

 - Що він зробив після цього?

 - Чи почувався старший брат щасливим?  

 

34. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи числівники з довідки. Спиши.

Старий учитель Іван Пилипович сьогодні зустрічає покоління своїх вихованців. Доведе оцих малюків до класу, і сповниться років його роботи в школі. ( «Які ви щасливі»)

Слова для довідки: четвертого, десяте, сорок.

-У чому автор оповідання вбачає щастя?                                                               - Який закон щастя можна сформулювати за цим оповіданням?

 

35. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники. Числівники записуй словами.

— На заводі збудували великий літак. Багато людей працювало, щоб усе якнайкраще зробити. Лишалось загвинтити під крилом 1 маленький гвинтик. Загадали робітникові. А він забув. Так і передали літак на аеродром. Літак був пасажирський. Полетів літак у 1 рейс. В ньому сиділо 50 пасажирів. Але ж він був без 1-однісінького гвинтика... На віражі  крило зламалось, літак упав і розбився. Загинули люди.

Ось що буває, коли хтось забуде про мале-е-енький гвинтик. Гвинтик»)

- Поміркуй, від чого застерігає нас це оповідання. 
- Склади власну розповідь на запропоновану у творі тему. 
- Поміркуйте разом! Як по-іншому можна назвати оповідання?

 

 

 

36. Прочитай текст, спиши і підкресли числівники.

 Лежав на столі кіт. Дівчинка поставила перед ним дві тарілки - одну зі сметаною, другу - з молоком.

Кіт подумав: це дівчинка принесла мені частування. Але що краще: сметана чи молоко? Кіт збирався подумати, що краще, але не міг думати - такий він був ледачий.

 Коли це у відчинене вікно залетів горобець. Залетів, сів на стіл i клює там якісь крихти. Тепер перед Котом було вже три смачні речі: сметана, молоко i горобець. Та xiбa легко зважитися, що з цих трьох речей найсмачніше? Кіт збирався подумати, що ж найсмачніше, але думати було важко. Він заплющив очі й заснув.

 Це був найледачіший у світі Кіт. Найледачіший у світі кіт»)

- Чому так довго думав кіт?

- Чого вчить оповідання?

 

Прислівник

37. Прочитай текст, спиши і підкресли прислівники.

 Ось наступила осінь. Падають жовті листочки з дерев. Незабаром і зима прийде.

Почав Їжачок готуватися до зими. Пішов в ліс, наколов на свої голочки сухого листя. Приніс до своєї хатинки, розстелив його, стало ще тепліше.

Знову пішов в ліс Їжачок. Назбирав грушок, яблук, шипшини. Приніс на голочках в хатинку і склав у куточку.

Ще раз пішов Їжачок в ліс. Знайшов грибочки, висушив і теж склав в куточку.

Тепло і затишно Їжачкові, а одному так сумноЯк їжачок готувався до зими»)

- Чому зайчик не погодовся на запрошення їжачка?

- Чи був їжачок щасливий взимку? Чому?

38. Прочитай текст. Спиши      , замінюючи прикметники, що  в дужках, на прислівники, які відповідають на питання як?

 Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле. Був тихий осінній ранок. исокий) в небі летів ключ перелітних птахів. Вони (тихий) курликали, і від цього в степу було (сумний). Я хочу сказати своє слово»)

- Яке завдання поставила вчителька перед першокласниками на прогулянці? Прочитай його.

- Що сказали діти про небо? 
- Яким однокласники побачили осіннє небо після Валиних слів? 

 

39. Прочитай текст, спиши і підкресли прислівники. Випишіть числівники, зробіть звукобуквений аналіз.

Стало темно в хаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.

       Зрубайте дуба, дідусю, – просить внучка, – темно в хаті.

       Завтра вранці почнемо, – відповів дідусь.

Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків. Покликав внучку-красуню і сказав:

       Будемо хату переносити в інше місце. Дуб під вікном»)

– Чого навчає історія з дубом?                                                                                                                    

– Хто,  на вашу думку, повинен був запропонувати  дідусеві перенести хату і чому? 

 

40. Прочитай текст, спиши і підкресли прислівники. Знайди  прислівник, який вказує на день тижня, назви інші дні тижня, не вживаюяи при цьому назв днів.

А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. Як починається осінь»)

- Що в оповіданні казкове, а що відбувається насправді?

- Яка осінь В.Сухомлинського?

 

41. Прочитай текст, спиши. Підкресли слова-антоніми. До якої частини мови вони належать.

 У нашого півня червоний гребінець. Уночі, як тільки кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує свого барвистого хвоста. Через те і хвіст у нього такий пишний. Розчесавши хвоста, півень кладе гребінець на голову. А вдень ходить, розпустивши хвоста. Для чого півневі гребінець)

- Яким гребінцем розчісує півень свого барвистого хвоста?

 

42. Прочитай текст. Знайди речення, в якому є прислівники.  Запиши, замінивши дієслова і прислівники антонімами.

Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки. Конвалія в саду»)

- Чого потрібно вчитися у хлопчика?

 

43. Прочитай текст. Випиши прислівники, добери до них антоніми.

У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко.

В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.

А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.

Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:

- Наш татко видужав... Розділена радість»)

- Яка радість була в дівчинки?

- З ким вона хотіла розділити ту радість?

- Чому їй потрібна була підтримка?

- Хто поділив радість з Катрусею?

- Хто з героїв  проявив сердечність?

- Який повчальний зміст оповідання?

 

44. Прочитай текст.Спиши, утворюючи від прикметників, що в дужках прислівники.

 Був ясний осінній день. (Тихий) надворі, у повітрі пливуть павутинки. А в блакитному небі - ключ журавлів. Пролетіли журавлі над селом, потім повернулись, покружляли й знову полетіли. Але за селом,( недалекий) від лісу, сіли журавлі на землю. (Довгий) сиділи, немов радились про щось. Чому це журавлі кружляли над селом, а потім сіли біля лісу? Бо вони вирушають у далеку дорогу. Летять у теплий край. Та хоч і теплий, але чужий. Бо батьківщина там, де народився, зріс і почав літати. Тож їм і (тяжкий) розлучатися зі своєю вітчизною. Відлітають журавлі»)

 - Як ви гадаєте, чому край, в який летіли журавлі, чужий?

-  А який край для них рідний?

 

45. Прочитай текст. Випиши прислівники, постав до них питання.

- Я Совеня, - відповідає мале. - Я випало з гнізда, не вмію ще літати і вдень дуже погано бачу. Я шукаю маму. 
- Хто ж твоя мама? - питає Соловей.
- Моя мама Сова, - гордо відповідає Совеня. Найгарніша мама») 

- Чим мама найгарніша мама у совеняти?

 

46. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи прислівники  з довідки. Спиши.

Пташка літала до гнізда, щоразу приносила по волосинці.

Петрик від подиву й хвилювання стояв, розплющивши очі. 
- Бабусю, -  запитав він, - невже вона по волосинці носила й збудувала таке велике гніздо?

- Так, по волосинці, - відповіла бабуся. - Це працьовита пташка. По волосинці»)

Слова для довідки: пошепки, широко ,швидко.

- Що вразило Петрика? Чому?

- Як ти вважаєш, про що думав Петрик?

- Яка головна думка оповідання?

 

47. Прочитай текст, спиши. Підкресли прислівники.

Пішла Маринка з мамою до лісу. Був травень, усе зеленіло. Глянула Маринка на зелені крони каштанів. Радісно загорілися її оченята.

       Дивіться, мамо, – говорить дівчинка, – на каштанах свічки горять. Хто це їх засвітив?

       Прийдемо вранці, подивимось, – усміхнулась мама.

Рано-вранці по холодній росі прийшла мама з Маринкою до лісу. Дивиться Маринка на зелені каштани. Бачить – білочка стрибає. Ой, та це ж вона свічки засвітила. Хто їй вогнику дав? Певно, сонечко? Зійшло, дало білочці гарячу іскорку, вона й засвітила свічки на каштанах.  Хто свічки засвітив»)

- Що зацікавило дівчинку?

- Який висновок зробила дівчинка?

48. Прочитай текст, спиши. Підкресли антоніми, до якої частини мови вони належать.

Звечора в ставку плавали качки. Прийшов Юрко вранці до ставка і бачить диво-дивне. Весь ставок покритий тонким склом. Кмітливий скляр»)

- Що цікавого про скляра дізнався хлопчик?

 

49. Прочитай текст. Випиши прислівники, добери до них антоніми.

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся, а вже ніч настала. Мороз тріщить, сніг проти Місяця блищить, холодний вітрець із яру повіває.Як зайчик грівся взимку проти місяця»)

- Чому зайчикові було холодно?

- Який повчальний зміст оповідання?

 

50. Прочитай текст.Спиши, утворюючи від прикметників, що в дужках прислівники.

Поселилися, на дереві співучі пташки. Щовесни повертались вони з теплого краю, знаходили своє дерево і (веселий) щебетали: «Доброї весни, рідне дерево, ось ми і прилетіли до тебе». (Радісний) жилось дереву, бо багато друзів було у нього.

 Минули роки. Постаріло дерево, засохло. Прийшли до лісу люди, спиляли його і кудись повезли. Залишився тільки пень. Від суму й самотності покрився він сірим пилом. Боляче було йому, коли згадував, як злітались до нього бджоли, як співали пташки. Прилетіли якось пташки, покружляли, защебетали (тривожний) й полетіли  Старий пень»)

- Як почувають себе люди, які не з ким не дружать?

- Що значить дружити?

 

51. Прочитай текст, доповни речення, використовуючи прислівники  з довідки. Спиши.

  почав танути сніг, капали краплі з дахів. А  знову підмерзло.

Райдуга в бурульці»)

Слова для довідки: вночі , вдень

- Що сталося з бурулькою?

- Чому цвірінькали горобці?

 

52. Прочитай текст. Випиши прислівники, добери до них антоніми.

Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Краплина роси.

-  Як я тут опинилась? – думає Краплина. – Увечері я була високо в небі. І захотілось їй знову в небо.

Пригріло Сонечко. Випарувалась Краплина, піднялась високо-високо у блакитне небо, до самого Сонечка  Краплина роси»)

- Діти, як ви вважаєте, коли випадає роса?

- З чого утворюються хмари?

- Чому казка має назву «Краплина роси»?

 

53. Прочитай текст, спиши. Підкресли прислівники.

Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід - мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи на качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано вранці, а повертається ввечері  Дивний мисливець»)

- Чому текст називається «Дивний мисливець»?

- Яким ви уявляєте собі діда Максима?

- Як ми повинні ставитися до тварин?

- Чому вчить нас цей твір?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бугайова Ніна
    Я дуже вдячна авторам за таку клопітку роботу: різноманітність вправ, пізнавальних. навчальних та цікавих.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
9533
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку